Gå til innhold

Funksjonshemmet og få barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har en fysisk funksjonshemming (som går ut over funksjonsnivået i stor grad) og som har barn? Vil dere fortelle litt om hvordan det er? Hadde dere funksjonshemmingen før dere fikk barn, eller kom den etterpå? Er det sårt å ikke få vært med barna på alt, eller er det så mye man KAN gjøre at man tenker lite på det man ikke kan?

Synes folk det er egoistisk å få barn når man er funksjonshemmet, eller er det ikke så nøye om man er begrenset så lenge man gir mye likevel?

Var litt usikker på om denne skulle postes i kropp og helse eller barn og familie, da den jo omhandler begge deler. 

Anonymkode: 55ce8...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det hverken er egoistisk eller dumt. Det er ikke det at du klarer å henge i et tre oppned eller løpe raskest som avgjør om du er en god forelder. En god forelder bidrar til at barna får en fin og trygg oppvekst der de kan utfolde seg, få god barneoppdragelse, være behjelpelige i hverdagen. Så jeg klarer ikke å se hva som gjør at enkelte ikke skal få barn mtp. kroppslige funksjoner. Synes det er mye mye værre at rus og voldsfolk får barn. 

• Liker 6
Skrevet

Man burde ikke få barn hvis man er alvorlig psykisk syk ihvertfall. Jeg er selv oppvokst med en alvorlig psykisk syk forelder som var så syk at han ikke kunne ta vare på seg selv, bablet bare uforståelige setninger og hadde ikke kontakt med noen andre enn familien. 

Anonymkode: c677e...a7a

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk det er egoistisk å få barn når man er funksjonshemmet, eller er det ikke så nøye om man er begrenset så lenge man gir mye likevel?

Jeg synes det.

Anonymkode: c4a8e...0c5

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det.

Anonymkode: c4a8e...0c5

Hvorfor?

Gjest UglerIMosen
Skrevet

Har ikke funksjonshemming selv, men har en bror som sitter i rullestol etter en ulykke hvor han ble lam fra livet og ned. Han og svigerinna mi har 2 barn i dag. Han var veldig ung da han havnet i rullestol da, så det er bare sånn «livet hans er». Nå er de jo to foreldre hvor en av de ikke er funksjonshemmet, men han bidrar like mye med barna :) Han kunne ikke være ute alene med de da de var små (kunne jo ikke løpe etter om de f.eks la på sprang), men han har aldri lagt fram mange problemstillinger foruten om dette. Han er mye aktiv med barna alene. Ute på turer, kino, middag, shopping, kjøring hit og dit osv. Det er lite i hverdagen han ikke kan gjøre. Men som sagt, han hadde ikke greid det alene når de først lærte å krabbe/gå, og i tida før de ble «stor nok» til å høre mer etter. 
Han svartmalte foreldreoppgaven veldig før de valgte å få barn. Han så veldig mørkt på det hele, og trodde det ville bli urettferdig ovenfor barna. Syns han er en fantastisk pappa, og syns absolutt ikke at det er egoistisk :) Hva du kan fysisk avgjør ikke hvor god du er som forelder. Tror også broren min er mer aktiv med barna utendørs enn mange andre foreldre som har to fungerende ben! 

Skrevet

Synes så absolutt ikke at det er feil. 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...