Gå til innhold

Hva slags stoler til oljet eikebord?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Choco

Vi har kjøpt dette kjøkkenbordet i oljet eik, men har ennå ikke bestemt oss for hva slags stoler vi skal kjøpe til. Hva ville dere valgt? Vi har hvite (eggeskallfargede) vegger og eikeparkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjøpt dette kjøkkenbordet i oljet eik' date= men har ennå ikke bestemt oss for hva slags stoler vi skal kjøpe til. Hva ville dere valgt? Vi har hvite (eggeskallfargede) vegger og eikeparkett.

Jeg ville kjøpt stoler i samme materiale som bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tror jeg ville ha gått for noen stoler trukket med stoff og som har eikeben.

Av det de har på Hilmers hus så skulle jeg tro at

http://www.hilmershus.no/produkter/spissto...tol_dinner.html

og

http://www.hilmershus.no/produkter/spisstol_bizz.html

skulle passe bra. Personlig synes jeg Dinner stolen er finest, men det er jo smak og behag. Begge tror jeg skal passe fint til bordet.

Mer "moderne" stoler med stålben osv. kan jo være veldig stilig, men jeg tror det fort kan se litt puslete ut ved ett såpass kraftig bord.

Uansett, det var et ordentlig fint bord du har funnet deg. Lykke til på stoljakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Choco

Trukkede stoler med eikeben er noe vi har tenkt litt på også, men så er det dette med stoff eller skinn? Og hvilken farge?

Valgets kvaler... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ja, skjønner hva du mener. Fargevalg er ikke alltid så lett.

Hvor skal bordet stå? I egen spisestue eller i stuen? Hvis det er ett eget rom så står dere ganske fritt, men er det i stuen hadde jeg tatt utgangspunkt i de fargevalg dere allerede har tatt på sofa, stoler, bilder på veggene osv. for å skape en helhet.

Personlig synes jeg at stoler trukket med skinn skaper ett litt tyngre preg enn de som er trukket i stoff. Mine foreldre har skinnstoler, og hos dem er det helt riktig - men hadde blitt helt malplassert hos meg. Se ann resten av interiøret deres, og hva slags følelse dere ønsker å skape. Så finner dere nok ut av det.

Er det ikke mulig å få låne en stol med seg hjem? Deponere? Så kan dere få sett hvordan det tar seg ut?

Det er forresten også endel slike stoler med semsket skinn, noe som kan være veldig fint. Særlig på de litt dyrere stolene,- billigutgavene er ikke alltid så fine i trekket.

Fant nettopp stolen "min". :hjerter2: Har veldig lyst på disse stolene selv, men kan ikke forsvare å kjøpe nye stoler allerede nå. Du finner den her: http://www.black-white.no

Gå inn på produkter og spisestoler. Stolen heter Libra. Ikke så veldig fin på bildet, men kjempefin i virkeligheten. Og veldig god å sitte i. Jeg har sett den utstillt både i rotting og i semsket skinn, og den var rålekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vil gått for sånne stoler som Titta linket til, uten armlener. Med eikebein, og i stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig i de stolene fra Hilmers hus, de var veldig fine.

Når det gjelder trekk; stoff er vel billigere enn skinn vil jeg tro. Derfor ville nok jeg kjøpt stoff, for da kan man bare bytte ut trekket uten at det koster en formue.

Om 3 år har dere kanskje lyst på en varm og knallrød spisestue, da kan man også bytte trekkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg ville gått for noe lignende som på bildet, noen plaststoler i en kraftig farge, for å skape en kontrast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om eik : jeg har spisestue, salongbord og noen andre småmøbler i oljet eik og det er et nydelig materiale. Skal nå pusse opp stua og da lurer jeg på : hvilken veggfarge får fram gløden i eik best? Hvilken farge passer rett og slett best sammen med eik? Er ikke så veldig flink med farger selv, men er litt svak for grønt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Kjempefine! Jeg syns også det passer med litt lettere stoler til et såpass kraftig bord.

Ja, ikkesant! Jeg synes forøvrig de du linker til er veldig fine også. Har vært og tittet på dem "på orntli'" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hera ulogga

Det bordet har jeg også! Med svarte Rondo (fra Danerca, designet av Erik Jørgensen) til. Skulle egentlig ha Arne Jacobsens Syver'n, men etter mye om og med og prøvestitting og fartin g mellom butikker kom vi til at Rondo var bedre å sitte i. Har også en treseters benk i samme serien til. Syns det fungerer greit med lette stoler til et såpass massivt og klassisk bord.

Hvis du skal kjøpe tilleggsplater til bordet, vær obs på at de selger samme bordet på A-møbler, til en rimeligere pris enn hos Hilmers (det oppdaget vi selvfølgelig først etter at vi hadde kjøpt bord og benk på Hilmers, da, men fikk kjøpt tilleggsplater til noen hundringser under HH sin pris på A-møbler.)

Hos A-møbler har de beholdt produsentens (svenske BitC) navn "Trend" på denne kolleksjonen, mens HH har gitt kolleksjonenet eget navn, nemlig "Olivia".

Vær flink med oljinga, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hvor mange er det plass til rundt dette bordet? (med maks tilleggsplater?)

Hera: Rondo-stolene, er ikke de en kopi av Arne Jacobsens Mauren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Choco
Hvor mange er det plass til rundt dette bordet? (med maks tilleggsplater?)

Vi har det minste bordet på 140x90 cm (det finnes i 180 cm også), så da er det plass til 4 personer + 2 ekstra hvis du i tillegg plasserer folk ved kortendene.

Hver lem gir plass til 2 ekstra personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hera ulogga
Hvor mange er det plass til rundt dette bordet? (med maks tilleggsplater?)

Hera: Rondo-stolene, er ikke de en kopi av Arne Jacobsens Mauren?

Det florerer mange kopier av AJ-stoler, men nei, Rondo er ikke regnet som kopier av noe som helst. Ser du på Rondo og Myren sammen, vil du se at de er veldig ulike. Erik Jørgensen er en anerkjent designer som står på egne ben (best kjent for sofaene sine) og designet Rondo tildig på åttitallet. Rondo blir også kopiert (de selger liknende stoler både på Bolia og Skeidar til langt dårligere kvalitet og langt lavere pris). Mange designere lager ting i stål og formpresset finer. AJ var riktignok en pioner på området, men andre har også laget fine ting av de samme materialene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hera ulogga igjen

...og det andre du spurte om, Embla:

jeg har det store bordet, og der er det plass til tre på hver langside, fem når tilleggsplatene er på. Så kan det sitte en på hver ende, til nød to. Summa summarum: minst tolv får bra spiseplass når bordet er fullt utslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...