Gjest Mayamor i.i. Skrevet 4. juni 2005 #21 Del Skrevet 4. juni 2005 Statistikken i denne artikkelen sa at mennesker av høyere lag slår mer enn før. Satistikken i denne artikkelen sa ikke noe om hvor mange høyt utdannede kontra lavt utdannede som slår sine barn. Enhver statistikk kan brukes som en vil, eller som media kjører den fram. Jeg er bare imot generaliseringen. Hadde det ikke vært for enkelte diskusjoner om hvor bra barn av høyt utdannede mennesker har det, kontra barn av lavt utdannede mennesker - ville nok denne statistikken bare vært noe jeg bladde forbi. Jeg fant det imidlertid interessant å starte en debatt om emnet. Husker en annen tråd hvor en hadde en nesegrus beundring for mennesker med høy utdanning. Jeg bare sliter litt med slike holdninger som fremhever mennesker pga utdanning/yrke. Se heller personligheten og evne til empati samt andre gode egenskaper enn statussymbol og innhold på konto! Eller den tråden som gikk på barn av lavstatusforeldre som ikke hadde kunnskap om kosthold og puttet i barn junkfood. Kunne sikkert nevnt opp i fleng. Beklager at du ble litt uthengt her, Arkana. Men det var litt morsomt at du brukte din bakgrunn til å komme med din vinkling som barn av høyt utdannede mennesker i to så ulike diskusjoner... Jeg har ikke blitt slått. Mine barn har ikke blitt slått. Jeg tilhører den såkalte middelklassen (med "medium utdannelse og medium press på jobb"), både som barn og voksen. Vi bor verken i leilighet eller villa. Men følger saueflokken i midten... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 4. juni 2005 #22 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg tror det er den selvfølelsen foreldrene gir sine barn som er viktig. Høystatus eller lavstatus, begge kan gjøre det like bra. Høystatus har flere ressurser til å støtte barna sine. Da mener jeg økonomisk, eller at de har lettere for å bli hørt hvis de tar kontakt med det offentlige. Likevel tror jeg man kommer lengst ved å gi barnet av sin tid. Det er en ressurs som lavstatus kan gi like mye av. Omsorg kommer ikke an på status eller utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 4. juni 2005 #23 Del Skrevet 4. juni 2005 Det stod da ikke noe sted at de høyt utdannede slo MER ENN de med lav utdannelse? Det stod at de høytutdannede slo mer enn før, ihvertfall ut fra hva man har registrert. (Forekommer jo mørketall før i tiden ogs) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor i.i. Skrevet 4. juni 2005 #24 Del Skrevet 4. juni 2005 Tror ikke jeg har skrevet at høyt utdannede slo MER ENN de med lav utdannelse...? Statistikken i denne artikkelen sa at mennesker av høyere lag slår mer enn før. Satistikken i denne artikkelen sa ikke noe om hvor mange høyt utdannede kontra lavt utdannede som slår sine barn. Mayamor ikke innlogget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2005 #25 Del Skrevet 4. juni 2005 Da burde du kanskje endret overskriften din? For den KAN tolkes dithen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor i.i. Skrevet 4. juni 2005 #26 Del Skrevet 4. juni 2005 Da burde du kanskje endret overskriften din? For den KAN tolkes dithen... Kan, men ikke dersom du leser linken som hele diskusjonen er basert på i utgangspunktet. Jeg simpelthen kopierte overskriften til avisen. Lese innleggene før en svarer da. Men slapp av, Lilith, alle kan gjøre feil. Iberegnet meg selv... Mayamor ikke innlogget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 4. juni 2005 #27 Del Skrevet 4. juni 2005 Kanskje de med lav status faktisk stiller høyere krav til selvdisiplin da de faktisk ikke banker ungene så ofte som de velykkede som ikke trenger stille så høye krav siden de faktisk er velykka fra før? (laang setning ja) Nå står det jo ikke i artikkelen at høystatus-foreldre banker ungene sine mer enn lavstatus-foreldre.. Det står at de banker barna sine mer enn de gjorde før.. (eventulet mer enn man før har trodd..). Tror ikke lavstatus-foreldre generelt har høyere selvdisiplin en høystatus-foreldre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 5. juni 2005 #28 Del Skrevet 5. juni 2005 Eller blir vi forvirret over såkalte "løvetannbarn" som klarer seg til tross for sine dårlige oppvekstvilkår. Eller tror vi at det er dem som gir dårlig utslag på statistikken til "øvrigheten"...? Vi bor i Norge. Det er mye mindre korrelasjon mellom foreldres bakgrunn og deres barns framtidige status enn det er i andre land. Et gode man har i et land hvor utdanning er gratis. Så løvetannsbarn vil jeg ikke akkurat si man er fordi man har kommet seg lengre enn sine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 5. juni 2005 #29 Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg synes ikke akkurat det kan kalles å generalisere eller la seg blende av fin tittel når man har støtte i diverse forskning. Er det å se ned på lavstatusforeldre hvis studier viser at barn av disse er mindre aktive eller skårer lavere på IQ-tester? Man kan da fint se på fakta uten at det betyr at man ser ned på dem det gjelder. Hvilken ny innsikt og forbedret hverdag får vi ved å kjenne disse fakta? Og hvilken støtte har man i diverse forskning? Og nei, det er ikke å se ned på lavstatus foreldre, men det er kanskje med på å stigmatisere små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2005 #30 Del Skrevet 5. juni 2005 Nei, løvetannbarn er nok noe annet OG dette med løvetannbarn: følgeforskning viser jo også at det faktisk ikke alltid går så godt med disse barna allikevel. Det er ikke sånn at løvetannbarn (generelt altså! Det finnes sikkert fine unntak!) får uproblematiske liv uten merke etter oppveksten. Ofte er det også sånn at barna deres igjen får store problemer, selv om mor eller far tilsynelatende har klart seg bra. Dette fordi de kan være følelsesmessig skadd pga traumer, noe som igjen påvirker deres forhold til sine barn senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ghjest Skrevet 6. juni 2005 #31 Del Skrevet 6. juni 2005 Enig med Tom Krus. Uansett sier statistikken "bare" at det er noen flere "lavstatusforeldre" som er passive eller som slår, ikke at det er noe vanlig. Jeg har også lest statistikk som vier at sannsynligheten for at en stefar dreper et stebarn er større enn for at en biologisk far dreper barnet sitt. Men tross alt og heldigvis er dette noe som skjer uhyre sjeldent! Derfor får også det statistiske materialet stor usikkerhet og kan knapt brukes til å fastslå noe som helst egentlig, og bør i hvert fall ikke brukes for å bekrefte fordommer. Men det kan alltids brukes i en og annen spekulativ avisartikkel. Hilsen ei som vokste opp med høyt utdannede foreldre med lav inntekt i et statistisk belastet område i Oslo. Og som selv har utdanning (statistikk også!), men ingen barn å slå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2005 #32 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg sitter bare å stirrer inn i denne hvite, firkantede boksen fremfor meg. Vet ikke hva jeg skal skrive. Jeg har kjempe problemer med å takle slike ting som dette her. Det er hjerteskjærende vondt at det skal forekomme slikt. Man er jo klar over det, men artikkler som dette minner en på det, og det er vel en god ting.. Også er jeg nesten flau over å irritere meg over noe så triviellt, men jeg liker ikke at mennesker som gjør slikt settes i sammenheng med ord som 'høystatusgrupper'. Jeg forstår hvorfor det gjøres så denne gang selvsagt, men jeg liker det bare ikke. De fortjener ikke en slik opphøyhet når de befinner seg så langt ned på min rangstige som man overhodet kan komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå