Gå til innhold

Hvor i Bergen er det best å bo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bør man bo da?😁

Anonymkode: 996a3...9e8

Det står i første avsnitt, gjør det ikke? Søndre bydel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Blondie65 skrev:

Wergeland er også et kuldehull uten like. Bare nevner det - det er omtrent det eneste negative.  :)

Det er jeg faktisk veldig uenig i! Kaldt nede i Kanalveien, men ikke Wergeland. Og ja, bor det selv 🤩

Anonymkode: 01aeb...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det heter Sandviken. Jeg får helt vondt i hele sjelen av at man kaller Bergenske Sandviken for noe annet enn Sandviken.

Når du klarer å skrive Skuteviken, burde du også klare å skrive Sandviken. 

Signerer :Nikke:

Sandvika ligger forøvrig rett sør for hovedstaden, på vestsiden av Oslofjorden.

Sandviken derimot ligger i Bergen.

Anonymkode: df34b...d36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis du skal arbeide i søndre bydel - altså Fana, Sandsli, Kokstad, Nesttun eller tilsvarende, så må du dessverre grunnet bompenger og idiotisk veiplanlegging i mange tiår, bo i søndre bydel. Det er fint der altså, det er ikke det.

Åsane er helt håpløst hvis du ikke arbeider der. En liten stenging av Fløifjellstunnelen og man har det gående i timesvis med trafikkaos. Bergen vest, Askøy og Sotra sliter med det samme. Det er aldeles håpløst hvis det først skjer noe i en av tunnelene - omkjøringsveiene er ikke dimmensjonert for trafikken.

Sentrale områder som dessverre ikke er egnet er Gyldenpris (ved Puddefjordsbroen) takket være en voldsom høy konsentrasjon av kommunale boliger samt Strax huset. Av samme grunn er Danmarksplass et problem. 

Hvis man først skal påpeke rettskriving av stedsnavn, så skrives det Danmarks plass,  ikke danmarksplass. 😊

Anonymkode: a6b52...317

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna strekningen Danmarksplass-Laksevåg! Og hvis du ender opp der så styr i hvert fall unna området rundt Straxhuset/Puddefjordsbroen! 
Vil heller ikke anbefale Fyllingsdalen, iallfall ikke for de neste årene! Dette pga ekstremt mye arbeid i forbindelse med bybanen rett og slett! Eller, også sånn generelt, har du barn så styr iallfall unna Lyshovden Oppveksttun om du ender opp i dalen! Som andre nevner så er også Flaktveit et sted du bør unngå om du har barn!

Anonymkode: 492ad...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man først skal påpeke rettskriving av stedsnavn, så skrives det Danmarks plass,  ikke danmarksplass. 😊

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Så bra. Jeg er fra området, så litt opptatt av det.

Er for øvrig mange bra områder å bo i rundt Danmarks plass,  men dessverre også områder jeg ikke ville bodd i . Sånn er det i de fleste bydeler , noen gater/bygårder er det greit å unngå, men sånn ca alle steder har sine perler.  Jeg ville tatt utgangspunkt i budsjett, beliggenhet for arbeidsplass/ skole og livssituasjon ellers. Forteller du oss litt mer er det lettere å anbefale deg noe, trådstarter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig å bo i Morvik og Tertnes (Åsane), men det forutsetter at du jobber i området Åsane-Arna-Knarvik. 

Deler av Fyllingsdalen er fint, liker godt Landås, og det er fint i Fana.

Anonymkode: d4bc0...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er i bruk i offentlige skriv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hyggelig å bo i Morvik og Tertnes (Åsane), men det forutsetter at du jobber i området Åsane-Arna-Knarvik. 

Deler av Fyllingsdalen er fint, liker godt Landås, og det er fint i Fana.

Anonymkode: d4bc0...a49

Knarvik betyr jo fort 2 bommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er en klassedelt by. Med så få dager uten regn, betyr solsiden/sider alt.

Som utflyttet Bergenser er byens svar på Frogner/overklasse bydeler; Fjellsiden, Starefossen og Kalfaret (vestvendt på Fløyfjellsiden).

Paradis/Fana er også bra.

Bønes (Fana) er en forholdsvis ny bydel hvor mange velutdannete barnefamilier som jobber innen olje & gass/teknologi, holder hus.

Sandviken (nede mot sjøen)/Måkeskjæret er ofte et valg for nyrike.

Resten blir varierende grad av (lavere) middelklasse/arbeiderklasse.

Endret av DominantHr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DominantHr skrev:

Bergen er en klassedelt by. Med så få dager uten regn, betyr solsiden/sider alt.

Som utflyttet Bergenser er byens svar på Frogner/overklasse bydeler; Fjellsiden, Starefossen og Kalfaret.

Paradis/Fana er også bra.

Bønes (Fana) er en forholdsvis ny bydel hvor mange velutdannete barnefamilier som jobber innen olje & gass/teknologi, holder hus.

Resten blir varierende grad av lavere middelklasse/arbeiderklasse.

Som utflyttet bergenser bør du jo vite at Bønes faktisk tilhører Fyllingsdalen!😊

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, DominantHr said:

Det heter Måseskjæret.

Anonymkode: bbc1e...f00

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som utflyttet bergenser bør du jo vite at Bønes faktisk tilhører Fyllingsdalen!😊

Jeg tror ingen som bor i rekkehus på Bønes vil si at de bor i Fyllingsdalen, som er en drabantby. Ingen på Nordstrand (i Oslo) vil si at de bor på Holmlia ("Søndre Nordstrand").

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Blondie65 skrev:

Wergeland er også et kuldehull uten like. Bare nevner det - det er omtrent det eneste negative.  :)

Å, det tror jeg ikke jeg merket noe til. Men så er jeg fra Finnmark, så er nok vant til kulde. :P 

Anonymkode: b14d7...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt gamle fana, grensen gikk vel ved gamle Kråkenes postkontor.

Anonymkode: bb8ab...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DominantHr skrev:

Jeg tror ingen som bor i rekkehus på Bønes vil si at de bor i Fyllingsdalen, som er en drabantby. Ingen på Nordstrand (i Oslo) vil si at de bor på Holmlia ("Søndre Nordstrand").

Kanskje ikke, men vi sier iallfall ikke at vi bor i Fana! Og for oss som bor på Bønes så skjer jo alt i dalen, f.eks nav-kontoret man tilhører som bøneser😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steder i Fyllingsdalen som Bønes, Bjørge, Knappenfjellet og Straumsgrend er fine steder å bo med barn. 

Anonymkode: 49ead...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...