Gå til innhold

Melodi Grand Prix 2020

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Ulrikke sin på repeat og hun kommer til å få min stemme😍

Anonymkode: 1f1f6...d74

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke Raylee sin låt kommer til å slå an hos juryen, dessverre. Mange avspillinger på YouTube, Spotify o.l. trenger ikke nødvendigvis bety mange stemmer ute i Europa. 

Vårt beste kort er helt klart Ulrikke.

Anonymkode: 24862...0a0

• Liker 7
Skrevet

Gleder meg til finalen på lørdag. Vi har en sterk finale i år, med noen middels men flest bra låter.  Håper at Ulrikke vinner :) det er den låta som fenger meg mest, både emosjonelt og melodisk. Mørland er jo en av komponistene, og jeg er STOR fan av hans musikk. Liker godt at man hører hans signatur i det meste der.  Ellers begeistret for låta til Didrik og Emil, den har jeg hatt på tung rotasjon lenge nå 😄  så det er en god nr to hos meg :)

Mange som håper på Rein også, men har den nok trøkk i seg?  Melodien er fin, men dessverre videoen skuffa meg. Den gjorde jo ingenting for låta...    Tone sin var fin, men.. hvor blir det av  uttrykket  til Tone?  Jeg savner litt personlighet hos henne jeg. Virker som om det er om å gjøre å være pen - og bevares det er hun - men skulle virkelig ønske at hun ville prøve noe mer utfordrende sangmessig til en annen gang. Den har et fint refreng og jeg tar meg ofte i å synge på den, men det er listefyll og ville drukne i Europa. 

Raylee sin låt er kul, men har vel nevnt det før at det blir for likt Kypros og andre som har vært. Kanskje litt ferdig med sånn, nå?  Men hun er rå på scenen og vil gi oss et godt show, det er jeg sikker på. Hun starter jo ballet på lørdag :)

Tror vi får en tight og fin finale med masse show, glamour og masse god musikk 😄 

• Liker 4
Skrevet

En liten analyse over lørdagens bidrag. 

1. Ulrikke - attention. Ja da, det er som regel et hav av ballader i Esc. Noen ser ut til å gjøre det dårlig, mens andre har elementer ved seg som gjør at de blir litt merke til. Attention er det sistnevnte. Ulrikke har god stemmeprakt og en innlevelse på scenen som ikke alle kan matche. Den har likheter med vinnerlåt Arcade fra Nederland i fjor, Australia 2016 2 plass, og Sverige 2014 3 plass. Noen tipper den kan kjempe om seier i esc. I alle fall få en topp 5 plassering. Vil sanke mye poeng fra både jury og seere.

2. Raylee - wild. Hun nailer denne låta, og det er en typisk publikums låt. Er dog like vel en liten kopi av Kypros Fuego 2018 og Replay 2019, med elementer fra Sveits She got me 2019. Det gikk bra for Kypros i 2018 med en andre plass, men i fjor havnet de midt på treet i finalen med en lignende låt. Spørsmålet er om vi ikke er litt forsent ute til å få noen topp plassering med denne. Vil nok score lavt hos juryer, men moderat til mye fra televote. Resultat mellom 5 og 15 plass i finalen.

Rein Alexander - one last time. Danmark sendte en game of thrones låt/viking sang for noen år siden. Den gjorde det lunkent hos juryen, men hos seerne var begeistringen stor. Rein kan så absolutt synge og showet er fint det. All like vel er det noe som mangler for at en slik type låt vil kunne nå helt til topps internasjonalt. Vil score lavt hos jury, moderat til mye hos folket. Mellom 10 til 15 plass i finalen.

Kristin - pray for me. Jeg får assosiasjoner til litt Adele her. Låta er for all del brukbar, og det at man kan klappe med gjør at man kan huske den. Den vil ha sjans til å nå en finale i esc, men juryen vil like den moderat. Televote vil være lavt til moderat. Kan se for meg en plassering mellom 15-20 plass.

Tone- hurt sometimes. Denne låta er veldig anonym synes jeg. Det er en helt normal vennlig radio pop låt. Ingenting man legger merke til her, bortsett evt utseende til artisten. Vil nok mulig få noen poeng fra jury, men hos seere lite siden den er så anonym. Sender vi dette er jeg ikke sikker på finale plass, om finale 21 - 26 plass.

Didrik og Emil - out of air. Irland prøvde på noe lignende bidrag for noen år siden. Den fikk til nød finale plass, og havnet nesten nederst resultat messig i finalen. Jeg frykter Out of Air vil havne i samme kategori, selv om disse gutta er flinke. Fremføringen i semifinalen var derimot terningkast 1 for min del, så det visuelle må absolutt endres om disse gutta skulle nådd en finale i esc. Den er nok også en enten-eller kandidat til å få finaleplass. Vil sanke poeng hos jury, mens seere vil være mer lunkne 

Magnus - over the sea. Noen mener at denne låta er veldig norsk av seg. Den har blitt skrevet av Alexander Rybak blandt annet. Ja da, den har fele og høres veldig nasjonalistisk ut. Samtidig synes jeg ikke at det er nok fart i låta, til at den vil hevde seg i esc. Er derfor usikker på om den vil nå en finale og hvordan den evt vil gjøre det der. Tipper mellom 15-26 plass evt.

Avuki - som du er. Dette er moderne. Jeg tror bare ikke at Europa forstår dette helt enda, eller er klare for det. Har derfor liten sjans for finale plass selv om låta er ok.

Liza - i am gay. Jeg liker ikke denne personlig så velger å ikke si så mye. Men objektivt så tror jeg ikke denne vil få finale plass i esc. 

Sondrey.. her husker jeg ikke hva låta heter dessverre. Synes dette bidraget er det verste i finalen på søndag. Får garantert ikke finale plass i finalen.

Så konklusjon..

Den som kan gjøre det best for Norge i år i den internasjonale finalen er Ulrikke.

..

Hva synes du om min analyse?

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, tussi84 skrev:

1. Ulrikke - attention. Ja da, det er som regel et hav av ballader i Esc. Noen ser ut til å gjøre det dårlig, mens andre har elementer ved seg som gjør at de blir litt merke til. Attention er det sistnevnte. Ulrikke har god stemmeprakt og en innlevelse på scenen som ikke alle kan matche. Den har likheter med vinnerlåt Arcade fra Nederland i fjor, Australia 2016 2 plass, og Sverige 2014 3 plass. Noen tipper den kan kjempe om seier i esc. I alle fall få en topp 5 plassering. Vil sanke mye poeng fra både jury og seere.

2. Raylee - wild. Hun nailer denne låta, og det er en typisk publikums låt. Er dog like vel en liten kopi av Kypros Fuego 2018 og Replay 2019, med elementer fra Sveits She got me 2019. Det gikk bra for Kypros i 2018 med en andre plass, men i fjor havnet de midt på treet i finalen med en lignende låt. Spørsmålet er om vi ikke er litt forsent ute til å få noen topp plassering med denne. Vil nok score lavt hos juryer, men moderat til mye fra televote. Resultat mellom 5 og 15 plass i finalen.

Rein Alexander - one last time. Danmark sendte en game of thrones låt/viking sang for noen år siden. Den gjorde det lunkent hos juryen, men hos seerne var begeistringen stor. Rein kan så absolutt synge og showet er fint det. All like vel er det noe som mangler for at en slik type låt vil kunne nå helt til topps internasjonalt. Vil score lavt hos jury, moderat til mye hos folket. Mellom 10 til 15 plass i finalen.

Kristin - pray for me. Jeg får assosiasjoner til litt Adele her. Låta er for all del brukbar, og det at man kan klappe med gjør at man kan huske den. Den vil ha sjans til å nå en finale i esc, men juryen vil like den moderat. Televote vil være lavt til moderat. Kan se for meg en plassering mellom 15-20 plass.

Tone- hurt sometimes. Denne låta er veldig anonym synes jeg. Det er en helt normal vennlig radio pop låt. Ingenting man legger merke til her, bortsett evt utseende til artisten. Vil nok mulig få noen poeng fra jury, men hos seere lite siden den er så anonym. Sender vi dette er jeg ikke sikker på finale plass, om finale 21 - 26 plass.

Didrik og Emil - out of air. Irland prøvde på noe lignende bidrag for noen år siden. Den fikk til nød finale plass, og havnet nesten nederst resultat messig i finalen. Jeg frykter Out of Air vil havne i samme kategori, selv om disse gutta er flinke. Fremføringen i semifinalen var derimot terningkast 1 for min del, så det visuelle må absolutt endres om disse gutta skulle nådd en finale i esc. Den er nok også en enten-eller kandidat til å få finaleplass. Vil sanke poeng hos jury, mens seere vil være mer lunkne 

Magnus - over the sea. Noen mener at denne låta er veldig norsk av seg. Den har blitt skrevet av Alexander Rybak blandt annet. Ja da, den har fele og høres veldig nasjonalistisk ut. Samtidig synes jeg ikke at det er nok fart i låta, til at den vil hevde seg i esc. Er derfor usikker på om den vil nå en finale og hvordan den evt vil gjøre det der. Tipper mellom 15-26 plass evt.

Avuki - som du er. Dette er moderne. Jeg tror bare ikke at Europa forstår dette helt enda, eller er klare for det. Har derfor liten sjans for finale plass selv om låta er ok.

Liza - i am gay. Jeg liker ikke denne personlig så velger å ikke si så mye. Men objektivt så tror jeg ikke denne vil få finale plass i esc. 

Sondrey.. her husker jeg ikke hva låta heter dessverre. Synes dette bidraget er det verste i finalen på søndag. Får garantert ikke finale plass i finalen.

Så konklusjon..

Den som kan gjøre det best for Norge i år i den internasjonale finalen er Ulrikke.

..

Godt sagt! Veldig enig. Men: Jeg liker absolutt ikke Kristin og Bokn sine sanger, de blir for kjedelig og repeterende/skrikende for meg. 

Anonymkode: f80ba...0b5

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper folket tar seg bryet med å lage seg en bruker og faktisk stemmer på Lørdag! ❤️ For min del er det kun Ulrikke som gjelder 🙏. Lenge siden jeg har gledet/gruet meg såpass mye til en finale, for jeg vil virkelig at Ulrikke skal få muligheten. 

Synes det har vært forferdelig dårlig kvalitet i år, men det kan være jeg bare er vrang siden jeg fikk dilla på "Attention" fra første lytt ❤️

Frykter Rein Alexander skal komme å knabbe seieren knepent. Isolert sett er den hørbar (og vel så det), men tror Ulrikke har størst sjanse... 🙂

Anonymkode: 2ec02...e8f

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, NordicViking skrev:

Den store oddsfavoritten til å vinne er Ulrikke Brandstorp med 1.95. Rein Alexander og Raylee har begge 5 i odds, mens Tone Damli har 12 i odds. (Nettavisen)

Og samme bettingselskap hadde Jäger som storfavoritt i den semien, så det der tar jeg med en stor klype salt.

10 timer siden, Måneskinn skrev:

Raylee sin låt er kul, men har vel nevnt det før at det blir for likt Kypros og andre som har vært. Kanskje litt ferdig med sånn, nå?  Men hun er rå på scenen og vil gi oss et godt show, det er jeg sikker på. Hun starter jo ballet på lørdag :)

Går ikke an å si det der. Som en anmelder sa: Eleni Foureira did not invent that genre!
Det blir som å si at "vi kan ikke sende Ulrikke, for det blir litt for likt fjorårsvinneren, som også var ballade! Kanskje litt ferdig med ballade nå?"

Anonymkode: 09aab...ab3

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, tussi84 skrev:

Så konklusjon..

..

Er jevnt over enig i det du skriver her.

Hvis det er en ulempe å sende Wild pga likhet med Fuego og Replay, så tenker jeg det også kan være en ulempe å sende Attention pga den har elementer som minner om fjorårets vinner Arcade. Personlig så bryr jeg meg ikke om noe av dette. Det vil alltid være sanger som ligner eller er i samme stil som noe som er laget før - både i og utenfor eurovision.

Er egentlig ikke så fan av ballader, men Ulrikkes fremførelse gjorde meg likevel meget interessert. She got my attention, i hvert fall 😉

Enig i at Rein Alexander kan komme til å falle litt igjennom i en finale i Rotterdam. Tror ikke han er vårt sterkeste kort. Men ser på facebook at både han og Solli-Tangen-brødrene er veldig populære - kanskje særlig hos det mer voksne publikumet? Blant nordmenn vel å merke, ser ikke den samme responsen hos europeiske esc-fans.

Anonymkode: af6b1...51f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og samme bettingselskap hadde Jäger som storfavoritt i den semien, så det der tar jeg med en stor klype salt.

Går ikke an å si det der. Som en anmelder sa: Eleni Foureira did not invent that genre!
Det blir som å si at "vi kan ikke sende Ulrikke, for det blir litt for likt fjorårsvinneren, som også var ballade! Kanskje litt ferdig med ballade nå?"

Enig 😅 Heier på Raylee jeg. Eneste som kan hevde seg i ESC etter min mening. Attention er fin, men for kjedelig og likt fjorårets vinner. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Wera1 skrev:

Enig 😅 Heier på Raylee jeg. Eneste som kan hevde seg i ESC etter min mening. Attention er fin, men for kjedelig og likt fjorårets vinner. 

Enig med deg! :)

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Wera1 skrev:

Henger meg på denne jeg også. Synes Attention minner veldig om fjorårsvinneren stilmessig. Raylee får min stemme :)

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

går fint an å si det. Jeg er ikke alene om det ;)   vi kan sende hva vi vil - men samtidig så ble jo Malta i fjor sammenlignet med Kypros og de stilte jo med to like bidrag på rad. Så jo, man kan anta at Europa enten er litt lei - eller ville velge noe annet :) 

Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med sangen i seg selv, for jeg synes ikke den kan kalles plagiat egentlig. Har prøvd å høre på de to sangene den skal være plagiat av, men synes bare de er like sjangermessig, ikke identiske. Men når det er sagt så føles Wild som utdatert på en måte, at den kommer for sent og jeg tror ikke juryen vil gi den mange poeng.

Anonymkode: fe6db...ad0

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Måneskinn skrev:

går fint an å si det. Jeg er ikke alene om det ;)   vi kan sende hva vi vil - men samtidig så ble jo Malta i fjor sammenlignet med Kypros og de stilte jo med to like bidrag på rad. Så jo, man kan anta at Europa enten er litt lei - eller ville velge noe annet :) 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe problemer med sangen i seg selv, for jeg synes ikke den kan kalles plagiat egentlig. Har prøvd å høre på de to sangene den skal være plagiat av, men synes bare de er like sjangermessig, ikke identiske. Men når det er sagt så føles Wild som utdatert på en måte, at den kommer for sent og jeg tror ikke juryen vil gi den mange poeng.

Jeg skjønner ikke disse argumentene. Når ble en sjanger utdatert? Kan ikke sende Ulrikke heller da, siden sjangeren ballade vant i fjor. Da kan man jo si at Ulrikke kommer for sent også da....

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke disse argumentene. Når ble en sjanger utdatert? Kan ikke sende Ulrikke heller da, siden sjangeren ballade vant i fjor. Da kan man jo si at Ulrikke kommer for sent også da....

Ok, kanskje ikke det er sjangeren som gjør at jeg får følelsen av utdatert, men mer hva som gjøres ut av sangen/sjangeren.

Skrevet

Tror både Raylee og Ulrikke kan gjøre det bra. Men, det er to vilt forskjellige låter. Den ene er morsom og den andre er elegant. Kvalietsmessig vil jeg si Ulrikke scorer høyest. Det er fullt fokus på musikken og så lenge stemmen holder er det lite som kan feile. Raylees nummer inneholder både dans, kostyme og sang, klaffer ikke alt samtidig så ødelegges hele inntrykket. 

Anonymkode: 6329e...d26

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år sendes det masse bidrag i samme sjanger som låten som vant året før. Jeg skjønner ikke hvorfor. Må da være bedre og gå en helt annen vei.

Jeg skjønner ikke hva så mange finner fascinerende med Ulrikke og Raylee låtene. For min del ligger de langt nede på listen.

Raylee er nærmest en blåkopi av låter fra 2018 og 2019.

Ulrikke har en ganske så tam ballade, hvor hun på slutten av låten legger inn litt "stemmeonani". Noe jeg forøvrig synes hun gjør i alt av låter.

Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på stemmesystemet? Virker det ikke litt risikabelt at folk fra utlandet kan stemme? 

Samtidig har begge "favorittene" begynt å oppfordre folk til å bruke alle mailadresser de har, til å lage seg en profil på NRK. Hvordan kan man kontrollere at én person ikke lager seg x antall profiler? 

Anonymkode: ff608...51c

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som reagerer på stemmesystemet? Virker det ikke litt risikabelt at folk fra utlandet kan stemme? 

Samtidig har begge "favorittene" begynt å oppfordre folk til å bruke alle mailadresser de har, til å lage seg en profil på NRK. Hvordan kan man kontrollere at én person ikke lager seg x antall profiler? 

Anonymkode: ff608...51c

Jeg reagerer også på det , og det kan man ikke garantere.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer også på det , og det kan man ikke garantere.

går det ikke på ip-adresse? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...