AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er oppgitt over hvor mye mat koster! Har etter jul prøvd å spare inn litt, men føler likevel at det går med mye penger til mat. Handler hovedsaklig på Kiwi, billigste dagligvarebutikken(?) Hittil denne måneden har vi brukt 1100 på mat. Da har vi kun handla inn melk, frukt, brød og andre helt nødvendige ting. Vi er to voksne. Har dere tips til hvordan spare inn? Jeg har ikke muligheten til å fryse ned så mye, har kun kjøleskapsfryseren, den er ikke stor. Liker heller ikke hermetiske eller frosne grønnsaker og frukt, det skal helst være ferskt. hva er realistisk at to voksne, bruker på mat i måneden? Anonymkode: 55a05...38c 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Frosne grønnsaker og bær er billig og sunt, men det har du jo allerede avskrevet. Du vet at du ikke må servere de frosne grønnsakene ihjelkokt, men at du kan steke dem i ovnen med krydder eller gratinere dem? Anonymkode: fc046...55a 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Vi er en familie på fire, og bruker 6500-7500 i måneden på matbutikken. Anonymkode: fc046...55a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 Vi har funnet mye billig og bra kjøtt i billigdisken, med kortere holdbarhet. Der er det virkelig penger å spare😊 Anonymkode: 9f384...9d0
Belima Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 Så med andre ord spiser dere bare salat som tilbehør til middager eller? Frosne grønnsaker smaker ikke annerledes enn ferske når de er kokt- gratinert eller ovnsbakte. Ferske grønnsaker er dyrt uansett hvor en kjøper det. https://www.fvn.no/abito/i/dOG6LO/hva-er-sunnest-av-frosne-eller-ferske-groennsaker 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 2 timer siden, Belima skrev: Så med andre ord spiser dere bare salat som tilbehør til middager eller? Frosne grønnsaker smaker ikke annerledes enn ferske når de er kokt- gratinert eller ovnsbakte. Ferske grønnsaker er dyrt uansett hvor en kjøper det. https://www.fvn.no/abito/i/dOG6LO/hva-er-sunnest-av-frosne-eller-ferske-groennsaker Ferske grønnsaker er dyrt, ja. Nei, vi spiser ikke bare salat til middagen, har ofte kokte grønnsaker til, men de er kjøpt ferske, aldri frosne, synes ikke frosne grønnsaker smaker godt når de er kokte. Jeg smaker forskjellen. Anonymkode: 55a05...38c 2
Gjest RoNo Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 Kanskje dere kan spare ved å kjøpe grønnsaker på "innvandrer butikk"? Her har de iallefall god kvalitet og billige priser. Mange kaster også for mye mat. Bruk opp rester alltid.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 Det er lite eller ingen grønnsaker som er i sesong nå, så da blir det jo dyrt om en må ha ferske. Anonymkode: 63519...6d8 1
exictence Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 (endret) Mat er ikke dyrt i dag med en gjennomsnittsinntekt i forhold til før med en gjennomsnittsinntekt. Da er jo mat faktisk billig i dag. Å unne seg friske all verden grønnsaker og frukt, kunne man ikke før. Og i hvert fall ikke snop og sjokolade. Havre er billig. Det er noe dere godt kan spise til frokost. Lage havregrøt på vann. Tørre linser og bønner er veldig billig. Legg i bløt, og kok opp selv. Bare ved å innføre disse tingene som alternativer til brød og kjøtt vil redusere kostnadene mye. Og kutt ut snacks og snop i hverdagen Endret 9. januar 2020 av exictence 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på fire, og bruker 6500-7500 i måneden på matbutikken. Anonymkode: fc046...55a Vi er et par og bruker opp til 8000 i måneden. Anonymkode: 0e288...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Skrevet 9. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er et par og bruker opp til 8000 i måneden. Anonymkode: 0e288...7c9 Vi brukte også mer før vi fikk barn, men da spiste vi gjerne biff og dyre oster flere ganger i uken. Nå spiser vi mye mer av grønnsaker (gjerne frosne), fullkornspasta, fullkorns couscous, havregryn og fisk enn vi gjorde før. Anonymkode: fc046...55a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Skrevet 9. januar 2020 Et tips er å bake brød. Jeg baker brød selv, da koster ett grovt brød 7 kr. Noe som er en stor besparelse for oss i familien som spiser ett brød til dagen. Ett skikkelig godt og sunt brød koster 30-40kr i våre butikker, så da sparer jeg oppmot 33 kr hver dag, altså nesten tusen kroner i måneden... Hvis du ikke liker frosne grønnsaker i ren form, så anbefaler jeg deg likevel å bruke dem i pureer, moser osv. Kjøtt kjøper vi oftest på halv pris grunnet dato, og fryser ned til senere i uka. Anonymkode: bb047...71a 3
CabinCruiser Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 Kan du skrive litt om hva dere har kjøpt, merker osv? Det hjelper litt på. Til sammenligning har jeg brukt 450,- til familie på 4...
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 Vi er to voksne og bruker rundt 5.000 i måneden på mat. Anonymkode: 2d5a3...75a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 kjøp grønnsaker i innvandrerbutikk. Lag mat i store kvanta. Eksempelvis lapskaus, tropp opp på kiwi en time før stengetid. Det er da det mange steder er halv pris på nesten utgåtte varer. Slik som her komponerer jeg ukemenyen utfra hva jeg finner til halv pris. Så har ikke kjøpt kjøtt på fullpris i hele fjor. Kjøp mest mulig first price produkter, legg opp en handleliste før du handler, lag mest mulig fra bunnen av, kjøp godteri maks en gang i uken, se om du finner noen billige bussturer til sverige, dyrk agurker, poteter og det du vil selv. Dette går bra å gjøre fra en balkong også. Plukk ting fra naturen.. Vi er to personer. bruker ca 3000 på mat i måneden.Kunne ha brukt mindre, men vi liker av og til å spise ute også. Anonymkode: 0d4af...17c
Taluno Skrevet 10. januar 2020 #16 Skrevet 10. januar 2020 Jeg er alene, og bruker 1500-2000kr pr måned. Meny har fantastisk mye på 10kr marked nå, så jeg har kjøpt inn masse brokkoli for eksempel, nudler, fetaost, squash, og andre ting på kjempetilbud. Ellers så er jeg prisbevist, nærbutikken har gulrot til 40kr/kg, men om jeg går 5min ekstra så finner jeg gulrøtter til 16kg/kg. Jeg velger butikker etter hvilke tilbud de har, og etter hva jeg har behov for på fullpris. Og sjekker selvfølgelig alltid halvpris-diskene! Og lager mat etter hva som er i skapene, for å unngå matsvinn. 2
Fru Uperfekt Skrevet 10. januar 2020 #17 Skrevet 10. januar 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: kjøp grønnsaker i innvandrerbutikk. Lag mat i store kvanta. Eksempelvis lapskaus, tropp opp på kiwi en time før stengetid. Det er da det mange steder er halv pris på nesten utgåtte varer. Slik som her komponerer jeg ukemenyen utfra hva jeg finner til halv pris. Så har ikke kjøpt kjøtt på fullpris i hele fjor. Kjøp mest mulig first price produkter, legg opp en handleliste før du handler, lag mest mulig fra bunnen av, kjøp godteri maks en gang i uken, se om du finner noen billige bussturer til sverige, dyrk agurker, poteter og det du vil selv. Dette går bra å gjøre fra en balkong også. Plukk ting fra naturen.. Vi er to personer. bruker ca 3000 på mat i måneden.Kunne ha brukt mindre, men vi liker av og til å spise ute også. Anonymkode: 0d4af...17c Svenskehandel er ikke mulig for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #18 Skrevet 10. januar 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Et tips er å bake brød. Jeg baker brød selv, da koster ett grovt brød 7 kr. Noe som er en stor besparelse for oss i familien som spiser ett brød til dagen. Ett skikkelig godt og sunt brød koster 30-40kr i våre butikker, så da sparer jeg oppmot 33 kr hver dag, altså nesten tusen kroner i måneden... Hvis du ikke liker frosne grønnsaker i ren form, så anbefaler jeg deg likevel å bruke dem i pureer, moser osv. Kjøtt kjøper vi oftest på halv pris grunnet dato, og fryser ned til senere i uka. Anonymkode: bb047...71a Kan vi få oppskriften? Anonymkode: 125be...975
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #19 Skrevet 10. januar 2020 Med normalinntekt er ikke mat dyrt i Norge. Anonymkode: 70aa8...6ff 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #20 Skrevet 10. januar 2020 Vi baker selv. 1/4 pris på brød og knekkebrød. Spiser mye linser og bønner, kjøpt i større parti fra innvandrerbutikk. Lager opp en versjon av linsesalat eller linsegryte hver uke, enkel og rask lunsj eller middag de dagene man ikke rekker noe annet. Ville investert i en fryser. Vi kjøper for eksempel kalkunbryst på tilbud, steker og skjærer i tynne skiver, vakuumpakker, og bruker som pålegg. Det er 30 kg kiloen i stedet for 300. Eller svineham, langtidssteker, holder til 3-4 middager for 30 kr/kg. Kjøp grønnsaker i sesong. Da er prisen gjerne halvparten av ellers i året. Anonymkode: 9e4ab...6dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå