Gå til innhold

Samboer har gjeld opp over øra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.1.2020 den 16.58, Anim92 skrev:

Wow, jeg skjønner skepsisen til folk, men at man automatisk skal løpe fordi partneren har et problem av et eller annet slag,  det er jaggu overfladisk. Synes det er utrolig fint at du ser etter løsninger først! Det er to vesentlige ting her, og det er om han er klar over alvoret i problemet og er villig til å motta hjelp, samt om han faktisk kommer til å følge opp spareplaner/betalingsplan. Dersom han avfeier problemet er det et megastort varselflagg... da må du sette krav!

Endelig et fornuftig menneske 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør hva? Vet alt?

Neppe.

Anonymkode: 5d7f2...bdd

Ja vet alt.

Det var spøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor stor gjeld det er snakk om? Og er du sikker på at det kun er gammel gjeld. Du må få innsyn dersom du skal kunne vurdere om du kan hjelpe eller om det er best å gå. Jeg har blitt lurt selv og har tapt både tid og penger og tillitt m.m. så få ihvertfall innsikt i gjelda.

Anonymkode: d533c...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man løper ikke bare fra en person man elsker... Ikke rart det er mye skilsmisser når man ser hvor lett folk bare stikker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en eks som hadde pengeproblemer. Jeg var så naiv. trodde at jeg kunne hjelpe han, «redde» han. Vasket klærne hans siden han ikke hadde råd til ny maskin, spanderte middager. fikk aldri noe tilbake. til jul ga jeg han en dyr parfyme og klær, hva fikk jeg tilbake? ingenting. for han hadde ikke råd. uken før var han ute på byen med gutta og brukte 800kr bare den kvelden. Det gikk opp for meg da, hvor blind jeg hadde vært. Han insisterte til og med å flytte inn hos meg siden han ble kastet ut der han leide (ubetalt leie i 3mnd). Jeg slo opp dagen etter julaften. Nå, hver jul etter det så blir jeg trist og forbanna som lot meg bli en dørmatte. Ikke bli en dørmatte, vær så snill. 

og nei, det handler ikke om å være gammeldags og kjønnsroller men om å ha SELVRESPEKT. Jeg anbefaler alle på det sterkeste å ikke involvere seg med gjeldsslaver. De ødelegger livet deres uten at dere merker det.

Anonymkode: 783ea...c11

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye stygge folk her inne, man løper ikke bare fra noen man eisker fordi de har vært dumme. 

Anonymkode: be6e3...2b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mye stygge folk her inne, man løper ikke bare fra noen man eisker fordi de har vært dumme. 

Anonymkode: be6e3...2b0

Skal man la seg bli brukt, da? se for deg hvordan livet til ts må være. om de vil spise noe godt, dra på kino, minigolf, reise etc som andre par, hvem tror du må betale?

Anonymkode: 783ea...c11

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Frøken_ida skrev:

Man løper ikke bare fra en person man elsker... Ikke rart det er mye skilsmisser når man ser hvor lett folk bare stikker. 

Du må da bare etablere et forhold med en fyr som ikke har annet enn forbruksgjeld til navnet sitt.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke VÆRT dum.

Han er det jo ennå.

Hadde han vært litt oppegående, hadde han tatt tak i dette for lenge siden.

Men det har han ikke.

For disse problemene er ikke gamle. 

De er like aktuelle idag.

Han har fremdeles ikke snøring på økonomi, og har ikke tenkt å skaffe seg det idag heller.

Er jo du som spør ;)

Så du har skaffet deg noe å forsørge.

Lykke til.....

Anonymkode: 15abe...8e2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg hadde en eks som hadde pengeproblemer. Jeg var så naiv. trodde at jeg kunne hjelpe han, «redde» han. Vasket klærne hans siden han ikke hadde råd til ny maskin, spanderte middager. fikk aldri noe tilbake. til jul ga jeg han en dyr parfyme og klær, hva fikk jeg tilbake? ingenting. for han hadde ikke råd. uken før var han ute på byen med gutta og brukte 800kr bare den kvelden. Det gikk opp for meg da, hvor blind jeg hadde vært. Han insisterte til og med å flytte inn hos meg siden han ble kastet ut der han leide (ubetalt leie i 3mnd). Jeg slo opp dagen etter julaften. Nå, hver jul etter det så blir jeg trist og forbanna som lot meg bli en dørmatte. Ikke bli en dørmatte, vær så snill. 

og nei, det handler ikke om å være gammeldags og kjønnsroller men om å ha SELVRESPEKT. Jeg anbefaler alle på det sterkeste å ikke involvere seg med gjeldsslaver. De ødelegger livet deres uten at dere merker det.

Anonymkode: 783ea...c11

Men da var jo bare økonomien en del av hans mangler. Denne mannen hadde mest sannsynlig vært en kødd selvom han hadde god økonomi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt nokså store pengeproblemer, har ryddet opp i det og er for tiden under en gjeldsordning; som skal prege mitt liv i drøyt fire år til.  Jeg har den gjeldsordningen alene, hennes økonomi er hennes penger, så lenge hun betaler halve husleien er hennes plikter oppfylt.  Vi har heller ikke dyre vaner, og hun er min rake økonomiske motsetning, hun sparer og er forsiktig med pengebruk, et forbilde for meg jeg har lært mye av.  Jeg er i hvertfall takknemlig for at min kone støtter meg i denne prosessen, uten henne hadde livet vært meget vanskelig.  Var ærlig fra dag 1 med henne om hva som var ståa, og at jeg var i en prosess i å gjøre noe med det.  Har kjørt en ærlig linje på alt med henne, noe jeg ikke gjorde med ex-en (som nok drepte forholdet).  Kan vel si jeg har lært på den harde måten..

Nitrist å se at flertallet av rådene er å droppe partneren, det kan vel hende det er andre grunner til at folk er sammen enn bare penger.  Da jeg møtte min kjære var det hennes liv som var meget vanskelig, tror det som fikk min oppmerksomhet var at jeg var støttende, ikke dømmende, noe jeg lever godt på i dag.  Deilig å ha en partner man slippe å lyve til, antar det går begge veier.  Ingen overraskelser eller snusk fra noen av oss, og om noen få år er jeg ute av elendigheten med finansene, som jo bare er en midlertidig krise.  Tror golddiggere og drittsekker er det for livet...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjemt bank ID brikken min i hvertfall. 

Anonymkode: 8a5f0...ecf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.1.2020 den 21.47, O.G. skrev:

Blir som å ha en unge man puler. Helt sjukt.

Rart å sammenlikne dette med pedofili.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt noen kriterier, og det var at han var motivert til å løse det, og fornuftig nok til å gjennomføre. Folk kan gå fra ung og dum til voksen og fornuftig. Han måtte vært løsningsorientert og ikke gitt opp ved første hindring.

Så hadde jeg tatt denne muligheten til å spare selv. Leve på ca samme nivå som han, så forskjellen mellom dere ikke blir så stor. Man har ikke vondt av det, å spare maskimalt i en 5-årsperiode. Du støtter han også solidarisk, som er den eneste støtten du kan gi. For du må ikke finne på å støtte han økonomisk. 

Anonymkode: 4c495...0b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎01‎.‎2020 den 2.59, #Sunrise skrev:

Husk at  betalingsanmerkning forsvinner dagen etter at regninga er betalt.  Om han derimot har lønnstrekk så blir det for vanskeligere. 

For at betalingsanmerkning skal forsvinne må saksøker/prosessfullmektig sende brev/mail til namsmannen. Namsmannen må deretter kjøre en sletterutine som gjør at betalingsanmerkningen forsvinner etter 2-4 virkedager.

 

På ‎04‎.‎01‎.‎2020 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? Lønnstrekket forsvinner jo også den dagen regninga er betalt 🤔

Så lenge kommunikasjon mellom namsmann/trekkpliktig/saksøker/prosessfullmektig er basert på brev hender det ofte at lønnstrekk går selv om kravet er nedbetalt. Dersom man innbetaler siste rest før siste trekk går fra lønna, er det ikke alltid trekkpliktig rekker å motta brev i tide.

 

Anonymkode: 6ddf3...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.1.2020 den 2.36, AnonymBruker skrev:

Hvor mye gjeld?

Anonymkode: b6d11...bd7

Lurte jeg og på. Det er jo veldig stor forskjell på hundre tusen kroner og to millioner kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Jeg har hatt nokså store pengeproblemer, har ryddet opp i det og er for tiden under en gjeldsordning; som skal prege mitt liv i drøyt fire år til.  Jeg har den gjeldsordningen alene, hennes økonomi er hennes penger, så lenge hun betaler halve husleien er hennes plikter oppfylt.  Vi har heller ikke dyre vaner, og hun er min rake økonomiske motsetning, hun sparer og er forsiktig med pengebruk, et forbilde for meg jeg har lært mye av.  Jeg er i hvertfall takknemlig for at min kone støtter meg i denne prosessen, uten henne hadde livet vært meget vanskelig.  Var ærlig fra dag 1 med henne om hva som var ståa, og at jeg var i en prosess i å gjøre noe med det.  Har kjørt en ærlig linje på alt med henne, noe jeg ikke gjorde med ex-en (som nok drepte forholdet).  Kan vel si jeg har lært på den harde måten..

Nitrist å se at flertallet av rådene er å droppe partneren, det kan vel hende det er andre grunner til at folk er sammen enn bare penger.  Da jeg møtte min kjære var det hennes liv som var meget vanskelig, tror det som fikk min oppmerksomhet var at jeg var støttende, ikke dømmende, noe jeg lever godt på i dag.  Deilig å ha en partner man slippe å lyve til, antar det går begge veier.  Ingen overraskelser eller snusk fra noen av oss, og om noen få år er jeg ute av elendigheten med finansene, som jo bare er en midlertidig krise.  Tror golddiggere og drittsekker er det for livet...

Det er ikke du som har ryddet opp i det. Det er samfunnet og kreditorene dine som har vært ekstremt greie. Gjeldsordning for folk som har vært dumme er egentlig et hån  mot alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello skrev:

Det er ikke du som har ryddet opp i det. Det er samfunnet og kreditorene dine som har vært ekstremt greie. Gjeldsordning for folk som har vært dumme er egentlig et hån  mot alle andre.

Det har ingenting med at utlånere låner ut for mye penger til for høy rente å gjøre altså? At folk som låner 250000 til 26% rente er automatisk i stand til å betale dette tilbake uansett?

Anonymkode: 5d7f2...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Brunello skrev:

Det er ikke du som har ryddet opp i det. Det er samfunnet og kreditorene dine som har vært ekstremt greie. Gjeldsordning for folk som har vært dumme er egentlig et hån  mot alle andre.

Vel, det er vel samfunnsøkonomisk lønnsomt at folk ikke har mer gjeld enn de håndterer. Det hadde altså vært dyrere for oss om ingen hjalp dem.

Anonymkode: 4d936...4c1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...