Gå til innhold

Må sønnen min i krig?


Bonus

Anbefalte innlegg

All uroen mellom Iran og USA som foregår nå gjør meg engstelig. Jeg har en liten sønn og er redd han kommer til å vokse opp til å måtte kjempe i krig. Jeg er redd for hvordan verden vil se ut når han vokser opp og st han vil være utrygg.

Hva tror dere? Må nordmenn ut i kamp dersom det blir krig mellom Iran og USA med allierte?
Andre som tenker på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge er medlem av Nato og må derfor hjelpe til om USA kommer i krig med Iran. Blir det en verdenskrig vil jeg tro at både jenter og gutter blir vernepliktige, men de må jo ha fylt 18 år for å verve seg. 

Det er jo vanskelig for oss som ikke har levd gjennom krig å forestille seg dette, men jeg tror ikke det blir en verdenskrig med det første. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Europa er småirritert på USA som skapte denne situasjonen ved å trekke seg fra atomavtale. Europa holder seg nok unna. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marieeeee skrev:

Norge er medlem av Nato og må derfor hjelpe til om USA kommer i krig med Iran. Blir det en verdenskrig vil jeg tro at både jenter og gutter blir vernepliktige, men de må jo ha fylt 18 år for å verve seg. 

Det er jo vanskelig for oss som ikke har levd gjennom krig å forestille seg dette, men jeg tror ikke det blir en verdenskrig med det første. 

Nei tror ikke dette utløser NATO støtte

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Determegja skrev:

Nei tror ikke dette utløser NATO støtte

Formulerte meg meget dårlig, men mente verdenskrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten sønn? Tror ikke det er bra for verken deg eller han om du skal bekymre deg for det nå 💕. Tenk om han melder seg på Paradise Hotel eller noe 😱. Det er bra å følge med på politikk og situasjonen i verden, så ikke misforstå meg. Men hvis du engster deg veldig for hvordan livet til gutten din blir om 20 år, så kan det fort gå litt galt for deg. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
6 minutter siden, Bonus skrev:

All uroen mellom Iran og USA som foregår nå gjør meg engstelig. Jeg har en liten sønn og er redd han kommer til å vokse opp til å måtte kjempe i krig. Jeg er redd for hvordan verden vil se ut når han vokser opp og st han vil være utrygg.

Hva tror dere? Må nordmenn ut i kamp dersom det blir krig mellom Iran og USA med allierte?
Andre som tenker på dette?

Jeg vet man kunne nekte å gå i militæret, pga religion f.eks. 

Har også hørt at militæret nå i dag ikke vil ha inn hvem som helst, det stilles nå krav til egnethet, ikke automatisk at alle gutta må minns jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marieeeee skrev:

Formulerte meg meget dårlig, men mente verdenskrig. 

Dette blir nok ingen verdenskrig men skummelt regionalt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bonus skrev:

Hva tror dere? Må nordmenn ut i kamp dersom det blir krig mellom Iran og USA med allierte?
Andre som tenker på dette?

 

Har liten tro på at en regional krig utvikler seg til en verdenskrig, og kan ikke se at Norge blir trukket inn i en slik krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det nytter ikke å tenke på sånt så lang fram i tid. Situasjonen for 20 år siden var en helt annen enn i dag, og det vil den være om 20 år igjen.

Når det er sagt synes jeg den håpløse regjeringen vi har nå må slutte å la amerikanere ha baser på norsk jord. Korte samtreningsøvelser er ok, men det er bare ikke greit at de stasjoneres her så lenge de har en så sprø president.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på en verdenskrig pga Trumf sin avgjørelse om attentat i Iran. Men at det utløser en konflikt, som kan utvikle seg til et mer omfattende verdensproblem, det tror jeg på. Men vi får virkelig håpe at akkurat den konflikten er løst innen din lille sønn blir en voksen mann. 

Er vi riktig heldig, gjenvelges ikke Trumf i november, og verden kan på ny forholde seg til et USA som tar noenlunde forutsigbare og rasjonelle avgjørelser. Blir han gjenvalgt, da skal jeg begynne å bekymre meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en verdenskrig om 15 år vil ligne verdenskrigene for 75 år siden +. En ny verdenskrig tror jeg i mye større grad vil ramme sivile fordi det koster mindre å sende en bombe med rakett eller drive biologisk krigføring enn å sende soldater og utstyr ut på slagmarken. Fly og tanks vil kunne kjøre på autopilot. Jeg har altså mer tro på at det vil ramme økonomisk og klimamessig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg bekymrer meg over, er den ekstremt naive innvandringspolitikken. Vi har vel knapt et forsvar som fungerer lengre, og vi vet vel ikke hvem som er kommet hit heller. Hvilken rolle mange har hatt i ulike fraksjoner fra før.

Det kan koste oss dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered dere på det verste. Jeg har utvilsomt blitt sett på som paranoid og snodig men jeg er i alle fall ikke naiv. 
Jeg har militær bakgrunn og klarer å leve av landet om jeg må. Jeg lagrer det jeg trenger for at familien skal komme gjennom en krise og har en plan bare i tilfelle. 
Det føles bra å være så klar som en kan bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Bonus said:

All uroen mellom Iran og USA som foregår nå gjør meg engstelig. Jeg har en liten sønn og er redd han kommer til å vokse opp til å måtte kjempe i krig. Jeg er redd for hvordan verden vil se ut når han vokser opp og st han vil være utrygg.

Hva tror dere? Må nordmenn ut i kamp dersom det blir krig mellom Iran og USA med allierte?
Andre som tenker på dette?

tror du skal heller bekymre deg for klimaendringene. ifølge prognoser har vi ikke fremtid om 30 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, ntrane skrev:

tror du skal heller bekymre deg for klimaendringene. ifølge prognoser har vi ikke fremtid om 30 år.

Jeg spør av nysgjerrighet: hvordan vil vi ikke ha en framtid, helt konkret?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror generelt at vi i generasjonene etter andre verdenskrig er naive i våre tanker rundt krig. Tenk, det er bare 75 år siden Hitler herjet og dro med seg ikke bare hele Europa, men også land som befant seg laaangt unna krigens startpunkt. Da var det Japan(!!) som fikk atombomben, ikke Tyskland. 
Selvsagt kan det skje igjen og denne typen uro minner meg på det. Jeg tror også at en krig i dag på mange måter ville blitt mye verre med færre fotsoldater og moderne, effektiv krigføring med droner og maskiner. 
For ikke å glemme atombomben og biologiske våpen som kan utslette hele befolkninger.

Synes det er interessant å høre andre sine tanker om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bonus said:

Jeg spør av nysgjerrighet: hvordan vil vi ikke ha en framtid, helt konkret?

Kort sagt så blir det massedød av dyr insekter, endret klima, ekstrem varme, klimaflyktnknger i milliardtall, vannmangel. Alt dette fører til risiko for krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...