Gå til innhold

Store folk på fly som tar halve setet til naboen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (På 6.1.2020 den 15.39):

Jeg satt ved siden av en overvektig kvinne, armen min døde helt av presset. Jeg var frisk og rask, men tenker på eldre som må sitte ved siden av overvektige. 😕 wow. VONDT. Heldigvis kort flytur. 

Er man slem mot overvektige om de faktisk volder andre fysisk skade på grunn av sin overvekt aka storhet? My oh my ... sterkt uenig. 

Anonymkode: 7d560...10b

Det er ikke de overvektige som volder fysisk skade på sidemannen. Det er flyselskapenes måte å tjene mest mulig penger ved å trykke inn flere enn det er plass til.  Flysetene blir mindre og mindre, mens befolkningen blir større og større.

Jeg er lang og tynn, men trenger dobbeltsete hvis jeg tar buss fordi jeg må ha beina på skrå, og ikke knærne rundt ørene. Så jeg unngår det i det lengste.  

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er absolutt diskriminerende og vil aldri bli godtatt! Man er da bare en person uansett. 

Anonymkode: d2158...552

Så lenge en person holder seg på et sete er der jo greit,

Anonymkode: c15af...fd0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter en slik flytur på et par timer hvor jeg satt bom fast mellom veggen og et menneske som tok halve mitt sete har jeg bestem meg for at ved en evt neste gang, så må flybesetningen finne en løsning. Bruker man mer enn ett sett selv, så må den kostnaden gå enten på passasjeren eller flyselskapet, hvem driter jeg i.

Slike situasjoner er også en sikkerhetsrisiko ved evakuering. Og du selv sitter fast pga en slik person. 

Anonymkode: 9420a...caa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har opplevd dette som har tatt kontakt med flyselskapet under turen eller i ettertid? I så fall, hva fikk dere til svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Morten1 skrev (2 minutter siden):

Er det noen her som har opplevd dette som har tatt kontakt med flyselskapet under turen eller i ettertid? I så fall, hva fikk dere til svar?

Ikke opplevd det selv, men en venn av meg opplevde det. Han ga beskjed med det samme til kabinansatte. De mente først at dette måtte han bare tåle. Han viste til at han har betalt for et sete, men nå faktisk ikke fikk mer enn et halvt sete. De mente fremdeles at han bare måtte tåle det. Da sa han, som sant er, at hvis han skal sitte så trangt, så får han betydelig økt risiko for blodpropp (han er frisk, men dette gjelder også friske på lengre flyreiser!), og at hvis det skjedde noe med ham, eller andre de måtte finne på å plassere i det halve setet, så kom han til å klage selskapet og personell inn alle plasser han kunne, og gå til media. En av dem måtte gå av flyet, for flyet var fullt. Det var ikke han.

Som han sa, også til den som tok om mer enn eget sete på begge sider av seg selv, han hadde ikke noe imot den mannen, og heller ikke hans vekt, men at så lenge setene var så smale så måtte mannen bestille/ betale for to seter, slik at han ikke utsetter andre for alvorlig helserisiko.

Min venn sa at han gjorde dette fordi noen må tørre å si fra. Det er ikke for å være ubehagelig mot eller se ned på de som har fedme. Men også de må forholde seg til fakta, nemlig at når andre får så liten plass på grunn av dem, så gir det andre økt risiko for alvorlig blodpropp pga. redusert sirkulasjon.

Dette er flyselskapene som bør endre, det er helt meningsløst at setene blir smalere og smalere. Spesielt er dette horribelt når det finnes så mye forskning på risikoen dette utgjør for passasjerer.

Anonymkode: fc5ef...04c

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Etter en slik flytur på et par timer hvor jeg satt bom fast mellom veggen og et menneske som tok halve mitt sete har jeg bestem meg for at ved en evt neste gang, så må flybesetningen finne en løsning. Bruker man mer enn ett sett selv, så må den kostnaden gå enten på passasjeren eller flyselskapet, hvem driter jeg i.

Slike situasjoner er også en sikkerhetsrisiko ved evakuering. Og du selv sitter fast pga en slik person. 

Hva tenkte du personalet skal gjøre hvis flyet er stappfullt? 

Anonymkode: 0703f...1a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2020 den 16.54):

Menn må nå få lov til å ha penis og baller. Da kan man ikke sitte med låren inntil hverandre.

Anonymkode: dc71e...2f8

Eh...i realiteten er dette lik en max 15 cm lang snegle med to slaskete hveteboller til, så det er grenser for hvor stor plass dette tar. En gjennomsnittlig pupp er f.eks trolig større en hvetebollene, så også en standard og moderat bilring.

Anonymkode: 5d9c5...33d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De får stokke om på passasjerer eller så får man gjøre som med overbookede fly, noen må av. Hadde heller tilbrakt de timene på et klappsete helt ærlig. 

Dette var på et mindre fly, så plassen mellom sete og vegg var mindre enn de flyene vi vanligvis reiser med. Jeg hadde ikke mulighet for å gå på do engang, for hun kunne ikke reise seg av forskjellige grunner. Hadde jeg ønsket å få tak i noe i en lomme, kunne jeg bare glemme det. 

Men du hadde vel tatt plassen selv om de hadde spurt om noen kunne tatt det setet? :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åpenbart må personen som fyller mer enn setet de har betalt for gå av. Det er ens eget ansvar å sørge for at man har booket nok plass til at man ikke flyter over i andres seter. Er man usikker kan man kontakte kundeservice på forhånd og få mål på setene. Er ikke værre enn det. Det burde bli lagt inn i policien til flyene. Dette gjelder både for overvektige og typ. Bodybuildere, alle som er bredere enn et vanlig sete.

Anonymkode: ec3c1...272

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åpenbart må personen som fyller mer enn setet de har betalt for gå av. Det er ens eget ansvar å sørge for at man har booket nok plass til at man ikke flyter over i andres seter. Er man usikker kan man kontakte kundeservice på forhånd og få mål på setene. Er ikke værre enn det. Det burde bli lagt inn i policien til flyene. Dette gjelder både for overvektige og typ. Bodybuildere, alle som er bredere enn et vanlig sete.

Jeg er rimelig sikker på at målestokken er om man passer inn i sikkerhetsbeltet. Gjør man det er det ok. Da tar man heller ikke opp halve plassen til den ved siden av. Generelt mener jeg at flysetene har for lite benplass, og det oftere er et problem med de som er høye enn de som er tykke. Jeg er selv såkalt normal, men jeg har både sittet ved siden av mann som har 3 meter ben, sittet foran barn som har sparket i setet hele turen. Sittet ved siden av full mann som konstant prikket på meg og så: duuu bar en ting til… Jeg mener at de som har spesielle behov må reservere sete, men generelt er jeg enig i at fly er trange og ubehagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at om man vet man er så svær at man ikke får plass i et sete, så bør man bestille 2. Det er veldig uhøflig å breie seg utover eget sete og viser lite respekt for medpassasjerer. Blir jo litt det samme som om jeg skulle insistert på å sitte på skrå med føttene innpå sidemannens sete. Nå som det er blitt så mange store folk burde flyselskapene få det inn i bookingen, som de har med alt annet ekstra greier som bagasje. Er du bredere enn x cm, veier over x antall kilo? Bestill dobbeltsete. Husker jeg ble sittende ved siden av en enorm dame en gang, 6 timers flytur helt skvist og fikk blåmerker på venstre siden av sidestøtten fordi damen veltet over i mitt sete, så jeg satt på et halvt sete hele turen. Veldig ugreit.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Helt enig. Får de ikke plass i det setet de har betalt for, så bør de utvises fra flyet om det ikke er flere plasser og de kan betale for dobbeltsete.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Får de ikke plass i det setet de har betalt for, så bør de utvises fra flyet om det ikke er flere plasser og de kan betale for dobbeltsete.

Jeg tenker at det burde vært flere litt større seter. Både for de som er overvektige eller er store pga body building, men også de med lange ben eller familier som trenger litt ekstra rom. Jeg forstår at dette er et prisspørsmål, men jeg tror flere er villige til å betale litt ekstra for komfort om tilbudet er der. Og da mener jeg ikke 1. klasse, men bare litt bedre plass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er på tide å kunne velge fly uten små barn, illeluktende og fulle medpassasjerer, og de som trenger mer enn ett sete pga. størrelse kan få en mulighet til å betale for det på innenlands flyreiser.

Anonymkode: 0994b...3a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er på tide å kunne velge fly uten små barn, illeluktende og fulle medpassasjerer, og de som trenger mer enn ett sete pga. størrelse kan få en mulighet til å betale for det på innenlands flyreiser.

Anonymkode: 0994b...3a6

Det finnes allerede. Det kalles privatfly. Har dy lyst,har du lov!

Har selv sett en skikkelig "Karen" sette seg sterkt i motverge pga en minst 2 meter og relativt krafttig ung herremann måtte sitte ved siden av henne. Det er bare flaut å være vitne til. Å det var ikke bare jeg som reagerte. Kvalmende og ekkelt.  Man kan bare ikke la det gå ut over passasjeren,når man havner i en slik situasjon. Jeg er relativt høy selv. Sitter aldri godt på et fly. Men tar det bare som det er. Gidder ikke betale for business class,eller ekstra benplass. Bare lar meg "pine" de timene det tar. Noen ganger opp i mot 10-12 timer. Nå er jeg ikke kjempebred,men havner jeg i midten med mine lange ben,så havner de lett over i sete til høyre eller venstre. Prøver alt jeg greier å holde meg innenfor "min grense" 

Å hva med de som vil bytte sete med deg,som åpenbart har et langt mer rævva sete selv,pga "de skal sitte med kjæresten" eller "barnet" Så klikker de i vinkel,når man ikke er så ekstremt keen på det.

Er mye man kan klage på her i verden. For en Nordmann er det jo tydeligvis ingen grenser. Maten er dritt. Unger som griner,ungdommer som trykker knær i setet foran. Ting man vet er vanlig på et fly. Priviligerte idioter på tur. Av og til er man bare uheldig. Og som mange har sagt: Det er flyselskapets ansvar. Man kan ikke la det gå ut over alle andre. Lage kvalmende skuer foran hele flyet. Æsj!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det burde vært flere litt større seter. Både for de som er overvektige eller er store pga body building, men også de med lange ben eller familier som trenger litt ekstra rom. Jeg forstår at dette er et prisspørsmål, men jeg tror flere er villige til å betale litt ekstra for komfort om tilbudet er der. Og da mener jeg ikke 1. klasse, men bare litt bedre plass.

Ja, helt enig. På alle fly burde det være noen ekstra brede seter for ekstra store folk eller de som er villig til å betale for litt ekstra komfort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tøydokka skrev (1 minutt siden):

Ja, helt enig. På alle fly burde det være noen ekstra brede seter for ekstra store folk eller de som er villig til å betale for litt ekstra komfort. 

og ekstra benplass. Jeg er selv ekstremt middelmådig, men man skal ikke være spesielt høy før du må kle på deg flysetet, og den foran kan ikke engang vurdere å legge ned setet en cm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha opplevd dette selv, jeg flyr masse og har gjort det i mange år. Jeg sier ifra dersom passasjeren ved siden av meg bruker av min plass. Hvorfor han/hun bruker av min plass, er strengt tatt ikke mitt problem. Det er ubehagelig, kanskje. Men jeg synes det er mer ubehagelig å få ryggplager fordi jeg må vri meg bort fra vedkommende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 6.1.2020 den 15.17):

En løsning kan være vektbegrensning. Hver passasjer får lov til å veie 100kg, inkludert koffert, jakke og annet. 

Tror de fleste overvektige har en følelse av at de er litt store for flysetet, og burde ta ansvar når de bestiller. Handler man klær på Dressman XXL bør man tenke seg litt om.. 

Da er det mange vanlige folk som ikke kan fly. Man er ikke overvektig på 80-90kg ved litt høyde. Koffort på 23 kg og vips ingen fly. 

Anonymkode: acbee...d06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da må jo den som ikke får plass i ett sete gå av. Det halve setet han ønsker ekstra og glemte og bestille er jo nå booket, og det er for sent. 

Anonymkode: c15af...fd0

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...