Gå til innhold

Åsta-ulykken og narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Personlig synes jeg det er helt smakløst å gå ut med denne innfoen. Ikke nok med det at de som var med på redningsaksjonen her hadde en stri jobb og opplevelse av det å være maktesløs, men de kan bli stillt for retten også som drapsmenn hvis rette folk begynner å jobbe med det i jussen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Personlig synes jeg det er helt smakløst å gå ut med denne innfoen. Ikke nok med det at de som var med på redningsaksjonen her hadde en stri jobb og opplevelse av det å være maktesløs, men de kan bli stillt for retten også som drapsmenn hvis rette folk begynner å jobbe med det i jussen. 

Det er naturlig å skrive om en så stor ulykke som Åsta-ulykken når det er årsdag for ulykken. At de kan gå ut med slik info synes jeg er helt flott. Vi skjønner alle at mange brant ihjel, og det er en helt forferdelig tanke. At de ble litt lindret er en bittebittebitte liten, men trøstende tanke.

Jussen i hva da? De ble ikke utsatt for noe annet enn narkose, de fikk ikke aktiv dødshjelp.

Anonymkode: b9d66...cc2

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er naturlig å skrive om en så stor ulykke som Åsta-ulykken når det er årsdag for ulykken. At de kan gå ut med slik info synes jeg er helt flott. Vi skjønner alle at mange brant ihjel, og det er en helt forferdelig tanke. At de ble litt lindret er en bittebittebitte liten, men trøstende tanke.

Jussen i hva da? De ble ikke utsatt for noe annet enn narkose, de fikk ikke aktiv dødshjelp.

Jeg vet at dette var en forferdelig ulykke. Jeg vet hvordan de som jobbet med denne ulykken hadde det og med den hjelpesløsheten de hadde og måtte føle. Jeg kan tenke meg hvordan toglederen som satt med ansvaret følte seg etterpå når dødstallene kom på bordet. Hva er det jeg har gjort?

Men når jeg vet hvor lite som skal til for at en overkåt advokat kan finne på bare for å skape blest og penger til seg selv om en sak der jussen er helt på trynet synes jeg det er rart det ikke har kommet anklager om delaktighet eller drap etter denne saken. 

Så ja jeg synes det er rart de turte å gå ut med slike detaljer. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg vet at dette var en forferdelig ulykke. Jeg vet hvordan de som jobbet med denne ulykken hadde det og med den hjelpesløsheten de hadde og måtte føle. Jeg kan tenke meg hvordan toglederen som satt med ansvaret følte seg etterpå når dødstallene kom på bordet. Hva er det jeg har gjort?

Men når jeg vet hvor lite som skal til for at en overkåt advokat kan finne på bare for å skape blest og penger til seg selv om en sak der jussen er helt på trynet synes jeg det er rart det ikke har kommet anklager om delaktighet eller drap etter denne saken. 

Men det er ingen uvanlig praksis med lindrende behandling, det er vel heller det at vi ikke leser om det fordi de færreste ulykker males ut med alle sine grusomheter på trykk. Jeg skjønner ikke hva du mener det er å lage blest om, juridisk sett?
Hvis jeg har forstått det riktig kan ikke teknisk eller menneskelig feil utelukkes, ingen har fått skylda. Hvordan blir man delaktig i drap ved å lindre og ikke framskynde død?

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ingen uvanlig praksis med lindrende behandling, det er vel heller det at vi ikke leser om det fordi de færreste ulykker males ut med alle sine grusomheter på trykk. Jeg skjønner ikke hva du mener det er å lage blest om, juridisk sett?
Hvis jeg har forstått det riktig kan ikke teknisk eller menneskelig feil utelukkes, ingen har fått skylda. Hvordan blir man delaktig i drap ved å lindre og ikke framskynde død?

De klarer ikke å få Krekar utav Norge engang fordi det står en advokat der. Det sitter mange fedre rundt om i Norge uten samvær med sine barn bare fordi mor ikke vil. Ser du? Det finnes mange mange andre styggere ting så ja en overkåt advokat hadde nok klart å skape mye styr utav dette også. 

Juss har ingenting med følelser og fornuft å gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan jo ikke ha gitt narkose, for da lammes pusten. Det står jo at de ikke døde av det. Er nysgjerrig på hva de ga. Det må være noe som er sterkt nok til at man sovner, også i en grusom situasjon, men som ikke dreper. 

Stakkars mennesker, godt de fikk slippe den siste grusomme tiden. 

Anonymkode: 041f8...def

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Juniper skrev:

Nå spekulerer jeg, men det kan ha vært brannmannsjakker som ble lagt over dem. De tåler en del varme. Mulig det var et slags fåfengt håp. 

Videre, er dere klar over at det ikke var helsepersonell som ga narkosen, men brannmennene? Helse hadde ikke mulighet til å gå inn pga varmen. Har ofte tenkt på hvordan de hadde det i etterkant. 

@Juniper; Er du sikker på det? 

Dette sitatet er fra "Brannmannen" svært kort tid etter ulykken:

"Vognen med de skadede passasjerene ble forsøkt fylt med mellomskum for å dempe strålevarmen, men effekten var dårlig fordi fronten på vognen sto løftet bratt oppover og det ble derfor en skorsteinseffekt av brannen ut av fronten på vognen. Samtidig var man i et dilemma fordi man ikke ønsket å vanskeliggjøre frigjøringen av passasjerer ved å fylle opp med for mye skum. Taket i denne vognen var rødglødende og det var en fare for smitteeffekt til de to andre vognene i settet. Strålevarmen fra taket i vogna og selve vogna ble raskt så sterk at mannskapene måtte avbryte frigjøringen av passasjerer og trekke seg tilbake fra bakerste del av vogna. I denne delen av vogna satt fire personer fastklemt. En prioritering ble gjort som gikk ut på at man prioriterte frigjøring av en ung kvinne som satt midt i vognen framfor de passasjerene som satt bakerst i vognen. Leger ble bedt om å sette medikamenter på de som fortsatt levde og man brukte jakker til å dekke over dem. Amputering ble vurdert for å få løs passasjerene, men på grunn av røyken og brannen i vognen ble dette utelukket." 

Anonymkode: 13e10...8c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo ikke ha gitt narkose, for da lammes pusten. Det står jo at de ikke døde av det. Er nysgjerrig på hva de ga. Det må være noe som er sterkt nok til at man sovner, også i en grusom situasjon, men som ikke dreper. 

Nei, det står ikke at de fikk narkose. Les artikkelen, så slipper du å lure.

Anonymkode: 2af94...706

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

De klarer ikke å få Krekar utav Norge engang fordi det står en advokat der. Det sitter mange fedre rundt om i Norge uten samvær med sine barn bare fordi mor ikke vil. Ser du? Det finnes mange mange andre styggere ting så ja en overkåt advokat hadde nok klart å skape mye styr utav dette også. 

Jeg må innrømme at nei, jeg skjønner ikke hva du mener, men det er nå så. Vi får være enige om å være uenige om at det var lurt eller ikke å gå ut med informasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Hvilken togleder? 

Jeg var med på ulykken, og begge lokførerne døde momentant. Sørgående tog var svært forsinket, og nordgående måtte vente på et sidespor med lyssignal. Vi får aldri vite hva som skjedde, årsaken til at lokføreren kjørte videre nordover før sørgående tog hadde passert. Det var ingen som gav klarsignal til dette....

Da ulykken var et faktum, ringte folk rundt meg inn ulykken. Jeg var helt overbevist om at noen hadde sittet og sett dette skje, og at hjelpepersonellet bare kom og det var bare å vente. Det stemte ikke. 

Anonymkode: 4527f...614

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var dårlig med mobilsignal på strekningen i 2000, og lokførerne hadde ikke kontakt med sentralen som så togene bevege seg, foruten via mobil. 

Det eneste som var bra, når det først skulle skje, er at litt lenger sør hadde vi kollidert på ei lita bru i Glomma. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken togleder? 

Han tenker på togledersentralen på Hamar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Bedøvelse regnes som palliativ behandling, hadde ikke blitt mye styr. Det er helt vanlig å lindre ekstrem smerte før døden. 

Anonymkode: 9ff0b...b5b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det står ikke at de fikk narkose. Les artikkelen, så slipper du å lure.

Anonymkode: 2af94...706

Dette kommer jeg ikke til å flisespikke videre på, men overskriften min ble laget ut fra artikkelen, der det bl.a. står 

«Pasientene ble ikke avlivet, men heller lagt i en form for narkose. Det samme gis for eksempel til personer i alvorlige ulykker, med det formål at de skal behandles og overleve.»

Anonymkode: 270a4...c5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer jeg ikke til å flisespikke videre på, men overskriften min ble laget ut fra artikkelen, der det bl.a. står 

«Pasientene ble ikke avlivet, men heller lagt i en form for narkose. Det samme gis for eksempel til personer i alvorlige ulykker, med det formål at de skal behandles og overleve.»

Anonymkode: 270a4...c5d

Det er mange typer narkose. Ofte tror folk at narkose er det samme som gassanestesi, men det er det ikke. Narkose er ofte gitt via veneflon, altså en type injeksjon.

At narkose betyr at pasienten slutter å puste for egen maskin er også en feiloppfatning.

Slike feiloppfatninger er høyst tilgivelige synes jeg, selv om det av naturlige grunner betyr at de som ikke vet kan begynne å krangle fordi de ikke vet, men tror (fordi de mangler kunnskap).

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

@Juniper; Er du sikker på det? 

Dette sitatet er fra "Brannmannen" svært kort tid etter ulykken:

"Vognen med de skadede passasjerene ble forsøkt fylt med mellomskum for å dempe strålevarmen, men effekten var dårlig fordi fronten på vognen sto løftet bratt oppover og det ble derfor en skorsteinseffekt av brannen ut av fronten på vognen. Samtidig var man i et dilemma fordi man ikke ønsket å vanskeliggjøre frigjøringen av passasjerer ved å fylle opp med for mye skum. Taket i denne vognen var rødglødende og det var en fare for smitteeffekt til de to andre vognene i settet. Strålevarmen fra taket i vogna og selve vogna ble raskt så sterk at mannskapene måtte avbryte frigjøringen av passasjerer og trekke seg tilbake fra bakerste del av vogna. I denne delen av vogna satt fire personer fastklemt. En prioritering ble gjort som gikk ut på at man prioriterte frigjøring av en ung kvinne som satt midt i vognen framfor de passasjerene som satt bakerst i vognen. Leger ble bedt om å sette medikamenter på de som fortsatt levde og man brukte jakker til å dekke over dem. Amputering ble vurdert for å få løs passasjerene, men på grunn av røyken og brannen i vognen ble dette utelukket." 

Jeg har blitt fortalt dette av folk som deltok, men det er faktisk mulig det ikke var offentlig. 

Skrevet

Tror forresten jeg hørte at det ble referert til at de satte overdoser på de som satt fast. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Narkose fikk de nok ikke, morfin er nok mer nærliggende å tro at de fikk.    Har fått det en gang under operasjon og det er en helt fantastisk rus og får du nok sovner du og alt er fredelig.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Du vet det ja. Hvis du vet det så har du selv vært i tilsvarende situasjon. Og hadde du vært det så hadde du ikke vært like bastant i din ordlyd.

Hvem mener du ville engasjert denne advokaten du snakker om, og hvilken advokat ville tatt på seg et oppdrag som gikk ut på å anmelde hjelpemannskapene for drap(?) ved at helsepersonellet på stedet gav smertestillende medikamenter til mennesker man ikke vil klare å få ut fra et brennende vrak? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skikkelig sprøyteskrekk, så jeg hadde blitt sint om noen kom for å sette sprøyte i meg!!

Anonymkode: 4afd0...f9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...