Gå til innhold

Hvor i Bergen er det best å bo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller man bytter buss på Møhlenpris, enkelt og greit 😉

Anonymkode: 5033e...a4e

Ja, det kan du selvsagt. Da omgår du Straxhuset, men du mister korrespondansen - for det er ikke tid til turen over Puddefjordsbroen og joggeturen over gangbroen.. Med andre ord forlenger du reisetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sandviken og Nordnes er idyllisk. Førstnevnte er nærmere byfjellene, mens Nordnes – i mine øyne – har et bedre nærmiljø.

Møhlenpris er Bergens svar på Grünerløkka. Holder på å bli bilfritt. 

Kalfaret – flott villaområde nært sentrum med mange vakre hager. 

Møllendalsbakken – en perle der det sjeldent kommer noe for salg. 

Kronstadhøyden – fantastisk område rett sør for sentrum med det beste kollektivtilbudet i byen når Bybanen til Fyllingsdalen står klart. En del store hager og veldig lite gjennomgangstrafikk. 

Solheim – nært sentrum, men ellers et sted man holder seg unna med mindre man virkelig vil spare noen slanter. Oppført i etterkrigstiden og store deler av bygningmassen er i dårlig stand. Bor der selv. Greit sted å leie, men ikke eie. 

Anonymkode: eb4b0...c5f

Aldri hørt noen omtale Møllendalsbakken som en perle, det er en sterkt trafikkert vei med blokkbebyggelse og næringseiendom der det ofte er leiligheter til salgs. En kjapp titt på finn viser flere boliger til salgs der pr nå. Sikker på at du ikke forveksler med noe annet her?

Anonymkode: 985bc...b65

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blondie65 skrev:

Ja, det kan du selvsagt. Da omgår du Straxhuset, men du mister korrespondansen - for det er ikke tid til turen over Puddefjordsbroen og joggeturen over gangbroen.. Med andre ord forlenger du reisetiden.

Ikke ved reise til Sandsli i hverdagen, da går bussene hvert tiende minutt. Så ser ikke problemet med å bo på Laksevåg, synes busstilbudet er veldig bra (ikke bare til Sandsli). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ved reise til Sandsli i hverdagen, da går bussene hvert tiende minutt. Så ser ikke problemet med å bo på Laksevåg, synes busstilbudet er veldig bra (ikke bare til Sandsli). 

Reiser du ofte den veien? Husk at du skal stå ute i de ti minuttene hele året mens det regner. Jeg har gjort det i en årrekke (flyttet nå da) og jeg anbefaler det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Reiser du ofte den veien? Husk at du skal stå ute i de ti minuttene hele året mens det regner. Jeg har gjort det i en årrekke (flyttet nå da) og jeg anbefaler det altså ikke.

Tok buss den ruten en uke jeg ikke hadde bilen. Synes bussene traff hverandre godt, stod ikke lenge og ventet. Men nå er dette noen år siden, så mulig det er endringer på den ruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tok buss den ruten en uke jeg ikke hadde bilen. Synes bussene traff hverandre godt, stod ikke lenge og ventet. Men nå er dette noen år siden, så mulig det er endringer på den ruten. 

Jeg vil ikke gå så veldig i detalj her, men strekningen Gyldenpris videre med Sandsli var bare en del av min reiserute. Det var ingenting som traff her. Jeg stod ofte ute og frøs og ble klissblaut. Derfor anbefaler jeg ingen som skal arbeide i Sandsli/Kokstad området å bo på Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Skjold, like før Lagunen. Synes det er et fint sted å bo med barn. 

Anonymkode: c45d6...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt noen omtale Møllendalsbakken som en perle, det er en sterkt trafikkert vei med blokkbebyggelse og næringseiendom der det ofte er leiligheter til salgs. En kjapp titt på finn viser flere boliger til salgs der pr nå. Sikker på at du ikke forveksler med noe annet her?

Anonymkode: 985bc...b65

Stusset også på denne...

Anonymkode: 4aed1...a50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
DominantHr skrev (På 28.12.2019 den 12.39):

Bergen er en klassedelt by. Med så få dager uten regn, betyr solsiden/sider alt.

Som utflyttet Bergenser er byens svar på Frogner/overklasse bydeler; Fjellsiden, Starefossen og Kalfaret (vestvendt på Fløyfjellsiden).

Paradis/Fana er også bra.

Bønes (Fana) er en forholdsvis ny bydel hvor mange velutdannete barnefamilier som jobber innen olje & gass/teknologi, holder hus.

Sandviken (nede mot sjøen)/Måkeskjæret er ofte et valg for nyrike.

Resten blir varierende grad av (lavere) middelklasse/arbeiderklasse.

Bønes/Kråkenes (gamle Fana) er ikke en ny bydel, men jo Bønes delen ble kraftig utbygget på 80 tallet.

Anonymkode: bb8ab...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2019 den 12.42):

Som utflyttet bergenser bør du jo vite at Bønes faktisk tilhører Fyllingsdalen!😊

Anonymkode: 492ad...0c9

Men det har det ikke alltid gjort, Bønes er gamle Fana og var en del av Fana kommune i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DominantHr skrev (På 28.12.2019 den 12.47):

Jeg tror ingen som bor i rekkehus på Bønes vil si at de bor i Fyllingsdalen, som er en drabantby. Ingen på Nordstrand (i Oslo) vil si at de bor på Holmlia ("Søndre Nordstrand").

Og jeg som bor på Kråkenes vil definitivt ikke si at jeg bor i Fyllingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2019 den 19.28):

Jeg har bodd på Laksevåg i mange år. Området har virkelig blitt bedre, og vil trolig få et bedre rykte når politikerne tar grep om å flytte strax huset som ligger under puddefjordsbroen. Men dette merker ikke man noe til de fleste steder på Laksevåg. Dessuten er det raskt å komme seg til de fleste bydeler uten kø. Jeg ville nok unngått kø mot Sotra/Askøy og mot Åsane. Fra Laksevåg kan man komme seg bompengefritt over til Fyllingsdalen. Det går hyppig med busser, ca 10min til sentrum. Altså raskere reisetid enn de fleste som tar bybanen.

Anonymkode: ee403...d95

Strax huset ligger jo i gamle blodbyen, så egentlig forståelig å plassere det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

Solheim på sørsiden (og nordsiden for så vidt) er veldig fint. Jeg bor på sørsiden. Ser daglig familier med barn. Man kan få vakker utsikt ved å bo lenger oppe i høyden, da får man også gode turmuligheter i nærheten. Nærhet til sentrum er også et stort pluss. Strålende fornøyd :) 

Anonymkode: 6cd76...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 22.44):

Men det har det ikke alltid gjort, Bønes er gamle Fana og var en del av Fana kommune i sin tid.

På slutten av nitti- tallet, så gikk grensen ca ved Bønes senter på hvilke skoler man havnet på. De på oversiden av Bønes Senter havnet på ungdomsskole og vgs i Fyllingen. De som bodde nedenfor for senteret og på øvre Kråkenes havnet på storetveit ungdomsskole og Fana gymnas. 

Anonymkode: 808cc...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fint å bo ved Straxhuset eller KIWI Hamregården? :D 

Anonymkode: 6eaa4...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mammahjarte skrev (På 26.12.2019 den 18.38):

Øverste delen av kalfaret. Nordnes. Unngå danmarksplass og laksevåg. Sandvika går greitt og, skuteviken er fin. 

Nei! Aldri si SandvikA i Bergen. 😄🫠

Anonymkode: 32299...ef2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Mølenpris, koselig plass. Minde, helt ok, og Sandviken er fint. Nordnes er fint. Når vi fikk barn flyttet vi til Bjørnafjorden. Fikk da (2015) et stort funkishus med sjøutsikt og hage for samme pris som leiligheten på 70 kvm som vi hadde på Minde. Tar meg 15 minutter med bil til Lagunen, så er ikke langt unna Bergen. Bare et lite tips om dere har barn og trenger mer plass. 

Anonymkode: 32d16...303

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 11.44):

Solheim på sørsiden (og nordsiden for så vidt) er veldig fint. Jeg bor på sørsiden. Ser daglig familier med barn. Man kan få vakker utsikt ved å bo lenger oppe i høyden, da får man også gode turmuligheter i nærheten. Nærhet til sentrum er også et stort pluss. Strålende fornøyd :) 

Anonymkode: 6cd76...d14

Solheim/Løvstakksiden er slum selv om noen områder har pen utsikt/bra turområde. Jeg bodde der selv i 13 år og måtte ofte ringe nærpolitet pga rus og bevisstløse folk på plenen. Området rustes opp men. Bor mange barnefamilier der ett år eller to siden det er billig, men en god del flytter derfra når de får råd og det er mye utskiftninger i skolen feks. Leo Akij er derfra og har skrevet om det. 

Anonymkode: 32299...ef2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...