Ann Mo Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 «Alle vi som har hengt over doskåla, holdt hodet ut over ei båtrekke eller funnet andre steder for å spy, har nå fått en kraftig advarsel fra Gulating lagmannsrett. Du samtykker til sex når du gjør det. Ja, du leste riktig, for det er jo sex du tenker på når du er midt i spyinga? Dersom lagmannsrettens frikjennelse av en 25-årig mann for voldtekt av jente på 14 år blir stående, så er dette rettspraksis i Norge! Spyr du – så samtykker du til sex med hvem som helst.» https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/debatt/fy-gulating-lagmannsrett-1.1640312#cxrecs_s Bør vi gjøre noe? Protestere? Opprop? Demonstrere? Noe? Er dette greit at er lovlig? 23
Gjest Storebror Skrevet 2. januar 2020 #2 Skrevet 2. januar 2020 Har du en lenke til en mer troverdig kilde enn Ottar?
Ann Mo Skrevet 2. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2020 48 minutter siden, Storebror skrev: Har du en lenke til en mer troverdig kilde enn Ottar? Det var denne saken i Dagsavisen jeg leste. Er det grunn til å tro det er uriktig? Har du andre kilder? 10
herzeleid Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Om saken er korrekt gjengitt, at det å spy sidestilles med å samtykke til sex, vil det være fullstendig skandaløst og noe som absolutt må rettes opp i sporenstreks. Samtidig er debattinnlegget primært preget av denne påstanden, med store mengder følelsesutbrudd, men den gjengir ikke formuleringene eller begrunnelsene fra retten. Da misstenker (og håper) jeg at saken ikke er helt korrekt gjengitt. 9
Frøkensina Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, herzeleid skrev: Om saken er korrekt gjengitt, at det å spy sidestilles med å samtykke til sex, vil det være fullstendig skandaløst og noe som absolutt må rettes opp i sporenstreks. Samtidig er debattinnlegget primært preget av denne påstanden, med store mengder følelsesutbrudd, men den gjengir ikke formuleringene eller begrunnelsene fra retten. Da misstenker (og håper) jeg at saken ikke er helt korrekt gjengitt. Håper andre medier går gjennom saken og begrunnelsene fra Gulating lagmannsrett. Om det stemmer må det jo være en lovstridig kjennelse. 5
Ann Mo Skrevet 2. januar 2020 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2020 (endret) «Jenta var beruset, hengende over badekaret for å spy, ute av stand til å gjøre motstand. En jevnaldrende gutt filmet deler av hendelsen med mobiltelefon. På filmsnutten skal en ha sett at tiltalte var naken nedentil og holdt på jentas nakne rumpe, mens hun på dette tidspunktet lå over kanten på badekaret med hodet ned i karet. Verken filmingen, hennes hjelpeløse situasjon eller støtte fra andre vitner på festen bryr flertallet av lagmannsretten seg om. Dommen er et mesterstykke i å finne unnskyldninger for ikke å straffe 25 åringen for voldtekt.» Ja, vi får håpe at dette ikke er riktig. Om det er riktig burde vi som folk reagert på noen måte. Vi kan ikke ha det slik i Norge? Jeg regner med Kvinnegruppen er en seriøs organisasjon som ikke lyver i avisene om hva navngitt lagmannsrett har dømt. Jeg regner med at kvinnegruppen vil bli tatt i løgn dersom de velger noe slikt. Endret 2. januar 2020 av Ann Mo 12
Zzyzx Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Tipper dette er dommen det refereres til. Jeg vet ikke hvordan man får tilgang til hele (om man i det hele tatt kan det), men ellers er mediedekningen ganske liten. https://lovdata.no/dokument/LGSTR/avgjorelse/lg-2019-84701 2
Evee Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 En 14åring er jo uansett under den seksuelle lavalder, og seksuell omgang med barn under 16 er jo ulovlig-frivillig eller ei. Så tviler sterkt på at denne saken er sann. 14
Marihønepøne Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 2 minutter siden, Evee skrev: En 14åring er jo uansett under den seksuelle lavalder, og seksuell omgang med barn under 16 er jo ulovlig-frivillig eller ei. Så tviler sterkt på at denne saken er sann. Nå har jo personen over deg funnet dommen. 10
Gjest Villfisker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 25 minutter siden, Ann Mo skrev: «Jenta var beruset, hengende over badekaret for å spy, ute av stand til å gjøre motstand. En jevnaldrende gutt filmet deler av hendelsen med mobiltelefon. På filmsnutten skal en ha sett at tiltalte var naken nedentil og holdt på jentas nakne rumpe, mens hun på dette tidspunktet lå over kanten på badekaret med hodet ned i karet. Verken filmingen, hennes hjelpeløse situasjon eller støtte fra andre vitner på festen bryr flertallet av lagmannsretten seg om. Dommen er et mesterstykke i å finne unnskyldninger for ikke å straffe 25 åringen for voldtekt. Ja, vi får håpe at dette ikke er riktig. Om det er riktig burde vi som folk reagert på noen måte. Vi kan ikke ha det slik i Norge? Jeg regner med Kvinnegruppen er en seriøs organisasjon som ikke lyver i avisene om hva navngitt lagmannsrett har dømt. Jeg regner med at kvinnegruppen vil bli tatt i løgn dersom de velger noe slikt. Uansett om hun hadde vært med på det(noe jeg tviler på), er hun mindreårig. Klart dette svinet av en 25 åring skal ha straff.
Miklo Velka Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 41 minutter siden, Ann Mo said: Det var denne saken i Dagsavisen jeg leste. Er det grunn til å tro det er uriktig? Mange tar Ottar-uttalelser med ei stor klype salt, med god grunn. Er vel derfor man ønsker å lese om saken fra et mere nøytralt synspunkt. 1
Ann Mo Skrevet 2. januar 2020 Forfatter #12 Skrevet 2. januar 2020 (endret) Og uttalelsen i avisen: «Jenta var beruset, hengende over badekaret for å spy, ute av stand til å gjøre motstand. En jevnaldrende gutt filmet deler av hendelsen med mobiltelefon. På filmsnutten skal en ha sett at tiltalte var naken nedentil og holdt på jentas nakne rumpe, mens hun på dette tidspunktet lå over kanten på badekaret med hodet ned i karet. Verken filmingen, hennes hjelpeløse situasjon eller støtte fra andre vitner på festen bryr flertallet av lagmannsretten seg om. Dommen er et mesterstykke i å finne unnskyldninger for ikke å straffe 25 åringen for voldtekt.» Endret 2. januar 2020 av Ann Mo 3
Gjest Villfisker Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 4 minutter siden, Evee skrev: En 14åring er jo uansett under den seksuelle lavalder, og seksuell omgang med barn under 16 er jo ulovlig-frivillig eller ei. Så tviler sterkt på at denne saken er sann. Høres usannsynlig ut ja. Håper du har rett.
Nussepus Skrevet 2. januar 2020 #14 Skrevet 2. januar 2020 (endret) Håper foreldrene til jenta også blir straffet i tillegg til det 25 årige avskummet. Man har mer kontroll på 14 åringene sine enn at de kan reke rundt og drikke seg fulle. Håper barnevernet kommer inn i bildet. Endret 2. januar 2020 av Nussepus Skrivefeil 4
Miklo Velka Skrevet 2. januar 2020 #15 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, Nussepus said: Håper foreldrene til henta også blir straffet Hva??? 🤣 11
Nussepus Skrevet 2. januar 2020 #16 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, Miklo Velka skrev: Hva??? 🤣 😂😂 1
Ann Mo Skrevet 2. januar 2020 Forfatter #17 Skrevet 2. januar 2020 (endret) Her er en annen kilde enn Kvinnegruppen: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/GGJE8m/frifunnet-for-voldtekt-selv-om-overgrepet-ble-filmet Endret 2. januar 2020 av Ann Mo 12
Zzyzx Skrevet 2. januar 2020 #18 Skrevet 2. januar 2020 51 minutter siden, Ann Mo skrev: Det var denne saken i Dagsavisen jeg leste. Er det grunn til å tro det er uriktig? Har du andre kilder? Det er vel grunn til å tro at dette er sterkt spissformulert for å få fram et poeng som gavner kvinnegruppen Ottar. De er ikke kjent for å være nøytrale i sin framstilling. 1
herzeleid Skrevet 2. januar 2020 #19 Skrevet 2. januar 2020 Om dommen som er linket til her inne er den samme som omtalt i debattinnlegget virker gjengivelsen å være ganske mangelfull, og det virker som en går langt i å tolke ting som ikke er reelle. Det påstås at "jo yngre jo bedre" og "du gjør det risikofritt". I dommen står det jo at han ble dømt til fengsel for omgang med noen under den seksuelle lavalder. Videre påstås det at å spy i seg selv sidestilles med å samtykke til sex. Det virker som det heller i dette tilfellet er snakk om at en mener at det å spy ikke i seg selv beviser at en ikke samtykker. Dette er i så fall en enorm forskjell. 2
Miklo Velka Skrevet 2. januar 2020 #20 Skrevet 2. januar 2020 (endret) 7 minutter siden, Ann Mo said: Her er en annen kilde enn Kvinnegruppen: For de som er abonnenter av Aftenbladet ja. Men takk for at du leter. 🙂 Endret 2. januar 2020 av Miklo Velka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå