Gå til innhold

Nattesvette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen ganger våkner jeg ca 1-2 timer etter at jeg har sovnet gjennomvåt av svette. På overkroppen ligger det liksom et tynt lag med svette, i ansiktet renner det. Jeg pleier å snu dynen og sove videre. Når jeg våkner av vekkerklokken mange timer senere er jeg ikke våt. Drømmer man mer med en gang man legger seg? 

Hvordan er det mulig å svette bare deler av natten? 

Anonymkode: 5756d...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal alltid sjekkes hos legen for å utelukke lymfekreft eller kreft som har spredt seg til lymfesystemet.

Anonymkode: aac92...2b6

• Liker 1
Skrevet

Nattesvette er ofte et symptom på noe, man skal normalt ikke svette når man sover (med mindre det høy temp i rommet, dårlig lufting osv). 

Anonymkode: c5e37...4d2

Skrevet

Jeg har perioder hvor jeg våkner helt utsvettet. Svetten renner, det er vått under meg og på dyna. Da må jeg legge et håndkle under meg og ett over meg. For min del tror jeg det er psykisk betinget da det kun er periodevis.  

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal alltid sjekkes hos legen for å utelukke lymfekreft eller kreft som har spredt seg til lymfesystemet.

Men det skjer ikke hver natt, og ofte bare de første timene. Resten av natten er ok. 

Skrevet

Jeg svetter hvis jeg har spist for mye på kvelden. Spesielt hvis jeg har spist mye karbohydrater.

Anonymkode: 75858...7b4

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det skjer ikke hver natt, og ofte bare de første timene. Resten av natten er ok. 

Det gjorde det hos meg også, og det var kreft.

• Liker 1
Skrevet

Det skjer hos meg hvis jeg er kald når jeg legger meg, for da pakker jeg dyna så godt på meg at jeg våkner helt kokt noen timer etterpå.

Anonymkode: 4b841...807

Skrevet

Jeg kan svette mye i perioder om natten. Tenker det er overgangsalderen, når det gjelder meg.

Skrevet

Jeg svettet slik om natten, og jeg fikk kreft. 

Anonymkode: 699c2...747

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt det samme i et par år nå.... Det kan ha mange grunner hos meg.
Stoffskifte.
B12, folat og jernmangel.
Rett og slett hormonelt, da det skjer ofte 1 uke før mensen. 

Det er aldri varmt på soverommet mitt. Alltid kaldt. Så det har ingen sammenheng med selve varmen i rommet. Jeg kan også sove uten dyne og allikevel være gjennom våt av svette, i et kaldt rom. 

Men i det siste så har jeg hatt et uforklarlig vektnedgang.... så må nok til legen 😫 Men synes det er så difust problem at jeg føler det ikke er noen grunn til det. Kreft er jeg usikker på som grunn, tviler litt men skal aldri si aldri. 

Anonymkode: 08af8...178

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt det samme i et par år nå.... Det kan ha mange grunner hos meg.
Stoffskifte.
B12, folat og jernmangel.
Rett og slett hormonelt, da det skjer ofte 1 uke før mensen. 

Det er aldri varmt på soverommet mitt. Alltid kaldt. Så det har ingen sammenheng med selve varmen i rommet. Jeg kan også sove uten dyne og allikevel være gjennom våt av svette, i et kaldt rom. 

Men i det siste så har jeg hatt et uforklarlig vektnedgang.... så må nok til legen 😫 Men synes det er så difust problem at jeg føler det ikke er noen grunn til det. Kreft er jeg usikker på som grunn, tviler litt men skal aldri si aldri. 

Ikke for å skremme deg, men uforklarlig vektnedgang i kombinasjon med nattesvette er overhodet ikke et diffust problem! Begge er kjente symptomer på kreft, og når du har en kombinasjon bør du komme deg til legen fort som fy!

Samme hvis man har uforklarlig hovne lymfekjertler i kombinasjon med nattesvette. Rett til legen!

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å skremme deg, men uforklarlig vektnedgang i kombinasjon med nattesvette er overhodet ikke et diffust problem! Begge er kjente symptomer på kreft, og når du har en kombinasjon bør du komme deg til legen fort som fy!

Samme hvis man har uforklarlig hovne lymfekjertler i kombinasjon med nattesvette. Rett til legen!

Forstår den, må nok ta meg en tur ja. Da jeg har gått ned 12% av vekten på 4-5 mnd uten grunn. Men så kan det også være stoffskifte, så må sjekke ut det ihvertfall.  

Skrevet

Nattesvette og vektnedgang må følges opp. Du må gå til lege. 

Skrevet

PS... Jeg er TS. Har ikke hatt vektnedgang tror jeg. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sjekket om du har noen hovne lymfekjertler?
Du bør uansett komme deg til legen.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vektnedgang er vell ikke et "krav"? hva med feber? infeksjoner? andre plager enn bare svetting?
Hvordan er temperaturen i rommet?

Skrevet

Nei, ingen andre ting som jeg kommer på. Men synes det er rart at svettingen kun er iløpet av de første timene. Og ikke hver dag. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen andre ting som jeg kommer på. Men synes det er rart at svettingen kun er iløpet av de første timene. Og ikke hver dag. 

Høres ut som stress, jeg har vært sånn i perioder der det har vært mye som har foregått i hodet når jeg legger meg, våknet dyvåt. I tillegg også innimellom når det nærmer seg påfyll av prevensjonen jeg bruker.

Skrevet

Jeg tenker det er lurt å uansett ta en tur til legen og få tatt blodprøver. Bedre å sjekke det ut og hvertfall få avklaring.

Ellers har jeg selv tidligere hatt sånne perioder med mye nattesvette. Det bedret seg med å bytte fra dundyne til fiberdyne. Er også veldig varm på natten generelt. Jeg la merke til at svetteperiodene ofte kunne settes i sammenheng med menstruasjonssyklus. Stress kan også ofte komme til overflaten når man sover. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...