AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Del Skrevet 27. desember 2019 Noen som kan forklare hva enorme forskjeller i progresjon skyldes? Jeg (mann 24) har trent sammen med en kompis i litt over et halvt år. Vi var temmelig like da vi startet (Max 75 i benk, max 6 pull-ups) og har fulgt det samme programmet nesten slavisk. Nå tar han 115 i benk og jeg 85, han 22 pull-ups og jeg 9. Han har også lagt på seg mange kg i muskler og fått synlige resultater, mens jeg er helt lik, kanskje hakket mer definert. Hæ? Anonymkode: 35e52...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Del Skrevet 27. desember 2019 Han kan være genetisk disponert til større muskelmasse. Han har et bedre kosthold? Han har en fysisk jobb, eller trener utenom? Han kan selvfølgelig også kjøpe "leppesalver" i Italia... mange muligheter. Anonymkode: 9c0c2...238 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Del Skrevet 27. desember 2019 Vi er genetisk disponert for ulik muskelbruk (se for deg maratonløper vs 100meter løper, eller kulestøter vs høydehopper). Jeg blir selv svært raskt bråsterk, og bygger fort muskler. Anonymkode: e1095...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Del Skrevet 27. desember 2019 Trening står for 30 % av sluttresultatet: riktig kosthold og hvile er resten. Trening i seg selv bryter jo NED muskler, men den rette hvilen og maten/drikken bygger kroppen opp igjen, litt sterkere, og litt mer definert, og i litt bedre form, enn før. Han har sikkert fått mer og bedre søvn, samt spist perfekt i forhold til restitusjonstid. Anonymkode: 53c84...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 27. desember 2019 #5 Del Skrevet 27. desember 2019 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #6 Del Skrevet 28. desember 2019 Du skriver at han løfter 115 mens du løfter 85. Har dere økt motstanden (vektene) like mye, eller har han økt mye mer enn deg? For å bli sterkere og større (hypertrofi) må man øke vektene man løfter. Anonymkode: d399f...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Del Skrevet 28. desember 2019 Har snakket med han med kosthold nå og vi er nok ganske ubevisste der begge to. Så vanskelig å si hvor mye av forskjellen som ligger der. Skjønner at genetikk er viktig - kan noen si noe om hva dette går på? Er det sånn at jeg sannsynligvis har mindre testosteron mens han har mer? 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du skriver at han løfter 115 mens du løfter 85. Har dere økt motstanden (vektene) like mye, eller har han økt mye mer enn deg? For å bli sterkere og større (hypertrofi) må man øke vektene man løfter. Anonymkode: d399f...bb9 Vi øker begge det vi kan øke. Skulle jeg ha økt like mye som han hadde jeg ikke fått trent.. Anonymkode: 35e52...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 28. desember 2019 #8 Del Skrevet 28. desember 2019 Den genetiske forskjellen ligger mest i type muskelfibre. En langdistanseløper har lange og tynne fibre mens en styrkeløfter har korte og tykkere fibre. De lange er best til utholdenhet, de korte til styrke. I tillegg er det forskjeller i antall mitokondrier i fibrene som er kraftverket i musklene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Del Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, andy capp said: Den genetiske forskjellen ligger mest i type muskelfibre. En langdistanseløper har lange og tynne fibre mens en styrkeløfter har korte og tykkere fibre. De lange er best til utholdenhet, de korte til styrke. I tillegg er det forskjeller i antall mitokondrier i fibrene som er kraftverket i musklene. Takk for svar! Interessant. Anonymkode: 35e52...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Del Skrevet 28. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi øker begge det vi kan øke. Skulle jeg ha økt like mye som han hadde jeg ikke fått trent.. Anonymkode: 35e52...557 Har verken du eller kameraten din trent på et tidligere tidspunkt i livet? Muskelminne gjør at de som har vært godt trent tidligere har lettere for å trene seg opp igjen. Du kan vurdere å prøve et annet treningsprogram hvis det du benytter nå ikke gir ønskede resultater. Tenker at du skulle ha opplevd noe mer resultater hvis du gikk fra helt utrent. Det er mange ulike programmer å velge i mellom. Kan du si litt om hvordan programmet dere bruker er lagt opp? Anonymkode: d399f...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #11 Del Skrevet 28. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Har verken du eller kameraten din trent på et tidligere tidspunkt i livet? Muskelminne gjør at de som har vært godt trent tidligere har lettere for å trene seg opp igjen. Du kan vurdere å prøve et annet treningsprogram hvis det du benytter nå ikke gir ønskede resultater. Tenker at du skulle ha opplevd noe mer resultater hvis du gikk fra helt utrent. Det er mange ulike programmer å velge i mellom. Kan du si litt om hvordan programmet dere bruker er lagt opp? Anonymkode: d399f...bb9 Begge har trent i perioder før, ikke noe stor forskjell der tror jeg. Vi varierer mellom 5x8 og pyramide (8-6-4-2-4-6-8). Trener de samme syv øvelsene hver gang, tre ganger i uka: knebøy, markløft, benkpress, skråbenk, militærpress, pull-ups og roing. Makser på én øvelse annenhver uke. Anonymkode: 35e52...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forumhei Skrevet 28. desember 2019 #12 Del Skrevet 28. desember 2019 Hørtes ut som et kult men tøft program, kanskje jeg tester det når jeg er ferdig med det jeg kjøre nå😊🤓💪 eneste jeg tenkte, og jeg er ingen ekspert.. at 5x8 eller pyramideoppsette kan være for tøft på markløftet, kanskje sentralnervesystemet ditt sliter med å hente seg inn som igjen svekker styrken på trening. At du egentlig er sterke en du tror om du får hentet deg inn, samt korrigert markløften? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå