Gå til innhold

Buddhismen den eneste humane troen?


Gjest 007_008_007

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007

De abrahamske religionene er kjennetegnet av en rasende, hevngjerrig og blodtørstig gud. Mennesket blir skremt med å bli kastet i helvetet om det ikke følger reglene, og dersom en gjør det så er premien paradiset. Men buddhismen fokuserer på deg og hvordan du kan bli et bedre menneske ved å elske deg selv, være din beste venn ved å ha omsorg for deg selv osv. Buddhismen lærer deg å leve i nuet og leve i glede og kjærlighet mens de abrahamske religionene er opptatte av det som vil skje i fremtiden, nemlig dommedagen. Det virker som at buddhismen er den mest humane trosretningen/filosofien. Hva mener dere?

 

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at dette er en overfladisk analyse av en kompleks materie, og at sammenligningen er lite interessant slik du fremlegger den.

Anonymkode: a3cc1...129

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at dette er en overfladisk analyse av en kompleks materie, og at sammenligningen er lite interessant slik du fremlegger den.

Anonymkode: a3cc1...129

Nå er vel ikke forumet på KG det stedet der jeg skriver side opp og side ned om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker. Alle religioner er vel "gode" på papiret, men ikke i praksis. Se f.eks til hvordan muslimene behandles i Myanmar. 

Anonymkode: 05828...0e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Hinduisme er også fredfullt, der alle veier fører til Rome. Vi har ikke rettighet til den eneste sanne Gud, som flere andre har, som kristendom eller islam. 

MEN Buddhisme, som er utgått av Hinduisme, består av alle de positive tingene i Hinduisme, UTEN de negative. Da vi er dog, ikke perfekte 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buddhismens grunnpilar: alt er lidelse.

Jeg mener ikke å være vanskelig, men er dette synet virkelig så fruktbart, da? Jeg leflet ganske mye med buddhismen i min ungdom, men fant til slutt ut at jeg ikke orket et livssyn der livet er lidelse og der frelse avhenger av deg selv. Jeg som person er ganske liten, full av feil og maktesløs, og allikevel er det jeg som skal sitte med nøkkelen?

Jeg takket for meg, men i dyp respekt for de som velger denne veien.

Anonymkode: dce58...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karma er et fullstendig inhumant system. Er du blind eller lam, så er det fordi du fortjener det pga. handlinger i et tidligere liv. Dette holdningen er til dels årsaken til at kristendommen fikk innpass i Øst-Asia etterhvert.

Anonymkode: ffcc6...cf9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 007_008_007 skrev:

De abrahamske religionene er kjennetegnet av en rasende, hevngjerrig og blodtørstig gud. Mennesket blir skremt med å bli kastet i helvetet om det ikke følger reglene

Ikke kristendommen, der er Gud tilgivende og har ofret sin egen sønn slik at alle kan få evig liv gjennom troen.

Anonymkode: cc645...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kristendommen, der er Gud tilgivende og har ofret sin egen sønn slik at alle kan få evig liv gjennom troen.

Anonymkode: cc645...fcf

Den kristne guden er tilgivende???? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 007_008_007 skrev:

Den kristne guden er tilgivende???? 

Jepp, ALLE kan få tilgivelse og evig liv gjennom troen

Anonymkode: cc645...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Karma er et fullstendig inhumant system. Er du blind eller lam, så er det fordi du fortjener det pga. handlinger i et tidligere liv. Dette holdningen er til dels årsaken til at kristendommen fikk innpass i Øst-Asia etterhvert.

Anonymkode: ffcc6...cf9

Og kristendommen er så fantastisk? Her inne har jeg blitt fortalt av kristne, at jeg ble regelmessig voldtatt som lite barn, fordi jeg ikke trodde nok på Gud. 

Da er det faktisk mye mer logisk for meg, at jeg har levd et tidligere liv, hvor jeg gjorde onde ting, så derfor måtte jeg gå gjennom fæle ting i dette livet. Så må jeg være et godt menneske, så blir mitt neste liv bedre.

Anonymkode: 35e4a...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her inne har jeg blitt fortalt av kristne, at jeg ble regelmessig voldtatt som lite barn, fordi jeg ikke trodde nok på Gud. 

Da er disse "kristne" her inne på Kvinneguiden fullenstendig idioter og såklart ikke "kristne". Sånne ting er noe av det mest irrasjonelle jeg hører, på lik linje med når barn dør at Gud trenger en ekstra engel i himmelen. Gud kan fremskaffe så mange engler han bare vil hvis man ser på han som skaperen av alt liv. Trenger ikke drepe barn for ha som engel, tenk at en prest kan få seg til å si slikt? Ja, hyggelig Gud du tror på liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og kristendommen er så fantastisk? Her inne har jeg blitt fortalt av kristne, at jeg ble regelmessig voldtatt som lite barn, fordi jeg ikke trodde nok på Gud. 

Da er det faktisk mye mer logisk for meg, at jeg har levd et tidligere liv, hvor jeg gjorde onde ting, så derfor måtte jeg gå gjennom fæle ting i dette livet. Så må jeg være et godt menneske, så blir mitt neste liv bedre.

Anonymkode: 35e4a...cc6

Ingen har sagt dette, du må nok bare lære deg å lese hva folk skriver til deg.

Anonymkode: cc645...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, ALLE kan få tilgivelse og evig liv gjennom troen

Anonymkode: cc645...fcf

Det samme om islam og jødedommen.

Anonymkode: 1b318...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal være veldig forsiktig med å kritisere religion.

Men tror buddhismen fokuserer mer på fri tankegang og ikke følge massen.(oppfordres til å tenke selv)
Fokus på mennesket i sin helhet, empati, og at det bor noe bra i alle mennesker.

Anonymkode: 09bbe...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/23/2019 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Buddhismens grunnpilar: alt er lidelse.

Jeg mener ikke å være vanskelig, men er dette synet virkelig så fruktbart, da? Jeg leflet ganske mye med buddhismen i min ungdom, men fant til slutt ut at jeg ikke orket et livssyn der livet er lidelse og der frelse avhenger av deg selv. Jeg som person er ganske liten, full av feil og maktesløs, og allikevel er det jeg som skal sitte med nøkkelen?

Jeg takket for meg, men i dyp respekt for de som velger denne veien.

Anonymkode: dce58...28b

Det er i beste fall en forenkling å si at buddhismens grunnpilar er at alt er lidelse. Livet innebærer "dukkha" som ikke kan oversettes direkte til norsk, men betyr noe slikt som utilfredshet eller lidelse. Og så presenterer buddhismen ting man kan gjøre for å redusere lidelse. Det er det som gjør meg interessert i buddhismen, for den starter med å slå fast det som er åpenbart sant, og tilby konkrete ting man kan gjøre - i motsetning til andre religioner som først slår fast uverifiserbare påstander om gud. (Jeg vet at det finnes mer religiøse varianter av buddhisme der man faktisk tror på guder og gjenfødelse osv, men så vidt jeg vet var ikke dette en del av den opprinnelige filosofien.)

Ja, buddhismen sier forsåvidt at det er du som sitter med nøkkelen. Det er ditt liv, dine tanker, dine valg, din verdensanskuelse det handler om, og det er ting du kan gjøre noe med, mer enn man aner. I motsetning til å sette sin lit til en usynlig frelser som kanskje gir deg et godt liv etter døden eller redder deg fra smerten vi alle risikerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...