AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 2019 førte med seg tilittsbrudd, anger, dårlig samvittighet og angst pga alkohol.. Jeg har vel innsett at alkohol er noe jeg ikke tåler. Dessverre. Jeg forandrer meg og blir et dårligere menneske mot mine nærmeste. Nå er det slutt. Hvem er med på min reise til å bli edru? Heng deg gjerne på denne tråden.. Anonymkode: a42da...d00 4
Sliten&kjørt52 Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Har en annen "gift" meg skal kvitte meg med, som heter nikotin, -og seff THC + div. jeg skal fortsette å holde unna. Så jeg setter alkohol på neste års konto. -Men ønsker deg seff. vel i din fight. a.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Jeg skal gå fra vegetarianer til veganer. Prøve ihvertfall. Anonymkode: 7f0d4...71a 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Jeg ønsker å være edru, men det går utover det sosiale. Veldig synd. Det er ett drikkepress der ute. Ofte er presset ubevvist... Men jeg drikker kun på bursdagsfest og annet som ee obligatorisk. Alkohol er bare ødeleggende. En enhet er OK. Men det er jo kun tilrettelagt at man skal drikke en hel kveld. Anonymkode: 5582b...62b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 La folk bestemme selv. Hvis du har behov for et hvitt år, har du problemer med alkohol og bør holde deg helt unna. Anonymkode: 5454b...f40 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: 2019 førte med seg tilittsbrudd, anger, dårlig samvittighet og angst pga alkohol.. Jeg har vel innsett at alkohol er noe jeg ikke tåler. Dessverre. Jeg forandrer meg og blir et dårligere menneske mot mine nærmeste. Nå er det slutt. Hvem er med på min reise til å bli edru? Heng deg gjerne på denne tråden.. Anonymkode: a42da...d00 Meld deg på gratis webinar med Julie Winge på facebook. Hun har også flere grupper du kan være med i anonymt. Kg er for snevert i denne sammenhengen. Anonymkode: a5355...d1b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: La folk bestemme selv. Hvis du har behov for et hvitt år, har du problemer med alkohol og bør holde deg helt unna. Anonymkode: 5454b...f40 Det er jo akkurat det ts sier selv og hun/han spør jo bare om noen vil henge seg på... Anonymkode: 98f4f...355 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 Jeg skal gå fra å være vegetarianer til å bli kjøtteter. Prøve ihvertfall Anonymkode: 9676a...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å være edru, men det går utover det sosiale. Veldig synd. Det er ett drikkepress der ute. Ofte er presset ubevvist... Men jeg drikker kun på bursdagsfest og annet som ee obligatorisk. Alkohol er bare ødeleggende. En enhet er OK. Men det er jo kun tilrettelagt at man skal drikke en hel kveld. Anonymkode: 5582b...62b Dette er et kjempeproblem i Norge, vi har null sosial kultur. Alt handler om drikkinga, jeg bodde 2år i spania. Da opplevde jeg en helt annen kultur, man gikk ut for å spise og møtes. Null fokus på hva man drakk, hadde i glasset. De fleste drakk bare 1-2 glass øl eller vin. Anonymkode: 6a035...89a 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 Ett tips er å si det høyt til alle du kjenner at du velger å ikke drikke alkohol, venner vil da ikke «mase» om at du skal drikke -men akseptere at sånn er du. Ellers så skjønner jeg at er det kjedelig når «alle» rundt deg blir fulle, men da får man heller velge å gå tidlig hjem og prise seg lykkelig for at du ikke våkner med fyllenerver dagen derpå, blir folk fulle nok vet de ikke om du har dratt hjem kl 23 eller 01 på natta. Drikkepress vil også bli mindre jo eldre man blir. Jeg drikker veldig lite og sjeldent alkohol, passer alltid på å ta med litt annen drikke ved siden av alkoholen slik at jeg bytter på hva jeg drikker i løpet av kvelden. Jeg koser meg gjerne med ett par glass vin, men velger bevisst den vinen med lavest mulig alkoholprosent på polet (8,5%) også tar jeg toppen 3 glass av den i løpet av kvelden. Er derfor ikke fyllesjuk lenger og husker alt uten å få «nerver» for å ha sagt eller gjort noe jeg angrer på. Så håper flere følger deg om å slutte eller redusere på inntaket, fører sjeldent noe godt med seg å få i seg for mye -noe som er fort gjort om man ikke har gjort deg opp ett bevisst forhold til det. Lykke til! Anonymkode: 2aac3...412
Nistepakke Skrevet 25. januar 2020 #11 Skrevet 25. januar 2020 Jeg tenker jeg skal gå for en balanse jeg. Det er så lett å bli skuffet hvis jeg feiler... men å drikke mindre... og blir sjeldnere full er mitt mål. Det finnes jo mye godt som ikke er alkohol. Jeg skal vel være det som kalles Sober Curious. Leste om det i fjor. synes det var en god idé, og det virker som en fornuftig tilnærming. Enig?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #12 Skrevet 25. januar 2020 https://www.kk.no/helse/er-du-en-stressdrikker/72032405 Undersøkelser viser at kvinner i større grad enn menn drikker alkohol for å døyve følelser som stress og angst. Anonymkode: f1c67...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #13 Skrevet 25. januar 2020 På 2.1.2020 den 18.42, AnonymBruker skrev: Dette er et kjempeproblem i Norge, vi har null sosial kultur. Alt handler om drikkinga, jeg bodde 2år i spania. Da opplevde jeg en helt annen kultur, man gikk ut for å spise og møtes. Null fokus på hva man drakk, hadde i glasset. De fleste drakk bare 1-2 glass øl eller vin. Anonymkode: 6a035...89a Denne er jeg helt enig i. Anonymkode: f1c67...b1f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #14 Skrevet 25. januar 2020 Jeg var møkk lei av alkohol i fjor. Nå er jeg en svært dårlig "drikker"; hvor jeg ikke kjenner min egen grense før det går over stokk og stein. Drakk egentlig ikke noe ofte, kanskje 1 gang annenhver måned. Men hver eneste gang satt jeg igjen med en følelse av angst og "hvorfor-gjør-jeg-dette". Så ble jeg gravid i Juni, og naturligvis sluttet å drikke totalt. Har vært på flere fester igjennom sommeren/høst/vinter nå, og det går faktisk utrolig bra å være edru på de. Føler ikke folk bryr seg noe spesielt. Føler nesten det er lettere å prate med folk, lettere å kontrollere hva jeg sier og gjør, og når klokken begynner å bli over 23 er folk klar for å dra ut og begynner å bli typisk nordmann-full. Da er det SÅÅ deilig å bare dra hjem. Åh kan ikke få sagt det nok. Har aldri likt å dra ut på byen, alltid foretrukket vorspielet. Nå skal jeg jo ha baby når som helst, og det blir ikke noe drikking før han er ferdig ammet uansett, men tror jammen jeg skal bare fortsette å være avholds. Kommer sikkert til å ta meg en cider en varm sommerskveld og litt eggelikør osv i julen.. men stortsett: AVHOLDS! Anonymkode: 44d4d...1d9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #15 Skrevet 25. januar 2020 Jeg har et mål om å bli gravid i løpet av 2020, og har derfor kuttet både snus og alkohol. Det var vanskelig å slutte med snusen, de første dagene var det fysisk vondt i hele kroppen. Alkoholen gir meg såpass lite lenger at det var null problem, har i større grad kjøpt alkoholfritt øl siste halvåret (som jeg liker like godt!). Ingen som merker forskjellen 🤭 Anonymkode: 0497d...566
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #16 Skrevet 25. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et mål om å bli gravid i løpet av 2020, og har derfor kuttet både snus og alkohol. Det var vanskelig å slutte med snusen, de første dagene var det fysisk vondt i hele kroppen. Alkoholen gir meg såpass lite lenger at det var null problem, har i større grad kjøpt alkoholfritt øl siste halvåret (som jeg liker like godt!). Ingen som merker forskjellen 🤭 Anonymkode: 0497d...566 Er det viktig for deg at andre ser hva du drikker? Anonymkode: f1c67...b1f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #17 Skrevet 25. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det viktig for deg at andre ser hva du drikker? Anonymkode: f1c67...b1f Man slipper i alle fall en del spørsmål. Synes utesteder har blitt mye flinkere til å skjenke alkoholfritt øl i samme type glass som annet. Da får man nyte sin egen drikke i fred uten å alltid få spørsmål om hvorfor man drikker alkoholfritt. Anonymkode: 9ce39...a6b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #18 Skrevet 25. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det viktig for deg at andre ser hva du drikker? Anonymkode: f1c67...b1f Nja, jeg orker ikke maset til enkelte. Da blir det alle mulig spørsmål om hvorfor man ikke drikker, om man er syk, sur, gravid etc. Enkelte har dessverre den innstillingen om at det MÅ drikkes for at man skal ha det kjekt og kose seg. Og disse menneskene blir jo nærmest sure dersom man velger å avstå. Anonymkode: 0497d...566
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #19 Skrevet 25. januar 2020 Denne podkastepisoden tar opp det temaet sammen med Martine Halvorsen. Om det å være så opptatt av hva folk drikker. Skikkelig bra! kan ikke folk bare få drikke hva de vil? https://podtail.com/no/podcast/ta-praten/-5-ingen-gir-bort-en-vinflaske-for-a-vaere-kjip/ Anonymkode: 9ce39...a6b
Nistepakke Skrevet 25. januar 2020 #20 Skrevet 25. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne podkastepisoden tar opp det temaet sammen med Martine Halvorsen. Om det å være så opptatt av hva folk drikker. Skikkelig bra! kan ikke folk bare få drikke hva de vil? https://podtail.com/no/podcast/ta-praten/-5-ingen-gir-bort-en-vinflaske-for-a-vaere-kjip/ Anonymkode: 9ce39...a6b Den har jeg hørt. Den er bra!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå