Gå til innhold

AB-tråden ryddet for injurie


Gjest LeiaO

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Selger hun et kurs om å tjene penger, når hun selv ikke klarer å nå egne mål?

Dette er jo falsk markedsføring!!!

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er nokså spesielt å ikke tillate at det påpekes at noen bedriver ren svindel, med eller uten link til offentlig tilgjengelig informasjon. For hva kaller man det egentlig, når en person reklamerer med svindyre kurs som skal sikre intetanende kursdeltakere like stor økonomisk suksess som kursholder, når kursholder beviselig lyver så det renner om egen økonomisk suksess?

Hvem er det KG/Egmont egentlig beskytter her?

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sol Rampelyset skrev:

Hei, 

Det er ikke mot reglene, og det er heller ikke slettet innlegg ang Anne Briths kursvirksomhet og hvordan hun tjener penger, dersom disse ikke inneholder eller svarer på andre regelbrudd. 

Å lenke til og diskutere utleggsforretninger tillater vi ikke da dette er til skade for den omtalte part og deres privatliv. Viser til regelpresiseringen og også tidligere samme praksis i en annen tråd
 

 
Hva gjelder referatene som Felis har laget og brudd på åndsverkloven forstår vi at dette er frustrerende. De var  humoristiske og hadde stor underholdningsverdi for leserne, men de var såpass omfattende og detaljerte at hele innholdet i podcasten deles. Det  betyr at man som leser vil få tildelt hele innholdet i podcasten uten å måtte høre den med egne ører. Hvorvidt dette påvirker lønnsomheten til Anne Briths virksomhet, i form av lyttertap, er en juridisk vurdering som er blitt tatt av Egmont.

Vil presisere at det ikke er noen kobling mellom TV2, Bloggerne og modereringen i Rampelyset. 
 

Sol, admin. 

Det kan ikke være slik at å linke til offentlig tilgjengelig informasjon skal håndteres likt i alle saker. Det kommer seg an på hvordan den det gjelder fremstiller det. At utleggsforretningen hos AB omtales skyldes at den er en del av hennes virksomhet - hun bruker egen økonomi som reklame for ABIP. 

Å tro på at dette ikke skyldes koblinger mellom Bloggerne, TV2 og Egmont finner jeg svært svært vanskelig. Det er klart det ikke er gunstig for verken AB eller Bloggerne hvis hun nå i neste sesong skal fremstilles som vellykket forretningskvinne, og det i ett annet Egmont medie opplyses om utleggsforretning....

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det  betyr at man som leser vil få tildelt hele innholdet i podcasten uten å måtte høre den med egne ører. Hvorvidt dette påvirker lønnsomheten til Anne Briths virksomhet, i form av lyttertap, er en juridisk vurdering som er blitt tatt av Egmont."

Utfra det Felis skriver er påstandene om lyttertap grunnet resymeer av en podcast på et underforum på KG er høyst overdrevne. At det i det hele tatt er foretatt en juridisk vurdering av Egmont uten å ha vurdert fakta er spesielt. Det overrasker meg ikke at Egmont har et beskytterinstinkt overfor influencere på grunn av økonomiske interesser, men jeg kaller det inhabilt å kneble offentlig tilgjengelig informasjon som er til almennhetens interesse vedrørende villedende markedsføring av dyre kurs overfor en uinformert målgruppe og nye kunder.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sol Rampelyset skrev:

Hei, 

Det er ikke mot reglene, og det er heller ikke slettet innlegg ang Anne Briths kursvirksomhet og hvordan hun tjener penger, dersom disse ikke inneholder eller svarer på andre regelbrudd. 

Å lenke til og diskutere utleggsforretninger tillater vi ikke da dette er til skade for den omtalte part og deres privatliv. Viser til regelpresiseringen og også tidligere samme praksis i en annen tråd
...
Vil presisere at det ikke er noen kobling mellom TV2, Bloggerne og modereringen i Rampelyset. 
 

Sol, admin. 

Mitt spørsmål, som ikke er besvart: Hvorfor er det injurierende å legge ut offentlig informasjon fra "Grunnboken", når Anne Brith Davidsen selv bruker omtale av sin økonomi i reklame for ABIP-kurset? En bør kunne få påpeke uoverensstemmelse med markedsføring av kurset. 

Jeg forstår at det kan være injurierende i de tilfellene en offentlig person selv ikke bruker privatøkonomien i reklame for noe de driver med, men i dette tilfellet har altså Anne Brith selv brukt økonomien sin direkte i en markedsføring, og da blir det noe helt annet enn eksemplet du linket til. 

Tilføyelse: Det står i regelpresiseringen at dere KAN slette innlegg, jf. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1337240-ab-tråden-ryddet-for-injurie/?do=findComment&comment=24624353. Det åpner vel opp for at det ikke gjelder i alle tilfeller?

Neste spørsmål som ikke ble besvart var om Egmont har gitt direkte beskjed om sletting av @Felis sine recap? De står bak Bloggerne, og om det er tilfelle, kan det være grunn til å lure på hvilke motiver som kan ligge bak.

Endret av LeiaO
Fjernet tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, Bloggomtoppbloggere.com ber stadig om gjesteinnlegg. Det kan skrives anonymt. Bruk det for det det er verdt, slik at media får det med seg. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Slik jeg forstår det har @felis brutt åndsverkloven fordi ABD ikke får lyttere til podcasten fordi det ligger resymé av den her på KG? og at offentlig informasjon ikke kan legges ut her når det gjelder økonomien fordi det kan skade privatlivet. Men at ABD skal fortsette å selge luftslott, lyve om egen suksess i forretningslivet og det uten at man kan ettergå at det er feil? Er ikke det brudd på ytringsfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Slik jeg forstår det har @felis brutt åndsverkloven fordi ABD ikke får lyttere til podcasten fordi det ligger resymé av den her på KG? og at offentlig informasjon ikke kan legges ut her når det gjelder økonomien fordi det kan skade privatlivet. Men at ABD skal fortsette å selge luftslott, lyve om egen suksess i forretningslivet og det uten at man kan ettergå at det er feil? Er ikke det brudd på ytringsfrihet?

Vi har alle rett til å ytre oss. Men KG kan styre forumet sitt slik de vil - det står de fritt til. At de velger å styre forumet slik at man får et veldig skjevt bilde av hva som skjer, er dumt - og kanskje uetisk også. Men fullt lovlig. 

Men *Felis har altså IKKE brutt åndsverkloven. KG har valgt å fjerne gjenfortellingene fordi noen har klaget på at det går ut over inntjeningspotensialet til podkasten. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt se hvor moderators argument om at informasjon om privatøkonomi kan være til skade kommer fra. Det er jo ikke positivt det som kom fram og jeg kan også skjønne trangen til å beskytte AB mot seg selv. Dette hadde vært et helt valid argument i andre situasjoner, men i dette tilfelle har AB selv brukt sin egen privatøkonomi i markedsføringen sin, så da har hun altså selv valgt at privatøkonomien hennes skal være offentlig debatterbar. Med dette som bakgrunn mener jeg det ikke var korrekt av KG å slette innleggene. 

I tillegg er jeg stærkt skeptisk til å bruke ordet injurier i ryddemeldingen. Injurier har en definisjon og i denne situasjonen dekker ikke injurier korrekt for det som skjedde.
I ryddemeldingen kunne moderator med fordel ha brukt “til skade for vedkommende” eller muligvis varianter av “beskytte vedkommende mot seg selv”. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da vitterlig referert og oppsummert en hel episode fra en annen podkast her på KG uten at det ble slettet. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte på en av episodene av podcasten hennes da jeg ble nysgjerrig etter å ha lest resymé her inne. 
Så da fikk hun en lytter i pluss.  Jeg hadde aldri hørt på episoden uten å ha lest på KG først. 😂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen.

På samme måte som at vi ikke tillater diskusjon av identifiserbare barn selv om blogger/influencer skriver om de, tillater vi ikke all diskusjon om deres privatøkonomi. Dette gjelder blandt annet utleggstrekk o.l.. Denne informasjonen kommer man ikke tilfeldig over, men man må lete den frem og vite hvor man skal lete. Når slik informasjon skrives om på forumet er det veldig lett for f.eks barna til den omtalte å komme over den. 

Resymeene fra podcasten var svært omfattende, og det var avgjørende for hvilken beslutning som ble tatt. Felis har fått beskjed om at hun kan legge ut resymeer dersom de forkortes en del. 
 

Sol, admin. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sol Rampelyset skrev:

Hei igjen.

På samme måte som at vi ikke tillater diskusjon av identifiserbare barn selv om blogger/influencer skriver om de, tillater vi ikke all diskusjon om deres privatøkonomi. Dette gjelder blandt annet utleggstrekk o.l.. Denne informasjonen kommer man ikke tilfeldig over, men man må lete den frem og vite hvor man skal lete. Når slik informasjon skrives om på forumet er det veldig lett for f.eks barna til den omtalte å komme over den. 

Resymeene fra podcasten var svært omfattende, og det var avgjørende for hvilken beslutning som ble tatt. Felis har fått beskjed om at hun kan legge ut resymeer dersom de forkortes en del. 
 

Sol, admin. 

Det stemmer ikke. Informasjonen ligger lett tilgjengelig for alle som er på nettet. En trenger ikke å søke. Jeg legger ikke ut lenker som dokumentasjon,  da dere iķke tillater det, men kan sende på PM ved behov.

Hva tenker dere om Dagbladet sin recap (lenket til over, men jeg legger den ut på nytt - https://www.dagbladet.no/kultur/paradise-hotel-fyller-ti-ar-for-en-tid-a-vaere-i-live/69604819)? Er det brudd på opphavsretten? 

Hvorfor svares det ikke på spørsmål om Egmont har gitt beskjed om at Felis sine recap skulle slettes? Presisering: Var det dere som ba om en juridisk vurdering,  eller var det Egmont som kom til dere med beskjed om at det skulle slettes?

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ofte recaper av serier jeg ser, etter å ha sett episoden. Det være seg GoT, Heimebane eller andre. Recap er ikke ulovlig. 

https://www.dagbladet.no/kultur/det-krever-et-vanvittig-lagarbeid-a-fa-til-tv-oyeblikk-som-dette/70956775

https://www.google.no/amp/s/www.vulture.com/amp/2019/12/you-recap-season-2-episode-5-have-a-good-wellkend-joe.html

 

Godt å ha deg tilbake, Asti! 🥰

Endret av Kollontaj
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kollontaj skrev:

Jeg leser ofte recaper av serier jeg ser, etter å ha sett episoden. Det være seg GoT, Heimebane eller andre. Recap er ikke ulovlig. 

https://www.dagbladet.no/kultur/det-krever-et-vanvittig-lagarbeid-a-fa-til-tv-oyeblikk-som-dette/70956775

https://www.google.no/amp/s/www.vulture.com/amp/2019/12/you-recap-season-2-episode-5-have-a-good-wellkend-joe.html

 

Godt å ha deg tilbake, Asti! 🥰

Tusen takk for lenker. Kjekt å se deg også her. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...