Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tråden stenges igjen for natten. Tråden åpnes igjen i morgen.

Vær så snill og ikke opprett andre tråder om det samme teamet i mellomtiden.

God natt!

Edit: Tråden er også ryddet for nedsettende innhold og krenkende utsagn, samt svar til dette.

Anglofil (teamleder)

Endret av Anglofil
  • Liker 5
Skrevet

Tråden er åpen igjen. Vi setter stor pris på at du deltar i debatten og følger regelverket. Takk for at du bidrar!

Edie, adm.

• Liker 3
Skrevet
På 27.12.2019 den 15.50, Vera skrev:

Jeg lurer på hva som skal til for at samfunnet skal godta psykisk sykdom på lik linje som fysisk sykdom..mennesker dør i fleng av psykisk sykdom, men allikevel ser vi det gjentatte ganger - at psykisk syke mennesker ikke får adekvat behandling. Hvorfor?? Når skal vi se mennesket som et helt menneske, og ikke en kropp uten hode? Når skal mennesket behandles som en helhet? 

Dette var trist som faen Ari Behn ❤️😢

Amen❤️
Jeg har mistet troen på at det blir likestilt! Det snakkes om hvor viktig det er, men når det kommer til stykket blir den psykiske helsen nedprioritert igjen og igjen😢😳 Jeg opplever det i min jobb hele tiden og det gjør en utrolig sint og fortvilet!

Hvil i fred Ari❤️

• Liker 10
Gjest Caroline91
Skrevet

Nå har Ebba skrevet en tekst til Ari på Instagram (hunsanoe). Veldig fint skrevet❤️

Skrevet
1 time siden, Caroline91 skrev:

Nå har Ebba skrevet en tekst til Ari på Instagram (hunsanoe). Veldig fint skrevet❤️

Vet ikke jeg. Syns bare det var veldig merkelig skrevet uten at jeg klarer å sette fingeren på hva det er

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Wenda skrev:

Vet ikke jeg. Syns bare det var veldig merkelig skrevet uten at jeg klarer å sette fingeren på hva det er

Tja. Det mangler da ikke kjærlighet synes jeg. Men enkelte ord ble gjentatt i flere setninger, og som man kanskje ikke forventer hvis hun vil være skribent. Men teksten ble forfattet i sorg. Ikke for at hun skulle publisere og tjene penger. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
1 time siden, Kaputt skrev:

Ble feil. Får ikke til å slette. Bare slett dette.. 

Endret av Kaisamaia
Skrevet
14 timer siden, Fornuftig-mann skrev:

Alle kan være deprimerte og ha det vondt, uansett livssituasjon. Men personlig kunne jeg aldri tatt et slikt valg om jeg hadde hatt barn. Ville gjort alt i min makt for å holde meg frisk å være der for dem.

Syns bare det er bunnløst trist for alle parter, og ekstra vondt er det å tenke på barna som sitter igjen uten en far.

Tror du at folk tar livet sitt for å være dritt mot familen sin? Tror du ikke folk som sliter forsøker å gjøre alt i sin makt for å holde seg friske? Det er ikke SÅ enkelt som du prøver å skissere det her. Hadde det vært det, da hadde ikke folk tatt livet sitt..

• Liker 17
Skrevet
11 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Hvordan ser dere teksten da? Hun har jo 360 følgere på insta? Har dere lagt henne til nå? Hun er vel ikke skribent, men jurist og/eller lege.. Har stått litt forskjellig i avisene før.. 

Du finner den på #hunsanoe 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Rumle skrev:

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at man ikke kan forstå det er at når man tar et slikt valg, velger man ikke mellom noe godt eller vondt, slik som du skisserer over her. Man er presset så til det ytterste at man velger mellom to vonde, uutholdelige situasjoner. Hørte en gang en som beskrev det som et valg mellom å brenne inne i et høyhus eller hoppe.

“The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling.”

- David Foster Wallace

Et veldig godt sitat som forhåpentligvis får andre til å forstå litt mer. Kan være vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon om man aldri har vært alvorlig deprimert før.

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, Llise skrev:

“The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling.”

- David Foster Wallace

Et veldig godt sitat som forhåpentligvis får andre til å forstå litt mer. Kan være vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon om man aldri har vært alvorlig deprimert før.

Takk for sitatet! Jeg mener jeg hørte det på en Podcast, fra en lege som snakket om selvmord, da har han det nok sikkert derfra, ja! 

• Liker 3
Skrevet
On 12/27/2019 at 4:02 PM, Pipaluk said:

Gjør vi det da? Opplever at det er mye mer åpenhet enn det har vært før. 
Det er bra med åpenhet rundt psykiske lidelser men er likevel i tvil om alt dette er bra likevel. Det kan inspirere andre til å gjøre det samme da de opplever at Ari får helgenstatus og ingen stiller anklagende  og  viktige spørsmål.

Var det noen som så signalene? , kan livet virkelig være så mørkt at det ikke finnes noen utvei utenom døden? Kunne noen ha hjulpet hvis de kom i tide?

Vi gjør det. Jeg merket at når noen snakker om en bekjent som tok livet sitt så stotrer mange og lurer på hvordan man skal snakke om det. Det er ikke det samme når det er snakk om folk som har død av kreft eller tilsvarende. 

• Liker 3
Skrevet
12 hours ago, Darkannie said:

Ja, det var faktisk oppsiktsvekkende at familien gikk beint ut å sa at han hadde tatt sitt eget liv. Vanligvis ville det kommet opp nyhetssak om at han var død, men dødsårsak ville ikke vært nevnt. Det er det som skjer 99,9% av gangene det rapporteres om personer som har gått bort ved selvmord. I andre land sier man det slik som det er. Noen tok sitt eget liv.

Men det er en særnorsk greie, å ikke nevne selvmord eller selvmordforsøk. I Norge kan man kanskje endelig resonnere seg fram til det gjennom en dødsannonse som progressivt annonserer at

«-navn- valgte å forlate oss». 

Det er ikke en særnorsk greie. Det er flere land som har samme holdning. Vet Malta for eksempel har enda strengere regler enn oss. (Eller hadde det rundt 2000 iallfall)

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, Llise skrev:

- David Foster Wallace

takk! dette er oppklarende.

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Rumle skrev:

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at man ikke kan forstå det er at når man tar et slikt valg, velger man ikke mellom noe godt eller vondt, slik som du skisserer over her. Man er presset så til det ytterste at man velger mellom to vonde, uutholdelige situasjoner. Hørte en gang en som beskrev det som et valg mellom å brenne inne i et høyhus eller hoppe.

Det tror jeg stemmer ofte, smerten er uutholdelig og depresjonen gjør at man ikke kan tenke på vanlig måte. Den forvrenger alt samtidig. 

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Vi gjør det. Jeg merket at når noen snakker om en bekjent som tok livet sitt så stotrer mange og lurer på hvordan man skal snakke om det. Det er ikke det samme når det er snakk om folk som har død av kreft eller tilsvarende. 

Hvorfor skal dette være helt uproblematisk å snakke om

I bakgrunnen av enhver tragedie som selvmord står familie og venner i sjokk og sorg men ganske ambivalente følelser.  Det er nesten ikke mulig å ende livet sitt, uten å knuse andres. Derfor er det så vanskelig å forholde seg til det uten å stotre og stamme. Her er det pårørende som må bane vei. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Darkannie skrev:

Ja, det var faktisk oppsiktsvekkende at familien gikk beint ut å sa at han hadde tatt sitt eget liv. Vanligvis ville det kommet opp nyhetssak om at han var død, men dødsårsak ville ikke vært nevnt. Det er det som skjer 99,9% av gangene det rapporteres om personer som har gått bort ved selvmord. I andre land sier man det slik som det er. Noen tok sitt eget liv.

Men det er en særnorsk greie, å ikke nevne selvmord eller selvmordforsøk. I Norge kan man kanskje endelig resonnere seg fram til det gjennom en dødsannonse som progressivt annonserer at

«-navn- valgte å forlate oss». 

I nettavisen som sol.no leser jeg stadig vekk historier om folk som tar livet sitt. Det var til og med en som tok livet sitt, som fikk skrive en kronikk om det, i ettertid. Solveig Kloppen og Else K Furuseth har hatt tv-programmer om temaet.  Jeg synes absolutt ikke at det er et tabu-tema. Det er kanskje ikke så vanlig at det blir opplyst om det, hvis det er kjendiser som er innvolvert. Det kan jeg forstå, da det blir mye spekulering ang årsak.

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Pipaluk said:

Hvorfor skal dette være helt uproblematisk å snakke om

I bakgrunnen av enhver tragedie som selvmord står familie og venner i sjokk og sorg men ganske ambivalente følelser.  Det er nesten ikke mulig å ende livet sitt, uten å knuse andres. Derfor er det så vanskelig å forholde seg til det uten å stotre og stamme. Her er det pårørende som må bane vei. 

Nå tenkte ikke jeg på settinger med nære pårørende, men mer perifert. Det bør være mulig å si at noen døde uten at man tydelig veier ordene sine slik jeg opplever at folk gjør når man snakker om at f.eks felles nabo er død.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn, samt svar til dette.

Vis respekt for de etterlatte! 

Anglofil (teamleder)

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...