Gå til innhold

Beordret på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Arne" har 100% stilling som selger i butikk. Han har fastlønn. Sykdom på kveldsskiftet og butikksjef klarte ikke å skaffe erstatter,  Arne blei beordret på jobb med grunnen at noen må jobbe og butikksjefen selv måtte hjem til barnet. 

Anonymkode: e25b7...bc2

Nei, det der funker ikke. Det er helt irrelevant hvor høy stilling og lønn vedkommende har. "Arne" har også et liv. Jeg ler meg ihjel ved tanken på at min sjef skulle "beordre" meg i butikken pga hans avkom. Det er ikke slik det funker, tro meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En arbeidsgiver kan pålegge deg til å jobbe overtid, innenfor AMLs rammer for arbeidstiden. Beordring er når arbeidstid går ut over AMLs rammer for arbeidstid, altså mer enn lovlig overtid. Dette gjelder f.eks yrkesgrupper som berører helse, liv og nasjonal sikkerhet og infrastruktur - disse gruppene er mer eller mindre unntatt fra abeidstidsbestemmelsene i AML. F.eks helsepersonell, politi, forsvar og diverse grupper som jobber med vann, strøm, telekom og betalingsformidling 

Anonymkode: 3955b...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

passer det ikke for meg med uplanlagt overtid de prøver å tvinge på oss, eller loddtrekning som de så fint truer med, sier jeg at da får de skaffe en kjeledress i størrelse 5 år. for da må barnet være med 🤪 nå sier jeg alltid ja når det passer da 😁 

Anonymkode: ab131...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonymanda skrev:

Nei, det der funker ikke. Det er helt irrelevant hvor høy stilling og lønn vedkommende har. "Arne" har også et liv. Jeg ler meg ihjel ved tanken på at min sjef skulle "beordre" meg i butikken pga hans avkom. Det er ikke slik det funker, tro meg.

Dette er også fullt lovlig så lenge det skjer innenfor rammene er overtid, sykdom er noe man ikke alltid kan planlegge for. Men klart, det bør ikke alltid være "Arne" som pålegges overtid og ingen av de andre kollegene, for å sikre et godt arbeidsmiljø bør dette gå på rundgang. Gjør det ikke det bør "Arne" finne en annen jobb. 

Anonymkode: d69d9...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er STOR  forskjell på å pålegge overtid og det å beordre på jobb. Beordring skal kun skje der det er far for liv og helse. Og det skjer ikke i en butikkjobb

Anonymkode: 0a1c8...792

Hva mener du den store forskjellen ligger i?  At man ikke får advarsler etterfulgt av oppsigelse hvis man nekter pålagt overtid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også fullt lovlig så lenge det skjer innenfor rammene er overtid, sykdom er noe man ikke alltid kan planlegge for. Men klart, det bør ikke alltid være "Arne" som pålegges overtid og ingen av de andre kollegene, for å sikre et godt arbeidsmiljø bør dette gå på rundgang. Gjør det ikke det bør "Arne" finne en annen jobb. 

Anonymkode: d69d9...7c1

Helt uenig, et firma bør ha ringevikar som de sliter med gjentatte sykmeldinger. Nei betyr NEI!

Det som også er et problem i dag er at mange melder seg syke pga bagateller, litt vondt i hodet, forkjøla, sovet dårlig osv.

Fleste kunne gått på jobb å faktisk følt seg bedre.

Anonymkode: da896...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig, et firma bør ha ringevikar som de sliter med gjentatte sykmeldinger. Nei betyr NEI!

Det som også er et problem i dag er at mange melder seg syke pga bagateller, litt vondt i hodet, forkjøla, sovet dårlig osv.

Fleste kunne gått på jobb å faktisk følt seg bedre.

Anonymkode: da896...02b

Enig at man bør ha det, men det er jo ikke alltid tilfellet, det er jo ikke et krav som arbeidsgiver er pliktig til å følge. Så lenge man ikke går utover rammene for overtid i AML (eller eventuelt avvik fra dette fastsatt i tariffavtale), så er situasjonen som den er. 

Enig i det, men det er jo igjen noe som dessverre bare er tilfelle. Folk sykmelder seg i hytt og pine for ganske små ting i dag, og jo raskere man får en karanteneordning (at man f. eks. får reduksjon av lønn i den første dagen eller to av egenmelding) jo bedre er det. 

Skal man være sikker på å ikke bli pålagt overtid, så må man bare droppe å ta telefonen eller si man har drukket en del, evt. være bortreist slik at det ikke er mulig å ta ekstravakten. 

Anonymkode: d69d9...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Whistler said:

Hva mener du den store forskjellen ligger i?  At man ikke får advarsler etterfulgt av oppsigelse hvis man nekter pålagt overtid?

Forskjellen har allerede blitt forklart.

Anonymkode: 2c4af...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Arne kan bli beordret på arbeid selv om han ikke får en krone for arbeidet tid utover 37,5tim / uke? 

Anonymkode: e25b7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Aldri svar tlf.

Jeg har deltid, men tar aldri tlf de gangene det ringes. ikke faen om jeg skal på jobb utenom den tiden jeg skal jobbe.

Anonymkode: da896...02b

du kan prøve taktikken: "Hallaien! greit, men jeg drakk nettopp litt vin!...jeg kommer, dere må sende meg en taxi....og ta ansvaret at jeg har ikke helt kontroll på hva jeg sier eller gjør da:) "

Endret av Energidronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Energidronning skrev:

du kan prøve taktikken: "Hallaien! greit, men jeg drakk nettopp litt vin!...jeg kommer, dere må sende meg en taxi....og ta ansvaret at jeg har ikke helt kontroll på hva jeg sier eller gjør da:) "

Slipper den :) Siden jeg ikke svarer i heletatt 😅

Anonymkode: da896...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 11.1.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Selv om man ikke får overtidsbetaling? 

Anonymkode: e25b7...bc2

Fatter ikke hvorfor du ikke kan skrive alt i startinnlegget ditt? 

Ekempel: Kan man bli beordret på jobb i en butikk hvis man ikke får den lønna man har krav på? 

Svaret er nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Cascol skrev:

Han får jo betalt?! Om han ikke får overtidstillegg får han jo hvert fall vanlig timelønn.

Han har fast lønn så nei, han får ikke betalt.

Anonymkode: e25b7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Selv om man ikke får overtidsbetaling? 

Anonymkode: e25b7...bc2

Enn om du prøver å forhandle deg til overtidsbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har fast lønn så nei, han får ikke betalt.

Anonymkode: e25b7...bc2

Får han fri tilsvarende antall timer en annen dag da?

Anonymkode: 3f139...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har fast lønn så nei, han får ikke betalt.

Anonymkode: e25b7...bc2

Da skal han ha avspasere, eller så har han jo krav på lønn. Er det en fast lønn med innbakt overtid, så skal det fremgå av kontrakten omtrent hvor mye som er innbakt av overtid. 

Anonymkode: d69d9...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har prøvd å tvinge meg til ekstra vakter utenom min oppsatte stillingsprosent, men jeg gir aldri etter for det. Bare svarer på en hyggelig måte: "Nei takk, jeg er fornøyd med det jeg har allerede".

Det er hardt å jobbe som sykepleier på sykehus, utrolig stressende og upersonlig. Så derfor jobber jeg kun deltid, selv om jeg trives i jobben.

Husk det, gir du etter EN gang. Så har du tapt...

Anonymkode: da896...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...