Gå til innhold

Ingen tar hensyn når man reiser med barn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe med fly som gjør folk ekstra egoistiske? Jeg har ikke opplevd dette selv, har alltid reservert sete uten at det har blitt noe tull med det. Men har kommet inn på full buss med barnet mitt mange ganger, og det er alltid noen som gir ham plassen sin, selv om han nå er 7 år. Da han var liten fikk vi som regel to plasser sånn at jeg kunne sitte ved siden av ham også.

Jeg hadde for øvrig glatt byttet plass på flyet i dette tilfellet, med mindre jeg reiste med barn selv. Selv om han er stor nok til å tåle å sitte alene nå, så ville han ropt på meg eller kommet til meg hele tiden for å be om hjelp til noe, spørre om noe eller bare for å snakke, så det hadde blitt plagsomt for alle. Når jeg tenker meg om, så ville det kanskje være en passende straff for alle egoistene som nektet å bytte, så kanskje jeg hadde byttet likevel.

Anonymkode: e8ee9...2c5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er faktisk mellom 50 og 60 år og har flyskrekk. Velger veldig nøye hvor jeg bestiller/og betaler for sete. De som jeg oftes møter som har tatt mitt sete er eldre par og eldre venninder, og som ikke forstår mitt valg. Yngre personer og yngre med barn forstår at jeg ikke kan bytte sete. Jeg reiser som oftes en gang i mnd på grunn av min helse. 

Anonymkode: cc172...c9d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk generelt har slutta å ta hensyn til andre. Da jeg var høygravid og tok t-banen til jobb så skjedde det 1 gang at en dame spurte om jeg ville ha hennes plass. Det ble til at jeg måtte stå.

«Det er jo ikke min feil at...» = jeg gidder ikke ta hensyn til andre

Man kan alltid finne unnskyldninger for å ikke gidde å bry seg.

Anonymkode: 0b836...793

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Glitnir skrev:

Dette må jo være tull.
For det første: Ingen flyselskaper hadde bedt deg ordne opp selv når du faktisk hadde bestilt seter ved siden av hverandre - særlig til en 4-åring. Det er teknisk helt uproblematisk å flytte på andre passasjerer, selv når de ha sjekket inn med angitte seter. Hvilket flyselskap og hvilken strekning var dette?

Og for det andre: Jeg nekter å tro at ingen ville flytte seg for en 4-åring som ellers ble alene. SÅ vanskelige er ikke folk flest, særlig når det er like seter og de ikke reiser sammen med noen. 

De ba oss ikke ordne opp selv, de sa de kunne spørre noen, men ikke tvinge de, så forsvant hun ig jeg ble stående og sperre midtgangen. Jeg spurte da noen selv. Det var København Oslo.

Noen flyttet seg til slutt, men han var dritsur og klaget høylytt fra København til Oslo, og sendte oss stygge blikk. 

ts

Anonymkode: ce59f...d71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Whistler skrev:

Det er en del ting som lugger i denne historien. Hvilket flyselskap reiste du med?  Hva var flytiden?  Fikk du med lite barn som medpassasjer gå på i første pulje?  Det er fort gjort å skylde på en uskyldig tredjepart om dette er en sak mellom deg og flyselskapet.

Kjøbenhavn-Oslo, Og det var et ikke-skandinavisk selskap.  nei vi fikk heller ikke gå på i første pulje, nok et eksempel på at det ikke tas hensyn til reisende med barn. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa de vilt fremmede som ble sittende sammen med en kanskje vettskremt 4-åring? Det høres merkelig ut at ingen av dem innså at det kanskje gagnet det lille barnet å ha mammen sin der istedet for 2 fremmede...

Anonymkode: 42763...7e0

Vi fikk bytte til slutt med en mann som ble dritsur og satt og klaget høylytt hele turen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket flyselskap var det? 
Jeg har faktisk fått skriftlig fra Norwegian tidligere at man ikke trenger å betale for setereservasjon når man reiser med barn, fordi de alltid plasserer barn under 12 år med minst en av foreldrene. 

Anonymkode: e93f8...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kjetil E skrev:

Fløy du med SAS? Dette er et velkjent problem hos SAS ihvertfall at folk ikke for de setene de har reservert. Og viktigste grunn til at jeg ALDRI kommer til å reise med SAS.

Nei, det var et ikke-skandinavisk selskap. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjenner ikke folk og deres historie, kanskje har DE sine utfordringer og kanskje er det viktig for DEM at de får sitte der de sitter. Kanskje er det første gang de er på flytur og de har flyskrekk og må sitte sammen med de som gjør dem trygge.

Å kalle folk rasshøl gjør hvertfall ikke at JEG får mer lyst til å hjelpe folk. 

Anonymkode: 89653...49c

Helt enig i dette..Jeg er nok en av de som da hadde blitt ett rasshøl og hadde sagt nei. Skjønner godt at man vil sitte med sitt eget barn, det vil alltid jeg og,så bestiller alltid plass (ser at det ble gjort her og da men at det skjedde en glipp), men jeg har ekstremt flyskrekk så der må alt gå helt etter sånn jeg har tenkt det på forhånd visst ikke går hele turen mye verre for meg,så derfor hadde nok jeg og sagt nei. Utrolig dumt at man skal feie alle under en kam uten og vite diverse grunner

Endret av Scoops
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket flyselskap var det? 
Jeg har faktisk fått skriftlig fra Norwegian tidligere at man ikke trenger å betale for setereservasjon når man reiser med barn, fordi de alltid plasserer barn under 12 år med minst en av foreldrene. 

Anonymkode: e93f8...31b

Det er en sannhet med visse modifikasjoner, for det forutsetter at det er ledige plasser ved siden av hverandre når Norwegian foretar setefordelingen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lei meg av å lese denne tråden. Enig i at vi med småbarn ikke er verdens navle, og at alle grupper må ta sine forholdsregler for at alle skal få en hyggelig tur, men lei meg fordi det er så mye kulde å lese i tråden. 
«....selvvalgt å få barn, ikke andres feil at du har klemt ut en unge.» ikke direkte sitat men noen sier ting ala dette. 
Det står i stor kontrast til hvordan jeg er oppdratt, med at et barn er alles ansvar. Det er EN annen bruker som sier noe om det. Hvis et barn er i ferd med å løpe ut på motorveien, hindrer man det før man begynner å se seg rundt etter mora. Samme på et fly, ser man at en forelder har mye å styre med er det lov å tilby seg å holde barnet så mor får drukket vann. For eksempel.  Trist og farlig utvikling at mange ikke ser det sånn lenger. 

Undrer meg over dette. Dere «ikke min feil at du har barn»- personer; hvem andre enn andres barn skal tørke bæsj og sikkel av dere den dagen dere havner på hjemmet? Ikke tenkt så langt kanskje? 🤷‍♀️

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg. For jeg skjønner virkelig ikke.

Hva er det som er så vanskelig med å bytte sete? 

Om du sitter i rad 6 eller 12, hva spiller det for rolle? 

Anonymkode: ddbe5...cb7

Jeg reiser nesten aldri alene på fly. Reiser vi uten barn, er hele poenget med turen en kosetur med mannen. Da vil jeg sitte ved siden av ham på flyet også. Da må en av oss sitte på midtsetet. Det er ikke ett fett om vi sitter noen rader fra hverandre. 

Anonymkode: c911a...e16

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er skikkelig sykt hvor lite hensyn folk tar til dem med barn. At man skal bytte sete, synes jeg er i overkant. Men at folk presser seg forbi når man går med barnevogn, skynder seg foran, aldri venter og slipper forbi, det synes jeg er utrolig lite sympatisk. Jeg har et barn i rullestol, og de gjør til og med det samme da.

Anonymkode: 8b8f2...18d

Og jeg syns det er helt sykt hvor mye hensyn vi uten barn, skal gi de med barn. 

Fri hver nyttårsaften, påske, fellesferie, 17 mai, julaften, 1. Juledag, 2. Juledag, pga barna. Kan ikke jobbe kveld, pga barn. Joda, skjønner den, men hadde vært supert for oss uten barn å slippe å jobbe hver bidige helligdag, kveld og drittskift!

Barnevogner som okkuperer hele fortauet eller dører inn til butikker o.l, for lille Bastian skal jo selvsagt få lov til å gå drit-tregt ved siden av vognen, fordi han er så flink til å gå selv! 😍 så da må en annen bare vente da.... 

Stå i evig lange køer i butikken, fordi lille maxilillian skal legge alle varene på bådet selv, å betale med en og en fuckings mynt selv, fordi han er så flink! 😍 så da får jeg bare vente da, til maxilillian er ferdig med å legge på en og en vare, putte på en og en mynt... 

Jeg med ryggproblemer får stygge blikk fordi jeg snur meg å spør om lille Thea Amanda ikke kan la vær å sparke i ryggen på bussetet, fordi "barn er jo barn, herregud!!!!" 

Vi uten barn må høre på unger som skriker av full hals, å løper rundt i restauranten, fordi... "barn er barn!" 

"Alvorlig talt, selvsagt må Alexandra cassandra få lov til å klappe å slå litt på hunden når vi går forbi på tur, hun skal jo bare hilse! 😍😍😍😍😍

🤮 

Håper aldri jeg blir sånn når jeg får barn...

Anonymkode: 459f4...903

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes folk skal ta hensyn til småbarnsforeldre. Merkelig hvor egoistisk man blir når man passerer 50 og glemmer egen småbarnstilværelse. Er faen meg INGEN som føler seg så entitled uten grunn enn folk i 50-60-årsalderen. Forstår jo egentlig unge folk, de vet ikke bedre, men godt voksne? Mange råtne egg der i gården, gitt. Skal jo bli kjekt når det bare er roboter og importarbeidskraft med dårlig norsk som skal tørke dem i ræva. 

Anonymkode: 95e05...5d8

Vi har betalt for setene våre, så da sitter vi der vi sitter.

Dessuten, hva mener du med entitled?

Anonymkode: 0c948...2c2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri hver nyttårsaften, påske, fellesferie, 17 mai, julaften, 1. Juledag, 2. Juledag, pga barna. Kan ikke jobbe kveld, pga barn. Joda, skjønner den, men hadde vært supert for oss uten barn å slippe å jobbe hver bidige helligdag

Hvor jobber du? Hører folk påstå at vi med barn får fri hver helligdag, men det gjør man da ikke? 
Der jeg jobber deles høytider og helligdager opp, jeg har fex jobbet 1.juledag og skal jobbe hele nyttårshelga. 
Har riktignok hatt fri i år både på 17. Og julaften, men det var fordi jeg jobbet disse dagene i fjor. 
Har fire barn.

Slutt og spre myter. Fordi det blir fremstilt sånn i en populær TV-serie betyr det ikke at det er sant. Tror det var vanligere før at småbarnsmødre ble gitt fri sånne dager. Flere av mine eldre kolleger syns synd på meg fordi jeg jobber så mye på røddager, men jeg syns det er greit at alle deler på det. Barnløse som foreldre. 
Det er så vanlig at mødre jobber fullt nå at det fort hadde blitt dårlig stemning på en arbeidsplass om vi med barn hadde fått fri hver julaften...

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri hver nyttårsaften, påske, fellesferie, 17 mai, julaften, 1. Juledag, 2. Juledag, pga barna. Kan ikke jobbe kveld, pga barn. Joda, skjønner den, men hadde vært supert for oss uten barn å slippe å jobbe hver bidige helligdag, kveld og drittskift!

Barnevogner som okkuperer hele fortauet eller dører inn til butikker o.l, for lille Bastian skal jo selvsagt få lov til å gå drit-tregt ved siden av vognen, fordi han er så flink til å gå selv! 😍 så da må en annen bare vente da.... 

Stå i evig lange køer i butikken, fordi lille maxilillian skal legge alle varene på bådet selv, å betale med en og en fuckings mynt selv, fordi han er så flink! 😍 så da får jeg bare vente da, til maxilillian er ferdig med å legge på en og en vare, putte på en og en mynt... 

Jeg med ryggproblemer får stygge blikk fordi jeg snur meg å spør om lille Thea Amanda ikke kan la vær å sparke i ryggen på bussetet, fordi "barn er jo barn, herregud!!!!" 

Vi uten barn må høre på unger som skriker av full hals, å løper rundt i restauranten, fordi... "barn er barn!" 

"Alvorlig talt, selvsagt må Alexandra cassandra få lov til å klappe å slå litt på hunden når vi går forbi på tur, hun skal jo bare hilse! 😍😍😍😍😍

🤮

😆😂 Jeg skjønner hva du mener, sånne foreldre er jo helt blåst og lever i sin egen lille boble. Men hvor i helsikkes bor du som opplever dette så ofte at det er ett stort problem for deg egentlig? Jeg opplever svært sjeldent å få disse menneskene tett innpå meg, så de plager meg heller ikke nevneverdig. Det er også mange andre personer jeg kan velge å irritere meg over, for eksempel; idiotene med AirPods som snakker i telefonen imens de står i kassen, folk som sniker i køen, folk som bare ser ned i telefonen og ikke ser en gammel dame/mann, høygravid dame som trenger hjelp. Folk som tror de har rett på alt mulig uten å være høflig, idoiter som ikke kan parkere, idioter som kjører for fort eller ikke bruker blinklys. Fulle folk. Altså, listen over folk som er irriterende kan være dødslang og kan handle om alle folk i alle samfunnslag. Noen kan å oppføre seg og bryr seg om andre, andre gjør det ikke. Du kan selv velge å la det påvirke deg, eller ikke...

Når det gjelder jobb så forstår jeg deg, men det hadde jo manglet endel folk hvis småbarnsforeldre var tvunget til å velge ett annet yrke enn det som gir turnusarbeid, fordi de gjerne vil være tilstede for barna sine på helligdager. Alle må inngå kompromiss for at ting skal gå rundt. Men arbeidsleder burde jo ta hensyn til alle, ikke bare småbarnsforeldre. Jeg jobbet påske og 17. Mai, for å kunne få fri i julen i år. Er det virkelig ikke sånn hos dere? Får alle med barn alltid fri i alle høytider? Høres ut som en kabal som er vanskelig å få til å gå opp. Virker som dette irriterer deg såpass mye at du har litt skylapper på hvis jeg skal være helt ærlig.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo sånn samfunnet er blitt. Det er meg, megselv og jeg. 

Å ta hensyn til andre rundt seg er somregel ikke aktuelt, det er alltid verre for meg, passe på at jeg har det mest behagelig og at jeg ikke må fire på noen krav for at jeg skal ha det så godt som overhodet mulig. 

De fleste svarene her viser jo nettopp dette. 

Anonymkode: ae4bb...e92

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig vekk overrasket over hvor ufint folk svarer på slike nettforum. 

Jeg har opplevd akkurat det samme som HI, der jeg skulle ut og fly med barna mine, der sete-reservasjoner var gjort, men der fly ble kansellert, og nytt satt opp. Dermed kom jeg ikke sammen med barna. Heldigvis var det et eldre ektepar som forsto utfordringen og som velvillig byttet plasser. Med denne lille, store handlingen, ble de mine og barnas hverdagshelter denne dagen.

Ja til å mer omtanke, forståelse og nestekjærlighet. Og i Ari Behn sin ånd, og som vi alle har noe å lære av: La oss forsøke å være en lysfontene innimellom, som lyser opp livet for andre. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Suss80 skrev:

Jeg blir stadig vekk overrasket over hvor ufint folk svarer på slike nettforum. 

Jeg har opplevd akkurat det samme som HI, der jeg skulle ut og fly med barna mine, der sete-reservasjoner var gjort, men der fly ble kansellert, og nytt satt opp. Dermed kom jeg ikke sammen med barna. Heldigvis var det et eldre ektepar som forsto utfordringen og som velvillig byttet plasser. Med denne lille, store handlingen, ble de mine og barnas hverdagshelter denne dagen.

Ja til å mer omtanke, forståelse og nestekjærlighet. Og i Ari Behn sin ånd, og som vi alle har noe å lære av: La oss forsøke å være en lysfontene innimellom, som lyser opp livet for andre. 

Så fint sagt 😍 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pentagon skrev:

😆😂 Jeg skjønner hva du mener, sånne foreldre er jo helt blåst og lever i sin egen lille boble. Men hvor i helsikkes bor du som opplever dette så ofte at det er ett stort problem for deg egentlig? Jeg opplever svært sjeldent å få disse menneskene tett innpå meg, så de plager meg heller ikke nevneverdig. Det er også mange andre personer jeg kan velge å irritere meg over, for eksempel; idiotene med AirPods som snakker i telefonen imens de står i kassen, folk som sniker i køen, folk som bare ser ned i telefonen og ikke ser en gammel dame/mann, høygravid dame som trenger hjelp. Folk som tror de har rett på alt mulig uten å være høflig, idoiter som ikke kan parkere, idioter som kjører for fort eller ikke bruker blinklys. Fulle folk. Altså, listen over folk som er irriterende kan være dødslang og kan handle om alle folk i alle samfunnslag. Noen kan å oppføre seg og bryr seg om andre, andre gjør det ikke. Du kan selv velge å la det påvirke deg, eller ikke...

Når det gjelder jobb så forstår jeg deg, men det hadde jo manglet endel folk hvis småbarnsforeldre var tvunget til å velge ett annet yrke enn det som gir turnusarbeid, fordi de gjerne vil være tilstede for barna sine på helligdager. Alle må inngå kompromiss for at ting skal gå rundt. Men arbeidsleder burde jo ta hensyn til alle, ikke bare småbarnsforeldre. Jeg jobbet påske og 17. Mai, for å kunne få fri i julen i år. Er det virkelig ikke sånn hos dere? Får alle med barn alltid fri i alle høytider? Høres ut som en kabal som er vanskelig å få til å gå opp. Virker som dette irriterer deg såpass mye at du har litt skylapper på hvis jeg skal være helt ærlig.

Personen som spør hvor jeg jobber: det kommer jeg selvsagt ikke til å skrive på nett :)

jeg bor i en mellomstor by, men jeg bor litt på utsiden/på bygda. 

og selvsagt er innlegget mitt satt på spissen, det er ikke slik at jeg opplever dette her bidige dag, men når man opplever det, er det like irriterende hver gang. Spesielt når foreldrene bare smiler til meg, som om jeg syns det er like hysterisk morsomt at barnet bruker 5 minutter i køen på butikken, på noe foreldrene kunne gått unnagjort på 1 minutt. 

Og ja, vi skal egentlig rullere på helligdager, men det har skjedd mer en en gang for å si det sånn, at vi blir spurt av leder om vi ikke kan ta 'den og den dagen, fordi de og de har barn, og ønsker så gjerne å være hjemme med barna'.. og jeg har ikke samvittighet til å si nei, og jeg syns det er vanskelig å si nei til leder. Også opplevd at de med barn plutselig tar ut egenmelding eller sykemelding i røde dager (hvilke av de to vet jeg ikke, har bare hendt et par ganger at personen ikke kan komme på jobb allikvel), og da må ofte vi uten barn trå til. 

Hvilken film eller serie den ene brukeren her refererer til, aner jeg ikke, men kom ikke her å påstå at ingen småbarnsforeldre er slik, eller ikke lever i sin egen boble. 

Jeg sier selvsagt ikke at alle er slik :) men det er gjerne de som er slik, som stikker seg ut, og som man husker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...