Gå til innhold

Hvor i Bergen er det best å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på leilighetsjakt i Bergen. Hvor i byen er det finest å bo og hvorfor? 

Anonymkode: 996a3...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhenger av hvor du skal jobbe, å unngå køpunkter som danmarksplass, fløyfjellstunnelen og storavatnet i hverdagen syns jeg er gull. Personlig vil jeg si området sentrum- kalfaret- landås- kronstad er best å bo, kort vei til det meste og godt kollektivtilbud. 

Anonymkode: 985bc...b65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på om du har barn. Bergen er en klassedelt by, og noen skolekretser ønsker man rett og slett å unngå. Hvis det ikke er noen barn i bildet så funker hvor som helst.

Anonymkode: 26614...2ca

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor du skal jobbe/studere og hva du har å bruke på bolig. Tidligere i år poppet det opp nye bomstasjoner som gjør det veldig vanskelig å være menneske i Bergen hvis man er avhengig av bil. De stedene hvor det er god dekning av kollektivtrafikk, er ofte dyre. Det er, som nevnt over, store klasseskiller i Bergen.

Anonymkode: fcae9...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å kjøpe en leilighet i store lungegårdsvannet, Trenezia? 

Anonymkode: 1bd12...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett? preferanser på nabolagstype? Barn? Hvor skal du jobbe i byen? Hvor lang tid er du villig til å bruke på å komme deg frem og tilbake? Bergen er stor i utstrekning... 

Anonymkode: 0c7be...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øverste delen av kalfaret. Nordnes. Unngå danmarksplass og laksevåg. Sandvika går greitt og, skuteviken er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Bergen bodde jeg på Wergeland. Trivdes veldig godt. Litt utenfor sentrum, og dermed rolig og familievennlig. Samtidig tar det ikke lang tid å komme seg inn til sentrum, og det er gode kollektivtilbud med både bybane og buss. 

Anonymkode: b14d7...628

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung student (og senere samboer uten barn) bodde vi midt i sentrum, nært grieghallen, og trivdes utmerket med nærheten til alt. Når vi senere fikk barn flyttet vi til fana og her bor vi enda. Liker oss veldig godt, barnevennlig, nært natur og trenger sjelden dra til sentrum siden vi har det meste på Lagunen. Eneste negative er mye bompenger og kø om man skal kjøre til byen, for meg er det et must med arbeidsplass på denne siden av byen for å si det sånn. 

Anonymkode: c91b8...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på om du har barn. Bergen er en klassedelt by, og noen skolekretser ønsker man rett og slett å unngå. Hvis det ikke er noen barn i bildet så funker hvor som helst.

Anonymkode: 26614...2ca

Hvilke skolekretser da?

Anonymkode: 4aed1...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke skolekretser da?

Anonymkode: 4aed1...a50

Ikke meg som skrev dette, men kan tenke meg enkelte områder i Laksevåg, Loddefjord, Fyllingsdalen kanskje selv om det er bedre, noen områder i Åsane (Flaktveit) og området rundt Sletten/slettebakken.

Anonymkode: c91b8...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.12.2019 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Hvilke skolekretser da?

Anonymkode: 4aed1...a50

Var en som sa noe en gang om at kjøkkelvik var litt tvilsomt, men vet ikke hvorfor 

Anonymkode: 996a3...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 26.12.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Da jeg bodde i Bergen bodde jeg på Wergeland. Trivdes veldig godt. Litt utenfor sentrum, og dermed rolig og familievennlig. Samtidig tar det ikke lang tid å komme seg inn til sentrum, og det er gode kollektivtilbud med både bybane og buss. 

Anonymkode: b14d7...628

Wergeland er også et kuldehull uten like. Bare nevner det - det er omtrent det eneste negative.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 26.12.2019 den 18.38, mammahjarte skrev:

 Sandvika går greitt og, 

Det heter Sandviken. Jeg får helt vondt i hele sjelen av at man kaller Bergenske Sandviken for noe annet enn Sandviken.

Når du klarer å skrive Skuteviken, burde du også klare å skrive Sandviken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde generelt styrt unna Bergen. Kryr av folk der med grusom dialekt. Og stor slitasje på paraplyer.

Anonymkode: 6dbd9...50c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du skal arbeide i søndre bydel - altså Fana, Sandsli, Kokstad, Nesttun eller tilsvarende, så må du dessverre grunnet bompenger og idiotisk veiplanlegging i mange tiår, bo i søndre bydel. Det er fint der altså, det er ikke det.

Åsane er helt håpløst hvis du ikke arbeider der. En liten stenging av Fløifjellstunnelen og man har det gående i timesvis med trafikkaos. Bergen vest, Askøy og Sotra sliter med det samme. Det er aldeles håpløst hvis det først skjer noe i en av tunnelene - omkjøringsveiene er ikke dimmensjonert for trafikken.

Sentrale områder som dessverre ikke er egnet er Gyldenpris (ved Puddefjordsbroen) takket være en voldsom høy konsentrasjon av kommunale boliger samt Strax huset. Av samme grunn er Danmarksplass et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis du skal arbeide i søndre bydel - altså Fana, Sandsli, Kokstad, Nesttun eller tilsvarende, så må du dessverre grunnet bompenger og idiotisk veiplanlegging i mange tiår, bo i søndre bydel. Det er fint der altså, det er ikke det.

Åsane er helt håpløst hvis du ikke arbeider der. En liten stenging av Fløifjellstunnelen og man har det gående i timesvis med trafikkaos. Bergen vest, Askøy og Sotra sliter med det samme. Det er aldeles håpløst hvis det først skjer noe i en av tunnelene - omkjøringsveiene er ikke dimmensjonert for trafikken.

Sentrale områder som dessverre ikke er egnet er Gyldenpris (ved Puddefjordsbroen) takket være en voldsom høy konsentrasjon av kommunale boliger samt Strax huset. Av samme grunn er Danmarksplass et problem. 

Hvor bør man bo da?😁

Anonymkode: 996a3...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...