Gå til innhold

Utleieleilighet i garasjebygg?

Eliza

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er tillatt å innrede og leie ut leilighet i 2.etasje på et garasjebygg? Spiller det noen rolle om garasjen henger sammen med huset eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge rømningsveier er etter forskriftene, og du legger inn vann og kloakk burde det cel ikke være noe problem.. Det er jo lov å bygge garage i hus. Så da må jo bolig på garage være lov.

Vet ikke hva som er rett, men det virker logisk for meg at det må være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle fall det så jeg går ut ifra at det er fullt lovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppholdsrom ligger vegg i vegg med garasjen....så må det brannsikres ekstra. Tror dobbelgips med silikon i alle skjøter er tilstrekkelig. Skjøtene i de to lagene med gips skal legges forskjøvet i forhold til hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

hmm, det tror jeg du må søke om. tror ikke du bare kan sette opp garasje og innrede for å bo over uten tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo selvsagt søke. Alle utleieleiligheter må ha brukstillatelse før de kan leies ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i en sånn, og der var det gulvkaldt! Hvis det ikke skal være noe varme i garasjen, anbefaler jeg varmekabler i leiligheten. Husker de morgenene verten min hadde latt garasjedøra stå oppe og det var 25 kuldegrader ute. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjen skal isoleres, og det er nok lurt med varmekabler i gulvet ja... I tillegg til god lydisolering mellom etasjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til god lydisolering mellom etasjene.
Som jeg skrev lenger opp...så er det krav om dobbeltgips...og bruker du lydbøyle i tillegg...så blir lydisolasjonen bra. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Lurer litt på hvordan det er skattemessig? Hvis man leier ut en del av sitt eget hus (sokkel osv) er det jo skattefritt, men gjelder det hvis garasjen står fritt ved siden av tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant faktisk litt informasjon om dette på skatteetaten sine sider, og det ser ikke ut til å være noe problem. Så lenge det frittstående bygget (altså garasjen) brukes til nødvendige funksjoner for familien i hovedhuset (og en garasje er jo en nødvendig funksjon), så regnes de to byggene som en enhet. Da skatter man av utleieenheten på samme måte som for en utleieenhet integrert i huset, dvs. så lenge man ikke leier ut mer enn 50% av totalarealet så er det skattefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kommer et spørsmål til ang. utleie i garasjebygg: er det ikke da sånn at det gjelder andre regler for plassering av garasjen? Normalt så kan jo garasjen plasseres nesten på tomtegrensa så lenge det er avklart med naboen, men jeg har forstått det slik at dersom du har en bolig i garasjen så må du følge de samme reglene som for plassering av bolighus (dvs. 4 m fra tomtegrensa)? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...