Gå til innhold

Beordret på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man bli beordret på jobb i butikk? Butikk i kjøpesenter.

Anonymkode: e25b7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på å bli beordret og spurt litt "hardt". Hvordan kan man beordre noen på jobb i en butikk? For å kunne beordre så skal det være fare for liv og helse pga lav bemanning.

Anonymkode: 830e2...9c8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For å kunne beordre noen på jobb må det være fare for liv og helse. Jeg tviler sterkt på at det gjelder i en butikk på kjøpesenter...

Anonymkode: f5d2f...4ef

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver kan beordre deg til overtid hvis det er et «særlig og tidsavgrenset behov»

Anonymkode: c334b...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan beordre deg til overtid hvis det er et «særlig og tidsavgrenset behov»

Anonymkode: c334b...80a

Selv om man ikke får overtidsbetaling? 

Anonymkode: e25b7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke hørt om i butikkarbeid. Sykepleier/lege/brannmenn/politi - ja for det kan være fare for liv og helse som flere andre poengterer. Samtidig kan det virke logisk om absolutt ingen kan jobbe, men hvordan kan arbeidsgiver ha en butikk uten en eneste ansatt som kan arbeide? 

Anonymkode: 51526...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å bli beordret og spurt litt "hardt". Hvordan kan man beordre noen på jobb i en butikk? For å kunne beordre så skal det være fare for liv og helse pga lav bemanning.

Anonymkode: 830e2...9c8

Nei det skal ikke være fare for liv og helse for at du skal bli beordret på jobb. Sjefen kan bruke styringsrett selv om ingen står i fare for å dø..

Anonymkode: cba58...b3d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan beordre deg til overtid hvis det er et «særlig og tidsavgrenset behov»

Anonymkode: c334b...80a

Nettopp

Anonymkode: cba58...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man ikke får overtidsbetaling? 

Anonymkode: e25b7...bc2

Hvis du ovsertiger 40 t/uka  eller 9 t/dag har du krav på overtidsbetaling iih arbeidsmiljøloven

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man ikke får overtidsbetaling? 

Anonymkode: e25b7...bc2

 

1 time siden, smilo skrev:

Hvis du ovsertiger 40 t/uka  eller 9 t/dag har du krav på overtidsbetaling iih arbeidsmiljøloven

Nettopp , og det betyr at om man har deltidsjobb, eller er tilkallingshjelp, så utløses ikke overtidsbetaling før man treffer de grensene. Kun vanlig timelønn med evt ubekvemtillegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. For å kunne beordre noen på jobb må det være fare for liv og helse. Jeg tviler sterkt på at det gjelder i en butikk på kjøpesenter...

Anonymkode: f5d2f...4ef

Jeg jobber på kontor. Og til og med der har arbeidsgiver lov til å pålegge å jobbe overtid. Så dette har ingenting med liv og helse å gjøre. 

Anonymkode: 1785e...20d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstaker har fast lønn men ikke en stilling som betegnes som "særlig uavhengig " kan arbeidsgiver da pålegge overtid utover kontraktens 37,5tim/uke?

Anonymkode: e25b7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidstaker har fast lønn men ikke en stilling som betegnes som "særlig uavhengig " kan arbeidsgiver da pålegge overtid utover kontraktens 37,5tim/uke?

Anonymkode: e25b7...bc2

Ja, så lenge det er et tidsavgrenset behov og noe arbeidsgiver ikke visste om, og så lenge det gjøres innenfor rammene av makstid for overtid:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Man trenger ikke å være særlig uavhengig for å kunne bli pålagt overtid. Faktisk har man jo ingen overtid i det hele tatt som særlig uavhengig, siden man da må jobbe det som kreves for å få jobben gjort (Man har således ingen øvre grense for arbeidstid). 

Anonymkode: d69d9...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri svar tlf.

Jeg har deltid, men tar aldri tlf de gangene det ringes. ikke faen om jeg skal på jobb utenom den tiden jeg skal jobbe.

Anonymkode: da896...02b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hva som skjedde? Jeg har jobbet i butikk halve livet, og dette har jeg aldri opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber på kontor. Og til og med der har arbeidsgiver lov til å pålegge å jobbe overtid. Så dette har ingenting med liv og helse å gjøre. 

Anonymkode: 1785e...20d

Det er STOR  forskjell på å pålegge overtid og det å beordre på jobb. Beordring skal kun skje der det er far for liv og helse. Og det skjer ikke i en butikkjobb

Anonymkode: 0a1c8...792

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymanda skrev:

Kan du utdype hva som skjedde? Jeg har jobbet i butikk halve livet, og dette har jeg aldri opplevd.

"Arne" har 100% stilling som selger i butikk. Han har fastlønn. Sykdom på kveldsskiftet og butikksjef klarte ikke å skaffe erstatter,  Arne blei beordret på jobb med grunnen at noen må jobbe og butikksjefen selv måtte hjem til barnet. 

Anonymkode: e25b7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...