Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!

badevakta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
6 timer siden, Darkannie skrev:

Jeg er med! Har holdt på med operasjon «Decluttering» siden 2013....har fortsatt en lang vei å gå for å si det sånn...Hus, full jobb, mann, 3 barn 2, 8 og 10 år gjør at det meste uheldigvis FLYTER! Jeg drømmer om at alt har sin egen plass. Hver ting. Disse årene har jeg vært innom både Kondo, Flylady, osv, men det er liksom ikke helt for meg noe av det. Kanskje en lett blanding... beste inspirasjonen får jeg utrolig nok av «clean with me» videoer på YouTube. Übersært, men jeg elsker å se andre få det rent og pent hjemme. Det gir meg masse inspirasjon til å rydde og vaske selv. Og mange gode tips å hente! 

Noe av det beste jeg gjorde da vi fikk nytt kjøkken for litt over 1 år siden, var å gå «konkurs» i skapene. Alt ble gitt vekk, donert eller kastet. Hadde skap fulle av hummer og kanari av boller og visper og sleiver og bokser og skåler og glass og bestikk i alskens størrelser og antall. Jeg var faktisk så freidig at jeg investerte noen tusenlapper og kjøpte alt nytt. Jeg hadde brukt det gamle utslitte rælet i 15 år. Så jeg bestemte meg for ett servise jeg ville ha, og kjøpte nytt. Kjøpte nye glass, alle like! Tok Hardanger bestikket i daglig bruk. Det er kvalitet og totalt bortkastet å bli brukt kun 2-3 ganger i året! Kjøpte nye boller og skåler, og det jeg trengte av visper og annet kjøkkenutstyr. Kjøpte fat og kopper tilpasset barna og laget en egen «barneskuff» som er lett tilgjengelig, og de kan lære å ordne seg selv. Mamma må ikke lenger hente ned glass og fat. Nye bokser fra Clas Ohlsson med vakuum lokk til alle tørrvarer. Kurver til alt annet. Skuffene er så organiserte at jeg kjenner hjertet mitt slå ett ekstra slag når jeg åpner skuffen. Har investert i en label-printer så alt blir merket med navn. Helt fantastisk! 
Nå er det bare resten av huset igjen.....jeg er klar!

jeg begynte også min decluttering med å skifte ut en del i skapene med nye ting av bedre kvalitet, der et viktig kriterium var hvor godt de kan stables. Ga åtte random bakeboller til loppemarked, og kjøpte et sett med fire nye som kan stables oppi hverandre. Kjøpte ti nye glass av god kvalitet, og sendte den gamle samlingen av odde glass til loppemarked. Ga bort to giga salatslynger, og kjøpte en bitteliten en istedet. Jeg begynte den store ryddesjauen i 2013 med shoppestopp, men akkurat her gjorde jeg et unntak og kjøpte litt nytt, som jeg ikke har angret på.

Anonymkode: 26ad4...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.12.2019 den 15.27, Nuttery skrev:

Jeg har holdt på med dette i flere år nå.

Sammenlignet med andre har jeg nok ikke mye ting, men for hver runde så føler jeg meg mer og mer overveldet av det som er igjen. På en måte får jeg lyst til å bare kvitte meg med alt! Men det går jo ikke.. :) 

Forhåpentligvis får jeg kvittet meg med litt ting i år også.

En ting som begynner å bli litt kritisk er faktisk klesskapet - jeg har jo ingenting! Og med min mentale minimalisme/kjøpeaversjon/ikke kjøp noe med mindre du elsker det - så sliter jeg med å finne noe jeg kunne tenkt meg. En kapselgarderobe er nok ikke noe for meg, men det har nå blitt sånn.

Jeg er også sånn med klær. Jeg har funnet ut at jeg må kjøpe kvalitetsklær som er litt dyrere men som jeg elsker. De blir brukt til det går hull på. Bedre med 40 plagg av god kvalitet enn 200 billig klær som er helt ok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken video ? Prøvd å finne en bra ,men er så mye å velge i...

Anonymkode: 3644a...b29

Jeg liker Lovemeg, thiscrazylife og Emily Norris blant annet. 
Også er vasseurbeauty ei skikkelig god dame, om du kommer forbi bimbo-looken. 

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Darkannie skrev:

Jeg liker Lovemeg, thiscrazylife og Emily Norris blant annet. 
Også er vasseurbeauty ei skikkelig god dame, om du kommer forbi bimbo-looken. 

Brianna K kan anbefales. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Drizzt skrev:

Det som blir brukt senere av et yngre barn beholder jeg istedet for å donere for så å kjøpe igjen. 

Jeg gjør også dette. Spesielt klær er veldig enkelt å oppbevare selv på liten plass, bruker vakuumposer. Syns også det er en god følelse å vite at jeg slipper å lete etter det nye jeg trenger i butikker eller i et kaos på loftet, kan bare gå å hente en korrekt merket pose/eske. 

12 timer siden, Darkannie skrev:

Tok Hardanger bestikket i daglig bruk. Det er kvalitet og totalt bortkastet å bli brukt kun 2-3 ganger i året!

Helt enig her. Vi har kun ett bestikk - hardangerbestikket vi fikk i bryllupsgave. Har bare to bakeboller, de var litt dyre men elsker de. Har fire tekopper, 8 kaffekopper. Ett sett med middagstallerkener og ett med frokosttallerkener. Ett sett med mange like, og pene, glass som kan brukes som både vinglass, vannglass og ølglass. 

12 timer siden, Darkannie skrev:

Nye bokser fra Clas Ohlsson med vakuum lokk til alle tørrvarer.

Veldig god ide! Dette blir mitt neste prosjekt 😍😍

Anonymkode: 4dfce...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker arveklær! Jeg har kasser på loftet med størrelsene skrevet på, så det er bare å hente ned når tiden er inne. Jeg går nøye gjennom klærne jeg får, og kaster det som er utslitt/hull i, og donerer videre det jeg vet vi ikke kommer til å bruke.
Jeg er så heldig at det er flere som ofte kommer med klær til oss, så for meg er det nesten som å shoppe uten å bruke penger når jeg går igjennom posene vi får! Og folk har så mye klær i dag at masse ser nesten ubrukt ut! Også gir jeg klær som fortsatt er brukbare videre igjen! Win! Har spart sykt mye penger på å arve klær, fine klær som sagt ser ubrukte ut!

Anonymkode: 79118...68b

Vi arvet litt klær, men måtte kjøpe mesteparten selv siden våre barn er ''eldst'' i familien på en måte, så jeg gir videre klærne som fortsatt er gode. Det er som du sier shopping uten å bruke penger og det er veldig fint å få en pose med gode klær som er i god stand. Det sparer penger og du slipper å gå på butikken på jakt etter ting. Jeg ser at flere oppbevarer i vakuumposer og kasser, så tydeligvis er det mange som tenker gjenbruk her :)

Noen her skrev om kjøkkenet - jeg gjorde også noe lignende da vi pusset opp kjøkkenet og fikk en mye mer praktisk planløsning. Kastet og donerte mye for så å beholde kun det vi egentlig bruker. Heldigvis trengte jeg ikke kjøpe nytt. Bruker også det fine bestikket daglig - hva er vitsen å ikke bruke og nyte det mer enn et par ganger i året? Folk har forskjellig livsstil og klart forskjellige behov. Det var enklere for meg å klare meg med få ting mens det var bare meg og så bare meg og min bedre halvpart før barna kom. Men med hvert nytt barn som kom, ble det bare flere ting 😮 Mye i gaver, noe i arv, en god del kjøpt selv. Uten at vi lever i overflod og har så mye unødvendig i huset. Det blir enda mindre når vi er ferdige med alle ''barneting'' 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig god ide! Dette blir mitt neste prosjekt 

Anonymkode: 4dfce...a57

Har fått flere bokser siden dette bildet ble tatt, men dere skjønner ideen. (Vi er en engelsk/norsk husholdning, hvis dere lurer på ordene 😅)

52D91EAA-8570-4355-A16A-FA084E42F596.jpeg

Endret av Darkannie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Darkannie skrev:

Har fått flere bokser siden dette bildet ble tatt, men dere skjønner ideen. (Vi er en engelsk/norsk husholdning, hvis dere lurer på ordene 😅)

52D91EAA-8570-4355-A16A-FA084E42F596.jpeg

Det der er drømmen min om vi noen gang får oss nytt kjøkken med ordentlig skuffeplass ❤️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludder

Slenger meg med her, ser at det er dukker opp noen tips her og der som er nyttige. Jeg har alltid vært glad i å rydde, siden jeg var barn, og jeg var faktisk den sære ungen som besøkte ei venninne kun for å rydde på roterommet til familien. Husker jeg tilbrakte dager i det rommet, med å sortere, stable og rydde 😂

Jeg er nettopp ferdig med boka til Marie Kondo, og vel, jeg veit ikke helt. Den er noe spesiell, spes med tanke på at hu snakker om at hjemmet ditt bare ønsker å ta vare på deg, at det viser deg hvor ting skal oppbevares, at klærne som du kaster blir til energi i hjemmet ditt, og kommer tilbake som et annet plagg seinere. Jeg synes dette er søkt, men det er sikkert noen som synes det er fint. Derimot liker jeg tanken hennes om å kvitte seg med alt man ikke trenger, eller er glad i på en eller annen måte. Folk flest virker å ha altfor mye ting, og mange blir jo stressa av det. Personlig får jeg ikke ro i huet om det er rotete rundt meg. Skal bruke 2020 til å rydde enda mer, gleder meg masse 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mandag og hverdagen har startet også for barna med skole, Vi voksne startet opp forrige uke. Jeg startet fint med å stå opp kl 6. Fikk laget frokost og lunsj. Redde seng og startet oppvaskmaskin. Var på jobb kl 0730 og ringte for å vekke barna (ungdomskole kl 8, da de begynnte kl 9).

Etter å ha kommet hjem fra jobb kl 17 har jeg fått laget middag, vasket en vaskemaskin, tømt og fyllt oppvaskmaskin og kjørt barn på trening.

Flylady hadde dagens oppgave i å få kjøkkenvasken til å skinne. Hele uken er dedikert til kjøkkenet. Vasken min er alltid ren. Jeg valgte da og starte med søppelskuffen/skapet under vasken. Vasket alle resirkuleringsbøttene med zalosåpe utvendig og innvendig. Søppelskapet er helt rent.

Jeg tok så utfordringen med å få helt skinnende vask, og pusset så hele dobbeltvasken med sølv/stål puss, skyllet, vasket med Zalo, skyllet godt og pusset med kopphåndle. Det ble skinnende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg fått kjøpt meg to store plastkasser på Europris i dag. Så jeg er på veg til å få det mer ryddig. Det er bare overskuddet som mangler akkurat nå.

Det er kastet mye og flere poser er donert til Fretex, så jeg er i gang her. I dag har jeg kun laget middag, vasket klær og småryddet litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.12.2019 den 1.08, absinthia skrev:

Der minte du meg på at vi har et naust også, men det tar jeg i 2021 😅

Jeg har såvidt tatt et raskt overblikk over hva som befinner seg oppe på låven i høst og har begynt nede i fjøsdelen med å sortere og kastet en del. Men så skal en annen del tømmes for saker og mer enn 40 år gammelt høy og fraukjelleren skal tømmes for en rest med like gammel sauemøkk ( som heldigvis er tørr). ...men før det, bør jeg ta meg en tur på miljøstasjonen med noen hengerlass.  Får ikke begynt ordentlig før det blir lysere ute, da det ikke er strøm der oppe, men litt skal jeg nok klare å ta. 

Når snøen er borte, skal jeg traske rundt på eiendommen og fjerne gamle ødelagte gjerder, som det kanskje finnes rester av. 

Skal selge unna litt av innholdet i uthuset og dersom jeg er superflink ( mye flinkere enn jeg tror) , får jeg ryddet i materialer og gamle vinduer som er lagret på låven, ved å bygge meg et lite veksthus.  Er jeg enda flinkere, snekrer jeg sammen noen kasser av gammelt materiale og selger dem, men jeg regner med at jeg nok må stille på jobb i 2020 også..så det er nok å ta seg vann over hodet. 

Heldigvis har jeg en fjortis i huset, som rett og slett maser om jobboppdrag fordi han stadig sparer seg til noe. 🌞

Tenkte å spørre om en ting ; gammelt høy hva gjør du med det? Jeg har en låve full med ikke riktig så gammelt som ditt men sikkert over 10 år gammelt. Skulle hatt låven til noe nyttig siden det ikke er dyr her lenger. 

Anonymkode: 8a103...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å spørre om en ting ; gammelt høy hva gjør du med det? Jeg har en låve full med ikke riktig så gammelt som ditt men sikkert over 10 år gammelt. Skulle hatt låven til noe nyttig siden det ikke er dyr her lenger. 

Jeg skal legge det og den eldgamle møkka fra møkkakjelleren i ranker på en del av marka som ikke blir slått og lage lasagnebed https://www.nrk.no/ostfold/dyrk-i-lasagne-bed-1.13673488 eller et slags hugelbed  der. https://www.datsja.no/blogg/2018/5/5/hugelkultur

Har en del gamle kvister jeg kan legge under og ellers tank som har ligget til « avsalting»  et annet sted på samme gamle åkerlapp i et års tid.  - Gadd ikke spyle den, da det likevel var seinhøst da jeg sanket den og la den i ranke. ( Er forresten den heldige innehaver av en varmkompost, samt en bokashi https://bokashinorge.no/

Edit: Siden jeg egentlig er litt utålmodig på å få unna en del,av høyet, har jeg lurt på å grave meg litt ned i snøen og legge en ranke med kvist og gamle trestammer, høy, litt 40 år gammel møkk med enda et lag høy over, bare for å se om jeg kan sette poteter en måned før. I teorien skulle dette være mulig om jeg dekker dem, når jeg setter dem, i slutten av april, men man vet jo aldri.. - kanskje best jeg legger tang til kompostering i samme ranke, så jeg får litt mer varmeproduksjon. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Jeg skal nok en gang flytte lang vekk, og får ikke med meg flere eiendeler enn det er plass til i to kofferter.

Anonymkode: 9d518...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Regine. skrev:

Da var det mandag og hverdagen har startet også for barna med skole, Vi voksne startet opp forrige uke. Jeg startet fint med å stå opp kl 6. Fikk laget frokost og lunsj. Redde seng og startet oppvaskmaskin. Var på jobb kl 0730 og ringte for å vekke barna (ungdomskole kl 8, da de begynnte kl 9).

Etter å ha kommet hjem fra jobb kl 17 har jeg fått laget middag, vasket en vaskemaskin, tømt og fyllt oppvaskmaskin og kjørt barn på trening.

Flylady hadde dagens oppgave i å få kjøkkenvasken til å skinne. Hele uken er dedikert til kjøkkenet. Vasken min er alltid ren. Jeg valgte da og starte med søppelskuffen/skapet under vasken. Vasket alle resirkuleringsbøttene med zalosåpe utvendig og innvendig. Søppelskapet er helt rent.

Jeg tok så utfordringen med å få helt skinnende vask, og pusset så hele dobbeltvasken med sølv/stål puss, skyllet, vasket med Zalo, skyllet godt og pusset med kopphåndle. Det ble skinnende.

Men å lage frokost, starte en oppvaskmaskin, gå på jobb, ta en tlf til barn og å lage middag er helt vanlige sysler som har lite med rydding å gjøre?  Og å kjøre barna til trening? 🤔

Mener ikke å virke sur eller frekk. Men klokkeslettet du ringer barna og at jobben startet forrige uke blir vel og litt utenfor hva ts spør om. Fikk flashback til en bruker som alltid skrev innlegg med masse detaljer som aldri hadde noe med tema å gjøre. Hun ble ganske kjent på forumet  😀 

Jeg startet med konmaris brettemetode ifjor. Anbefales til alle som alltid har kaos i klesskapet. Iår skal jeg praktisere filosofien en ny ting inn- alltid en ting ut samtidig.  Jeg er håpløs på å ruge på ting jeg tror jeg en gang skal trenge!        Kveldens ryddeplan er overhaling av alle klær og sko. Og rydding og organisering av et totalt kaoskjøkken uten system. Grugleder meg..  

Anonymkode: 8a61c...625

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men å lage frokost, starte en oppvaskmaskin, gå på jobb, ta en tlf til barn og å lage middag er helt vanlige sysler som har lite med rydding å gjøre?  Og å kjøre barna til trening? 🤔

Mener ikke å virke sur eller frekk. Men klokkeslettet du ringer barna og at jobben startet forrige uke blir vel og litt utenfor hva ts spør om. Fikk flashback til en bruker som alltid skrev innlegg med masse detaljer som aldri hadde noe med tema å gjøre. Hun ble ganske kjent på forumet  😀 

Jeg startet med konmaris brettemetode ifjor. Anbefales til alle som alltid har kaos i klesskapet. Iår skal jeg praktisere filosofien en ny ting inn- alltid en ting ut samtidig.  Jeg er håpløs på å ruge på ting jeg tror jeg en gang skal trenge!        Kveldens ryddeplan er overhaling av alle klær og sko. Og rydding og organisering av et totalt kaoskjøkken uten system. Grugleder meg..  

Anonymkode: 8a61c...625

Jeg ser den og beklager. Har ikke vane å være så detaljert, var bare at det var første dagen etter ferie og alle i familien skulle inn i hverdags rutinen igjen, samtidig som jeg skulle prøve å skjerpe meg igjen med ekstra rydde/vaske rutiner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er noen flasker blitt pantet og elavfall levert til gjenvinning. Det er så godt å få ting ut av huset :) Ellers er det vasket tøy og ryddet etter middag.

Og flyttet litt på det som står ute i hagen, så det ikke velter i stormen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kosa meg med å rydde bod i går kveld. Leverte 4 posar med diverse til bruktbutikken, og lempa 3 store posar i klescontainer. Og kasta ein pose med skrot. 

No er der meir å ta av, for all del, men det føles godt å ha fått ut såpass mykje unødvendig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kva med å gje det til nokon med kaniner? Ikkje som for, men som "liggeunderlag"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 par sokker resirkuleres. Jeg bruker ikke hvite sokker, og jeg bruker sjeldent fargerike sokker (foretrekker svart, så mye enklere til klesvasken). :)  Har ikke brukt noen av nevnte sokker på 2 år, så da kan noen andre bruke dem eller materialene kan resirkuleres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...