Gå til innhold

Har klesstørrelsene blitt større?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har størrelsene blitt større en tidligere i vanlige norske klesbutikker (Bik Bok, HM, Cubus, KappAhl etc)? 

Jeg ser mange her inne med 5-15kg ekstra kilo argumentere med at de bruker small etc. Jeg er selv normalvektig og opplever at størrelsene nå virker større en for noen år siden. Noen som vet eller opplever det samme? 

Anonymkode: d7565...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har blitt større! Vanity sizing kalles det, best dokumentert i USA og Storbritannia. Bare å søke på bikbok endrer størrelsene så skjønner man hvorfor... 

Anonymkode: 2deb3...442

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme. Jeg har gått ned ganske mye i vekt og bruker dermed naturlignok mindre størrelser. Men mener da å huske at de minste størrelsene jeg bruker nå, de brukte jeg sist da jeg veide 15 kg mindre enn nå🤔

Anonymkode: 9a8b4...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever HM og bikbok som mye mindre enn før. Gikk opp fra 34/36 til 36/38, noen steder er plutselig 38 åletrangt og for lite og jeg må bruke 40, f eks en Hm bukse jeg prøvde for en måneds tid siden. 

Mens handler jeg hos Nelly.com må jeg plutselig ha XS og S igjen fordi M blir allltfor stort. 

Så det varierer nok fra butikk til butikk og merke til merke! Gidder ikke henge meg opp i tallet på størrelsen, kjøper det som passer, for det fins ingen felles mal hverken på plagg fra butikk til butikk, eller på kropper :)

Anonymkode: c896d...423

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter klesstørrelsene som større enn da jeg gikk på videregående rundt år 2000, men jeg vet ikke om jeg har rett. Jeg er i alle fall 168 høy, helt vanlig tynn, og ofte er minste størrelse for stor for meg. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan lave og tynne jenter/kvinner finner seg klær i vanlige klesbutikker om dagen.

Klesstørrelsene er i alle fall større enn i "gamledager", men det har antagelig mer med andre ting enn forfengelighet å gjøre. Skandinavisk/tysk 34 = fransk 36 = italiensk 40, og det er mulig klesstørrelsene her i nord tidligere fulgte Frankrike eller Italia?

Uansett, når befolkningen blir tykkere, må jo også klærne bli større, og da er kanskje en justering av de kjente størrelsene den naturlige måten å gjøre det på.

Anonymkode: 8c9db...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette finner du så himla mange andre tråder om på kg. Hva med å bruke søkemotoren vi har tilgang på før du stiller et spm som har blitt stilt 100 ganger tidligere? 

Anonymkode: c3b72...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette finner du så himla mange andre tråder om på kg. Hva med å bruke søkemotoren vi har tilgang på før du stiller et spm som har blitt stilt 100 ganger tidligere? 

Anonymkode: c3b72...ee0

Oisann, beklager! Men altså .... forumet flyter jo strengt talt over av de samme spørsmålene. Det er jo det som holder forumet levende. Jeg er usikker på hvorfor du klikker deg inn, men du du får jo bare liste deg forsiktig ut igjen.. 

Anonymkode: d7565...feb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, størrelsene har definitivt blitt større. Jeg er høy og normalt slank, må ofte ha xs, hva lave og tynne kvinner bruker vet jeg ikke... Barnestørrelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så store forskjeller jeg, jeg er overvektig, og bruker klær fra størrelse 38-46. Og jeg er ikke en 38 eller 46, jeg er vel mest 42. Bestilte og en jeans til min datter i str. 40, vi måtte jo bare le da den kom, for den passet fint til hennes venninne som er str. 32/34.

Så synes det er utrolig vanskelig å vite hva man skal kjøpe. Prøvde og en kjole i L fra vero moda, og det manglet rundt 20 cm for at jeg skulle kunne lukke den. Opplever nesten aldri at L ikke passer. 

Anonymkode: 46dec...fc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever jeans mindre og overdeler større jeg da. Kan være det bare er helt tilfeldig, men jeg hadde en del kilo mer på midten av 2000-tallet, og brukte den gang samme størrelse i bukser som jeg gjør nå, 12 kg lettere. Hos meg legger fettet seg først og fremst på hofter og lår, så jeg burde jo absolutt ha gått ned i buksestørrelse. På det andre siden har alltid overkroppen vært slank, og jeg har derfor gått ned lite der, men opplever å måtte bruke XS når jeg tidligere brukte M.

Rart🤷‍♀️

Anonymkode: 785e7...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan fint bruke barnestørrelser, men nå er jeg ganske liten.

Anonymkode: 72e1c...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så opptatt av størrelse egentlig?

Anonymkode: c896d...423

Én faktor er at det er frustrerende når man ikke finner klær som passer fordi alt har blitt for stort.

Anonymkode: 8c9db...a73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så opptatt av størrelse egentlig?

Anonymkode: c896d...423

Når man ofte bestiller klær på nett, er det vanskelig når det er så stor forskjell på størrelsene. Jeg synes generelt sett størrelsene er blitt større, men de varierer også veldig. Jeg har klær i str. XS/34 som er romslige, og klær i M/38 som er akkurat passe, så man vet liksom aldri hva man får. Veldig upraktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 12.37, Anonymus Notarius skrev:

Ja, størrelsene har definitivt blitt større. Jeg er høy og normalt slank, må ofte ha xs, hva lave og tynne kvinner bruker vet jeg ikke... Barnestørrelser?

Jeg bruker ofte barnestørrelser.. det positive er at det er billigere, det negative er at passformen er så som så... Men kjøpe meg nettopp ny hoodie på HM i størrelse 10-12 år (145-152). Er 35-år 😂 Ikke et jeg særlig spinkel heller. Ligger i midten av normal BMI, men er relativt lav da. 

Anonymkode: d7565...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.12.2019 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Ja. En small er jo blitt kjempestor

Anonymkode: e855f...38c

Helt sant. Brukte S hele ungdomstiden, men må bruke XS som voksen. Noen klesmerker har ikke xs... 

Anonymkode: 8dd2a...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Har størrelsene blitt større en tidligere i vanlige norske klesbutikker (Bik Bok, HM, Cubus, KappAhl etc)? 

Jeg ser mange her inne med 5-15kg ekstra kilo argumentere med at de bruker small etc. Jeg er selv normalvektig og opplever at størrelsene nå virker større en for noen år siden. Noen som vet eller opplever det samme? 

Anonymkode: d7565...feb

Klesstørrelser er som iq - de representerer et «middels» i befolkningen. «Medium» er ikke et gitt antall cm eller tommer, men ganske bokstavelig medium, altså snittstørrelsen på kunden butikken antar at vil kjøpe klærne. 
Dette er grunnen til at en xs på H&M er over en hel størrelse mindre enn xs på en «damebutikk». Og grunnen til at dersom du kjøper italienske merker produsert for det italienske marked så er armene og bena for smale (nordeuropeiske kropper har sånn på det jevne større overarmer og lår enn søreuropeiske). Før øvrig vokser størrelsen på klærne med alderen på kundegruppen, så er du petit bør du søke til ungdomsbutikker.

Bruker du samme størrelse nå som for 20 år siden så har du, med andre ord, lagt på deg like mye som et gjennomsnittsmenneske har vokst (som er endel).
 

Det som er positivt er at det asiatiske markedet nå er fullt ut tilgjengelig i Europa. Og deres xs er vesentlig mindre enn xs noensinne har vært her. Så shop asiatisk mote (de selger også det som vil bli in her på berget om 1-3 år, så du får et forsprang. Vi er litt bakpå her i utkanten av verden)

Anonymkode: 0f30d...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klesstørrelser er som iq - de representerer et «middels» i befolkningen. «Medium» er ikke et gitt antall cm eller tommer, men ganske bokstavelig medium, altså snittstørrelsen på kunden butikken antar at vil kjøpe klærne. 
Dette er grunnen til at en xs på H&M er over en hel størrelse mindre enn xs på en «damebutikk». Og grunnen til at dersom du kjøper italienske merker produsert for det italienske marked så er armene og bena for smale (nordeuropeiske kropper har sånn på det jevne større overarmer og lår enn søreuropeiske). Før øvrig vokser størrelsen på klærne med alderen på kundegruppen, så er du petit bør du søke til ungdomsbutikker.

Bruker du samme størrelse nå som for 20 år siden så har du, med andre ord, lagt på deg like mye som et gjennomsnittsmenneske har vokst (som er endel).
 

Det som er positivt er at det asiatiske markedet nå er fullt ut tilgjengelig i Europa. Og deres xs er vesentlig mindre enn xs noensinne har vært her. Så shop asiatisk mote (de selger også det som vil bli in her på berget om 1-3 år, så du får et forsprang. Vi er litt bakpå her i utkanten av verden)

Anonymkode: 0f30d...af0

Tips? 

Anonymkode: d7565...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen sportsklær har ikke størrelsene blitt større. Bergans har ihvertfall gått ned i størrelse på jakkene sine. Jeg bruker XL i klær og var på utkikk etter en god turjakke, og da helst en med plass til en tykk fleecegenser eller ullgenser under. Jeg prøvde utallige jakker fra både Bergans og andre merker i både XL og XXL, men alle var åletrange og umulig å ha plass til varme klær under. Da jeg hadde vært rundt på alle sportsbutikkene i mils omkrets, kjente jeg at motet tok slutt og jeg klarte ikke å la være å komme med et lite hjertesukk. Selgeren hørte hjertesukket mitt og kunne fortelle at jakkene har blitt mindre i størrelsen, da turjakker nå brukes nesten mer som moteplagg i byen enn til turbruk, og da er det tettsittende og figursydd som gjelder. Han viste meg en gammel modell i str XL, og den var ikke bare passelig men faktisk romslig nok til å ha en ullgenser under.

Noen klær har blitt større (vanity sizing) mens andre har blitt mindre (inntog av billig klær sydd etter kina-størrelser). Heldigvis er det fullt mulig å returnere og bytte klær på nett også.

Anonymkode: f4032...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...