Gå til innhold

Hva slags kosttilskudd tar du og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Lily_88 said:

D-vitamin. Legen sa at jeg hadde altfor lave verdier, og føler meg ikke så sliten og depressiv lengre. Var derfor jeg gikk til legen, og han tok forskjellige prøver og fant ut dette.

Takk for at du delte! Jeg føler meg veldig sliten og depressiv, og håper D-vitaminmangel er årsaken.

Anonymkode: fa213...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar trankapsler og ekstra D vitamin på vinteren. Jeg lå på nedre del av normalnivået selv om jeg tok tran og fikk derfor anbefalt av legen å ta ekstra tilskudd. Etter jeg startet med det har jeg mer energi og er ikke like trøtt lenger. 

Anonymkode: 99e4e...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeolje, multivit iblant, og proteinpulver.

Fiskeolje for hår og hud, proteinpulver for ekstra mye proteiner uten å få i unødvendige kalorier.

Anonymkode: 17e91...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun jern siden det er det blodprøven hos legen viste at jeg mangler. Dere som dytter i dere vitaminer uten å vite at dere mangler noe. Hvorfor? 

Anonymkode: c4f3f...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun jern siden det er det blodprøven hos legen viste at jeg mangler. Dere som dytter i dere vitaminer uten å vite at dere mangler noe. Hvorfor? 

Anonymkode: c4f3f...5ec

Har aldri fått påvist noe mangler, men tar c-vitamin og d-vitamin om høsten/vinteren. Merker det på humøret om man ikke tar D-vitamin i mørketiden. 

Anonymkode: 239e7...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun jern siden det er det blodprøven hos legen viste at jeg mangler. Dere som dytter i dere vitaminer uten å vite at dere mangler noe. Hvorfor? 

Anonymkode: c4f3f...5ec

Jeg har fått det påvist, pluss merker ekstrem forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun jern siden det er det blodprøven hos legen viste at jeg mangler. Dere som dytter i dere vitaminer uten å vite at dere mangler noe. Hvorfor? 

Anonymkode: c4f3f...5ec

Jeg tar multivitamin fordi jeg har erfaring med å få mangler pga medisiner. Også har jeg kunnskap nok til å regne ut at jeg ikke får i meg nok på kaloriunderskudd og velger da multivitamin som har medium mengder slik at det vil stabilisere seg til en passelig mengde og ikke for mye (enkelttilskudd på resept har høyere doser for å kjapt få opp igjen lave lager). Men dette går som sagt på personlig erfaring over mange år, medisiner, samt kostholdssituasjon. Jeg er enig i at man ikke skal hive innpå tilskudd uten grunn. 

Anonymkode: 0a8ce...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fiber, for å nevne èn av ekstremt mange.... 

Anonymkode: 8ed84...9c7

Når ble fiber et essensielt næringsstoff? 😂 Og fiber er noe man har det bedre uten. Bare pass på å trappe ned forsiktig. Med fiber så har jeg trøblete mage. Uten fiber har jeg det helt fint. Sånn har jeg hatt det hele livet. Jo mer fiber, jo mer trøblete mage. Fiber (altså gress) er like nyttig i våre tarmer som i avløpene i huset. Det blir ikke bedre av å stappe masse ekstra dritt gjennom rørene, verken i huset eller i kroppen.

Men bare prøv å fortsette å nevne disse "ekstremt mange" essensielle næringsstoffene man ikke får gjennom animalskt kosthold, du... 😉

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

C-vitamin

Anonymkode: 78e6d...15f

Kjøtt inneholder litt c-vitamin (så lenge du ikke steker kjøttet ihjel - dette gjelder grønnsaker og frukt også siden c-vitamin ikke tåler så godt varme, luft eller lys), egg inneholder c-vitamin og lever inneholder mye c-vitamin.

Visste du at de kurerte og motvirket skjørbuk (c-vitamin-mangel) med ferskt, rått kjøtt i gamle dager? (og nei, sjømennene fikk ikke skjørbuk fordi de bare spiste kjøtt og fisk, de spiste hovedsaklig kjeks og drakk mye øl - og det var det som ga dem skjørbuk.)

Og visste du at jo mer karbohydrater du spiser, jo mer c-vitamin trenger du fordi karbohydrater konkurrerer med c-vitamin i kroppen? Så når man knapt spiser karbohydrater så får man alt det c-vitaminet man trenger fra kjøtt og animalske råvarer.

 

Her er noen tabeller til dere:

(i den første har de sammenlignet forskjellig fôr til kuene. ascorbic acid = askorbinsyre = c-vitamin)

781998153_vitaminc1.jpg.36d867b59cec3c1d057b9f1ad205d637.jpg1223117972_vitaminc2.thumb.jpg.a429325d094706fd2e940d2e6584950b.jpg

Anonymkode: 10e65...92d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin (lave verdier), jern (lave verdier), og magnesium (bra mot forstoppelse). 

Anonymkode: 5e69f...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multivitamin og folsyre. Fordi jeg trodde vi skulle prøve å få barn.

Anonymkode: 4517b...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen, for jeg spiser variert, og det er ingen varer jeg prøver å unngå.

Anonymkode: 63316...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin, påvist mangel men det er og anbefalt å ta i vinter månedene. 

Anonymkode: 05bd0...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D vitamin, eye q og magnesium. Kjøpte også noe greier på normal som heter stay sharp, fordi jeg suser så... Jeg har begynt å bli glemsk i en alder av 29....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, J.k skrev:

Spirulina og kollagen 😃

Fordi de har massevis helsefordeler :) kollagen har eg bare brukt i et par uker og huden er mye mykere,jevnere og plump viss man skal forklare :) syns det virker bra på vekten og, ser ut som eg har gått ned litt (det hjelper bygge muskler som igjen forbrenner fett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når ble fiber et essensielt næringsstoff? 😂 Og fiber er noe man har det bedre uten. Bare pass på å trappe ned forsiktig. Med fiber så har jeg trøblete mage. Uten fiber har jeg det helt fint. Sånn har jeg hatt det hele livet. Jo mer fiber, jo mer trøblete mage. Fiber (altså gress) er like nyttig i våre tarmer som i avløpene i huset. Det blir ikke bedre av å stappe masse ekstra dritt gjennom rørene, verken i huset eller i kroppen.

Men bare prøv å fortsette å nevne disse "ekstremt mange" essensielle næringsstoffene man ikke får gjennom animalskt kosthold, du... 😉

Kjøtt inneholder litt c-vitamin (så lenge du ikke steker kjøttet ihjel - dette gjelder grønnsaker og frukt også siden c-vitamin ikke tåler så godt varme, luft eller lys), egg inneholder c-vitamin og lever inneholder mye c-vitamin.

Visste du at de kurerte og motvirket skjørbuk (c-vitamin-mangel) med ferskt, rått kjøtt i gamle dager? (og nei, sjømennene fikk ikke skjørbuk fordi de bare spiste kjøtt og fisk, de spiste hovedsaklig kjeks og drakk mye øl - og det var det som ga dem skjørbuk.)

Og visste du at jo mer karbohydrater du spiser, jo mer c-vitamin trenger du fordi karbohydrater konkurrerer med c-vitamin i kroppen? Så når man knapt spiser karbohydrater så får man alt det c-vitaminet man trenger fra kjøtt og animalske råvarer.

 

Her er noen tabeller til dere:

(i den første har de sammenlignet forskjellig fôr til kuene. ascorbic acid = askorbinsyre = c-vitamin)

 

Anonymkode: 10e65...92d

Du sier egg inneholder c-vitaminer, dette må du definitivt komme med kilder på.
Og kanskje oppdatere Prior som sier det motsatte av deg? http://www.prior.no/inspirasjon/alt_unntatt_vitamin_c/ 
Matprat trenger også oppdatering av kildene angående vitaminer i egg: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/egg-i-ernaringen/ 
Iform skriver også feil ifølge deg https://iform.nu/sunn-mat/supermat/alt-du-ikke-visste-om-egg 
Og forskere tar også feil https://forskning.no/mat-og-helse-mat-partner/ernaeringsprofessor-hyller-egget/504060 

Lever inneholder c-vitamin ja, anbefalt daglig inntak for voksne er 75mg c-vitmain pr dag, tilsvarende 300g svinelever pr dag, spiser du 300g lever pr dag?

Anonymkode: 04bbb...32d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Du sier egg inneholder c-vitaminer, dette må du definitivt komme med kilder på.
Og kanskje oppdatere Prior som sier det motsatte av deg? http://www.prior.no/inspirasjon/alt_unntatt_vitamin_c/ 
Matprat trenger også oppdatering av kildene angående vitaminer i egg: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/egg-i-ernaringen/ 
Iform skriver også feil ifølge deg https://iform.nu/sunn-mat/supermat/alt-du-ikke-visste-om-egg 
Og forskere tar også feil https://forskning.no/mat-og-helse-mat-partner/ernaeringsprofessor-hyller-egget/504060 

Lever inneholder c-vitamin ja, anbefalt daglig inntak for voksne er 75mg c-vitmain pr dag, tilsvarende 300g svinelever pr dag, spiser du 300g lever pr dag?

Anonymkode: 04bbb...32d

Jeg skrev et langt svar her som ble slettet av moderator. Husker ikke helt hva jeg skrev og ble skikkelig demotivert av å finne ut at det bare er slettet. Dette blir en kortere og mindre informativ post enn den originale.

Beklager, jeg tok visst feil på det ene punktet. Jeg så på en liste over hva som har c-vitamin at "scrambled eggs" hadde c-vitamin og antok at det var egg. Eggerøre skal jo tross alt bare være egg, eventuelt fettet man steker det i. Men det må ha vært eggerstatning, fordi andre kilder jeg fant som lister opp egg i forskjellige former har kokt = 0, stekt = 0, rått = 0, men at eggerøre har c-vitamin. Hvem lager eggerøre av eggerstatning? 🙄

Som sagt tidligere, jo mer karbohydrater du spiser, jo mer c-vitamin trenger du. Karbohydrater og c-vitamin går gjennom de samme prosessene i kroppen, og de konkurrerer.

Det er også en teori på at siden c-vitamin brukes til kollagenproduksjon i kroppen, så er det egentlig kollagen vi trenger og ikke c-vitamin. Kollagen finnes kun i dyreriket. I mangel på nok kollagen i kosten, så kan kroppen lage kollagen hvis vi gir den nok av de riktige byggesteinene. Ca som at det ikke finnes A-vitamin i planteverdenen, men kroppen kan lage litt a-vitamin fra betakaroten (men det er ca umulig for de aller fleste å dekke hele behovet med betakaroten).

Og det anbefalte inntaket av c-vitamin er basert på dem som spiser mye karbohydrater. 😉 Som altså trenger veldig mye mer c-vitamin enn en som ikke spiser planter.

Animalske råvarer har dessuten generelt høyere biotilgjenglighe, som betyr at vi tar opp mer av vitaminene og mineralene i dem. I alle fall når de blir spist uten planter, som generelt hemmer opptak av mange vitaminer og mineraler. De fleste ser bare på hva en matvare inneholder, ikke hvor mye som er tilgjengelig for kroppen vår. Jern for eksempel er et godt eksempel. Spinat er en forferdelig dårlig kilde til jern, til tross for at den inneholder masse jern. Jernet er bundet opp i jernoksid, i tillegg til at spinat inneholder antinæring som oksalsyre som hemmer opptaket av vitaminer og mineraler - deriblant jern. Resultatet er at vi tar opp ca 0 jern fra spinat.


Her ser du hva som skjer med opptaket av sink ved inntak av 120 gram østers alene, sammen med 120 gram svarte bønner, eller sammen med 120 gram maistortilla. De svarte bønnene hemmer sinkopptaket ganske kraftig (ca 70%) og maistortilla hemmer ca 100% av opptaket!

Anonymkode: 10e65...92d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...