Gå til innhold

Hvordan forstå denne eksamensoppgaven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

image.jpeg.5c3802f184905330e4e9e706c484c627.jpegJeg har hatt eksamen i lingvistikk. Jeg har ikke lest så mye som jeg burde ha gjort, så det har vel straffet seg. 

Jeg forstår likevel ikke helt hva de vil frem til ved dette spørsmålet? Hva menes med kognitive og språklige kostnader?

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst? Dette er så grunnleggende i faget at du burde virkelig i det minste ha skjønt spørsmålet. Jeg har ikke studert lingvistikk men kunne uten problemer svart noenlunde greit på dette (sikkert slik at jeg hadde fått en dårlig karakter, men likevel). Ja, du har lest altfor lite, omtrent ikke åpnet boken eller vært på en eneste forelesning. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Seriøst? Dette er så grunnleggende i faget at du burde virkelig i det minste ha skjønt spørsmålet. Jeg har ikke studert lingvistikk men kunne uten problemer svart noenlunde greit på dette (sikkert slik at jeg hadde fått en dårlig karakter, men likevel). Ja, du har lest altfor lite, omtrent ikke åpnet boken eller vært på en eneste forelesning. 

To av de andre ble også i stuss over oppgaven og visste ikke hva de var ute etter.  Det er én engelskspråklig bok jeg ikke har lest så grundig ellers henger jeg med. 
Snakker vi om kodeveksling?
 

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det noen dokumentert fordel med å være tospråklig?  Kan det påvises empirisk?

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

To av de andre ble også i stuss over oppgaven og visste ikke hva de var ute etter.  Det er én engelskspråklig bok jeg ikke har lest så grundig ellers henger jeg med. 
Snakker vi om kodeveksling?
 

Anonymkode: 1756b...715

Det handler om hva man vinner og taper med å ha to språk. F eks, det tar gjerne litt lenger tid å lære dem, men samtidig så lærer man jo to språk. Og det er lettere å lære seg flere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det handler om hva man vinner og taper med å ha to språk. F eks, det tar gjerne litt lenger tid å lære dem, men samtidig så lærer man jo to språk. Og det er lettere å lære seg flere. 

Dette er en langsvarsoppgave. Hvilken teori putter man inn her?

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare vgs, men dette handler om fordeler og ulemper ved tospråklighet, som flere over sier. 

Det kognitive handler vel om forståelse? Språk former hvordan vi forstår verden :)

Anonymkode: 0159f...57a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en langsvarsoppgave. Hvilken teori putter man inn her?

Anonymkode: 1756b...715

Det du har hatt om tospråklighet i pensum blant annet.

Anonymkode: f5323...3b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Og er det noen dokumentert fordel med å være tospråklig?  Kan det påvises empirisk?

Anonymkode: 1756b...715

Ja, det kan påvises empirisk. Både fordeler og ulemper. Du må bare lese pensum. Har du absolutt ingen knagger å henge dette på?

Anonymkode: a6ba3...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan påvises empirisk. Både fordeler og ulemper. Du må bare lese pensum. Har du absolutt ingen knagger å henge dette på?

Anonymkode: a6ba3...756

Ja det har seg. Samtidig leser jeg at fordelene er vanskelig å påvise empirisk. Bremser det virkelig aldersdemens? Er de tospråklige flinkere kognitivt? Har man god nok dokumementasjon for å hevde dette? Hvordan man ønsker at ting skal være er jo noe annet. 

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du har hatt om tospråklighet i pensum blant annet.

Anonymkode: f5323...3b0

Jeg skrev om tospråklighet i oppgaven og koblet det til kodeveksling og markerthetsmodellen. Har jeg da svart (riktig) på oppgaven?

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det har seg. Samtidig leser jeg at fordelene er vanskelig å påvise empirisk. Bremser det virkelig aldersdemens? Er de tospråklige flinkere kognitivt? Har man god nok dokumementasjon for å hevde dette? Hvordan man ønsker at ting skal være er jo noe annet. 

Anonymkode: 1756b...715

Jeg har ikke tenkt å sette meg ned å lese meg opp på dette, det er (heldigvis) noen år siden jeg var ferdig utdannet. Du får finne ut av det selv. 

Anonymkode: a6ba3...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2019 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Dette er en langsvarsoppgave. Hvilken teori putter man inn her?

Anonymkode: 1756b...715

Det er jo du som skal svare på det. 

En venninne av meg har tvillinger. Ene snakker norsk og den andre snakker portugisisk. Begge kommer til å snakke begge språkene etter hvert, men akkurat nå snakker de hvert sitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, The Kitten skrev:

Det er jo du som skal svare på det. 

En venninne av meg har tvillinger. Ene snakker norsk og den andre snakker portugisisk. Begge kommer til å snakke begge språkene etter hvert, men akkurat nå snakker de hvert sitt. 

Håper moren snakker begge språk da

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper moren snakker begge språk da

Anonymkode: 1756b...715

Moren snakker norsk, faren snakker portugisisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, The Kitten skrev:

Moren snakker norsk, faren snakker portugisisk.

Og poenget med det er?

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.12.2019 den 9.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare vgs, men dette handler om fordeler og ulemper ved tospråklighet, som flere over sier. 

Det kognitive handler vel om forståelse? Språk former hvordan vi forstår verden :)

Anonymkode: 0159f...57a

Det har jeg også ressonert meg frem til.  jeg sliter mer med å koble (riktig) pensum til oppgaven. 
I følge pensum så er det ingen ulemper med å være tospråklig så det er utelukket.  Jeg koblet det kognitive til kodeveksling og håper det var noe de var ute etter. 

Eksamen er ferdig med sensur i januar. Dette er et delemne på 10 vekttall 

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest theTitanic
På 27.12.2019 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også ressonert meg frem til.  jeg sliter mer med å koble (riktig) pensum til oppgaven. 
I følge pensum så er det ingen ulemper med å være tospråklig så det er utelukket.  Jeg koblet det kognitive til kodeveksling og håper det var noe de var ute etter. 

Eksamen er ferdig med sensur i januar. Dette er et delemne på 10 vekttall 

Anonymkode: 1756b...715

Selvsagt er det ulemper. Det er alltid ulemper.

Blandt annet tar det lengre tid før barna begynner å snakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har master i språk (har altså hatt en del lingvistikk) og skjønner jo hva de vil fram til, men må innrømme at jeg synes det er en dårlig formulert oppgavetekst. 

 

Anonymkode: 18ccb...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, theTitanic skrev:

Selvsagt er det ulemper. Det er alltid ulemper.

Blandt annet tar det lengre tid før barna begynner å snakke. 

Er det empirisk bevist?

Anonymkode: 1756b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...