Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passer du på å spise nok? 

Anonymkode: c2ef8...d19

Har mista matlysten, men prøver å spise. Om jeg tar tabletten før jeg rekker å spise, så kjenner jeg ikke sultfølelse før ettermiddagen. Skjønner hvorfor jeg går ned, bare lurer på om andre gikk ned mye før det begynte å stabilisere seg :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Lamilia skrev:

Har mista matlysten, men prøver å spise. Om jeg tar tabletten før jeg rekker å spise, så kjenner jeg ikke sultfølelse før ettermiddagen. Skjønner hvorfor jeg går ned, bare lurer på om andre gikk ned mye før det begynte å stabilisere seg :)

Det er ikke sikkert at matlysten øker, og da må du lære deg å spise regelmessig, selv om du ikke er sulten. Man må rett og slett bare tvinge seg til å spise. 

Anonymkode: c2ef8...d19

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Lamilia skrev:

Du må bare tvinge deg til å spise. Sett på alarm på tlf om nødvendig for å minne deg på måltider. 

Jeg gikk ned nesten 8 kilo på bare 2-3 måneder, og jeg hadde ikke så mye å gå på i utgangspunktet. Jeg ble undervektig og kroppen kjentes svak og sliten ut. Det førte til at jeg måtte slutte på medisinen, men fikk heldigvis starte på nytt når jeg var kommet meg opp i vekt igjen. Denne gangen har jeg klart å holde vekta noenlunde, men det er kun fordi jeg er superstreng med meg selv og tvinger meg til å spise. Og legen følger vekta mi med haukeblikk.

Anonymkode: f1241...73e

• 2 uker senere...
Gjest theTitanic
Skrevet
På 7.1.2020 den 20.49, Lamilia skrev:

Hvordan føler dere at virkningen av medisinen går ut av kroppen ? Og dere som bruker aduvanz, hvor lenge føler dere effekt?

jeg blir så svimmel og ekkel i kroppen mellom 7-11 timer etter jeg tok den. Kjenner på skikkelig uro i kroppen. Føles som angst (har generalisert angstlidelse i tillegg til ADHD ) skulle likt å vist om det faktisk er angst eller virkningen som går ut jeg føler på. 

Sentralstimulerende er angstøkende. Her må det ofte velges mellom ett av to onder. 

Skrevet

Ryddet for diskusjon om medisindosering. 

_popcorn_, mod

Skrevet
På 7.1.2020 den 20.49, Lamilia skrev:

Hvordan føler dere at virkningen av medisinen går ut av kroppen ? Og dere som bruker aduvanz, hvor lenge føler dere effekt?

jeg blir så svimmel og ekkel i kroppen mellom 7-11 timer etter jeg tok den. Kjenner på skikkelig uro i kroppen. Føles som angst (har generalisert angstlidelse i tillegg til ADHD ) skulle likt å vist om det faktisk er angst eller virkningen som går ut jeg føler på. 

Jeg får også et ubehag når medisinen går ut. Hos meg skjer det ca. 6 timer etter jeg tok de. Så nå tar jeg en på morgen og en etter 5 timer. Følelsen når den går ut kan beskrives som kroppslig angst. Ekkelt liksom😂 Psykiateren min sier det er ganske vanlig. 

Jeg tar forøvrig pause inninellom, men jeg går på lav dose så trenger ikke trappe opp/ned. 

Anonymkode: ee3d4...0ad

Skrevet

Ryddet for medisindosering og kommentar til moderering. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Min søster skal prøve ut Ritalin. Dere som går på det blir det mer stille i hodet? går tankene roligere? 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvordan man reagerer på medisinen. Når man finner den typen som passer, så skal den ha positiv effekt på kroppslig uro og tankekjør. Men alle reagerer forskjellig. 

Skrevet
21 timer siden, Nadiahagen skrev:

Min søster skal prøve ut Ritalin. Dere som går på det blir det mer stille i hodet? går tankene roligere? 

Det er jo en av hovedgrunnene til at man får adhd medisiner, men det er ikke alle medisiner som passer for alle. Så man må prøve seg fram med både dosering og type medisin og det kan ta en stund før det blir riktig. 

Skrevet

Jeg har ADD og går på Ritalin. 

Det er ikke bare til å ta en pille.

For at jeg skal la medisinen virke bra må jeg også tenke på:

kosthold, søvn, rutiner, skrive ned ting jeg skal huske, trene, og generelt være nøye med helsen min.

Er dette i orden, da kan jeg først ta Ritalin og den vil være en ekstra hjelp for oppmerksomhet og konsentrasjon.

Oss med Add/adhd må være nøye med helsen generelt, en pille er noe du kansje har behov for utenom. Det sier jo seg selv.

Har du mindre matlyst pga medisin, må du ha faste tider å spise. Medisinen virker ikke uten mat. 

-Man får generelt høyere puls av ritalin også, og man må ta det senest kl 17:00 for å ikke rote med søvn.-

Anonymkode: 0f09a...95d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell. 

_popcorn_, mod

• 3 uker senere...
Skrevet
På 25.1.2020 den 21.56, Nadiahagen skrev:

Ja. Jeg ble mer realistisk og ga slipp på alt jeg ikke kan kontrollere. Men jeg får angst også. Det kom nye bekymringer med medisinen. «Er dette her bare i tilvenningsperioden eller går alt over?» (jeg håper jo ikke det går over! «Virker den enda?» 

Matlysten er borte. Isåfal i hele går og i dag. Ble sulten igjen i kveld. Og nå vet jeg ikke om dette rett og slett er fordi pillen ikke virker så bra lenger (dette er dag 2.). Jeg er bare i prøveperioden

Anonymkode: b3717...a69

Skrevet
På 11.1.2020 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke de som tørr å gå på medikamenter på denne måten. Uten å ta tak i livet sitt.

Anonymkode: 0f871...0cc

Hvordan vet du om vi har prøvd å ta tak i livene våre? 
Jeg er 28 og fikk diagnosen. Jeg oppfyller kriteriene. 
Psykolog i tenårene. Fullførte skole uten noen ting med dårlige til middels karakterer. 
Har hatt jobber. 
Men grusomt humør, ustabilt, utviklet seg til depresjon, masse grubling, grublet og fant svar på ting som ikke hadde rot i virkeligheten, planlagt ting som ikke har rot i virkeligheten. Nå klarer jeg i det minste å være tilstede

Anonymkode: b3717...a69

• 1 år senere...
Skrevet

Hei,

Hvordan går det med deg TS?

Jeg har startet med aduvanz i dag og er litt spent. merker at jeg er klar i hodet og har en metallisk smak i munnen. Forberedt på at søvnen vil bli dårlig i noen dager..

Anonymkode: 20dc8...b49

Skrevet

Jeg har brukt/bruker begge merkene. 

Ritalin ga en ubehagelig likegyldighet og hodepine så den droppet jeg. Aduvanze gjør meg bare trøtt, tror jeg.. Men fungerer veldig bra på alt annet. Tankekjøret og indre uro er mye bedre. Om jeg er helt fornøyd vet jeg ikke, men jeg bruker en lav dose. Mistet matlyst på begge. 

Anonymkode: 55f2a...bba

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har brukt/bruker begge merkene. 

Ritalin ga en ubehagelig likegyldighet og hodepine så den droppet jeg. Aduvanze gjør meg bare trøtt, tror jeg.. Men fungerer veldig bra på alt annet. Tankekjøret og indre uro er mye bedre. Om jeg er helt fornøyd vet jeg ikke, men jeg bruker en lav dose. Mistet matlyst på begge. 

Anonymkode: 55f2a...bba

Har vært ganske klar i hode i dag med aduvanz. Håper jeg og slipper å ikke ta en høyere dose. Det ble for mye med ritalin når det var mer enn 30, fordi jeg ble så engstelig ut på dagen. 20 mg fungerte ok for meg, og jeg ble ikke veldig urolig da. 

har merket at jeg har litt litt med å ordlegge meg i dag, usikker på hvorfor. enten prater jeg opphakket, eller så kommer ikke ordene, eller så prater jeg for fort. Veldig rart. 

Anonymkode: 20dc8...b49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...