Gå til innhold

Hvordan lykkes med diett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som du skisserer er jo lavkalori, bare at du ikke teller kaloriene...

Anonymkode: 65d2d...31f

Siden vi ikke har satt en definisjon på lavkalori, blir det jo litt vanskelig å diskutere. Jeg gikk ned i vekt på rundt 1900kcal som selvfølgelig har variasjoner fra dag til dag (la det inn i myfitnesspal nå).  Så får du avgjøre om dette er lavkalori eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, LetLoose skrev:

Siden vi ikke har satt en definisjon på lavkalori, blir det jo litt vanskelig å diskutere. Jeg gikk ned i vekt på rundt 1900kcal som selvfølgelig har variasjoner fra dag til dag (la det inn i myfitnesspal nå).  Så får du avgjøre om dette er lavkalori eller ikke.

Det er definitivt lavkalori. Du gikk ned fordi du gikk på et kosthold med lavt innhold av kcal. Hva annet enn lavkalori vil du kalle det da? 🙃

Anonymkode: 65d2d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er definitivt lavkalori. Du gikk ned fordi du gikk på et kosthold med lavt innhold av kcal. Hva annet enn lavkalori vil du kalle det da? 🙃

Anonymkode: 65d2d...31f

Nja, det er dette jeg stortsett lever på i dag, jeg er ikke så høy. Så for meg er det hverdagen, er nok noen flere dager som jeg spiser litt mer nå enn når jeg var på diett, men ikke hver uke. Spiser bare ca det samme hver dag for å slippe å tenke på det.

Så for meg er det ikke så langt fra vedlikehold, derfor har jeg ikke sett på det som lavkalori. Er vant til at lavkalori diett er rundt 1200 kcal. My bad.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LetLoose skrev:

Jeg mener at du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier. Kalorier inn mot ut kommer du jo ikke bort i fra. Men lager man seg en matplan eller regler som null småspising, mer grønnsaker eller hva som helst så trenger man ikke telle kaloriene. 

Man vil jo få i seg et visst antall kalorier uansett, men jeg hadde ikke noe behov for å telle de. Det var ikke noe for meg og jeg gikk jo ned kiloene. Men trives man med å telle så gjør gjerne det!

Ja, Okay, sånn ja. Men da er vi enige 😉 Mange veier til målet, det er sant! Viktig å finne en metode man liker 😊

Anonymkode: b7b41...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er definitivt lavkalori. Du gikk ned fordi du gikk på et kosthold med lavt innhold av kcal. Hva annet enn lavkalori vil du kalle det da? 🙃

Anonymkode: 65d2d...31f

Dette gjelder jo alle dietter/kosthold der du går ned i vekt. Slik jeg forsto det så tenker brukeren på det å faktisk telle dem.
 

Mulig han/hun kanskje også tenker at et såpass høyt kaloriinntak ikke kvalifiserer til å være lavkalori. Men det stemmer jo ikke. Spiser du mindre kalorier en du forbrenner så er det jo i praksis lavkalori. 

Anonymkode: b7b41...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lykkes med diett? Mitt svar? Å ikke gå på diett.

For meg ble det en livsendring, ikke kun en diett. Jeg har vært lavkarber før. Det fungerte en periode, problemet for min del er at man nekter seg ting som jeg elsker. Jeg elsker nemlig sjokolade, potetgull, potetgull, brød, pasta og alt annet som er fy-fy.

Mitt svar da jeg veide 166 kg? Å ikke gå på diett. Det var da jeg løsrev meg fra idéen om "fymat" og det å skape dårlig samvittighet at jeg klarte å gå ned mye i vekt. Jeg er over 80 kg lettere, men jeg ikke kun levd på grønnsaker og magre alternativer. Jeg har heller ikke ligget på 1200 kalorier om dagen. Jeg ligger på 2-2500 kalorier om dagen.

Jeg økte mengden skritt jeg gikk fra 6000 til 10000, og begynte å telle kalorier. Men hva jeg fylte de kaloriene med var opp til meg selv. Hadde jeg lyst på sjokolade, spiste jeg sjokolade. Og veit du, det var en befrielse av en annen verden. For jeg har aldri dårlig samvittighet, og jeg slipper å lengte etter maten jeg synes er sinnsykt digg. Har jeg lyst på grandis, så kjøper jeg en grandis. Og har overhodet ikke dårlig samvittighet for det. Livet er for kort til slike begrensinger. 

Men det kaloritelling har lært meg er å begrense mengder. Der jeg før ikke eide magemål og kunne proppe i meg 200 gram melkesjokolade, kan jeg nå fint spise 50 gram og holde meg til det, om jeg f.eks er superfysen og vil ha noe godt etter middag.

Ikke for det. Diett fungerer som en kickstart, og for å gå raskt ned i vekt over en begrenset periode, men jeg har større tro på varig vektnedgang gjennom å faktisk legge om livet (og ikke bare livsstilen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Næhh.. kom igjen da. Man er ikke nødt til å gå til legen for å gå ned i vekt. Ernæring er ikke SÅ vanskelig..

Anonymkode: b7b41...b5d

Hvis du har lest på dette forumet ser du vel at sykt mange har rare forestillinger om ernæring. Jeg er egentlig enig med deg, men ser at realiteten blant folk dessverre er noe annet. Det er konstant feil fokus. 

Anonymkode: 526dc...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjære TS, jeg vet akkurat hvordan du har det!

Jeg har lenge slitt med overvekt, og prøvd meg på utallige dietter som ikke fungerer. Jeg gikk til legen får å be om hjelp og råd. Her fikk jeg skrevet ut et legemiddel som heter Mysimba. Det er en legemiddel som senker apetitten betraktelig. Jeg driver med periodisk fasting (16:8) og går på Mysimba, samt trent styrketrening 3-4 ganger i uken. Dette har gjort at jeg har gått ned 20 kg på 6 måneder. fra 92-72 kg. 

Mysimba er foresten et legemiddel for folk med en BMI på over 27 hvis jeg husker riktig. 

Masse lykke til 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nevner diett, men det man bør leve etter på lang sikt en livsstils endring

Jeg spiser sundt og tenker aldri jeg er på noen diett, det er innlærte mønster jeg lever etter.

Mange dietter går opp i protein, kutter karbo

Mye kjøtt grønnsaker basert, ja det kan funke, men mange sprekker før eller siden også.

Variasjon, og gjør matende spennende, og smaker godt, er stikkord.

Jeg har aldri telt calorier, men  målt vekt på mat noen ganger.

Enten får man finne "bedre" alternativ til kos som ikke inneholder like mye  calorier sukker osv.

Det skal være mulig og kose med med sunnere varrianter😋

 

 

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...