Gå til innhold

Kjørehastighet i tett tåke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her om dagen var jeg ute og kjørte på for meg helt ukjente veier, på vei hjem fra juleselskap. Plutselig kom tåken, det var helt tett, jeg kunne ikke se fem meter foran meg, og hadde derfor svært lite oversikt. Fartsgrensen på stedet var 70 eller 80, men på grunn av manglende sikt (hadde ikke sjans til å se om veien svinget seg litt fremfor meg eller noe) kjørte jeg mye saktere, tror jeg lå rundt 50 km/t. Etter en liten stund kom det en bil bak meg, og han begynte med en gang å blinke på meg. Dette var en slik vei at det var to felter delt med gul skillelinje, altså gikk feltene i hver sin retning. Det var på ingen måte sikt til at han kunne kjøre forbi, og det var ingen steder jeg kunne legge meg til siden for å slippe ham forbi (det var ingen veiskulder, kun grøft). Etter en stund kom vi heldigvis til en rundkjøring, så jeg tok en ekstra runde rundt og lot ham få kjøre forbi.

Hva skulle jeg gjort i denne situasjonen? Jeg opplevde det ikke som forsvarlig å kjøre fortere enn jeg gjorde, men personen i bilen bak meg var åpenbart uenig i den vurderingen. Jeg synes det er ganske merkelig å "mase" på en bilfører når det er tett tåke, men h*n var sikkert lokalkjent og kjente veiene bedre enn meg, så h*n visste hva som kom. 

Anonymkode: a0817...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegtrafikkloven § 6. Også § 3, da man kan si at du teorien var til hinder, men du satte ned hastigheten pga. forholdene.

Du kunne bare ligget i din hastighet til du fant et sted å svinge inn til siden så vedkommende bak kunne kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx said:

Vegtrafikkloven § 6. Også § 3, da man kan si at du teorien var til hinder, men du satte ned hastigheten pga. forholdene.

Du kunne bare ligget i din hastighet til du fant et sted å svinge inn til siden så vedkommende bak kunne kjøre forbi.

Det var jo det TS gjorde...?

Anonymkode: db060...2d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du løste det bra. Jeg driter i sånne som den som lå bak deg, kan han ikke vente til en finner ett sted en kan slippe forbi, så får han heller kjøre forbi som en idiot. 

Anonymkode: 5bd71...27f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjorde det riktige. Jeg var i en lignende situasjon nylig, og det var ubehagelig med utålmodige bilister bak meg. Ukjente svingete veier, stor elgfare og så tett tåke at jeg ikke kunne se hva som var rett ved siden av veien engang. Så jeg hadde ikke sjans til å kjøre til sides. Så da kjørte jeg i 30 i 80-sone med flere utålmodige bilister bak. Heldigvis lettet tåken litt etterhvert sånn at jeg fikk kjørt til sides.

Anonymkode: 524f7...d0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2019 at 8:42 PM, AnonymBruker said:

Her om dagen var jeg ute og kjørte på for meg helt ukjente veier, på vei hjem fra juleselskap. Plutselig kom tåken, det var helt tett, jeg kunne ikke se fem meter foran meg, og hadde derfor svært lite oversikt. Fartsgrensen på stedet var 70 eller 80, men på grunn av manglende sikt (hadde ikke sjans til å se om veien svinget seg litt fremfor meg eller noe) kjørte jeg mye saktere, tror jeg lå rundt 50 km/t. Etter en liten stund kom det en bil bak meg, og han begynte med en gang å blinke på meg. Dette var en slik vei at det var to felter delt med gul skillelinje, altså gikk feltene i hver sin retning. Det var på ingen måte sikt til at han kunne kjøre forbi, og det var ingen steder jeg kunne legge meg til siden for å slippe ham forbi (det var ingen veiskulder, kun grøft). Etter en stund kom vi heldigvis til en rundkjøring, så jeg tok en ekstra runde rundt og lot ham få kjøre forbi.

Hva skulle jeg gjort i denne situasjonen? Jeg opplevde det ikke som forsvarlig å kjøre fortere enn jeg gjorde, men personen i bilen bak meg var åpenbart uenig i den vurderingen. Jeg synes det er ganske merkelig å "mase" på en bilfører når det er tett tåke, men h*n var sikkert lokalkjent og kjente veiene bedre enn meg, så h*n visste hva som kom. 

Det eneste som er helt sikkert er at om en fjott bak begynner å blinke så bruker jeg lenger tid på å slippe vedkommende forbi enn om det ikke blir blinket. Er det tåke reduserer man hastigheten så mye at man fortsatt kan klare å bremse opp for uventede ting som kunne skje foran. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar. Jeg er nå beroliget om at jeg oppførte meg riktig :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, skrue skrev:

Det eneste som er helt sikkert er at om en fjott bak begynner å blinke så bruker jeg lenger tid på å slippe vedkommende forbi enn om det ikke blir blinket. Er det tåke reduserer man hastigheten så mye at man fortsatt kan klare å bremse opp for uventede ting som kunne skje foran. 

Skjønner ikke hvorfor så mange føler for å "ta igjen". Slapp av, ikke bli sint.

Anonymkode: 13192...e4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde som du skulle ts, nemlig kjøre etter forholdene. Det samme gjorde jeg i helgen da det var usaltet, glatt ,sporete og svingete med elgfare i åttisone og piggfritt. Da blir femti - seksti, enda lavere i svinger det fornuftige. Men mange kjører som de har vett til, og skal fram koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som skriver her dere ikke «gidder» å slippe forbi; er det gøy å skape trafikkfarlige situasjoner?

Syns ts gjorde en grei jobb med å finne en løsning på å slippe fram når det ikke var andre muligheter.

Opplevde sjøl den værste saktekjøringaksjonen på bar vei overigårs. Bor i fjellområde der det kan være snø/isdekke vinterstid men den dagen var det faktisk mildt og bart. Denne jula har det vært mange turister/byfolk som har kommet trekkende oppover, med mer trafikk på veiene her. Så var det altså en SUV lignende bil som mente han skulle ligge i 60  i 80-sona over 3 mil. I tillegg var det en konebil bak han som syns den farta var topp, så køen vokste og vokste og vokste. På strekningen er det få muligheter for forbikjøring men dertil mange bussholdeplasser! Så hva som var så forbaska vanskelig å svinge av å slippe forbi køen kan en bare spekulere i. Mest sannsynlig en pensjonist som glømmer å sjekke speila/turist uten piggdekk.

Syns bare det er trist med folk som «har det gøy med» å lage kø, nekter å slippe folk forbi/svinge av. Er det dårlig sikt/føre er det fullstendig forståelig, men i dagslys på bar vei; nei.

Anonymkode: dcddb...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigerfar har kjørt fjelloverganger mange ganger i løpet av livet, og nå i jula var intet unntak. Over Hemsedalsfjellet var det fint, men det var isete vei på deler av strekningen. Han kjører piggfritt, men kjenner både bil og føre ganske godt, så han ligger stort sett mellom 80 og 90 der fartsgrensa er 80. Like fullt så danner det seg kø med utålmodige folk bak, og noen velger også å frese forbi i hundreoghelvete. Det kan gå så innmari galt på isete vei, det. 

Det han gjorde var å med jevne mellomrom kjøre inn på busslommer eller lignende for å unngå så mange som mulig av disse hodeløse forbikjøringene. Jeg synes at det er en god holdning, slipp forbi folk uansett. 

Nå kan ikke dette sammenlignes med tett tåke, og jeg synes TS gjorde det eneste riktige. Det er synd at man skal føle seg presset til høyere fart når man ikke ser langt nok fram til å f.eks. kunne håndtere en sving som kommer brått på. Da er eneste løsningen lavere fart.

Anonymkode: d301c...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/26/2019 at 8:42 PM, AnonymBruker said:

Du handlet helt i tråd med lovverket og ikke minst hva som er fornuftig. Ikke hør på disse menneskene som oppfordrer til hevn og lovbrudd i tråden. Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...