Gå til innhold

Hvorfor trener du? Hva er målet ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en i slekta som mener konsekvent at alle menneskers motiver for å trene på treningssenter er å ''komme i bedre form'' og å ''gå ned i vekt''.

Komme i bedre form kan være så mye, men å gå ned i vekt er veldig konkret.

Jeg vet selv at mange trener med målet om at det er den sosiale sammenhengen de får sett venninnene sine utenfor jobb- og byliv.

Jeg vet selv at trening har helsemessige gevinster som f.eks. bedre hukommelse; og noen trener kun for denne fordelen.

Og noen trener for treningsgleden i seg selv, og opplever ingen fysisk effekt, og det er også helt greit.

Hva tenker dere om at det bare finnes 1 motiv for alle mennesker til å trene? Å være 1 person å si at 7 milliarder andre mennesker på jorden trener pga. det og det motivet, bestemt av meg og min virkelig, - blir jo nesten kommunistisk. Har dere mål ved treningen som strekker seg lenger enn ''gå ned i vekt''? Kanskje målet er å gå OPP i vekt?

Anonymkode: 3559f...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sunn kropp som gjør det jeg vil, var min grunn til å trene til jeg fikk en alvorlig skade. Og jeg skal være glad jeg var så godt trent når jeg skadet meg.

Nå er hensikten med treningen å komme tilbake til hverdagen, og få en kropp som fungerer igjen. Jeg har aldri brydd meg om vekt, men har alltid vært slank.

Håper å komme meg tilbake til mitt tidligere mål igjen, det er mye hyggeligere enn målet jeg har nå.

Så nei - det er ikke alle som trener for vekt.

Anonymkode: a7c78...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener fordi jeg synes det er sinnsykt moro. Trener kampsport. Adrenalinkicket og endorfinene gir meg et skikkelig kick, gjør meg glad og liksom lett i sjelen. Jeg blir rett og slett sur om jeg ikke får trent på noen dager. Blir motivert av fremgangen, å få til nye vanskelige ting, bli bedre, og å vinne konkurranser.

Hyggelige bivirkninger er jo at man får definerte muskler og flat mage og sånn, men jeg trener ikke for å holde vekten nei, vekt handler mest om kosthold. Flere jeg trener med, som trener seg totalt gjennomsvette mange ganger per uke, er likevel overvektige, fordi de spiser masse dritt. 

Anonymkode: 92db6...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga jeg liker det, så får enormt utbytte av det mentalt. Trener tung styrketrening 3 ganger i uken med knebøy, markløft osv. Der vektene øker gradvis, såkalt autoregulering.

Det jeg har funnet ut er å ikke overdrive trening, mange jager hver dag på et senter for endorfiner. Det er ikke bra, du blir avhengig. Når du ikke får det så funker livet plutselig dårlig.

Så alt med måte.

Anonymkode: 4b41c...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå ned i vekt, men få bedre kropp ved å bygge muskler (er jente). Vil også ha en sterk kropp jeg kan bruke. Vil kunne løfte tungt og være aktiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Diamant

Trener styrketrening stort sett 4 ganger i uka.
Målet er å ha en kropp som fungerer bra,og gjerne få litt definerte muskler😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for å kunne unne meg litt godteri/usunn mat nå og da. Jeg trener som regel 3 ganger pr uke, og brenner drøye 5-600 kalorier på hver treningsøkt (løper 8-10 km). De kaloriene jeg har forbrent, unner jeg meg å kose meg med. Spiser altså kanskje en halv potetgullpose eller en halv stor sjokoladeplate eller fet saus og pommes frites til middagen eller noe annet godt jeg har lyst på den dagen. Utenom disse utskeielsene har jeg et generelt sunt kosthold, med mye grønnsaker, magert kjøtt, mye fiber osv. 

Ved å kun tillate meg selv å spise usunne kalorier når jeg allerede har «trent dem bort» på forhånd, har jeg greid å holde vekten og bmi på 22 i 12 år. (Jeg la om kostholdet og livsstilen for 12 år siden)

Anonymkode: d2db3...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for å bli best. Helsegevinsten tenker jeg ikke på for den er brukt opp for lenge siden. Den dagen trening ikke gir meg noe mere slutter jeg. Den kroppen jeg har skapt er en bivirkning av årelang systematisk trening og ikke dannet for noe show off. Ofte på sommeren og i offentlig bad så bærer dette med seg masse oppmerksomhet både positiv og negativ som jeg kunne egentlig vært foruten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for å få bedre helse og å gå ned i vekt. Det er min enste motivasjon. Skulle virkelig ønske at jeg kunne se noen annen verdi i det, for jeg syns trening er vanvittig kjedelig og mistrives med det. Den eneste gleden er å føle seg flink i ettertid. Men det er utrolig demotiverende å stadig måtte lese her på forumet at trening ikke hjelper for vektnedgang. «Trening gir gram, mindre mat gir kg». Skulle ønske folk sluttet å gni det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat startet å trene igjen, sammen med forbedret kosthold😊. Feit og svak. Målet er å kunne bruke kroppen uten at ryggen svikter og pulsen går til himmels for ingenting. Også for bedre helse, mer energi og godfølelsen av å bli skikkelig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for å få mine 30 minutter med fysisk aktivitet om dagen, og for å bli sterk.

Anonymkode: adeee...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener for å minske stivhet i kroppen og for å forebygge angst og depresjon.

Anonymkode: 109d7...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å holde ryggsmerter unna, fordi det er gøy å løfte på stadig tynge ting, for å koble ut hodet og bare være meg, for å se bedre ut, men kanskje mest av alt fordi det får meg til å føle meg så vanvittig mye bedre både fysisk og mentalt. Har mye mer energi i hverdagen når jeg trener regelmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sterkt hjerte (kondisjon) og en sterk kropp (styrketrening) er mine mål. God helse generelt. Jeg har også som mål å gå ned i vekt ettersom jeg er overvektig. 

Anonymkode: 34efb...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er naturlig veldig tynn, men takket være trening har jeg økt kroppsvekten med 10 kg på 4 år.  Gått fra null muskelmasse til å få litt former. 

Og så har psyken min ekstremt godt av trening. Jeg blir lett frynsete hvis jeg ikke trener. 

Anonymkode: 2aa58...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å lese så mange forskjellige motiv for hvorfor man trener.

Er det noe jeg misliker sterkt er det ''eksperter'' som aldri har vært innom et treningssenter selv, men som på død og liv skal bedømme og bestemme hvorfor alle andre er på treningssenteret.

Anonymkode: 3559f...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...