Gå til innhold

Å begynne med liten bokstav og mange punktum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Jeg får helt fnatt når jeg ser folk starte setninger med liten bokstav. De samme personene bruker punktum midt i setningen, og begynner ny setning med liten bokstav igjen. Jeg ser det som oftest på fb,og jeg skjønner ikke hvordan de tenker når de skriver sånn.Har de lese og skrivevansker/ordblind? 

Et eksempel på dette:vakker solnedgang.i kveld.var ute med båten sammen med. kåre.og vi fisket sei. fikk torsk også. topp kveld. 

 

Anonymkode: 7d083...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg. Helt åpenbare feil med tanke på rettskriving gjør at jeg får lettere fnatt =(

 

...Jeg er nok en av de sjeldne som synes at rettskriving er sexy.....

 

😃

 

Anonymkode: d6eb9...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Helt åpenbare feil med tanke på rettskriving gjør at jeg får lettere fnatt =(

 

...Jeg er nok en av de sjeldne som synes at rettskriving er sexy.....

 

😃

 

Anonymkode: d6eb9...5ce

Jepp, det synes jeg også😉

Ts. 

Anonymkode: 7d083...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på at de skriver fra mobil? Da kan det bli en ustabil ortografi. Jeg opplever problemer med det hele tiden. Håper dog at folk er opptatt av budskapet og ikke henger seg opp i det andre. 
 

går det Ann altså......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg får helt fnatt når jeg ser folk starte setninger med liten bokstav. De samme personene bruker punktum midt i setningen, og begynner ny setning med liten bokstav igjen. Jeg ser det som oftest på fb,og jeg skjønner ikke hvordan de tenker når de skriver sånn.Har de lese og skrivevansker/ordblind? 

Et eksempel på dette:vakker solnedgang.i kveld.var ute med båten sammen med. kåre.og vi fisket sei. fikk torsk også. topp kveld. 

 

Anonymkode: 7d083...4b1

Første markering: her skal det ikke være komma. 

Andre markering: Det skal være mellomrom etter punktum.

Tredje markering:

- Det skal være mellomrom etter punktum.

- Det heter lese- og skrivevansker. Det er en forkortet form av lesevansker og skrivevansker. "Lese" henger altså også sammen med vansker, og det markeres med bindestrek.

- Når du setter "lese- og skrivevansker" sammen med "ordblind" med en skråstrek, betyr det at de to ordene begge passer inn i setningen. Her står det altså "har de lese- og skrivevansker " og "har de ordblind"? Ordblind er et adjektiv, og det er ikke noe man kan HA, like lite som man kan ha falmet eller grønn.

For at dette skal bli riktig, kan du bytte ut ordblind med ordblindhet eller dysleksi, eller du kan skrive om setningen, for eksempel: "Har de lese- og skrivevansker, eller er de ordblinde?" Merk også at adjektivet bøyes i flertall.

Egentlig bryr jeg meg ikke om hvordan du skriver, men det var noe med stein og glasshus....

Anonymkode: 424f5...958

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg over alle de prikkene som skal være med til tider, og jeg tror avsender gjør det for at teksten skal fremstå mer muntlig og "flytende", selv om den egentlig bare blir usammenhengende kaos. 

Eksempel: 

Hadde en skikkelig fin tur på hytta...sjøen var blank, himmelen blå...neste gang håper jeg vi får med barna...iallefall ut i båt - eller på fjellet...med fjellsko og topplue...norsk sommer på sitt beste <3<3<3<3<3

Anonymkode: 90cf1...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

...jeg syns det skaper mere liv i innholdet og bruker det ofte selv. :nigo: 

....jeg også :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... burde vært forbudt. 

(trodde det var slike setninger ts mente da jeg leste overskriften) 

Anonymkode: eb468...2f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 13.01, AnonymBruker skrev:

..... burde vært forbudt. 

(trodde det var slike setninger ts mente da jeg leste overskriften) 

Anonymkode: eb468...2f4

Det er et fint språklig virkemiddel hvis man klarer å bruke det riktig. En viktig del av det å bruke det riktig er å bruke tre prikker (en ellipse), ikke to, fire, fem eller flere. 

Anonymkode: e3e10...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...