Gå til innhold

Menn og alkoholbruk vs avholds

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg var sammen med en alkoholiker som slo i fylla, og har et fryktinngytende forhold til alkohol i dag. Jeg KAN ta to øl med en venninne et par ganger i året, men får mye vonde tanker og minner etter inntaket selvom det er hyggelig der og da får jeg det vanskelig psykisk når jeg kommer hjem. Noen ganger selvskader jeg meg etterpå fordi jeg forbinder alkohol med skade. Jeg er veldig ukomfortabel rundt fulle folk og er nesten ikke med i sosiale samlinger eller ting som konserter og lignende, fordi jeg blir så redd og angstfull. 

Før jeg levde med han så var jeg veldig sosial og likte å drikke, hadde stor omgangskrets og var uredd. Og det var på den måten jeg kom i kontakt med menn og ble kjent med menn. Syns ikke personlighet er like lett å bli kjent med edru eller i det hele tatt komme i kontakt edru. 

Jeg opplever på nettdating at menn tror jeg er en kristen, prektig, kjedelig dame når jeg sier jeg ikke drikker eller søker en mann som ikke drikker. De som allikevel vil chatte videre kommer frem til før eller senere at de vil ha en sosial dame de kan ta med på vennefest et par ganger i måneden, eller få lov til å selv gå på byen å feste hver helg og komme hjem full. Mismatch. 

Finnes det noen normale menn med samme åpenhet og sjarme som menn på byen, men som ikke drikker eller ikke syns drikking trenger å være en stor del av livet? 

I tillegg lurer jeg litt på hvordan et forhold der den ene (meg) ikke kan være med på masse sosiale samlinger (siden de stort sett inkluderer drikking) og stort sett er hjemme mens andre er sosiale, kan fungere med en normal mann? Blir jeg for kjedelig og er for skadet? 

Hvordan og hvor kan man finne en mann som er til å stole på, ikke drar på byen, ikke drikker oftere enn max en gang i måneden om vi ikke er samboere og max et par ganger i året i små mengder om vi er samboere? En mann med sjarme, åpenhet, sosiale ferdigheter og normal? 

Er jeg en skrulle som bare passer med andre skruller nå? 

Og når i en datingprosess ville dere fortalt om det voldelige forholdet? Ikke før langt ut i et seriøst forhold ville jeg sagt, men får jo tidlig spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker

Anonymkode: c444d...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det ut som du er ganske traumatisert av hva du har vært gjennom, og det er ikke rart. Det du har opplevd høres helt forferdelig ut! Når du beskriver at du de få gangene du faktisk tar en øl får det så vanskelig psykisk at du selvskader deg så er det veldig bekymringsverdig. For meg høres det veldig ut som at du kan ha behov for å snakke med helsepersonell (f eks en psykolog) for å få bearbeidet dette! Det er ikke gitt at dette er noe som "går over med tiden", så jo før du får jobbet med å bearbeide dette, jo mindre vil det hemme og påvirke deg gjennom livet, også på andre måter enn det som direkte omhandler alkohol. Ta kontakt med fastlegen din og fortell han/hun og be om henvisning til psykolog/DPS), evt kan du høre med et Krisesenter i nærheten av der du bor om de har noe tilbud for hjelp til bearbeiding etter partnervold.

Alkohol er, på godt og vondt, en del av kulturen vår, og de fleste synes nok det er "rart" med noen som er helt totalavholds, selv om jeg godt forstår hvordan det har blitt slik. Og det er jo ikke din skyld at du har fått denne vonde erfaringen og assosiasjonen! Jeg er selv en "normal mann" og er en som ikke drikker veldig mye (aldri full), men må si at for meg så føles det rart å skulle date noen som overhodet ikke drikker. Er mange "opplevelser" som det å dele en god flaske vin, øl, en drink, som jeg ville savne, uten at rusfølelsen har noe med det å gjøre. Ikke sikkert at alle andre "normale menn" føler det slik, men sånn er det for meg. (Og etter mitt forrige forhold så er jeg litt ekstra på vakt for "bagasje" av den formen, det spiller nok også inn).

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Har vært sammen med to alkoholikere. De nektet for det selv, selvfølgelig.

alkis 1 : tok til flaska etter skilsmisse med eks kona. drakk mye, og klarte ikke slutte. Ble alltid full og ufordragelig. Mye krangling. Kunne ikke reise i sosiale tilstelninger med han, da han alltid ble drita . Han dro i bryllup og ble tatt i promillekjøring etterpå. 20 dager i fengsel og saftig bot. 

alkis 2: tidligere rusmisbruker, og var overhodet ikke nøkter. Skulle alltid drikke på fredag kveld . og ble full og ubehagelig . 

Nå har mirakelet skjedd og jeg har funnet en som er helt avholds. Han liker ikke øl. noe så fantastisk. JEg klarer ikke synet og lukten av øl. Denne mannen skal jeg gifte meg og få barn med. Har letet så lenge og endelig fant jeg han. Nåla i høystakken . 

Anonymkode: 25083...c2f

• Liker 1
Skrevet

Ja, det finnes flotte menn som ikke drikker. Gjør som personen over, vær konsekvent og når du finner han tror jeg du vil takke deg selv for å ikke ha lagt lista lavere.

Tips mht det du gjør i dag; avbryt kontakten med disse mennene på nett med en gang du skjønner at de mener alkohol er viktig. De er ikke interessante.

Anonymkode: 31655...77e

• Liker 3
Skrevet

Finnes det noen normale menn med samme åpenhet og sjarme som menn på byen, men som ikke drikker eller ikke syns drikking trenger å være en stor del av livet? 

Hvor åpen er du for det siste? Der tror jeg det er langt lettere å treffe. Personlig er jeg ikke avholds, har ingen planer om å bli det, og ser heller ikke noe behov for det. Samtidig drar jeg sjelden på byen, og når det er alkohol involvert er det stort sett snakk om en øl eller to, ordne en paraplydrink eller dele en flaske vin.

Hvis tanken er å unngå helgefylla tror jeg det er ganske greit å finne en fyr. Det blir litt vanskeligere å finne en som ikke henter frem noe å drikke i soslale lag (skjønt der er nok venninner en større utfording med enn menn, sånn jeg ser det på mine bekjente), men det går vel det og. Skal du derimot ha en som er totalavholds må du fort finne en som enten er brent på samme måte som du er, eller på et eller annet vis (f.eks. gjennom religion) er ideologisk motstander av alkohol.

• Liker 2
Skrevet

Jeg søkte ikke etter det spesifikt, men kjæresten jeg møtte i sommer har et veldig lavt forbruk av alkohol. Jeg har aldri drukket med ham. Han er typen som tar seg en knert B. i kaffen eller kanskje en mikrobryggeriøl. Tror han drikker sjeldnere enn 1 gang i mnd. Det samme gjør jeg. Vi er begge opptatt av kosthold og trening. 

Anonymkode: e0b75...d8c

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Tor P skrev:

For meg høres det ut som du er ganske traumatisert av hva du har vært gjennom, og det er ikke rart. Det du har opplevd høres helt forferdelig ut! Når du beskriver at du de få gangene du faktisk tar en øl får det så vanskelig psykisk at du selvskader deg så er det veldig bekymringsverdig. For meg høres det veldig ut som at du kan ha behov for å snakke med helsepersonell (f eks en psykolog) for å få bearbeidet dette! Det er ikke gitt at dette er noe som "går over med tiden", så jo før du får jobbet med å bearbeide dette, jo mindre vil det hemme og påvirke deg gjennom livet, også på andre måter enn det som direkte omhandler alkohol. Ta kontakt med fastlegen din og fortell han/hun og be om henvisning til psykolog/DPS), evt kan du høre med et Krisesenter i nærheten av der du bor om de har noe tilbud for hjelp til bearbeiding etter partnervold.

Alkohol er, på godt og vondt, en del av kulturen vår, og de fleste synes nok det er "rart" med noen som er helt totalavholds, selv om jeg godt forstår hvordan det har blitt slik. Og det er jo ikke din skyld at du har fått denne vonde erfaringen og assosiasjonen! Jeg er selv en "normal mann" og er en som ikke drikker veldig mye (aldri full), men må si at for meg så føles det rart å skulle date noen som overhodet ikke drikker. Er mange "opplevelser" som det å dele en god flaske vin, øl, en drink, som jeg ville savne, uten at rusfølelsen har noe med det å gjøre. Ikke sikkert at alle andre "normale menn" føler det slik, men sånn er det for meg. (Og etter mitt forrige forhold så er jeg litt ekstra på vakt for "bagasje" av den formen, det spiller nok også inn).

Lykke til!

Det er jo dumt at det ikke går an å drikke alkoholfri vin og øl for den som ikke drikker. Det er jo ikke værre enn noen som er veganer, allergisk etc, det er stort sett det samme å ta litt hensyn til andre og se den andres behov litt. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes flotte menn som ikke drikker. Gjør som personen over, vær konsekvent og når du finner han tror jeg du vil takke deg selv for å ikke ha lagt lista lavere.

Tips mht det du gjør i dag; avbryt kontakten med disse mennene på nett med en gang du skjønner at de mener alkohol er viktig. De er ikke interessante.

Anonymkode: 31655...77e

Helt enig. Her må du tenke på deg selv. En som liker deg vil sette dine behov først .. håper jeg for mennene’s skyld 

• Liker 1
Skrevet

Du får se om du kan finne en omgangskrets hvor folk ikke drikker.

Jeg drikker heller ikke som deg, men er kvinne.

Anonymkode: bd9e2...da9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

..................

Hvordan og hvor kan man finne en mann som er til å stole på, ikke drar på byen, ikke drikker oftere enn max en gang i måneden om vi ikke er samboere og max et par ganger i året i små mengder om vi er samboere? En mann med sjarme, åpenhet, sosiale ferdigheter og normal? 

...................

Anonymkode: c444d...583

Mormonerkirken, Smiths venner og Jehovas Vitner er et godt sted å starte letingen om det er slike mennesker du søker. 

Skrevet

Hei.

Ja ser hva du skriver og mener. Mange bra tanker der!

"skrulle" ? Nei vet ikke det, men det e vell i et lys der du sammenligner deg med noen.

Som Tor P skriver er alkohol en del av kulturen vår, men hvor mye er det vell opp til oss selv å bestemme?

Jeg har i mange år vært "vanlig" har nok tenkt en god del på dette med alkohol minus og pluss, hvordan dette blir om jeg fortsetter å nyte alkohol eller om jeg blir helt avholds. Også som du nevner på datingfronten, dette med å "skulle " fortelle om hendelser og mitt valg hva det gjør med en samtale eller synet på meg :)

Nu kan man jo ikke skjære alle over en kam, masse bra folk som takler eller har et ok forhold til alkohol eller ikke alkohol. Siden jeg har kommet til den personlige avgjørelsen av å kutte alkohol tenker jeg bare for meg selv nu, og om dette påvirker hva andre tenker om meg eller forholder seg til meg er det litt son, di om det. Jeg har tenkt hvordan jeg vil leve! Om det ikke er "rom" for meg så får det heller bare vær, vil ikke gå på akkord med mine verdier. Føler meg sosial og interessert i flere ting i våres samfunn, men klart det med drikking og festing har jeg valgt bort av flere grunner og vil nevne en her, for jeg finner få positive grunner med å drikke og mange fler positive ting ved å la være. :)

Anonymkode: 3fd65...a9b

• Liker 1
Skrevet

Menn som er ganske opptatt av helse, kosthold og trening vil vel vere måteholdne (om ikkje avholds) med alkohol så det er vel ein grei plass å leite. Men dei vil vel ofte ha ei dame som er ganske opptatt av helse, kosthold og trening og...

Anonymkode: 408ed...1d7

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Bente1234 skrev:

Det er jo dumt at det ikke går an å drikke alkoholfri vin og øl for den som ikke drikker. Det er jo ikke værre enn noen som er veganer, allergisk etc, det er stort sett det samme å ta litt hensyn til andre og se den andres behov litt. 

De som ikke drikker kan jo drikke alkoholfritt om de vil. Men man kan jo ikke vente at alle gjør det.

Anonymkode: 0d124...3d9

Skrevet

Dere som skriver at man kan gå i kirken og se... Altså hallo??

Er alle noen drunkards her? Det finnes ikke noen som bare ikke liker alkohol? Faen.

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som ikke drikker kan jo drikke alkoholfritt om de vil. Men man kan jo ikke vente at alle gjør det.

Anonymkode: 0d124...3d9

Du misforsto... hvis min partner vil drikke alkohol med måte jeg aksepterer det så burde han akseptere at jeg foretrekker alkoholfritt. Nå er jeg single så d er ikke noe problem😂

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alle noen drunkards her? Det finnes ikke noen som bare ikke liker alkohol? Faen.

Ikke bare i kirken, men i de delene av kirken som har avholdenhet som grunnsteinene.  TS ber om tips hvor hun kan finne en helt bestemt type mennesker.  De hun søker er enten toppidrettsutøvere (som aldri er hjemme i sesongen) som er avholds fordi det virker forstyrrende på prestasjonene, eller pietister som er avholdne av andre grunner.  De fleste "normale" mennesker drikker alkohol i sosiale sammenhenger oftere enn det TS etterspør, og derfor kan de etterspurte være litt vanskelig å finne om man ikke leter der de oppholder seg. 

Banning i skrifts form er ukledelig, (og så lenge det finnes gode norske begreper trenger man heller ikke slenge rundt seg med engelske).

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Disse drikker ikke alkohol/er svært moderate:

Religiøse

Idrettsfolk 

Eks-alkoholikere 

Folk som tar medisiner som ikke skal blandes med alkohol og/eller er kroppslig sensitive for alkohol 

Arbeidsnarkomane som alltid er klar for å jobbe 

Foreldre med små barn

Folk med ansvar for dyr

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Verre med meg (dame), du finner meg i kirken, men aldri livet om jeg gir opp vinen min i helgene. Tror likevel ikke håpet er kjørt for ts, er jo mange menn som klarer å nyte få glass og unngå byen 😊

Anonymkode: bf35a...909

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse drikker ikke alkohol/er svært moderate:

Religiøse

Idrettsfolk 

Eks-alkoholikere 

Folk som tar medisiner som ikke skal blandes med alkohol og/eller er kroppslig sensitive for alkohol 

Arbeidsnarkomane som alltid er klar for å jobbe 

Foreldre med små barn

Folk med ansvar for dyr

Lykke til!

Og de som bare ikke syns alkohol er nødvendig for å ha det fin/gøy. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...