Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for kommentar til moderering. Spørsmål eller innspill om moderering tas på Ris og ros, eller til moderator på PM. Søgni, mod. 

Skrevet
6 minutter siden, loveli skrev:

Nettopp dette med at han "føler" det slik er nøkkelen som gjør at det ikke virker grotesk for meg.

Hvis jeg sier høyt at jeg vil dø og noen sier til meg at de tror jeg vil dø etter at jeg har sagt det, ja da er det vel ikke akkurat støtende eller noe jeg kan ta ille opp?

Så ja, vi er uenige. Og dette er vel ikke stedet å diskutere heller, beklager. Men jeg er veldig for åpenhet og vil kalle en spade for en spade. For deg er dette kanskje grotesk åpenhet, for meg er det bare rå åpenhet. Jeg tror man kommer lenger med å ikke gå så mange omveier. Men folk er forskjellige og trenger forskjellige ting. Jeg synes bare det har vært nok av det å ta i selvmord med silkehansker. Jeg er for å ta tyren ved hornene. Rett på, inn i kjernen. 

Kan du ha misforstått meg? Det er ikke åpenheten til Ari Behn som er grotesk, men harseleringen til journalisten som anmeldte boken hans.

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på hva som skal til for at samfunnet skal godta psykisk sykdom på lik linje som fysisk sykdom..mennesker dør i fleng av psykisk sykdom, men allikevel ser vi det gjentatte ganger - at psykisk syke mennesker ikke får adekvat behandling. Hvorfor?? Når skal vi se mennesket som et helt menneske, og ikke en kropp uten hode? Når skal mennesket behandles som en helhet? 

Dette var trist som faen Ari Behn ❤️😢

• Liker 39
Skrevet
På 25.12.2019 den 23.04, loveli skrev:

Jeg håper dette fører til at vi ikke tier ihjel selvmord i offentligheten lenger.

Hvil i fred.

Gjør vi det da? Opplever at det er mye mer åpenhet enn det har vært før. 
Det er bra med åpenhet rundt psykiske lidelser men er likevel i tvil om alt dette er bra likevel. Det kan inspirere andre til å gjøre det samme da de opplever at Ari får helgenstatus og ingen stiller anklagende  og  viktige spørsmål.

Var det noen som så signalene? , kan livet virkelig være så mørkt at det ikke finnes noen utvei utenom døden? Kunne noen ha hjulpet hvis de kom i tide?

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Vera skrev:

Jeg lurer på hva som skal til for at samfunnet skal godta psykisk sykdom på lik linje som fysisk sykdom..mennesker dør i fleng av psykisk sykdom, men allikevel ser vi det gjentatte ganger - at psykisk syke mennesker ikke får adekvat behandling. Hvorfor?? Når skal vi se mennesket som et helt menneske, og ikke en kropp uten hode? Når skal mennesket behandles som en helhet? 

Dette var trist som faen Ari Behn ❤️😢

Akkurar. Da jeg var lagt inn på sykehus for sprukket blindtarm strømmet det på med hilsninger og blomster, også fra arbeidsgiver
Da jeg ble akuttinlagt på psykiatrisk og var innlagt i 5 uker, og var åpen om det, hørte jeg svært lite og ingen blomster. Ikke engang fra arbeidsgiver.

Skrevet
Akkurat nå, Malika skrev:

Akkurar. Da jeg var lagt inn på sykehus for sprukket blindtarm strømmet det på med hilsninger og blomster, også fra arbeidsgiver
Da jeg ble akuttinlagt på psykiatrisk og var innlagt i 5 uker, og var åpen om det, hørte jeg svært lite og ingen blomster. Ikke engang fra arbeidsgiver.

Det er jo helt absurd. Livet ditt sto like mye i fare da du var innlagt på psykiatrisk (om ikke mer) som da du var innlagt på sykehus. Jeg klarer bare ikke å skjønne hva det er folk finner så sinnsykt skremmende med psykisk helse 🤷🏻‍♀️ 

Du er tøff ❤️

• Liker 34
Skrevet
15 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det er bra med åpenhet rundt psykiske lidelser men er likevel i tvil om alt dette er bra likevel. Det kan inspirere andre til å gjøre det samme da de opplever at Ari får helgenstatus og ingen stiller anklagende  og  viktige spørsmål.

Var det noen som så signalene? , kan livet virkelig være så mørkt at det ikke finnes noen utvei utenom døden? Kunne noen ha hjulpet hvis de kom i tide?

Enig. Det er enkelte ting som har feilaktig stempel på seg som "tabu" - fordi det var det en gang for 50 år siden. Dødfødsel blir kalt tabu hver gang det dukker opp en artikkel i media (har opplevd det selv - så ingen føler seg tråkket på her). Selvmord; selveste Else K Furuseth har hatt et eget stykke om temaet, og stadig vekk leser man om folk som opplever å miste de kjæreste man har til nettopp selvmord.

Annenhver blogger har psykiske lidelser og har tilsynelatende ingen problemer å snakke om det. 

Det snakkes og snakkes om både det ene og andre med "tabu" som fortegn. Det er flott at det er åpenhet rundt det meste, men jeg tror dessverre ikke dette vil stoppe en som har bestemt seg for å avslutte livet. 

Jeg har ikke oversikt over selvmordsststistikken, men i gamle dager var det garantert flere som tok sitt eget liv fordi de var homofile (for eksempel). Og dette er i det minste noe man tar lettere på i dag (heldigvis). 

Men andre, mørke ting som bor i folk, tror jeg det er vanskelig å få bukt med. Vi blir også flere mennesker og da vil antall selvmord også øke. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ikke fått med meg at det var laget en dokumentarserie om Ari Behns livskrise fra før. Jeg viste faktisk ikke at han gikk igjennom en livskrise.

Jeg er glad for at han hadde en venn og kjæreste som støttet han. 

VGs anmeldelse av dokumentaren:

Sitat

"VG har sett den første av de totalt tre episodene. Den er full av Ari-ismer («jeg er et inferno»), og innprenter oss det vi allerede burde ane: At skilsmissen og barnas fravær har plassert ham ved «avgrunnen» 

Ari Behns kjæreste ønsker at dokumentaren skal stoppes (VG):

Sitat

«Dokumentaristen har i sensasjonsjournalistikkens navn valgt å gjøre underholdning ut av et menneske som befinner seg i en sårbar posisjon», skriver Heilmann, Ari Behns (45) kjæreste. 

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Anglofil (teamleder)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Hulderen skrev:

Kan du ha misforstått meg? Det er ikke åpenheten til Ari Behn som er grotesk, men harseleringen til journalisten som anmeldte boken hans.

Nei, jeg har ikke misforstått deg. Men vi er uenige og det er helt greit.

Skrevet
52 minutter siden, Pipaluk skrev:

Ja, jeg føler det fortsatt snakkes veldig lite om. For å være korrekt, det snakkes om, men ikke rått og brutalt og ærlig.

F.eks. på nyhetene snakkes det ikke om hvor mange som dør i selvmord og hvorfor. Det står i en notis på siste side i avisa 31.12 eller 1.01. Men det snakkes daglig om hvor mange som har dødd i trafikkulykker. Jeg mener ikke at det skal få plass i nyhetene på lik linje, men det er en mismatch mellom hvor mange som dør, hvor stort problem det er, og hvor stor plass det får i bl.a. nyhetene.

Det er også for stor forskjell på hvor mange midler som brukes på forebygging av selvmord og døde i trafikken. Vi har en til og med en nullvisjon i trafikken, null døde. Men hva med selvmord? Folk står i kø for å få psykologhjelp...

Skrevet
8 hours ago, Blondie65 said:

Jeg ser at det er mange som peker i mange retninger for å finne årsaker til at Ari hadde det så vondt og at han til slutt valgte å forlate dette livet. Det er en farlig vei å gå - vi trenger vel ikke dytte flere ned i det mørket?

Jeg kjenner en annen person som på svært mange måter kunne minne om Ari - ekstrovert og med mange finurlige måter å formulere seg på. Vedkommende tok veldig mye plass, og i lyse øyeblikk var det kjekt å være i vedkommendes selskap. Men også denne personen bar på et mørke og endte på samme vis som Ari. Utfordringen disse menneskene har med det nattsvarte indre mørket er ikke noe vi rundt kan gjøre så mye med når de ikke deler det med oss. Og selv om de deler, så greier ikke vi som er mindre mørk til sinns å leve oss inn i hvordan deres håpløse mørke ser ut og hvorfor de ikke greier å strekke seg mot lyset. 

Det var ikke så mye vi kunne gjort, tenker jeg. Ikke for min venn, og ikke for Ari heller. Man kan si at han ikke burde vært alene, og man kan si at den eller de burde skjønt både det ene og det andre. Men hva så? Til syvende og sist valgte de denne triste utveien, den ultimate løsning på deres mørke. Dramatisk, iscenesatt - akkurat som de levde. De har fått fred.

Tankene går til de etterlatte - spesielt de aller nærmeste og barna hans i særdeleshet. For dem er mørket blitt synlig på en helt ny måte. Det er vondt å tenke på.

Dette var fint skrevet og jeg må si om vi skulle tenke på folk som du ville ha synes var den alle siste som kunne ta sitt eget liv kan jeg tenke på Robin Williams.  En mann som spredde glede til alle han møt og på utsiden sa ut som den mest lykkelig glad mann man kan finne på jorden.  Man kan prøve å finne svar på hvorfor, men ingen kommer i nærheten av sannheten da de fleste av oss havner ikke i den mørke spannet.  

• Liker 14
Skrevet
44 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

«Ari Behn er død» - det var en helt umulig liten setning. Så få ord at det ikke kunne misforstås men likevel like absurd som «jorden er flat». Og to dager etter synes jeg fortsatt ar Ari Behn passer så dårlig til å være død. Selv om han hadde livskriser og perioder med depresjon, oppfattet jeg ham også som livsbejaende, nysgjerrig, utforskende, livsnyter. Som om Ari Behn og døden er to størrelser ikke er i samme univers. 

Så godt formulert.

• Liker 13
Skrevet
4 timer siden, Oktoberknøttet skrev:

Barna er vel i aller høyeste grad en del av familien? 

det er vel det @CabinCruiser stusser over. Jeg har og inntrykk av at "familien" som Håkonsund uttaler seg på vegne av, er Behns foreldre og søsken, og ikke nødvendigvis hans barn. Det er mulig jeg tar feil, men det er i beste fall litt uklart.

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett.

Anglofil (teamleder)

Skrevet
1 time siden, Outlander skrev:

Dette var fint skrevet og jeg må si om vi skulle tenke på folk som du ville ha synes var den alle siste som kunne ta sitt eget liv kan jeg tenke på Robin Williams.  En mann som spredde glede til alle han møt og på utsiden sa ut som den mest lykkelig glad mann man kan finne på jorden.  Man kan prøve å finne svar på hvorfor, men ingen kommer i nærheten av sannheten da de fleste av oss havner ikke i den mørke spannet.  

Robin Williams ❤️ Ett av de flotteste menneskene som har levd ❤️ Husker sjokk følelsen når han døde - jeg var veldig ung, og fortsatt veldig uskyldig og uvitende ifht psykisk helse. Jeg hadde vanskelig for å forstå at den hjertevarme, smilende fyren kunne ha det så vanskelig inni seg at han ikke ønsket å leve mer. 

• Liker 10
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Når noen brekker beinet kaller vi det nettopp det; å brekke beinet (eventuelt en fraktur eller noe slikt), men når noen tar livet sitt så har de «kjempet mot mørket». Hva betyr det?? Kan vi ikke bare si hva slags lidelse eller diagnose de har slitt med (f.eks depresjon)? Hvorfor dette behovet for å ty til allegorier og pyntelige omskrivinger? Det blir ikke lettere å snakke om psykisk sykdom ei heller forstå psykisk sykdom når man skal bruke slike omskrivinger. Dette er en kritikk av media generelt altså, i omtale av psykisk sykdom, ikke familien.

Skrevet

Ingen som nevner kjæresten han hadde?

• Liker 16
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, og svar til dette.

Søgni, mod.

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Now I understand
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free
They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left in sight