Gå til innhold

Sterilisering. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg fikk beskjed fra gyn på sykehuset at jeg ville få dekket sterilisering om jeg ønsket dette. Dette fordi jeg har blitt gravid flere ganger selvom jeg bruker prevensjon (det var i forbindelse med at jeg var gravid utenfor livmor med hormonspiral at jeg fikk tilbudet om dekket sterilisering.) 

Jeg skal heller ikke ha flere barn. 

Jeg har kviet meg lenge, ene og alene fordi jeg tåler narkose så sinnsykt dårlig. Sist jeg var i narkose så våknet jeg mens de trillet meg ut fra operasjonsrommet fordi jeg var ferdig, hvor jeg da gråt som en unge å la ut om alt som var vondt og vanskelig. Jeg lå deretter i flere timer å gråt på et flermannsrom etter inngrepet. Jeg var helt helt helt ute å kjøre. Dette har gitt meg skikkelig skrekken! 

Men, nå er jeg i et samlivsbrudd (han er sterilisert), så da må jeg faktisk tenke over dette på nytt hvis jeg skal ha sex med andre i fremtiden. 

Er det noen her som har sterilisert seg, å som kan fortelle meg hvordan det var etterpå? (fra operasjonsdagen til tiden etterpå) 

Evt noen som har reagert dårlig på narkose før men ikke en annen gang? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan svare om et par uker ;) 

Anonymkode: 3a570...ec5

• Liker 1
Skrevet

Enten er kondom greia ellers så må du finne en mann som er åpen for å sterilisere seg eller allerede har gjort det. Det er et langt mindre inngrep på menn. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare om et par uker ;) 

Anonymkode: 3a570...ec5

Åh, masse lykke til! ❤️

Skrevet
3 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Enten er kondom greia ellers så må du finne en mann som er åpen for å sterilisere seg eller allerede har gjort det. Det er et langt mindre inngrep på menn. 

Skjønner hva du mener, men jeg kjenner at det kanskje er best at jeg gjør det, da jeg ikke er ute etter å være i noe forhold. Jeg fungerer ikke bra i forhold, men jeg er helt avhengig av å ha sex i livet mitt. Kondom er jo svært få interessert i å bruke over tid. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Steriliserte meg i juni ifjor. Kjempefornøyd. Selve narkosen gikk fint for meg, første gang jeg hadde det også. Hadde noe ubehag etter operasjonen, men ble tatt veldig godt vare på på sykehuset. Dro hjem frivillig 5-6timer etter operasjonen. 

Som noen har sagt i tråden før, snakk med legene, de har garantert hørt problemet ditt før, og vet hvordan de skal behandle deg  :)

masse lykke til!

K30

Endret av S4050-R40B
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, S4050-R40B skrev:

Steriliserte meg i juni ifjor. Kjempefornøyd. Selve narkosen gikk fint for meg, første gang jeg hadde det også. Hadde noe ubehag etter operasjonen, men ble tatt veldig godt vare på på sykehuset. Dro hjem frivillig 5-6timer etter operasjonen. 

Som noen har sagt i tråden før, snakk med legene, de har garantert hørt problemet ditt før, og vet hvordan de skal behandle deg  :)

masse lykke til!

K30

Tusen takk for at du deler din erfaring! Du kunne dra såpass tidlig hjem ja! Så deilig. 

Hvor lang tid tok det før du var tilbake til normalen fysisk? 

Tusen takk❤️

Skrevet
2 minutter siden, Krissi91 skrev:

Tusen takk for at du deler din erfaring! Du kunne dra såpass tidlig hjem ja! Så deilig. 

Hvor lang tid tok det før du var tilbake til normalen fysisk? 

Tusen takk❤️

Bare hyggelig 💕

Ja det var veldig kjekt å kunne dra hjem så fort, er ikke så veldig glad i å være på sykehuset 😅

Jeg steriliserte meg en torsdag og var tilbake på jobb mandagen igjen. For det meste kontorjobb men med noen tunge løft av og til. Kunne sikkert løfta mer tidligere, men var mer enn  fin i formen når jeg flyttet under 2uker etterpå. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, S4050-R40B skrev:

Bare hyggelig 💕

Ja det var veldig kjekt å kunne dra hjem så fort, er ikke så veldig glad i å være på sykehuset 😅

Jeg steriliserte meg en torsdag og var tilbake på jobb mandagen igjen. For det meste kontorjobb men med noen tunge løft av og til. Kunne sikkert løfta mer tidligere, men var mer enn  fin i formen når jeg flyttet under 2uker etterpå. 

Hehe skjønner det! Sålenge det er trygt å være hjemme så er jo det det absolutt beste! 

Det var jo ikke galt å være så fort tilbake til normalen da! Du har ikke noe smerter ol. Der nede? Under sex? 

Skrevet
Akkurat nå, Krissi91 skrev:

Hehe skjønner det! Sålenge det er trygt å være hjemme så er jo det det absolutt beste! 

Det var jo ikke galt å være så fort tilbake til normalen da! Du har ikke noe smerter ol. Der nede? Under sex? 

Nei ingen smerter, sexen min er tusenvis ganger bedre nå som jeg slipper bekymre meg for uønsket graviditet  :). De var ikke i nærheten av underlivet mitt på den måten heller. Ble gjort via kikkhullskirurgi :) et knøttlite kutt i navlen og et bittelitt større kutt i, ja, øvre del av underlivshåret, nesten usynlige arr for min del. 

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg angrer på, er at jeg ikke gjorde det før!
Ble sterilisert i juni, og alt gikk fint.

Måtte møte kl 08, og var 3 person inn. 
Sovnet med en gang.

Jeg husker jeg våknet da de trillet meg på plass på oppvåkningen, da snakket jeg om at jeg trodde jeg var hos veterinæren med katten min😂

Lå ca en time og sov/slumret etter inngrepet. Hele tiden overvåket av snille sykepleiere.

Så var det litt mat som ble servert, i sengen. Etter mat måtte jeg opp av sengen, det gikk helt fint. Hadde ingen smerter.

Etter jeg hadde kledd på meg, ble jeg plassert i en behagelig lenestol. Der satt jeg ca 40 min og ventet på samtale m kirurgen.

Kjapp samtale, ut med veneflonen og en resept på voltaren! 
Mannen min hentet meg ca kl 14!

Samme dag var det ømt i skulderen, og litt menssmerter. De to første dagene tok jeg smertestillende, og hadde ingen ubehag.

Fikk to store blåmerker på magen. 
Helt uproblematisk 😊

Lykke til! 
Du får samtale med sykepleier el kirurg før inngrepet, så da kan du ta opp det du tenker på ang narkosen!

Du kan event be om beroligende når du våkner? Som valium el Sobril. Da vil du sikkert klare å slappe av bedre!

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell og svar til det. 

_popcorn_, mod 

Skrevet

Er en sterilisering på kvinner mulig å reversere?

Anonymkode: e8f8a...6b4

Skrevet

Kanskje du kan snakke med en anestesilege vedr problemene med narkosen? Kanskje det finnes alternative narkoser? Kanskje det er mulig å utføre inngrepet med epidural? Det må jo finnes noe som passer for deg? 

Skrevet
1 time siden, petterm skrev:

Kanskje du kan snakke med en anestesilege vedr problemene med narkosen? Kanskje det finnes alternative narkoser? Kanskje det er mulig å utføre inngrepet med epidural? Det må jo finnes noe som passer for deg? 

Det går ikke. 

Anonymkode: 4e82a...e75

Skrevet
3 timer siden, petterm skrev:

Epidural får jeg ikke uansett, da det ble store komplikasjoner med det under og etter min første fødsel. Så det hadde jeg aldri gjort igjen. 

Men jeg får bare snakke med dem å håpe at det er noe de kan gjøre for at det skal gå bedre enn forrige gang. 

• Liker 1
Skrevet

Hva slags gyn og i hvilken forbindelse ble det snakket om at du skulle få sterilisering dekket? :)

Jeg har også blitt gravid flere ganger på prevensjon (spiral) og ønsker også å sterilisere meg. Må bare vite litt hvordan jeg skal gå frem og hvem jeg kan prate med 😊

Anonymkode: c523b...5ce

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags gyn og i hvilken forbindelse ble det snakket om at du skulle få sterilisering dekket? :)

Jeg har også blitt gravid flere ganger på prevensjon (spiral) og ønsker også å sterilisere meg. Må bare vite litt hvordan jeg skal gå frem og hvem jeg kan prate med 😊

Det var på gyn på sykehuset. Var der i forbindelse med svangerskap utenfor livmor. Hun tok det da opp med meg (ikke jeg som nevnte noe om sterilisering). 

Hun ville bare jeg skulle vite det at jeg ville få det dekket grunnet medisinske årsaker. Så jeg skulle bare si ifra til fastlegen, som da skulle sende inn noe (husker ikke detaljene rundt hvordan det skulle gjøres). 

Skrevet
2 minutter siden, Krissi91 skrev:

Det var på gyn på sykehuset. Var der i forbindelse med svangerskap utenfor livmor. Hun tok det da opp med meg (ikke jeg som nevnte noe om sterilisering). 

Hun ville bare jeg skulle vite det at jeg ville få det dekket grunnet medisinske årsaker. Så jeg skulle bare si ifra til fastlegen, som da skulle sende inn noe (husker ikke detaljene rundt hvordan det skulle gjøres). 

Okei skjønner :)

Tusen takk for svar! Får undersøke litt. Er noe jeg ønsker å gjøre om ikke altfor lenge.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei skjønner :)

Tusen takk for svar! Får undersøke litt. Er noe jeg ønsker å gjøre om ikke altfor lenge.

Det står ihvertfal at man kan få dekket sterilisering hvis man bla ikke tåler eller kan bruke andre prevensjonsmidler. Så du burde snakke med legen din å få sendt inn en søknad👍😊 

Da er vi 2 ✌️ Masse lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...