Gå til innhold

135 kg dame skal opp 5 etasjer innen 2 måneder, går det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har omtrent alt man kan ønske seg i livet. Et finfint hus, en veldig grei bil, en utrolig snill og tålmodig samboer og to flotte barn. Begge har vi jobber der vi tjener godt nok og litt til - og vi er glade i jobbene våre. 

Det eneste jeg mangler i livet er helsa og vekta. Hvordan skjedde det? Tja, en skade i ryggen, en kiropraktor som ba meg sitte i ro til det ble bra, en kjæreste som ville ta livet av seg. Alt har nok ført til dårlige vaner og elendig motivasjon.

En ting er helt sikkert, når jeg er aktiv hjelper det. Men jeg klarer ikke motivere meg til å holde det. Så nå setter jeg meg et helt konkret mål. 

På hovedkontoret der jeg er i blant må vi opp 5 etasjer for å gå til kantinen og det er mitt største mareritt. Alle mine spreke kollegaer omtrent jobber opp og jeg har to valg. Komme svett og helt forferdelig anpusten og svimmel opp - eller ta heisen, som er fryktelig pinlig. Eller komme leeeenge etter de andre. 

Så nå vil jeg lære meg å gå 10 trapper, 5 etasjer uten å føle seg dau etterpå. Hvordan gjør jeg det mest effektivt? Ja, sikkert mye lurere å trene helhetlig, men jeg trenger noe konkret. Og jeg blir motivert av å være i bevegelse og jeg savner tiden hvor jeg jogget på morgenene. Jeg må finne gnisten først. 

Hva er mest effektivt? Aerobic stepper? Andre tips? Ingen trapper i huset her dessverre. 

Anonymkode: aad2a...249

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå turer. Ta en etasje om gangen. Ta heisen til 4 og gå en etasje. 
Ta trappene ned, alltid 👍

i pausene kan du ta en liten tur også. 

Anonymkode: b4abd...349

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har en friidrettsarena som er åpen i nærheten er det som regel trapper der ihvertfall. Jeg pleier å sprinte trappene så raskt jeg kan opp og så går jeg ned og sprinter opp igjen til jeg er varm og god og andpusten. Kan også hoppe opp med føttene samlet med 2-3 trinn mellom hoppene.

Anonymkode: d0a1b...7e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette klarer du! :) 

Jeg har selv veid 166 kg, er nå over 80 kg lettere, og det har jeg kun gjort primært ved å gå 10 000 skritt hver dag. Min anbefaling er å gå. Og gå. Og gå. Og bare fortsette å gå. For ved å gå mye, uavhengig av om det er trapper ikke, blir også kondisen og formen bedre, med tiden. Gå gjerne så du blir svett, ingenting er bedre enn det (dog kanskje utenom arbeidstid). 

Og så bor jeg i 4. etg uten heis. Det har jeg forøvrig gjort hele tiden. ;) 

Når jeg klarer det, klarer du! Jeg heier på deg!

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppoverbakker eller stepkasse? Dumt å si det, men hvis du skal fortsette å veie 135 kg kommer du nok ikke til å kunne gå fem etasjer uten å bli ganske sliten. Bare gå masse rask tur. En time hver dag, det viktige er at du får opp pulsen og blir anpusten. Kutt litt av godteriet/brusen/sausen/chipsen du spiser, så skal du se det går fint. 

Anonymkode: 50f8e...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det flaut å ta heis? Jeg hadde definitivt tatt heisen i din situasjon. Hvis du har andre grunner enn denne lunsjpausen til å ta vare på helsen din, så fokuser heller på det. 

Anonymkode: 13732...e74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, SPOCA skrev:

Ja, dette klarer du! :) 

Jeg har selv veid 166 kg, er nå over 80 kg lettere, og det har jeg kun gjort primært ved å gå 10 000 skritt hver dag. Min anbefaling er å gå. Og gå. Og gå. Og bare fortsette å gå. For ved å gå mye, uavhengig av om det er trapper ikke, blir også kondisen og formen bedre, med tiden. Gå gjerne så du blir svett, ingenting er bedre enn det (dog kanskje utenom arbeidstid). 

Og så bor jeg i 4. etg uten heis. Det har jeg forøvrig gjort hele tiden. ;) 

Når jeg klarer det, klarer du! Jeg heier på deg!

Imponerende!! 

Kan jeg spørre hvor lang tid du brukte på så mye vekttap? Jeg skal ikke ned så mye som deg, men dette var virkelig imponerende! 

Nå ble jeg inspirert, og håper TS også ble det!!

Anonymkode: 37892...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er tyngre enn deg og har over lengre tid bodd i 5. etg i sentrum av by uten heis. Gjorde det bevisst for å tvinge meg selv til å gå mer. Trappen var jo selvsagt enda tung da jeg flyttet derfra, men etter å ha gått der flere ganger om dagen i tillegg til å gå masse i byen mellom studiesteder og venners bolig ble det lettere etter hvert. Gikk fra å være andpusten til å bare kjenne på at det var tungt i beina, så ble det mindre tungt etter enda mer gange. Øve, øve, øve - og bevisst velge å gå trapper alle steder der det er mulig og forsvarlig. Og husk at selv om du vil holde følge med andre så gjør det ikke noe om du kommer bak i starten. Finn ditt tempo som du kan jobbe med å klare uten å være helt pest i over tid. 

Skal det derimot være enda lettere og vekten ned, så er det kostholdet som trenger hovedfokuset selv om å gå mye er viktig. 

Anonymkode: bc9cc...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Imponerende!! 

Kan jeg spørre hvor lang tid du brukte på så mye vekttap? Jeg skal ikke ned så mye som deg, men dette var virkelig imponerende! 

Nå ble jeg inspirert, og håper TS også ble det!!

Jeg har holdt på i 5 1/2 år. :) Jeg har vel en 15-20 kg egentlig igjen da, men jeg tar det rolig. Ikke hastverk. ;) 

Jeg ser det ble litt feil fremstilt, jeg burde skrevet: jeg har gått ned gjennom å gå 10 000 skritt daglig OG kaloritelling. MEN, jeg har ikke ligget lavt i kalorinivå, og nekter meg ingenting. Bare så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange fine tilbakemeldinger, jeg må svare ordentlig senere. Men for å presisere noe med en gang: ambisjonen er naturligvis ikke å fortsette å veie 135kg, men et sted må jeg begynne og da tror jeg jammen at jeg må ta tak der jeg kjenner på motivasjon. 

ang å gå - jeg blir så demotivert. Jeg har derimot prøvd å jogge litt, 5 x 2 min hver tur (går en halvtime i rolig tempo hver dag) - og det liker jeg. Så drømmer om å komme dit hvor jeg faktisk kan jogge turer for å gå ned i vekt. 

og ja, jeg vet vekt og mat henger tettest sammen. Men hver gang jeg trener spiser jeg sunt - så jeg tror jeg må prøve å starte i denne enden i stede for matenden.’

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke tenkt på jogging ennå! Det er svært belastende. Du kan pådra deg skader som potensielt kan gjøre deg enda mer immobil. Sats på lengre gåturer, og øv deg på trappegåing 👍

Anonymkode: 9ab3c...9d7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange fine tilbakemeldinger, jeg må svare ordentlig senere. Men for å presisere noe med en gang: ambisjonen er naturligvis ikke å fortsette å veie 135kg, men et sted må jeg begynne og da tror jeg jammen at jeg må ta tak der jeg kjenner på motivasjon. 

ang å gå - jeg blir så demotivert. Jeg har derimot prøvd å jogge litt, 5 x 2 min hver tur (går en halvtime i rolig tempo hver dag) - og det liker jeg. Så drømmer om å komme dit hvor jeg faktisk kan jogge turer for å gå ned i vekt. 

og ja, jeg vet vekt og mat henger tettest sammen. Men hver gang jeg trener spiser jeg sunt - så jeg tror jeg må prøve å starte i denne enden i stede for matenden.’

Prøv da heller å gå raskt i en halvtime. Hva med musikk? Podcast? Lydbok? En venn? Er det ikke noe som kan gi deg motivasjonen? Uansett er det jo bare 30 min, da får man bare tvinge seg selv om det ikke er gøy.

Anonymkode: 50f8e...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg har holdt på i 5 1/2 år. :) Jeg har vel en 15-20 kg egentlig igjen da, men jeg tar det rolig. Ikke hastverk. ;) 

Jeg ser det ble litt feil fremstilt, jeg burde skrevet: jeg har gått ned gjennom å gå 10 000 skritt daglig OG kaloritelling. MEN, jeg har ikke ligget lavt i kalorinivå, og nekter meg ingenting. Bare så det er sagt. 

Så flink du er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så flink du er!!

Takk for det! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et sunt kosthold kan hjelpe deg mye, fordi det handler om vekt først og fremst. 

Anonymkode: f14bb...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvor bor du ? Jeg kunne tenke meg noen å gå turer med. Jeg skal også ned mye i vekt og er i grusomt dårlig form

Anonymkode: 8da29...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dra til hovedkontoret å gå i trappa på kveldstid? Gå opp, ta heisen ned og gå opp igjen. Øk med en tur hver gang du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen i at å gå bare for å gå er kjedelig og demotiverende. Så jeg begynte å spille Ingress (forgjengeren til pokemon go) etter en venn dro meg inn i det. Plutselig gikk jeg 10000+ skritt om dagen der jeg følte det hadde mening å gå. Ellers lytter jeg mye på podcast og musikk når jeg går. Spesielt musikk med mye rytmer slik at jeg kan gå og danse til takten. 

Anonymkode: bc9cc...b24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flaut å ta heis? Jeg hadde definitivt tatt heisen i din situasjon. Hvis du har andre grunner enn denne lunsjpausen til å ta vare på helsen din, så fokuser heller på det. 

Anonymkode: 13732...e74

Jeg er uenig, bedre å gå trapper en å kjøre heis, så være åpen om at en prøver å gå ned i vekt og bli sprekere, ikke parkere på trappa når en kjører bil men et stykke fra døra til butikken, bedre å være ute å ordne i hagen en å sitte i sofaen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...