Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jenta mi er 6 dager gammel og har fått nan fra dag 1. Jeg ammer helle i tillegg og prøver å få opp melkeproduksjonen. Sist hun bæsjet skikkelig va for 3 dager siden, igår ( nå litt over et døgn siden) bæsjet hun veldig hard sennepsgul avføring. Ingenting idag. Bør jeg være bekymret?? Hu sover , spiser og tisser. Gråter ikke. 
trodde de skulle ha minst 1-2 bæsjebleier til dagen med nan??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville hørt med helse.

Anonymkode: 85e19...0b2

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville hørt med helse.

Ja har time på helsestasjon fredag, men de har stengt frem til da så derfor jeg håpte å høre om erfaringer her inne

Skrevet

Er det mulighet for å høre med legevakt?

Skrevet

Fikk beskjed med min da han var liten at så små kan gå 14 dager uten å bæsje uten at det er noe farlig.

På dag 9 eller 10 kom det. Mengder! Han hadde bæsj fra hælen til langt oppi håret. (Han lå og bæsja, med bleie og klær på) 

Så lenge barnet ille viser ubehag ville jeg ikke gjort noe før du skal på helsestasjon på fredag 😊

Anonymkode: 25787...982

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed med min da han var liten at så små kan gå 14 dager uten å bæsje uten at det er noe farlig.

På dag 9 eller 10 kom det. Mengder! Han hadde bæsj fra hælen til langt oppi håret. (Han lå og bæsja, med bleie og klær på) 

Så lenge barnet ille viser ubehag ville jeg ikke gjort noe før du skal på helsestasjon på fredag 😊

Det gjelder hvis barnet kun får morsmelk. Da kan dem gå over en uke uten å bæsje uten at det gjør noe. Men når dem får MME så kan dem bli forstoppet. Hadde jeg vert deg så hadde jeg tatt en telefon til legevakten bare for å høre. Ringer heller en gang for mye. Men hvis barnet ser ut til å ha det bra så er det kanskje ikke noe? Dem pleier jo klart og tydelig å gi signaler når dem ikke har det bra.

• Liker 2
Skrevet

Så kort tid etter fødsel kan du enda ringe bsrsel :)

Anonymkode: 6fe67...a97

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Suuunny skrev:

Det gjelder hvis barnet kun får morsmelk. Da kan dem gå over en uke uten å bæsje uten at det gjør noe. Men når dem får MME så kan dem bli forstoppet. Hadde jeg vert deg så hadde jeg tatt en telefon til legevakten bare for å høre. Ringer heller en gang for mye. Men hvis barnet ser ut til å ha det bra så er det kanskje ikke noe? Dem pleier jo klart og tydelig å gi signaler når dem ikke har det bra.

Å ja, ja det kan stemme det du sier 😊

Men likevel, så lenge barnet ikke viser tegn til ubehag ville jeg ikke bekymret meg. Prøv heller med litt mer maltekstrakt i en flaske eller to.

Skrevet

Takk for svar. Tok litt mer malt i flaska nettopp. Hun fikk 75 ml og tre dråper malt. (Hun var 4 kg ved fødsel så ifølge måltidsskjema vi fikk på sykehuset skal hun ha 75ml pr måltid nå på dag 6. Håper malen virker snart. Tenkte å gi henne et bad ikveld for å se om det nan hjelpe? 
som sagt, hun gråter ikke. Sover, drikker,tisser og virker fornøyd. Er bare jeg som er redd siden det sies at babyer skal ha flere bæsjebleier om dagen , i tillegg til at det var veldig hardt igår😢

Skrevet

Ville prøvd å kutte ut malt, fordi malt også kan gjøre vondt verre. Du kan ringe barsel for tips og råd. Ellers så er det ikke så unormalt at magen går litt tregt den første tiden :) 

Anonymkode: 56710...dce

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville prøvd å kutte ut malt, fordi malt også kan gjøre vondt verre. Du kan ringe barsel for tips og råd. Ellers så er det ikke så unormalt at magen går litt tregt den første tiden :) 

Jeg fikk råd fra føden om å tilsette litt malt. Hvordan kan det gjøre vondt verre?:(

Skrevet
9 timer siden, Betta123 skrev:

Jeg fikk råd fra føden om å tilsette litt malt. Hvordan kan det gjøre vondt verre?:(

Hvis du gir baby for mye malt, så kan det ha motsatt effekt også... kan bli mer hard i magen.

Skrevet

Du tynner ut maltet eller kjøper ferdig glass på butikken, tilsett en liten t-skje i melka. Ville prøvd med annenhvert måltid for å se hvordan det går, isteden for å kjøre rett på. 

Anonymkode: 09066...473

Skrevet

Må legge til at mtp at du ammer litt så tenk over hva du spiser, får du hard avføring så vil også barnet få det av morsmelka.

Skrevet
9 timer siden, Betta123 skrev:

Her ble magen iallfall verre ved bruk av malt. Kunne bruke det i en flaske en gang i blant hvis hun slet mye med magen, men noe særlig mer enn det ga henne bare mageknip, så det var ikke verdt det. Vi byttet heller mme-merke. Hipp er lettere for magen enn nan :) 

Skrevet
12 hours ago, Betta123 said:

Ja har time på helsestasjon fredag, men de har stengt frem til da så derfor jeg håpte å høre om erfaringer her inne

Ring barsel. De har fortsatt ansvar for dere.

Anonymkode: 85a8e...b4d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Må legge til at mtp at du ammer litt så tenk over hva du spiser, får du hard avføring så vil også barnet få det av morsmelka.

Tull!

Anonymkode: 85a8e...b4d

• Liker 4
Skrevet

Nå får du motstridende råd, men her var redningen malt i mme. Tror du bruker litt for lite 

Anonymkode: 60fd8...f6f

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder IKKE nyfødte, og ikke de som ikke fullammes!! Nyfødte skal ha avføring daglig!

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja, ja det kan stemme det du sier 😊

Men likevel, så lenge barnet ikke viser tegn til ubehag ville jeg ikke bekymret meg. Prøv heller med litt mer maltekstrakt i en flaske eller to.

Er du så trygg på deg selv at du tør å gi slike råd til noen med en liten nyfødt?!?! Skam deg!! Til så ferske babyer råder man foreldre å søke helsehjelp, IKKE ufaglærte råd på forum fra noen som ikke engang husker riktig!!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løgn!

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du motstridende råd, men her var redningen malt i mme. Tror du bruker litt for lite 

Anonymkode: 60fd8...f6f

Motstridende råd fordi folk flest overser at dette er snakk om en nyfødt pø 6 dager. Da ringer man barsel om man er usikker, ikke hør på råd på nett!! 

Anonymkode: 53652...b1d

• Liker 5
Skrevet

Som flere sier, ring barsel. 
Vi masserte magen forsiktig, og la henne på magen etter det hvis hun orket. Slet masse med forstoppelse i starten. Brukte også malt, men fikk etterhvert mye luft i magen av det, men så lenge det bare gis i perioder pleier det å være effektivt. 

Anonymkode: 93496...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...