Gå til innhold

Spontanaborterer jeg? Hva skjer videre ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i uke 6, fra uke 4-5 mistet jeg symptomene som kvalme osv. Vært fryktelig mye svimmel og besvimt. På UL sa de at SA kan skje. I dag har jeg mensensmerter, føles som det sitter i eggstokkene de smertene, så begynte jeg å blø nå, blør ikke mye enda, men er mørkt blod. 

hvis det er en SA, hva skjer videre ? Hvor lang tid tar det før det er over, burde jeg kontakte en lege ? Kan jeg være alene? Finner ingen gode kilder til alt dette. Er så fælt å ikke vite hva som skjer 😫 kan jeg legge meg, burde jeg sitte oppe å vente til det er over? 

hvorfor finnes det ikke sider med nok informasjon om dette 😫

Anonymkode: 902a9...42c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, trist å høre at du mistenker spontanabort. Jeg har opplevd missed abortion to ganger, men har da fått piller på sykehuset og utført aborten med mannen hjemme. Det er dessverre ingenting du kan gjøre til eller fra. Vær forberedt på at det kan komme ganske mye blod hvis det er en spontanabort. Si i fra til noen hva du opplever så de kan sjekke senere om det går bra med deg :) du kan også ringe legevakten for råd hvis du blir bekymret for menge blod eller annet. Håper det går greit med deg psykisk❤️❤️

Anonymkode: 1ce62...e44

Skrevet

Pust med magen. 

Ja, du kan sove. Hvile er bare bra. Du kan kontakte lege dersom smertene eller blødningene blir for intense, eventuelt du får feber. Det kan bety infeksjon. 

Det jeg gjorde var å ta to graviditetsteter med noen dagers mellomrom, der ukesindikatoren gikk nedover på antall uker. Tok også kontakt med legekontoret for å ta blodprøver også, men innen jeg fikk svaret på blodprøvene visste jeg allerede at aborten var et faktum. Enda jeg hadde blødd ganske lite i forhold til det jeg leste var vanlig, og ikke hadde noe ubehag, så var jeg ikke i tvil. 

Jeg er fryktelig lei meg på dine vegne. Det er sårt og vondt. Ta 2 paracetter dersom smertene er for voldsomme. Det er ikke vits å ha det vondt samtidig.. 😊

Stor klem 

Skrevet (endret)

Det er nok ikke farlig, mange sier det kan føles som veldig kraftige menssmerter og litt større blødning, men ikke ikke alle får dette. Og jo lenger du er på vei jo værre vil jeg tro, med tanke på at det da er "mer" som skal ut av alt der inne.

Tipper at man blør like lenge som mensen egentlig.

Hvis du er i tvil om du har hatt en SA så kontakt lege for å få bekreftet at HCG minker vha blodprøve. Ellers så tror jeg ikke du behøver å kontakte lege med mindre det har gått en uke og du blør fremdeles, eller om du får feber?

Noen må ha utskrapning men det vet jeg ikke hvordan man finner ut av om man trenger eller ikke  :)

Lykke til videre, klem ❤

Endret av sommerfugl154
AnonymBruker
Skrevet

Mensensmerter og blødninger er ikke et godt tegn, men det kan også gå bra. 

Jeg mistet noen uker senere enn deg, og da dette var ei helg og vi har små barn, sendte jeg mannen ut med dem. Det var bedre å slippe å ha ungene rundt enn det var viktig for meg å ha noen der.

Ved en abort som går slik den skal så er det ikke så mye å gjøre, og det er ikke noen hensikt med lege, men hvis du får feber eller sterke smerter så bør du ha svært lav terksel for å ringe legevakt.

For min del var smertene over i løpet av dagen, de ga seg da selve fosteret osv kom ut. Men jeg blødde så kraftig at jeg var hjemme fra jobb dagen etter. Jeg ble også veldig hormonell og gråt mye, jeg var ikke helt meg selv hormonelt på ei uke etterpå.

Det er lurt å sove, det er en påkjenning for kroppen å gjennomgå en abort. 

Anonymkode: 667fd...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...