Gå til innhold

Kler ALLE langt hår?


Gjest Albbas

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden på samliv hvor ca alle var enige i at kort hår på damer er maskulint, stygt, kjerring osv. Fascinerende tråd. :ler:

Jeg føler meg selvfølgelig truffet, når det viser seg at jeg tydeligvis er en kjedelig kjerring i følge majoriteten. Klippet håret kort i tyveårene etter oppfordring fra mannen, og elsket det. Plutselig fikk jeg også en sveis, og ikke bare det kjedelige håret som hang rett ned. Følte jeg fikk mer identitet, utseendemessig. 

Men i følge "alle andre" kler ALLE kvinner langt hår. Er det tynt er det "bare" å klippe det opp. Er alle enige? 

Jeg syns hvertfall ikke jeg kledde langt hår like bra. Håret mitt er tynt og glatt, så veldig vanskelig å style. Det er fint når det er nyvasket, men kollapser i løpet av dagen (hvis det er langt). Det krevde mye mer arbeid for å se fresht ut, for det måtte vaskes og fønes. Fletter og håret i strikk har jeg aldri kledd, for det blir for flatt og jeg så jo ut som jeg ikke hadde hår. Pannelugg gjorde det liiiitt bedre men det ble jo fett før dagen var omme. 

Så joda, det så bra ut på fest og slikt fordi jeg vasket og fønte det rett før, men i hverdagen så det ikke like bra ut. Flatt, fett og kjedelig. Det var ikke fett altså, men det er så tynt og glatt at det så sånn ut likevel. 

Med kort hår kan jeg style det hver dag. 

Hva er deres erfaringer? Meninger? Kan vi ha en diskusjon om langt Vs kort hår uten å dra inn menns sexlyst? Hva med alder? Ser dere ofte kvinner på 60+ som lykkes med langt hår? Jeg ser det ikke ofte, men det er jo fordi de fleste har kort hår... Men skal innrømme at det ER flott med langt, grått hår når det først funker! 

Bilder på bra og dårlig hår er lov! Helst av vanlige folk, kjendisfest er jo ikke særlig representativt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Ikke alle kler langt hår.

Jeg er i 20-årene og har kort hår, trives ikke med langt hår. Men nå driter jeg pent i hva folk måtte mene om mitt utseende, mitt hår er mitt hår - jeg bestemmer.

Endret av Sjokoladefruen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler egentlig ikke om langt eller kort hår for min del, men at jeg må ha hår rundt ansiktet,  og det er umulig å få til med kort hår.

Jeg må derfor ha langt, eller halvlangt, hår for å ha en frisyre jeg kler.

Og jeg føler meg også truffet når jeg leser at langt hår på godt voksne kvinner er stygt fordi håret er tynt, pistrete,  det er upraktisk osv.

Men da tenker jeg at siden jeg ikke kan vinne uansett hva jeg gjør (enten ukledelig frisyre, eller stygt hår) får jeg være stygg på den måten jeg trives best med.  :)

Men andre kler godt å ha håret bort fra ansiktet,  og kan derfor godt kle å ha kort hår hvis de ønsker det.

Jeg kjenner faktisk flere over 60 som har langt hår.   De fleste av dem fletter det til hverdags, og setter det opp til fest. 

Anonymkode: 764e7...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjenner jeg hvertfall flere kvinner med langt hår som jeg synes kler kort bedre (de har hatt kort hår før så derfor vet jeg). Med langt hår har de ganske kjedelig og livløst hår og ansiktene deres blir ikke fremhevet på samme måte som før. Men tydeligvis ville folk flest ment at de er finere med langt hår. Fascinerende at vi ser så forskjellig på det. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, langt hår er pent når det er velstelt og tykt og man kler det, men det er mange som er mye finere med kortere hår.

Her er ei jeg synes kler kortere hår veldig godt.

Bilderesultat for victoria beckhams hair 2019Bilderesultat for victoria beckhams hair 2019

Hun ser mykere og langt mer feminin ut med kortere hår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skulderlangt/skulderbladlangt er det fineste. Hår til nærmere rumpa er fryktelig kjerring i mine øyne, og enda verre blir det om fargen er litt matt og stilen ellers er anonym og grå. Og de fleste med langt hår burde bli flinkere til å pleie og stelle det. Ingenting er styggere enn langt, flisete hår. 

Anonymkode: 29272...78f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror alle kan kle langt hår, men ikke nødvendigvis langt løst hår. 

Så kommer det an på hva man anser som langt hår da. Langt hår til korsryggen tror jeg ikke alle kler, og det kan de færreste få (min 7-åring har aldri klippet håret, det rekker fortsatt ikke lenger ned enn albuene. Hun kommer aldri tilcå få hår til rumpa. Min beste venninne får ikke hår lenger enn så vidt til skuldrene samme hvor lenge hun sparer).

Jeg anser ikke bilde to lenger oppe av Victorica Backham som kort hår. Jeg er enig i at håret var mye finere på bilde to, men det har mer med stylingen enn lengden å gjøre - på øverste bildet ser det ut som det er helt krusete. Hadde hun stylet inn samme type skill og bølger med den lenger lengden hadde nok det vært like fint.

jeg synes de fleste er finest med fra et sted litt nedenfor haka til midt på ryggen. De færreste har tjukt nok hår til at ned på korsryggen funker, og de færreste har beinstruktur til helkort uten å se kjerring eller guttete ut.

Anonymkode: e94f3...d5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ikkje alle kler kort heller. 

Anonymkode: 2a817...537

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Inspirert av tråden på samliv hvor ca alle var enige i at kort hår på damer er maskulint, stygt, kjerring osv. Fascinerende tråd. :ler:

Jeg føler meg selvfølgelig truffet, når det viser seg at jeg tydeligvis er en kjedelig kjerring i følge majoriteten. Klippet håret kort i tyveårene etter oppfordring fra mannen, og elsket det. Plutselig fikk jeg også en sveis, og ikke bare det kjedelige håret som hang rett ned. Følte jeg fikk mer identitet, utseendemessig. 

Men i følge "alle andre" kler ALLE kvinner langt hår. Er det tynt er det "bare" å klippe det opp. Er alle enige? 

Jeg syns hvertfall ikke jeg kledde langt hår like bra. Håret mitt er tynt og glatt, så veldig vanskelig å style. Det er fint når det er nyvasket, men kollapser i løpet av dagen (hvis det er langt). Det krevde mye mer arbeid for å se fresht ut, for det måtte vaskes og fønes. Fletter og håret i strikk har jeg aldri kledd, for det blir for flatt og jeg så jo ut som jeg ikke hadde hår. Pannelugg gjorde det liiiitt bedre men det ble jo fett før dagen var omme. 

Så joda, det så bra ut på fest og slikt fordi jeg vasket og fønte det rett før, men i hverdagen så det ikke like bra ut. Flatt, fett og kjedelig. Det var ikke fett altså, men det er så tynt og glatt at det så sånn ut likevel. 

Med kort hår kan jeg style det hver dag. 

Hva er deres erfaringer? Meninger? Kan vi ha en diskusjon om langt Vs kort hår uten å dra inn menns sexlyst? Hva med alder? Ser dere ofte kvinner på 60+ som lykkes med langt hår? Jeg ser det ikke ofte, men det er jo fordi de fleste har kort hår... Men skal innrømme at det ER flott med langt, grått hår når det først funker! 

Bilder på bra og dårlig hår er lov! Helst av vanlige folk, kjendisfest er jo ikke særlig representativt... 

Jeg representerer muligens et mindretall, men sier hva jeg mener uansett. Jeg kanskje skulderlangt ser bra ut på de fleste. Ikke alle bør klippe seg helt kort.

Jeg synes også skikkelig kort kan være veldig stilig, som på Gunhild Stordalen eller Synnøve Svabø for noen år siden. Det krever at hun er skikkelig feminin og vil stikke seg litt ut. Jeg er langt oppe i 40 årene, og på 80-tallet var det veldig in med kort hår hos kvinner, så jeg ble preget av det. I mine øyne ser ikke en kvinne ut som en gutt bare fordi hun har kort hår. Det er ikke biologi, men mote og referanser. Nå regner jeg med at kvinner på 40+ bryr seg mest om meningene til menn som også er over 40. 

Noen ganger kan langt hår på eldre kvinner se grusomt ut. De kan se ut som en blondine på 17 år bakfra, men som en heks når de snur seg. Da ville de vært bedre tjent med å ha litt kortere hår.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lengde på hår og hårfrisyrer, så har dette mye med ansiktsform å gjøre. Har man langt og smalt ansikt, så vil langt hår som ligger tett inntil fremheve dette.

Anonymkode: df361...cb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke alle, men jeg synes generelt at de fleste kvinner er finere med litt lengde på håret. En mellomting funker ofte bra, det er jo ikke slik at enten må man ha hår til rumpa, eller så må det være maskinkort. Jeg er enig i at det ikke er fint med veldig langt hår når det er veldig tynt og flatt, men da kan det funke med hår til skuldrene eller til underkjeven. Kort-kort hår synes jeg sjelden er fint på kvinner, da må man ha en spesiell stil for at det ikke skal bli veldig kjerring.

Langt hår som henger rett ned er ikke alltid kledelig, spesielt ikke når man passerer 40-50 år, men igjen, alternativet må ikke være maskinkort! Skulderlangt eller oppsatt kan det bli kjempefint!

Og TS - føne håret må man for all del ikke gjøre når man har langt hår! Det sliter enormt på håret og er bare til nødstilfeller.

Selv har jeg alltid hatt langt hår og har ikke noe ønske om kortere. Har det som regel omtrent ned til BH'en. Det er utrolig lite jobb med det - vasker det to-tre ganger i uka og børster det. Skal jeg gjøre noe praktisk setter jeg det i hestehale eller flette. Har man en kort sveis må man gjerne vaske, føne og style det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke selvtillit nok til kort hår, hadde følt meg veldig naken. Syns jeg kler best halvlangt eller langt. Som regel syns jeg de fleste damer kler best litt lengde på håret, det gjør utseende mer feminint og pent. Men på noen er kort hår helt perfekt! Jeg tenker feks på Sigrid bonde tusvik, Gunhild stordalen osv, de kler det godt og ser litt dratt ut med langt hår. Syns også det kan være kult på «gutte-jenter» som er litt tøffe og har litt maskulin stil.

Anonymkode: bf943...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke alle hår kler å være langt. Tynt, pistrete hår bør ikke være veldig langt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har til gode å se noen som kun kler kort hår. 

Anonymkode: 58b80...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært få som kler hår som er lengre enn skuldrene. Meg selv inkludert. Men med skulderlangt hår får jeg ikke satt alt i strikk, så da velger jeg å ha lengre hår. Det er fint om sommeren, men om vinteren blir det jo helt grusomt, knekker av ved kanten av lue og skjerf. Kan ikke vinne uansett hva man gjør 🤔

Det er flere som kler helt kort hår veldig godt. Jeg tror mitt hode er for stort til å ha det slik. Ei venninne av meg kler rett og slett ikke lengre hår enn dette:

Best-Short-Haircuts-for-Women-1523825000406216383.thumb.jpg.a77fa79ba450b9aa03de4ab5f663d780.jpg

Så folk må bare finne ut hva som passer for seg, om de velger praktisk eller det som kler dem best, eller kanskje begge deler :)

Anonymkode: 02d07...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, youcancallmejune skrev:

Jada, langt hår er pent når det er velstelt og tykt og man kler det, men det er mange som er mye finere med kortere hår.

Her er ei jeg synes kler kortere hår veldig godt.

Bilderesultat for victoria beckhams hair 2019Bilderesultat for victoria beckhams hair 2019

Hun ser mykere og langt mer feminin ut med kortere hår.

Kortere, ja. Men ikke kort. Også bedre stelt, og tatt fra en bedre vinkel. Kort hår er sånn stygg piggsveis og gjerne maskinkort på sidene, med stygge krepp bølger på toppen f.eks.

Anonymkode: 6f7b2...783

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er svært få som kler hår som er lengre enn skuldrene. Meg selv inkludert. Men med skulderlangt hår får jeg ikke satt alt i strikk, så da velger jeg å ha lengre hår. Det er fint om sommeren, men om vinteren blir det jo helt grusomt, knekker av ved kanten av lue og skjerf. Kan ikke vinne uansett hva man gjør 🤔

Det er flere som kler helt kort hår veldig godt. Jeg tror mitt hode er for stort til å ha det slik. Ei venninne av meg kler rett og slett ikke lengre hår enn dette:

Best-Short-Haircuts-for-Women-1523825000406216383.thumb.jpg.a77fa79ba450b9aa03de4ab5f663d780.jpg

Så folk må bare finne ut hva som passer for seg, om de velger praktisk eller det som kler dem best, eller kanskje begge deler :)

Anonymkode: 02d07...355

Syns ikke denne lengden er fin.

Anonymkode: 6f7b2...783

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle kler ikke langt hår. Husker hvor mange kule, korte frisyrer det var på 80-tallet. Da var det plass til mye mer individualitet, og frisørene var flinke til å tilpasse håret til ansiktet. Så kom moten med at alle skulle ha langt hår, enten de kledde det eller ikke. Jeg er 50, og har langt, tykt og lyst hår  med god kvalitet. Men begynner å se at jeg bør gå over til noe kortere. Langt hår er med på å dra ned ansiktstrekkene. Frisørene kaller det vel at det trekker ansiktet ned, tror jeg. Så her blir det etterhvert en kortere sveis. Vil nok se mye mer våken og yngre ut med det 🙂

Anonymkode: 67644...d24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene (ansiktspene) damer (og de pur unge) kler både langt og kort hår, og ofte kler de kort veldig godt. På dem er halvlangt/skulderkort det mest ukledelige og kjedelige, men siden de er pene, gjør det ikke så mye.
Pent hår (tykt, blankt, perfekt slett eller med perfekte bølger) er oftest pent langt, men det er ikke det som gjør ansiktet pent, da har man nettopp pent hår. Men de får jo litt kjedeligere hår hvis de klipper det kort/kort. 
Damer med markerte, skarpe trekk (for eks. ekstra høye kinnben, eller stor nese, store øyne, stor munn) kan bli enda mer markerte og fine med en markert kort sveis, og dermed mer elegante og typete, enn hvis de har et litt uproposjonert ansikt og  helt standard, kjedelig, langt hår som henger i en hestehale. Da er det penere med kortere hår syns jeg, og det kan være knallfint med kort/kort hvis man er typen til det.

Anonymkode: b3590...472

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus

Ingen nevner ansiktsform? 🤔

Jeg har «widow’s peak» (hjerteformet ansikt) og synes at langt hår passer bedre til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...