AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #41 Del Skrevet 28. desember 2019 Jeg bor på Landås og trives godt. Jeg har ti minutter å gå til bybanen, to minutter til buss som går til byn og til Fana, fem km til byen, som er helt innafor å sykle. Det er en bydel hvor det er greit å klare seg uten bil, siden det er bompenger både mot nord og sør. Om du vil bo svært sentrumsnært, er indre Sandviken, Nordnes og Sydneshaugen fine alternativ, i tillegg til Møhlenpris. Anonymkode: 5f996...c98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #42 Del Skrevet 28. desember 2019 Eidsvågsneset, Sandviken, Bønes. Anonymkode: 808cc...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 28. desember 2019 #43 Del Skrevet 28. desember 2019 Det beste må jo være å bo i samme bydel som arbeidsplassen ligger. Det har jo en innflytter uten noe tilhørighet til noen spesiell bydel en gylden mulighet til. Den store klasseskillet som blir nevnt er det vel helst de som føler seg på «toppen» som kjenner. Vi i arbeiderklassen lever lykkelig uvitende om den. Hvilken skolekrets som er best er også varierende. Før var Laksevåg/ Loddefjord verst, men i senere år er det mest stoff/ misbruk av ulovlige stoffer i Fana bydel. Har dere barn som driver med en spesiell sport, kan dere undersøke hvilken bydel som har best tilbud på det. Det er alltid kø til Sotra om ettermiddagen, og det er ofte kø til Åsane. Det er veldig mye veiarbeid mot Fana, men det blir sikkert supert når det blir ferdig. Det går bybane helt til Flesland, så kollektivtrafikken er bra den veien. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DominantHr Skrevet 28. desember 2019 #44 Del Skrevet 28. desember 2019 Sprøyterommet i Bergen ble plassert på det mest skyggefulle stedet i byen, under Puddefjordsbroen på Damsgaardsiden. Trøsten får være at det kanskje regner mindre på sprøyteromtaket enn i Starefossen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #45 Del Skrevet 28. desember 2019 På 26.12.2019 den 0.48, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på om du har barn. Bergen er en klassedelt by, og noen skolekretser ønsker man rett og slett å unngå. Hvis det ikke er noen barn i bildet så funker hvor som helst. Anonymkode: 26614...2ca Er jo ikke like klassedelt som mange andre byer? Syntes det var veldig fascinerende som nyinnflytter hvordan noen gater var regnet som bra, og andre som dårlige av de "lokale". For eksempel Hop. Det er 300m fra toppen av kransekaken til "slummen". Eller Fløen/Kronstad-området. I starefossen var det mange som hadde arvet hus, men ikke så mange penger... 😉 Anonymkode: 0ea19...821 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #46 Del Skrevet 28. desember 2019 Jeg har bodd på Laksevåg i mange år. Området har virkelig blitt bedre, og vil trolig få et bedre rykte når politikerne tar grep om å flytte strax huset som ligger under puddefjordsbroen. Men dette merker ikke man noe til de fleste steder på Laksevåg. Dessuten er det raskt å komme seg til de fleste bydeler uten kø. Jeg ville nok unngått kø mot Sotra/Askøy og mot Åsane. Fra Laksevåg kan man komme seg bompengefritt over til Fyllingsdalen. Det går hyppig med busser, ca 10min til sentrum. Altså raskere reisetid enn de fleste som tar bybanen. Anonymkode: ee403...d95 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #47 Del Skrevet 29. desember 2019 Helt klart Minde! (Ikke Løvstakksiden. Billigere der, men dårligere solforhold og bussforbindelse). Bra sted om du har barn eller ikke. Ikke negativt for barn å gå på flerkulturell skole. De får utvidet horisont og mangfoldet gjør det enklere for folk å være seg selv. Anonymkode: ab7c7...a5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #48 Del Skrevet 29. desember 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Er jo ikke like klassedelt som mange andre byer? Syntes det var veldig fascinerende som nyinnflytter hvordan noen gater var regnet som bra, og andre som dårlige av de "lokale". For eksempel Hop. Det er 300m fra toppen av kransekaken til "slummen". Eller Fløen/Kronstad-området. I starefossen var det mange som hadde arvet hus, men ikke så mange penger... 😉 Anonymkode: 0ea19...821 Hva er det med Hop? Anonymkode: bbc1e...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #49 Del Skrevet 29. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt klart Minde! (Ikke Løvstakksiden. Billigere der, men dårligere solforhold og bussforbindelse). Bra sted om du har barn eller ikke. Ikke negativt for barn å gå på flerkulturell skole. De får utvidet horisont og mangfoldet gjør det enklere for folk å være seg selv. Anonymkode: ab7c7...a5b Løvstakksiden har virkelig god bussforbindelse. Sola skinner uansett ikke i folks ræv. Om dere flytter dit, venn dere til: Stjålet post -er du så lur at du låser postkassen blir den ødelagt. Skrikende studenter på vei til/fra fest. Romfolk som roter i bosspannet. Hushaier som ikke ser verdien av å sørge for at husene/hagene ser ok ut, de får jo leieinntekter uansett. Parkeringsproblemer om du har bil. Anonymkode: 72b34...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #50 Del Skrevet 29. desember 2019 Jeg har bare bodd i Bergen som student, men stortrivdes på Møhlenpris. I dag ville jeg gjerne bodd på Nordnes eller Sandviken (men ikke for langt ut). Anonymkode: 8c217...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #51 Del Skrevet 29. desember 2019 På 27.12.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev: Ikke meg som skrev dette, men kan tenke meg enkelte områder i Laksevåg, Loddefjord, Fyllingsdalen kanskje selv om det er bedre, noen områder i Åsane (Flaktveit) og området rundt Sletten/slettebakken. Anonymkode: c91b8...c53 Dette er gamle fordommer og henger igjen fra 80-90 tallet. I Bergen Vest har oppvekstmiljøet blitt veldig bra- og de store utfordringene med ungdom, rus og vold er nå under oppblomstring i Bergen sør. Fana/Nesttun området. Jeg har barn på ungdomstrinn og er i tillegg natteravn i Loddefjorddalen. Her er det nå fint å vokse opp. Anonymkode: e2dc9...141 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2019 #52 Del Skrevet 29. desember 2019 På 28.12.2019 den 19.28, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd på Laksevåg i mange år. Området har virkelig blitt bedre, og vil trolig få et bedre rykte når politikerne tar grep om å flytte strax huset som ligger under puddefjordsbroen. Men dette merker ikke man noe til de fleste steder på Laksevåg. Dessuten er det raskt å komme seg til de fleste bydeler uten kø. Jeg ville nok unngått kø mot Sotra/Askøy og mot Åsane. Fra Laksevåg kan man komme seg bompengefritt over til Fyllingsdalen. Det går hyppig med busser, ca 10min til sentrum. Altså raskere reisetid enn de fleste som tar bybanen. Anonymkode: ee403...d95 Vel - som jeg har prøvd å si noen ganger: Alt avhenger av hvor man skal jobbe. Ja, Laksevåg er faktisk helt OK når det gjelder avstand til sentrum. Men denne byen er så idiotisk laget at i det øyeblikket du f.eks. skal fra Holen til Sandsli så sliter du. Da må du nemlig gå av 16/17 bussen like ved det helv. ... Straxhuset og vasse gjennom narkissene som sitter der for å komme til linje 50 som går til Sandsli. Eller du kan plusse på reisetiden med 10-15 minutter og skifte i sentrum (inkludert gå avstand). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #53 Del Skrevet 2. januar 2020 Landås/Slettebakken anbefales, supersentralt med kollektivtilbud. Anonymkode: 6f729...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #54 Del Skrevet 2. januar 2020 På 28.12.2019 den 12.54, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke, men vi sier iallfall ikke at vi bor i Fana! Og for oss som bor på Bønes så skjer jo alt i dalen, f.eks nav-kontoret man tilhører som bøneser😊 Anonymkode: 492ad...0c9 Bor du på bråket eller noe? Ja, det er nærmere Fyllingsdalen. Men om man bor line ved Bønes barneskole, på kråkenes eller Kleiven, tror jeg ikke man er ofte i Fyllingsdalen. Man er vel ikke ofte på nav? Anonymkode: c6cfd...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #55 Del Skrevet 2. januar 2020 På 26.12.2019 den 18.38, mammahjarte skrev: Øverste delen av kalfaret. Nordnes. Unngå danmarksplass og laksevåg. Sandvika går greitt og, skuteviken er fin. Det heter SANDVIKEN. Sandvika er i Oslo Anonymkode: da2f6...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #56 Del Skrevet 3. januar 2020 Syntes Sotra er koselig Anonymkode: a3fdc...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #57 Del Skrevet 4. januar 2020 Sandviken og Nordnes er idyllisk. Førstnevnte er nærmere byfjellene, mens Nordnes – i mine øyne – har et bedre nærmiljø. Møhlenpris er Bergens svar på Grünerløkka. Holder på å bli bilfritt. Kalfaret – flott villaområde nært sentrum med mange vakre hager. Møllendalsbakken – en perle der det sjeldent kommer noe for salg. Kronstadhøyden – fantastisk område rett sør for sentrum med det beste kollektivtilbudet i byen når Bybanen til Fyllingsdalen står klart. En del store hager og veldig lite gjennomgangstrafikk. Solheim – nært sentrum, men ellers et sted man holder seg unna med mindre man virkelig vil spare noen slanter. Oppført i etterkrigstiden og store deler av bygningmassen er i dårlig stand. Bor der selv. Greit sted å leie, men ikke eie. Anonymkode: eb4b0...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ansvarlig_borger Skrevet 4. januar 2020 #58 Del Skrevet 4. januar 2020 On 12/25/2019 at 11:16 PM, AnonymBruker said: Jeg er på leilighetsjakt i Bergen. Hvor i byen er det finest å bo og hvorfor? Anonymkode: 996a3...9e8 Jeg ville sagt Damsgårdssundet. Sentralt og fint område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #59 Del Skrevet 4. januar 2020 På 28.12.2019 den 12.39, DominantHr skrev: Bergen er en klassedelt by. Med så få dager uten regn, betyr solsiden/sider alt. Som utflyttet Bergenser er byens svar på Frogner/overklasse bydeler; Fjellsiden, Starefossen og Kalfaret (vestvendt på Fløyfjellsiden). Paradis/Fana er også bra. Bønes (Fana) er en forholdsvis ny bydel hvor mange velutdannete barnefamilier som jobber innen olje & gass/teknologi, holder hus. Sandviken (nede mot sjøen)/Måkeskjæret er ofte et valg for nyrike. Resten blir varierende grad av (lavere) middelklasse/arbeiderklasse. Ser flere nevner at Bergen er en klassedelt by. Det er kanskje rett, men Bergen er merkelig og ustrukturert klassedelt. I alle eldre bydeler omtrent er det ja og nei områder, og de fleste skolekretser inneholder folk fra ulike "klasser". Det er ikke bare negativt. Der jeg vokste opp, i et middelklasseområde, var det ti minutter å gå til de rikes område, ti minutter motsatt vei å gå til der hvor det var mange kommunale boliger, og alle samlet i samme skolekrets. Jeg har derfor alltid hatt venner fra alle samfunnslag, og det var en god ting å ta med seg i livet. Det er noen områder hvor det er mest middelklasse og opp. Nattlandsfjellet og Sædalen for eksempel. (Bra steder å bo, men på Nattlandsfjellet er det dårlig med kollektiv transport, selv om bynært.) Selv Paradis og Hop har vel sine nei områder. Kan egentlig ikke komme på et eneste område i Bergen hvor kun rike bor. Det er litt av hvert de fleste steder. Starefossen er nevnt som et sted pengesterke bor. Jeg kjenner folk som bor der som ikke har spesielt god råd. Boliger går gjerne i arv, uten at det nødvendigvis følger mye penger med. Jeg synes det er bra at de fleste skolekretser er blandet. Anonymkode: 6e972...79d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #60 Del Skrevet 4. januar 2020 På 29.12.2019 den 22.38, Blondie65 skrev: Vel - som jeg har prøvd å si noen ganger: Alt avhenger av hvor man skal jobbe. Ja, Laksevåg er faktisk helt OK når det gjelder avstand til sentrum. Men denne byen er så idiotisk laget at i det øyeblikket du f.eks. skal fra Holen til Sandsli så sliter du. Da må du nemlig gå av 16/17 bussen like ved det helv. ... Straxhuset og vasse gjennom narkissene som sitter der for å komme til linje 50 som går til Sandsli. Eller du kan plusse på reisetiden med 10-15 minutter og skifte i sentrum (inkludert gå avstand). Eller man bytter buss på Møhlenpris, enkelt og greit 😉 Anonymkode: 5033e...a4e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå