Gå til innhold

Hvordan lykkes med diett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en svakhet for det søte og liker å kose meg med noe godt å spise. Forsøker å være forsiktig, men det er ikke lett. Jeg trenger å gå ned en god del kilo. (Totalt 30 kg, men første mål ned er satt til 15 kg.)Og ønsker å starte på diett om kort tid. Erfaringsmessig så er det en lavkalori diett som jeg trives best med og siden dette er en langvarig diett og livsstilsendring så er det et slikt kosthold jeg kan leve med. 

Har noen et godt råd for hvordan jeg skal lykkes? Og ikke sprekke ang det søte? 

 

Anonymkode: 65d2d...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipset er vel å ikke gå på diett, men en livsstilsendring som skal vare livet ut. Diett fungerer ikke.

Anonymkode: 7fbe3...ca9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dietter fungerer ikke. Få hjelp hos fastlege og ernæringsfysiolog. Endre kostholdet gradvis, ikke alt på en gang. Og forvent at det tar ca 2 år å nå målet sunt

Anonymkode: bfc2e...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå på en diett som har nei-mat. Det er som regel en dårlig ide psykologisk. Sett deg ned og skriv en liste over hva det er som gjør at du søker til søtsaker, og perioder med overspising. Disse tingene må du jobbe med. Ellers er det kalorier inn vs kalorier ut, vær gjerne litt aktiv i hverdagen. Jeg anbefaler mat med mye volum og næring per kalori. Lykke til!

Anonymkode: 526dc...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg i kaloriunderskudd og lær deg sunne matvaner. Da går du ned i vekt samtidig som du skaper en ny livsstil. 

Anonymkode: 20666...acb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg både diett og livsstilsendring i mitt innlegg. Hvordan lykkes med livsstilsendring da?

Anonymkode: 65d2d...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jeg både diett og livsstilsendring i mitt innlegg. Hvordan lykkes med livsstilsendring da?

Anonymkode: 65d2d...31f

Dette var svar til første kommentar. Glemte å sitere... 

Anonymkode: 65d2d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå skrev jeg både diett og livsstilsendring i mitt innlegg. Hvordan lykkes med livsstilsendring da?

Anonymkode: 65d2d...31f

Som skrevet over, gå til fastlegen og få henvisning til ernæringsfyiosilog

Anonymkode: bfc2e...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en plan. Planlegg måltider og pass på og ha det du trenger i hus så du ikke faller for usunne fristelser. 

Anonymkode: 2af7b...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dietter fungerer ikke. Få hjelp hos fastlege og ernæringsfysiolog. Endre kostholdet gradvis, ikke alt på en gang. Og forvent at det tar ca 2 år å nå målet sunt

Anonymkode: bfc2e...bc3

Jeg er under oppfølging, bare at det er ikke kommet ordentlig i gang hos ernæringsfysiolog enda. Men jeg trenger å jobbe litt med psyken og begynne å komme i gang på egen hånd.

Anonymkode: 65d2d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen mal som passer alle.

Det som passer for meg er å legge inn mer fysisk aktivitet og trening. I teorien kan man selvsagt også gå ned i vekt uten å trene, men å bare redusere matinntaket. For min del så er det veldig demotiverende, både fordi jeg må spise så lite og fordi det går tregt.

Nå som julen er over er jeg "back on the grind", og går både til og fra jobb, samt trener så ofte jeg kan. Spiser ganske sunt til både frokost, lunsj og middag og så unner meg litt sunn chips, popcorn eller rødvin på kvelden. En liten gulrot (som ikke er gulrot) må til.

Ellers handler jeg aldri sulten, og kjøper ikke inn godteri eller snacks, annet enn det jeg skal ha den kvelden. Terskelen er mye høyere for å dra ut igjen om kvelden.

Anonymkode: 8232b...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det er en lavkalori diett du trives med, men det tror jeg egentlig ikke, for da hadde du klart å holde den hele tiden. En lavkalori diett krever mye av deg.

-ikke spise i situasjoner du er vant med
-at du er mer sulten enn du egentlig trenger
-du må lære deg å takle følelser og mat samtidig

Vil du oppnå resultater så spiser du en diett du faktisk klarer å holde, og som lar deg takle utfordringene dine litt etter litt. Du klarer dette, men veldig ofte så setter vi slankekurer og vektnedgang = sulting og pining. Det trenger ikke være tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet over, gå til fastlegen og få henvisning til ernæringsfyiosilog

Anonymkode: bfc2e...bc3

Næhh.. kom igjen da. Man er ikke nødt til å gå til legen for å gå ned i vekt. Ernæring er ikke SÅ vanskelig..

Anonymkode: b7b41...b5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tyr også til søtsaker når jeg skal kose meg eller når livet butter imot, eller spesielt i etter middag når jeg får lyst på noe søtt. Det er ikke så lett å ikke ha noe i huset når man bor 50 meter fra kjøpesenter med masse butikker som selger usunn mat.Jeg ser reklameskiltene for smågodt og kaker fra stuevinduet😀

Anonymkode: 260d6...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LetLoose skrev:

Du sier at det er en lavkalori diett du trives med, men det tror jeg egentlig ikke, for da hadde du klart å holde den hele tiden. En lavkalori diett krever mye av deg.

-ikke spise i situasjoner du er vant med
-at du er mer sulten enn du egentlig trenger
-du må lære deg å takle følelser og mat samtidig

Vil du oppnå resultater så spiser du en diett du faktisk klarer å holde, og som lar deg takle utfordringene dine litt etter litt. Du klarer dette, men veldig ofte så setter vi slankekurer og vektnedgang = sulting og pining. Det trenger ikke være tilfellet.

Lav-kalori er det kostholdet jeg kjenner best, og det er ikke riktig at det er sulting. Det kommer jo helt an på hvordan det legges opp. Har ikke hatt problemer med sult, men søtsuget.

Anonymkode: 65d2d...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LetLoose skrev:

Du sier at det er en lavkalori diett du trives med, men det tror jeg egentlig ikke, for da hadde du klart å holde den hele tiden. En lavkalori diett krever mye av deg.

-ikke spise i situasjoner du er vant med
-at du er mer sulten enn du egentlig trenger
-du må lære deg å takle følelser og mat samtidig

Vil du oppnå resultater så spiser du en diett du faktisk klarer å holde, og som lar deg takle utfordringene dine litt etter litt. Du klarer dette, men veldig ofte så setter vi slankekurer og vektnedgang = sulting og pining. Det trenger ikke være tilfellet.

Utdyp gjerne. Mener du at det finnes dietter der du ikke trenger å ta hensyn til kalorier? 

Anonymkode: b7b41...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lav-kalori er det kostholdet jeg kjenner best, og det er ikke riktig at det er sulting. Det kommer jo helt an på hvordan det legges opp. Har ikke hatt problemer med sult, men søtsuget.

Herlig, det er sant, lavkalori er selvfølgelig definerbart. Veldig ofte er det altfor lite mat bare, sett det mange ganger. 

Søtsuget er lett, det forsvinner etter en uke eller to hvis du lar være å spise sukker. Bestem deg, og vit at du kommer til å ha lyst på noe søtt, men la være å spise det! Det føles kjipt, men skal du bli kvitt søtsuget er det sånn det føles. :)
Det er den eneste måten dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en svakhet for det søte og liker å kose meg med noe godt å spise. Forsøker å være forsiktig, men det er ikke lett. Jeg trenger å gå ned en god del kilo. (Totalt 30 kg, men første mål ned er satt til 15 kg.)Og ønsker å starte på diett om kort tid. Erfaringsmessig så er det en lavkalori diett som jeg trives best med og siden dette er en langvarig diett og livsstilsendring så er det et slikt kosthold jeg kan leve med. 

Har noen et godt råd for hvordan jeg skal lykkes? Og ikke sprekke ang det søte? 

 

Anonymkode: 65d2d...31f

Jeg anbefaler deg å ikke gå på diett.. snakk med profesjonell på hvordan du kan leve sunt og få i deg god næring, dette er noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde , jeg klarer ikke å slutte å telle kalorier og får ikke mer en 100 kalorier.. ikke sunt i det hele tatt ! men hjernen er helt syk.. tar over hele deg, so please ! ikke gå på diett

Anonymkode: a49d6...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utdyp gjerne. Mener du at det finnes dietter der du ikke trenger å ta hensyn til kalorier? 

Anonymkode: b7b41...b5d

Jeg mener at du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier. Kalorier inn mot ut kommer du jo ikke bort i fra. Men lager man seg en matplan eller regler som null småspising, mer grønnsaker eller hva som helst så trenger man ikke telle kaloriene. 

Man vil jo få i seg et visst antall kalorier uansett, men jeg hadde ikke noe behov for å telle de. Det var ikke noe for meg og jeg gikk jo ned kiloene. Men trives man med å telle så gjør gjerne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LetLoose skrev:

Jeg mener at du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier. Kalorier inn mot ut kommer du jo ikke bort i fra. Men lager man seg en matplan eller regler som null småspising, mer grønnsaker eller hva som helst så trenger man ikke telle kaloriene. 

Man vil jo få i seg et visst antall kalorier uansett, men jeg hadde ikke noe behov for å telle de. Det var ikke noe for meg og jeg gikk jo ned kiloene. Men trives man med å telle så gjør gjerne det!

Det som du skisserer er jo lavkalori, bare at du ikke teller kaloriene...

Anonymkode: 65d2d...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...