AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #41 Del Skrevet 9. april 2020 Jeg hadde aldri kjørt bil før første kjøretime. Brukte nøyaktig 3 mnd fra første time til oppkjøring var bestått. Besto teori og oppkjøring første gang jeg prøvde. Husker ikke hvor mange kjøretimer jeg hadde, men det kom vel på ca 20.000 tenker jeg. 12 år siden. Anonymkode: 2abfb...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #42 Del Skrevet 9. april 2020 På 7.4.2020 den 11.25, GjestSiden2006 skrev: Kjørte opp og fikk lappen i fjor sommer. Jeg hadde to doble timer i uken i ca 12 måneder...Alt i alt kom dette på 60 000 kr. Hadde ingen å øvelseskjøre med, og ville egentlig ikke ta lappen, men med to små barn langt fra offentlig transport så måtte jeg. Jeg liker ennå ikke å kjøre bil, og jeg blir 40 år i år. Den kan stå i carporten i ukes hvis om jeg ikke kjører eller leverer barn eller handler. Jeg liker ikke dette og hadde ingen erfaring fra før. Alt det obligatoriske koster mye. Glattkjøring, langkjøring, trinnvurderinger, og på selve oppkjøringsdagen koster førerkortet over 700 kr. Så det blir en del penger. Øvet mye på teroritentamen sine sider også, det koster jo penger. Etter bare å få 80% riktig i lang tid gav jeg F! å meldte meg opp til teoriprøve på biltilsynet, bestod med glans. Så var jeg endelig ferdig med alt det obligatoriske, så måtte jeg vente 3 måneder på å kjøre opp, KØ i Oslo. Så jeg sparte noen uker å tok den i Lillestrøm. Hipp som happ for meg. Kan man å kjøre bil så er det samme hvor man er. Jeg skulle kjøre i Oslo med to små barn i bilen så jeg måtte være veldig flink, ikke bare litt god. Noen bruker de første to årene på å trene/øvelseskjøre alene, jeg følte jeg måtte gjøre dette med kjørerlærer for å virkelig klare meg godt i Oslotrafikken. Så jeg hadde litt andre utgangspunkt enn flere her inne. Sånn helt seriøst så vil jeg anbefale alle å ta lappen før de får barn. Å komme seg steder med barn når man ikke har lappen er sykt tungvint, og selv om deres ektefelle/samboer har lappen og bil, så vet man jo aldri om ting blir slutt. Ta moren min som eksempel. Hun og faren min skilte seg da jeg var 6, men hun tok ikke lappen før jeg var 14 og hun selv var over 40. Det resulterte at vi alltid var avhengige av at andre kunne kjøre oss når vi f.eks skulle på hytta. Man er generelt mye mindre selvstendig og prisgitt andre når man ikke har lappen. Ja, man kan ta kollektivt om man bor noenlunde sentralt, men ting tar jo uansett dobbelt så lang tid som med bil. Går barna på fotball f.eks, så er du avhengig at andre kan ta de med i bilen til bortekamper. Selv tok jeg lappen i 2009, 26 år gammel. Grunnen til at jeg ikke gjorde det før var rett og slett økonomi. Slet psykisk halve ungdomstiden, og hadde dermed ikke mulighet til å jobbe mye for å få penger til sertifikatet. Fikk først mulighet da min far arvet en del penger og sa han kunne sponse lappen. Brukte nesten 2 år, fra oktober 2007 til mai 2009 på sertifikatet. Kjørte masse med foreldre og hadde sikkert 100 kjøretimer, i tillegg til alt det obligatoriske. Strøk på teorien 3 ganger og oppkjøring 1 gang, og hadde lyst til å gi opp flere ganger. Men til slutt sto jeg, og dagen jeg fikk lappen var en av mine lykkeligste dager, fordi jeg hadde strevd så lenge for å få den. Brukte ca 40.000 tror jeg Anonymkode: df862...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 9. april 2020 #43 Del Skrevet 9. april 2020 Brukte halvannet år, ca 2 doble kjøretimer per måned, brukte over 40.000,-. Hadde mine utfordringer med å kjøre bil for å si det sånn. Kjørte masse på fritiden, og tok lappen på automat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GjestSiden2006 Skrevet 11. april 2020 #44 Del Skrevet 11. april 2020 På 9.4.2020 den 14.49, AnonymBruker skrev: Sånn helt seriøst så vil jeg anbefale alle å ta lappen før de får barn. Å komme seg steder med barn når man ikke har lappen er sykt tungvint, og selv om deres ektefelle/samboer har lappen og bil, så vet man jo aldri om ting blir slutt. Anonymkode: df862...d40 Enig. Hadde full jobb på toppen. Ikke lett. Døgnet skulle vært lenger. Hjalp veldig på med egen bil etterhvert. Bare for å kunne bruke litt tid med mammaen min en halvtime på kvelden eller noe en gang innimellom... Ellers trente jeg mer med mamma på is og snø, og med mannen min i sentrum av Oslo. Det etter jeg fikk lappen. Bra å ha begge deler av folk. Men ja. Tiden med kjørelærer var gull. Makan til ro og overblikk, kunnskap og fokus. Aldri sett på makan. De vil virkelig at man skal lykkes. De må da være laget av noe helt unikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AfricanQueen Skrevet 22. februar 2021 #45 Del Skrevet 22. februar 2021 4 måneder kjørte mye privat så husker ikke hvor mye timer brukte 25000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #46 Del Skrevet 22. februar 2021 Sønnen min fikk nettopp lappen, han hadde vel 6- 7 doble kjøretimer i tillegg til det obligatoriske. Brukte ca 7 mnd, kostet 28.000. Anonymkode: c4e43...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Kaizer Skrevet 22. februar 2021 #47 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Endret 22. februar 2021 av Mrs Kaizer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #48 Del Skrevet 22. februar 2021 Brukte 8 mnd da med kjøre skolen sommerfri hele juli og pluss jeg skulle på 2 ukers ferie i august.Så datt sjåførlærern over gressklippern og ble sykemeldt noen uker. Så jeg fikk ikke tatt kjøretimer den gangen. Sånn sett ca 6 mnd egentlig om en ser bort fra alt annet dill. Anonymkode: b2ab9...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #49 Del Skrevet 22. februar 2021 Brukte flere år startet når jeg var 18, så ble det et opphold både på grunn av økonomi men også andre ting. Fullførte når jeg var 26. til sammen brukte jeg vel rundt 25.000. Hadde ikke behov for fryktelig mange kjøretimer da jeg hadde øvelseskjørt i flere år, så kjøretimene var mere for å plukke på små uvaner jeg hadde opparbeidet meg. Anonymkode: 26fdb...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå