Gå til innhold

Bo der andre har bodd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi bor i gammelt hus (bygget på 1930-tallet, aner ikke hvor mange som har bodd her før oss), har både arvet og kjøpt brukte møbler, har hatt overnattingsgjester og leieboere. Har aldri tenkt at det skulle være et problem. Da må det vel også være et problem å kjøpe bruktbil eller ta taxi?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Best med nytt seff, men ikke alltid det lar seg gjøre. Om det hadde bodd ekstremt uhygieniske folk der før med masse skit og søppel så nei.. Møbler liker jeg ikke å bruke etter andre. Bord som kan vaskes går greit, men aldri seng eller sofa. Tenk på alle som har hatt seg der 🤢 

Der jeg har leid har vaskemaskin fulgt med så den har jeg brukt etter andre. Synes egentlig det er ganske ekkelt. Vasket et par maskiner uten tøy i først hvertfall 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Aldri vært ett problem, har aldri tenkt over det heller, er jo helt vanlig at man kjøper hus andre har bodd i.

Skrevet
På 17.12.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Helt uproblematisk, er det jeg tenker.

Anonymkode: ed13f...0ba

På 17.12.2019 den 11.56, Lama_Drama skrev:

Helt uproblematisk. 

På 17.12.2019 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Helt uproblematisk og ønsket. 

Vil ikke ha et nytt hus når vi kjøper, men et rom er som er "bodd inn". 

Anonymkode: 290f0...c45

Dere synes ikke det er ekkelt å sove i senger andre har brukt heller?

Anonymkode: c0f73...5bb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hotell f eks?

Anonymkode: 5434c...d4e

• Liker 1
Skrevet
På 17.12.2019 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å kjøpe/leie bolig når andre har bodd der? Bruke bad, toalett, kjøkken, garderobe osv som andre har brukt? 

Hva med å leie møblert? Hva tenker dere om å bruke møbler, sofa, vaskemaskin/tørketrommel som andre har brukt, sove i seng som andre har sovet i?

Leide flere steder før jeg kjøpte leilighet. Jeg forstår ikke hvorfor det er skummelt å bruke kjøkken og bad andre har brukt, jeg vasket det godt ned da jeg flyttet inn. Om du f.eks synes det er ekkelt å sitte på en do andre har brukt kan du kjøpe ny do. Da vi flyttet inn i leiligheten vi kjøpte var garderobeskapene skikkelig gamle, så de rev vi. Det går jo an å ta slike små grep. 

Leie møblert forstår jeg bedre. Du ikke vet hvem som har hatt seg i sofaen, om noen har liggi naken i sofaen, kanskje katta har pissa der osv. Vaskemaskin er det bare å rense med eddik eller vaskemaskin rens. Seng er ikke noe problem, min kjøpte jeg på finn. Men skiftet ut madrassene. 

Når du skal kjøpe kan du flytte inn i en splitter ny bolig da. 

Anonymkode: 663ab...10e

Skrevet
På 17.12.2019 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å kjøpe/leie bolig når andre har bodd der? Bruke bad, toalett, kjøkken, garderobe osv som andre har brukt? 

Hva med å leie møblert? Hva tenker dere om å bruke møbler, sofa, vaskemaskin/tørketrommel som andre har brukt, sove i seng som andre har sovet i?

Om du synes det er ekkelt å bruke bad, kjøkken og toalett som andre har brukt, og å sove i senger andre har sovet i- bor du aldri på hotell? Sover over hos andre? Bruker du ikke andres do når du er på besøk? Går du aldri på offentlige toaletter? 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke superbegeistrert for å sove på hotell, men tenker at det er kun noen dager om gangen så da går det. Men jeg kjøper ikke brukte madrasser. Har hatt madrassen min i snart 15 år, når dens levetid er over, er det ny som kommeri hus

Anonymkode: 05a05...3dd

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Jeg tenker over om sengetøyet er rent. Er jo ikke i kontakt med madrassen eller sengen om det er rent sengetøy... 

Skrevet

Jeg synes det er et fasinerende tema. Folk kjøper/leier brukte hus/ leiligheter uten problemer. Og som du ts påpeker så bruker de da garderobe, bad osv som andre har brukt. Men mange av disse kunne ikke tenke seg å kjøpe et brukt plagg. De aller fleste går også på kafe og resturang, men hadde aldri kjøpt et bestikk andre har spist av. 
De lar ungene sine leke og tygge på leker både på kafeer, borte hos andre, i barnehage og på legekontor osv. Men de hadde aldri latt barna leke med eller kjøpe en leke på loppis eller bruktbutikk.

Anonymkode: 56e56...1fc

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker det ikke... har i tillegg allergier så vet jo ikke hva slags drit folk slenger overalt...

Men heldigvis går det an å vaske, vask grunding før man flytter innn, gjerne flere ganger.

Da får man nok en ''peace of mind'' i det minste...

Anonymkode: c870d...067

Skrevet

Madrass og overmadrass klarer jeg ikke å kjøpe brukt. Det er så mange annonser på finn med madrasser det er store blodflekker på hvor det står skrevet at det ikke er blod, men rust. Altså hvordan klarer du å få store rustflekker på madrassen din - at på til i samme høyde som der rumpa er når du ligger på den? Driter du rust i søvne, eller hva? Jeg vil anbefale en tur til fastlegen om det er tilfelle.

Kjøper mer enn gjerne en seng brukt, men madrassen takker jeg nei til.

Anonymkode: afd3e...54e

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal man ellers komme inn på boligmarkedet? De færreste unge har mulighet til å kjøpe noe helt nytt. På finn er sikkert 80% av det som selges av bolig brukt (har ikke telt over, men antar). Møbler er jeg nok litt mer skeptisk til. Harde møbler som bord, tv-benk, stoler osv, som kan vaskes, er helt ok, og det har jeg en del av fra finn.no. Men myke møbler, hvor det kan ligge mye rart i stoffet, kjøper jeg ikke. Heller ikke brukte tepper. Kopper og fat osv, det kjøper jeg brukt, enten på finn, Fretex eller andre bruktbutikker.

Anonymkode: 83d26...86b

Skrevet

Skulle det være et problem? :klo: Man kan jo fint vaske det meste, og man har jo sengesett og laken på en seng. 

Anonymkode: 18f3b...44a

• Liker 1
Skrevet

Hadde nok vært litt bruk og kast og ikke særlig miljøvennlig hvis alle skulle hatt ny bolig hver gang de flytter. Hvor skal man gjøre av alle de «brukte» husene? Mye rivningsarbeid🤣Men forstår tankegangen litt da

Skrevet

Jeg flyttet inn i en nylig totalrenovert leilighet engang, og jeg kjenner enda på en liten sorg at det nå bor andre der, for det føles litt ut som mitt. 

Men jeg er sær, og det vet jeg.

Anonymkode: 5a196...81b

Skrevet

Eg hadde aldri leid møblert eller kjøpt brukte møbler som seng og sofa. Der går grensa for meg, gudane veit kva folk har gjort med det liksom. Men altså, kva skal være problemet med å bu i ein tidligare bebudd bolig? Dei bur der ikkje no lenger antar eg, og det går an å vaske grundig om det er "ekkelt" at noen andre har sittet på toalettet eller stått i dusjen, evt bytte ut heile skiten om man har råd og vilje til det. 

Skrevet

Jeg vasker ned hele huset/leiligheten.. Eneste jeg har problemer med brukt er sofa og seng. Seng kjøper jeg alltid ny eller har med egen. Sofa ser jeg an, etter hvem som bodde der, lukt, flekker osv.

Anonymkode: 6f3d9...8b3

Skrevet

Jeg kjøper utelukkende nybygg🙈

Anonymkode: 39f03...a76

Skrevet

Det må jo mange.

Null problem, et menneske tilpasser seg.

Men når du vasker selv, så setter du din egen standard. Du vet det er "rent" nok.

Samme når man kjøper seg en brukt bolig, selv om det er vasket pleier de fleste vaske selv.

Anonymkode: f5f0d...221

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...