Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Barnet mitt er 9 mnd gammelt. Hun har begynt å snu seg i sengen, har aldri gjort det før utenom på gulvet. 
Hun krabber ikke enda. Har snudd seg på gulvet i flere mnd altså men ikke i sengen før den siste mnd. 
Jeg er så redd for at hun skal kveles om hun snur seg på natta eller sovner på magen. Hun har ikke greid å snu seg tilbake på ryggen i sengen enda,som jeg har sett i vertfall... 

Hun kan snu seg på magen å ligge sånn en stund før hun kaver og begynner å sutre og da går jeg inn å ser at hun ligger på magen. Snur henne da og så sovner hun for det meste eller er klar til å stå opp. Kommer jo an på.. 

Poenget mitt med dette innlegget er vel å få en slags betryggelse på at krybbedødfaren er over når barnet er så gammelt? Og at hun er sterk nok og gammel nok til å løfte seg opp og puste om hun ikke får puste... Jeg sitter jo med babycallen inn i øret hele tiden, går inn å kikker osv. Det gjør meg ingenting, men det er det at jeg føler jeg mentalt ikke får slappet av. Bekymrer meg hele veien... om natta også... 

Har hun sovet en lengre periode uten å våkne så kan jeg våkne av meg selv bare for å gå inn å se om alt er bra.. Er det normalt å ha det sånn? Eller er jeg veldig bekymret,mer enn normalt? 

Endret av BethD
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke det du vil høre, men krybbedødfaren er jo ikke over, krybbedød kan oppstå til de er 3 eller er det 4 år? 

Men - statistisk ser man ikke at det er farlig for barn å sove på magen når de er store nok til å snu seg på magen selv. Det er altså ikke økt krybbedødsfare forbundet med mageleie for så store barn, hvis det var det du lurte på? Jenta di er jo sterk nok til å snu hodet til siden, en nyfødt derimot gjør ikke nødvendigvis det. Så du kan nok slappe helt av akkurat på det punktet. Krybbedød er jo "uforklarlig" død, så når så store babyer dør i krybbedød kan man ikke nødvendigvis finne noen risikofaktor i det hele tatt. 

Jeg samsover med jenta mi, og hvis jeg våkner på natta uten at hun vekker meg er jeg ganske kjapp med å sjekke om hun faktisk lever. 😅 Jeg går ikke rundt og er redd altså, men det er et instinkt i meg som vil sjekke. Om du bekymrer deg mer enn normalt er vanskelig å si, normalen er jo stor, noen slapper veldig av, noen bekymrer seg mye og begge deler er innenfor normalen. Hvis du føler du bekymrer deg sånn at det går utover hverdagen din kan det være lurt å snakke med noen. 

Og hvis du er usikker på hvordan rådene eller risikoen i forhold til krybbedød kan tolkes kan jeg sterkt anbefale å sende mail til LUB. De svarer veldig godt. :)

Skrevet

Mitt barn som også er 9 mnd gammel har sovet på magen siden han var ca 4 mnd. Da jeg spurte helsesøster om det var farlig sa hun at så lenge barnet er sterkt nok til å løfte hode fra side til side er det ikke fare for kvelning. Så når barnet er 9 mnd er det mer enn sterkt nok til å løfte hodet, så tror du kan slappe helt av :) 

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Albbas skrev:

Ikke det du vil høre, men krybbedødfaren er jo ikke over, krybbedød kan oppstå til de er 3 eller er det 4 år? 

Men - statistisk ser man ikke at det er farlig for barn å sove på magen når de er store nok til å snu seg på magen selv. Det er altså ikke økt krybbedødsfare forbundet med mageleie for så store barn, hvis det var det du lurte på? Jenta di er jo sterk nok til å snu hodet til siden, en nyfødt derimot gjør ikke nødvendigvis det. Så du kan nok slappe helt av akkurat på det punktet. Krybbedød er jo "uforklarlig" død, så når så store babyer dør i krybbedød kan man ikke nødvendigvis finne noen risikofaktor i det hele tatt. 

Jeg samsover med jenta mi, og hvis jeg våkner på natta uten at hun vekker meg er jeg ganske kjapp med å sjekke om hun faktisk lever. 😅 Jeg går ikke rundt og er redd altså, men det er et instinkt i meg som vil sjekke. Om du bekymrer deg mer enn normalt er vanskelig å si, normalen er jo stor, noen slapper veldig av, noen bekymrer seg mye og begge deler er innenfor normalen. Hvis du føler du bekymrer deg sånn at det går utover hverdagen din kan det være lurt å snakke med noen. 

Og hvis du er usikker på hvordan rådene eller risikoen i forhold til krybbedød kan tolkes kan jeg sterkt anbefale å sende mail til LUB. De svarer veldig godt. :)

Oi. Visste ikke at krybbedødfaren varte så lenge 😳 

men tusen takk for tips om LUB, kanskje ikke så dumt. Barnet mitt fikk en røff start på livet, så kanskje det sitter i også og spiller en rolle i bekymringen min... vet ikke. 

Skrevet
23 minutter siden, FrøkenMims skrev:

Mitt barn som også er 9 mnd gammel har sovet på magen siden han var ca 4 mnd. Da jeg spurte helsesøster om det var farlig sa hun at så lenge barnet er sterkt nok til å løfte hode fra side til side er det ikke fare for kvelning. Så når barnet er 9 mnd er det mer enn sterkt nok til å løfte hodet, så tror du kan slappe helt av :) 

Det var godt å høre ❤️

Skrevet

Du er ikke alene om å være redd for krybbedød og kvelning. Vi er mange der ute :)

Min baby er 10 mnd. Hun er sterk i nakke og rygg. Men klarer ikke snu seg fra mage til rygg. Hun elsker å ligge på magen å sove. 

Jeg kjøpte madrass, overmadrass og laken som er pustevennlig. Kjøpte på babyshop. Litt dyrt, men for meg så er det verdt det. Det roer meg litt å vite at hvis hun ligger med hodet ned i madrassen så kan hun fortsatt puste. 

Hun sover i sovepose så hun ikke får dynen over hodet. 

Jeg gjør det jeg kan for at jeg skal føle at jeg gjør mitt beste. Da kjenner jeg at jeg roer meg litt :)

Før i tiden la de ungene på magen etter råd fra helsevesenet. Det var desverre flere som døde i krybbedød/kveling. Men tenk på alle som overlevde og klarte seg helt fint. Da gjør nok våre unger det også ❤️

Anonymkode: 6ab4b...97b

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, BethD said:

Oi. Visste ikke at krybbedødfaren varte så lenge 😳 

men tusen takk for tips om LUB, kanskje ikke så dumt. Barnet mitt fikk en røff start på livet, så kanskje det sitter i også og spiller en rolle i bekymringen min... vet ikke. 

Krybbedødfaren er jo mye lavere fra 6 mnd og fortsetter å synke jo eldre de blir, altså. 

Skrevet

Mener å ha lest at det er forsket på at barn som, uten andre faktorer som røyking osv, dør i krybbedød har en mangel som gjør at de ikke «reagerer» når de ikke får oksygen. Jenta di «klager» når hun ikke vil ligge på magen lenger og det er kjempebra! Det betyr at hun sier ifra når det er noe. Forøvrig er det veldig få barn i Norge som dør av krybbedød nå og jeg mener de få som gjør det som regel kan knyttes til nikotin eller utrygg samsoving etc. Faren er helt klart størst de første 6 mnd og jenta de er sterk nok nå til å løfte hodet. 

Jeg var superstresset for dette selv og gjorde tiltak som nevnt over, trygg madrass og sengekant, sovepose o.l. Vurderer en periode å stroppe fast soveposen, men klarte heldigvis å roe meg nok. For meg hjalp det veldig med babycall med kamera når han flyttet på eget rom. Det gikk heldigvis over for min del :) 

(Beklager manglende dokumentasjon på påstandene mine :) Orket ikke Google)

Anonymkode: 98fa0...332

• Liker 1
Skrevet

Vet åssen du har det ts ❤️ redselen for krybbedød konsumerte nærmest hele hverdagen min når mini var yngre. Han er nå litt over året og jeg kan fortsatt være redd i blandt. 

Så lenge du følger lub sine råd, og dersom dere samsover så sørg for trygg samsoving så har du gjort absolutt alt du kan ❤️ mer får man ikke gjort. Prøv å senke skuldrene, fortsett å gjøre hverdagen til den lille trygg. Heldigvis blir man mindre "hysterisk" med tia ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...