Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her som har erfaringer med noen av disse?

Jeg er under utprøving av Aduvanz å har kun tatt 1 tablett. Kjente ikke noe nevneverdige bivirkninger, annet enn at jeg lå fullstendig  søvnløs hele natten.

Kjente en ekkel følelse av ubehag i kroppen hele kvelden, og er helt utlada! Tabletten tok jeg i går men turte ikke å ta den i dag etter ei natt uten søvn. Nå vet jeg ikke om jeg takler å prøve igjen i morgen. 

For noen år siden gikk jeg en stund på ritalin, god effekt men sluttet pga mye hjertebank og angst.

Noen erfaringer rundt søvn på aduvanz? Kan det gå seg til etter en stund?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Er det depot eller tablett du tar? Hvor mange mg? 

Anonymkode: 18761...662

Skrevet

Føler du TS at det er godt for kroppen din å gå uten søvn? Det preparatet kan gi en angst sterkere enn hva som er menneskelig mulig uten kunstig stimuli. Istedet for å kamuflere symptomene av et dårlig kosthold med medisiner så bør du kanskje prøve å spise bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Strålende skrev:

Istedet for å kamuflere symptomene av et dårlig kosthold med medisiner så bør du kanskje prøve å spise bedre? 

Hva i alle dager vet du om kostholdet til TS? 

Anonymkode: f1241...73e

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager vet du om kostholdet til TS? 

Anonymkode: f1241...73e

En burde spise bedre istedet for å dekke over symptomene av et dårlig kosthold. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på dem, og jeg er veldig fornøyd. Fikk en del bivirkninger i starten, men ikke de samme som deg, og det blir mye bedre etter hvert. Noen velger, ifølge legen min, å ta en "fridag" fra medisinene i helgene, av ulike årsaker. For meg gjør det at bivirkningene blir verre de neste dagene, så det gjør jeg ikke så ofte.. Men det varierer nok litt fra person til person. Ritalin ga meg et "rush", samt metallsmak i munnen, som jeg ikke var komfortabel med. Jeg foretrekker den mer jevne, langvarige effekten av lisdexamfetamin. Jeg har fått et helt nytt liv, og får endelig strukturert hverdagen på en fornuftig måte. Jeg kan også bli litt søvnig av medisinene, men det er gjerne kortvarig, og jeg opplever det ikke som et problem. 

Anonymkode: 0bcb6...be6

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på dem, og jeg er veldig fornøyd. Fikk en del bivirkninger i starten, men ikke de samme som deg, og det blir mye bedre etter hvert. Noen velger, ifølge legen min, å ta en "fridag" fra medisinene i helgene, av ulike årsaker. For meg gjør det at bivirkningene blir verre de neste dagene, så det gjør jeg ikke så ofte.. Men det varierer nok litt fra person til person. Ritalin ga meg et "rush", samt metallsmak i munnen, som jeg ikke var komfortabel med. Jeg foretrekker den mer jevne, langvarige effekten av lisdexamfetamin. Jeg har fått et helt nytt liv, og får endelig strukturert hverdagen på en fornuftig måte. Jeg kan også bli litt søvnig av medisinene, men det er gjerne kortvarig, og jeg opplever det ikke som et problem. 

Så godt å høre! Jeg fikk også slik "rush" av ritalin! Når de begynte å virke fikk jeg skikkelig munndiare, måtte ringe halve telefonlista mi.

Har heldigvis lettere bivirkninger nå etter noen dager på aduvanz. Får sove til kvelds om jeg passer på å ikke ta tabletten for sent. Kl 12.30 ble totalt krise. Sovna ganske greit da jeg tok dosen min kl 09. 

Sliter nå mest med trykk i kjeven, rart press i hodet og at jeg midt på dagen roter noe forferdelig med tall og bokstaver! Helt håpløst å skrive inn avtaler i boka mi.

I dag har jeg kjent på en utrolig god ro i kroppen! Er vanskelig å forklare men det kjennes ut som jeg har hatt mange radiokanaler stående på, men nå ble det plutselig stille i hodet! Helt rart. Det er så rolig at jeg av og til står å drømmer meg bort uten å ha en eneste tanke i hodet. kjenner også at jeg ikke har det "travelt" lenger! Før løp jeg bortimot ut til bilen eller bort til posten, unasett om det var dagens eneste gjøremål. Nå rusler jeg bare rolig til og fra.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Strålende said:

En burde spise bedre istedet for å dekke over symptomene av et dårlig kosthold. 

Du vet vel strengt tatt ikke noe om symptomene hennes heller. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lamilia skrev:

Så godt å høre! Jeg fikk også slik "rush" av ritalin! Når de begynte å virke fikk jeg skikkelig munndiare, måtte ringe halve telefonlista mi.

Har heldigvis lettere bivirkninger nå etter noen dager på aduvanz. Får sove til kvelds om jeg passer på å ikke ta tabletten for sent. Kl 12.30 ble totalt krise. Sovna ganske greit da jeg tok dosen min kl 09. 

Sliter nå mest med trykk i kjeven, rart press i hodet og at jeg midt på dagen roter noe forferdelig med tall og bokstaver! Helt håpløst å skrive inn avtaler i boka mi.

I dag har jeg kjent på en utrolig god ro i kroppen! Er vanskelig å forklare men det kjennes ut som jeg har hatt mange radiokanaler stående på, men nå ble det plutselig stille i hodet! Helt rart. Det er så rolig at jeg av og til står å drømmer meg bort uten å ha en eneste tanke i hodet. kjenner også at jeg ikke har det "travelt" lenger! Før løp jeg bortimot ut til bilen eller bort til posten, unasett om det var dagens eneste gjøremål. Nå rusler jeg bare rolig til og fra.

Ja, jeg merker også stor forskjell på om jeg tar dem om morgenen eller i 12-tiden. Så bra at bivirkningene ble bedre etter noen dager. 

Jeg kan også noen ganger rote litt med å skrive, spesielt på tastatur. Men det er gjerne hvis jeg har tatt medisinene på tom mage eller har spist lite, for da føles det som at medisinene får en kraftigere virkning, sånn at hodet tenker fortere enn hva fingrene kan henge med til. 

Godt å høre at du har fått ro i kroppen. Det er veldig deilig å ikke kjøre bunn gass til enhver tid.. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg merker også stor forskjell på om jeg tar dem om morgenen eller i 12-tiden. Så bra at bivirkningene ble bedre etter noen dager. 

Jeg kan også noen ganger rote litt med å skrive, spesielt på tastatur. Men det er gjerne hvis jeg har tatt medisinene på tom mage eller har spist lite, for da føles det som at medisinene får en kraftigere virkning, sånn at hodet tenker fortere enn hva fingrene kan henge med til. 

Godt å høre at du har fått ro i kroppen. Det er veldig deilig å ikke kjøre bunn gass til enhver tid.. 

Da skal jeg få i meg frokost før jeg tar den i morgen :) satser på å ikke rote sånn da!  Konsentrasjonen er bedre, men jeg roter likevel med tallene. Men det skal jeg sannelig klare å fungere med om det ikke gir seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ubehagelige bivirkninger av Ritalin, så jeg begynte på Aduvanz. Fikk et par søvnløse netter i begynnelsen, men det gikk over. Ville gitt det en sjanse. Du kan også prøve å ta medikamentet tidligere om morgenen. 

Anonymkode: c2ef8...d19

• Liker 1
Skrevet

Hvordan føler dere at virkningen av medisinen går ut av kroppen ? Og dere som bruker aduvanz, hvor lenge føler dere effekt?

jeg blir så svimmel og ekkel i kroppen mellom 7-11 timer etter jeg tok den. Kjenner på skikkelig uro i kroppen. Føles som angst (har generalisert angstlidelse i tillegg til ADHD ) skulle likt å vist om det faktisk er angst eller virkningen som går ut jeg føler på. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Lamilia skrev:

Hvordan føler dere at virkningen av medisinen går ut av kroppen ? Og dere som bruker aduvanz, hvor lenge føler dere effekt?

jeg blir så svimmel og ekkel i kroppen mellom 7-11 timer etter jeg tok den. Kjenner på skikkelig uro i kroppen. Føles som angst (har generalisert angstlidelse i tillegg til ADHD ) skulle likt å vist om det faktisk er angst eller virkningen som går ut jeg føler på. 

Aduvanz er deksamfetamin bundet til en aminosyre, så kroppen bryter ned lisdeksamfetamin til det aktive virkestoffet. Dette skjer gradvis, og virkningen vil vare lenger, og gli mer gradvis over enn ved f.eks ritalin i tablettform. Selv merker jeg ikke noe særlig til  at virkningen har gått over før jeg f.eks prøver å konsentrere meg om noe sent på kvelden fordi det skjer gradvis. Det er mulig at det er medisinen, men du kan jo prøve en dag uten for å se hva som skjer?

Skrevet (endret)

Ryddet for helsefarlig råd, doseringsdiskusjon, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
Skrevet
5 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Du vet vel strengt tatt ikke noe om symptomene hennes heller. 

Du vet ikke hva jeg vet. 

Skrevet

Gikk dere ned mye i vekt da dere begynte med sentralstimulerende? Jeg har allerede gått ned 3 kg 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Lamilia skrev:

Gikk dere ned mye i vekt da dere begynte med sentralstimulerende? Jeg har allerede gått ned 3 kg 

Passer du på å spise nok? 

Skrevet

Forstår ikke de som tørr å gå på medikamenter på denne måten. Uten å ta tak i livet sitt.

Anonymkode: 0f871...0cc

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke de som tørr å gå på medikamenter på denne måten. Uten å ta tak i livet sitt.

Anonymkode: 0f871...0cc

Så fint at du vet alt om alt og alle vennen min ;) Gidda egentlig ikke å gi deg oppmerksomhet på svaret ditt, men kjør på.

• Liker 6
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...