Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det rett i fht at det er koffeinen i kaffen som gjør at vi skal begrense oss til 1-2 kopper til dagen?

Så det er helt ufarlig å drikke ubegrensede mengder koffeinfri kaffe? (jeg klarer å beherske meg til 2-3 kopper altså, bare lurer om mengde har ingenting å si når den er uten koffein 😜

Anonymkode: 9f447...e68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er koffeinen. 

Anonymkode: 56676...70c

AnonymBruker
Skrevet

Mengden har ikke noe å si for koffeinens del, men koffeinen er jo byttet ut med noen kjemikalier, og for mye av noe er sjeldent bra. Alt i moderasjon, tenker jeg. 

Anonymkode: f5421...bf1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid drukket mye kaffe, og det gjorde jeg mens jeg var gravid også....  Nå blir jo omtrent alt fremstilt som farlig/ uheldig.

Anonymkode: b64c5...428

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid drukket mye kaffe, og det gjorde jeg mens jeg var gravid også....  Nå blir jo omtrent alt fremstilt som farlig/ uheldig.

Man  jo ikke chugge mange kopper kaffe om dagen uansett da. For mye koffein er ikke bra, og noe man bør være ekstra obs på som gravid. 2 kopper er helt overkommelig.

Anonymkode: eb6d1...591

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk fra så mye jeg ønska til ca to kopper om dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kuttet koffein helt ut, synes det var unødvendig å drikke når jeg gikk gravid. 

Anonymkode: 279e3...29f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer at det finnes offentlige retningslinjer for anbefalte mengder, som jeg følger. Dersom man aborterer er det jo i alle fall en sikkerhet å vite at man har gjort alt man kan selv. At jeg helt sikkert ikke har hemmet fostervekst, som er en av de største risikoene med koffein. Og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har stresset fosteret da koffein går over i fosteret. 

Nedbrytningstiden til koffen dobles til tredobles under graviditet. Dette er også en viktig grunn for retningslinjene. 

Anonymkode: 0d0a0...028

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer at det finnes offentlige retningslinjer for anbefalte mengder, som jeg følger. Dersom man aborterer er det jo i alle fall en sikkerhet å vite at man har gjort alt man kan selv. At jeg helt sikkert ikke har hemmet fostervekst, som er en av de største risikoene med koffein. Og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har stresset fosteret da koffein går over i fosteret. 

Nedbrytningstiden til koffen dobles til tredobles under graviditet. Dette er også en viktig grunn for retningslinjene. 

Anonymkode: 0d0a0...028

Det har jeg faktisk merket 🙊 hadde på følelsen av at jeg "trenger" mindre kaffe nå enn før! Blir fort 2-3 kopper selv om 😛

Anonymkode: 827f2...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Kuttet koffein helt ut, synes det var unødvendig å drikke når jeg gikk gravid. 

For en kaffeelsker er kaffe aldri unødvendig :)

Anonymkode: 78761...308

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man  jo ikke chugge mange kopper kaffe om dagen uansett da. For mye koffein er ikke bra, og noe man bør være ekstra obs på som gravid. 2 kopper er helt overkommelig.

Å begrense koffein-innholdet er det eneste kostholdsrådene jeg sliter med. Det er en avhengighet, og jobber i et yrke med generelt ekstremt høyt inntak - så ligger på over 8 kopper daglig minst

Anonymkode: c688b...5f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å begrense koffein-innholdet er det eneste kostholdsrådene jeg sliter med. Det er en avhengighet, og jobber i et yrke med generelt ekstremt høyt inntak - så ligger på over 8 kopper daglig minst

Egoistisk, tenker du ikke at dette kan gå utover fosteret? Det var ikke lett å kutte ut både snus, sigaretter og kaffe, men jeg gjorde det selvfølgelig uten å stusse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nikotin er også en avhengighet, liksom røyk og snus. Man kutter ut det når man vet man er gravid. Nei det er ikke kjempelett, men man har et lite voksende, hjelpesløst menneske inni seg å ta hensyn til, ikke bare seg selv. Det i seg selv burde være motivasjon nok. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 5.1.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid kjørt bil uten setebelte og det har jo alltid gått fint, nå skal jo alle klage på hvor farlig det er... 

Dummeste jeg vet er folk med slik holdning "det gikk bra med meg så da er jo retningslinjene bare hysteri". Kjenner en som mistet barnet sitt på grunn av salami på skiven, det er sjeldent men det skjer. En venn av en venn fikk dysmaturt barn mest sannsynlig på grunn av høyt koffein inntak kombinert med at hun ikke klarte å kutte røyken helt i følge de på sykehuset. Det gikk bra med barnet men er en unødvendig bekymring for mammaen om det kan unngås og hun vil for alltid slite med samvittigheten sin. 

Husk at det er mange som leser slike forum, selv om det gikk bra med deg er det ikke sikkert det går bra for den som leser rådet ditt og velger å ta til seg akkurat det rådet. 

Anonymkode: 82fdc...fe6

• Liker 2
Skrevet

Tips fra en annen kaffekjerring: jeg delte «kvoten» opp i halve kopper - da fikk jeg 4-6 kopper daglig 😁 Gjorde det litt bedre. Da kunne jeg drikke kaffe til alle mine faste tidspunkt, bare i mindre mengde 🙈

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, boblevann skrev:

Tips fra en annen kaffekjerring: jeg delte «kvoten» opp i halve kopper - da fikk jeg 4-6 kopper daglig 😁 Gjorde det litt bedre. Da kunne jeg drikke kaffe til alle mine faste tidspunkt, bare i mindre mengde 🙈

Det gjorde jeg også 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, boblevann said:

Enda ett tips. Bland ca 1 del vanlig kaffe med 2 deler koffeinfri kaffe! Så kan man drikke like mye som før, men den har mye mindre koffein.

Anonymkode: 052f2...fb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...