AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #21 Skrevet 5. januar 2020 Det står at det er vanlig å gi til pasienter også ved ulykker med tanke på overlevelse, så det var ikke noe spesielt med dette. En god avgjørelse. Anonymkode: 44d2b...886 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #22 Skrevet 5. januar 2020 7 minutter siden, Strålende skrev: Det hadde gått helt fint, røyken hadde ordnet alt. Åja, så fint da. Da var det vel ikke noe problem for «heksene» som ble brent på bålet før i tiden heller da? Anonymkode: 9a2e5...f25 7
Zenhouse Skrevet 5. januar 2020 #23 Skrevet 5. januar 2020 15 minutter siden, Strålende skrev: Røyken dreper før flammene så det spilte ingen rolle. De fikk bare litt mindre tid å tenke på sine kjære før de mistet bevisstheten. I en ulmebrann ja. Ikke i en eksplosiv brann. 15
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #24 Skrevet 5. januar 2020 Det skulle da være det minste, vil jeg si. Å hindre lidelse så langt mulig. Det eneste etiske når et menneske (eller dyr, for den del) ikke kan reddes fra døden, er å gjøre tilværelsen minst mulig smertefull, uavhengig av årsaken til at døden vil intreffe. (Personlig skulle jeg ikke sagt noe på det om de så hadde gått for dødelig dose morfin i denne situasjonen.) Anonymkode: a9c96...84b 15
Sliten&kjørt52 Skrevet 5. januar 2020 #25 Skrevet 5. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er virkelig ikke gitt i en utendørsbrann. Røyken stiger opp, mens varmen spres. Det må ha vært en helt aldeles hjerteskjærende opplevelse for redningsmannskapene, men det er fantastisk at en slik beslutning ble fattet. Og det er nok noe som har hjulpet pårørende stort i sorgen. Det at om ikke annet så ble døden smertefri og uten frykt. Anonymkode: d2c96...0b0 Tror ikke alle klarte å gå tilbake i jobb etterpå, -ikke samme jobb, noen turer glemmer man aldri. Selvfølgelig riktig avgjørelse, de gjorde så godt de kunne i en "umulig" situasjon. a. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #26 Skrevet 5. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: (Personlig skulle jeg ikke sagt noe på det om de så hadde gått for dødelig dose morfin i denne situasjonen.) Anonymkode: a9c96...84b Jeg er helt enig. Men jeg antar at for dem som setter sprøyta så er forskjellen så viktig at man holder seg under dødelig dose. For å unngå at redningsmannskaper i ettertid tenker "tenk hvis vi kunne reddet dem likevel". Anonymkode: d2c96...0b0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #27 Skrevet 5. januar 2020 Grusom ulykke, husker den godt. Tenker også på helsepersonell som satte sprøytene, kunne ikke vært lett i den situasjonen. Anonymkode: 140bf...14d 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #28 Skrevet 5. januar 2020 Står det i artikkelen at de som satte bedøvelsen ikke hadde god tid på seg pga flammene. De menneskene hadde ikke sovnet inn på pga røyken. Usympatisk av deg lenger opp! Anonymkode: 630c7...d67 12
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #29 Skrevet 5. januar 2020 Jeg var med i ulykka. En av de overlevende fortalte at hun satt ved siden av ei dame som kun satt fast i foten, men var ellers fin. Pga dieselen som startet å brenne, kunne de ikke gjøre noe. Jeg regner med at hun var en av dem. På samlingen rett etter ulykken, fikk vi beskjed om at det kun var en som hadde fått bedøvelse. Men ser nå at det var flere som fikk. Er dere klar over at dieseltoget pløyde seg gjennom første vogn i nordgående tog, og at dieseltoget fikk en knekk? Anonymkode: 4527f...614 9
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2020 #30 Skrevet 5. januar 2020 Når du sitter fastklemt i et tog og ikke kan reddes ut er det helt rett å gi smertestillende. Det er mulig at røyken ville tatt dem lenge før flammene, men før det er man faktisk fastklemt (det ble blant annet vurdert amputasjon for å få dem løs) er i seg selv smertefullt. I tillegg sitter man altså og venter på at røyk og flammer skal komme og "ta en". Helt rett å gjøre det man kunne for å lindre det som så uungåelig ut.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #31 Skrevet 5. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig. Men jeg antar at for dem som setter sprøyta så er forskjellen så viktig at man holder seg under dødelig dose. For å unngå at redningsmannskaper i ettertid tenker "tenk hvis vi kunne reddet dem likevel". Anonymkode: d2c96...0b0 Det har jeg full forståelse for. Og jeg er også glad for at loven er soleklar på at dødelig dose ikke skal gis. Det må uansett som redningsarbeider/helsepersonell være forferdelig å forlate mennesker i live som ikke vil kunne reddes. Anonymkode: a9c96...84b 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #32 Skrevet 5. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var med i ulykka. En av de overlevende fortalte at hun satt ved siden av ei dame som kun satt fast i foten, men var ellers fin. Pga dieselen som startet å brenne, kunne de ikke gjøre noe. Jeg regner med at hun var en av dem. På samlingen rett etter ulykken, fikk vi beskjed om at det kun var en som hadde fått bedøvelse. Men ser nå at det var flere som fikk. Er dere klar over at dieseltoget pløyde seg gjennom første vogn i nordgående tog, og at dieseltoget fikk en knekk? Anonymkode: 4527f...614 Husker ulykka godt. Tenkte på ofrene i lange tider, og ble også letta over at de ga mye morfin 😢 Hadde jeg vært den dama du snakker om, hadde jeg ønsket noen rett og slett hadde hugd av meg benet.... Anonymkode: 8d97e...2f6 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #33 Skrevet 5. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker ulykka godt. Tenkte på ofrene i lange tider, og ble også letta over at de ga mye morfin 😢 Hadde jeg vært den dama du snakker om, hadde jeg ønsket noen rett og slett hadde hugd av meg benet.... Anonymkode: 8d97e...2f6 Det ble jo vurdert amputasjon, men det var ikke tid til det. Anonymkode: 68061...d21 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #34 Skrevet 5. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Husker ulykka godt. Tenkte på ofrene i lange tider, og ble også letta over at de ga mye morfin 😢 Hadde jeg vært den dama du snakker om, hadde jeg ønsket noen rett og slett hadde hugd av meg benet.... Anonymkode: 8d97e...2f6 Ja, det var krevende for både overlevende og etterlatte. Tok meg 5 år før jeg takla å kjøre tog igjen. Har fremdeles togbilletten fra den dagen. Han som satt ved siden av meg redda livet til konduktøren, siden han bad om vann, og konduktøren måtte i bakerste vogn. For meg var det verst å tenke på Anne på 13, som satt foran med konduktør og lokfører, siden foreldrene jobbet på stasjonen på Rena og kjente begge ansatte i NSB. Mora kom tidlig til ulykkesstedet. Jeg glemmer det aldri. Samt faren som gikk i ring på hotellet. Mitt råd: takk alltid ja til krisehjelp i en slik situasjon. Anonymkode: 4527f...614 17
Kniv & gaffel Skrevet 5. januar 2020 #35 Skrevet 5. januar 2020 Er enig i at det var en klok avgjørelse. Når man ikke hadde mulighet til å redde disse menneskene, var det godt at de i det minste fikk slippe en smertefull død. Jeg vil tro at det også var godt for de etterlatte å vite at den de mistet fikk smertelindring. Husker godt da ulykka skjedde. Det var forøvrig kort tid etter Sleipner-forliset. Det ble en del snakk om trygghet for reisende på den tida. 7
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2020 #36 Skrevet 5. januar 2020 Mannen er narkoselege, han sa det er vanlig. Vanlig som at det er planlagt i tilfelle kriser som dette. Er jo ikke en normal situasjon uansett, heldigvis! Er en form av palliativ hjelp til de som er hard skadet og/eller sitter fast og man prioriterer de som kan reddes. Tøft. Glad jeg ikke jobber med dette!
OPIgirl Skrevet 5. januar 2020 #37 Skrevet 5. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var med i ulykka. En av de overlevende fortalte at hun satt ved siden av ei dame som kun satt fast i foten, men var ellers fin. Pga dieselen som startet å brenne, kunne de ikke gjøre noe. Jeg regner med at hun var en av dem. På samlingen rett etter ulykken, fikk vi beskjed om at det kun var en som hadde fått bedøvelse. Men ser nå at det var flere som fikk. Er dere klar over at dieseltoget pløyde seg gjennom første vogn i nordgående tog, og at dieseltoget fikk en knekk? Anonymkode: 4527f...614 Ja. Det siste du skrev er vel de fleste som fulgte med klar over.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #38 Skrevet 5. januar 2020 Det er en liten trøst å tenke på, at noen av dem slapp å lide for voldsomt. Samtidig er det greit å tenke på at dersom man havner i en lignende situasjon selv, så har man i det minste mulighet til å få bedøvelse før døden inntreffer. Anonymkode: 9ec5f...ba3 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #39 Skrevet 5. januar 2020 Jeg kjenner en brannmann som var en av de første til ulykken. Nei, røyken tar deg ikke... Det var åpen brann der de lå fastklemt så du oppi her kan bare klappe igjen med røyken din. De lå under brannteppe med flammene over seg. Anonymkode: 311c6...a59 18
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #40 Skrevet 5. januar 2020 Hørte NRK sin podcast om Åsta ulykken for noen uker siden. For en forferdelig ulykke! Og så grusomt det må ha vært for de som var med i den. Husker ulykken, men det er så lenge siden så detaljene var glemt. Å høre overlevende fortelle om sine opplevelser var sterkt. Anonymkode: 8de1c...33c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå