Gå til innhold

Glem Gentlemanen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den tid er forbi. Trist? Ja, men ikke passende i vår tid. Eller hva tenker folk?

Det passet kanskje en tid i fortiden da damene var underdanige? Veldig kleint om man skulle prøve på noe sånt i dag

Jeg synes ikke mange av dagens damer fortjener det heller

Anonymkode: 4cfe9...a71

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det, men er glad det finnes gentlemen

Anonymkode: 29f9d...4e0

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den tid er forbi. Trist? Ja, men ikke passende i vår tid. Eller hva tenker folk?

Det passet kanskje en tid i fortiden da damene var underdanige? Veldig kleint om man skulle prøve på noe sånt i dag

En mann som sitter og skriver bitre og sure oppgulp på et kvinneforum natt til en søndag har neppe noe å bidra med. 

Kjempefint du lar kvinner ifred. 

Endret av Perle
  • Liker 19
Skrevet

Ikke mange som tør å si at de er en gentlemann, når de blir sjikanert med en gang av sure kommentarer. Men jeg er ikke hårsår og kan med stor selvsikkerhet si at jeg er en gentlemann👌 En gentlemann kan nesten ikke beskrives med ord, det må oppleves. Jeg trenger ikke å anstrenge meg for å være det, det skjer bare helt naturlig...

Nei, tiden er ikke forbi! Underdannig? Fortjener ikke kvinner gentlemenn? Du er jo helt skrull mann, du er jo en motpol til en gentlemann. Hvis du ikke ser oppgavene dine til kvinnen, foretrekker jeg at du ikke er i nærheten av dem heller. Kvinnene sitter på makta, så du må lære deg å bøye deg for dem....

Bli mere gentlemann...start allerede i dag, kvinner trenger oppmuntring og de fortjener det❤️

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns både kvinner og menn kan være gentle mot alle de har rundt seg. Det er sånn maskineriet i samfunnet smøres.

• Liker 11
Skrevet

Gentleman oppstod i et samfunn hvor kvinner ble sett på som små svake fragile skapninger som ikke var egnet til å tjene sine egne penger. Mannen som tjente alle pengene skulle selvfølgelig ta vare på damen og med å være den som betaler. Hver gang en mann betaler for en kvinne på første date er det en påminnelse om holdningene fra den tiden.

Jeg holder døren åpen, men for begge kjønn. Det er vanlig høflighet. Ikke noe med å være gentleman

Anonymkode: 9afc3...ed4

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, visp said:

Jeg syns både kvinner og menn kan være gentle mot alle de har rundt seg. Det er sånn maskineriet i samfunnet smøres.

Enig der. En fordums gentleman var en slags snill sjåvinist. En moderne gentleman kan være generelt høflig og hjelpsom overfor alle, uten å diskriminere på kjønn.

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Gentleman oppstod i et samfunn hvor kvinner ble sett på som små svake fragile skapninger som ikke var egnet til å tjene sine egne penger. Mannen som tjente alle pengene skulle selvfølgelig ta vare på damen og med å være den som betaler. Hver gang en mann betaler for en kvinne på første date er det en påminnelse om holdningene fra den tiden.

Jeg holder døren åpen, men for begge kjønn. Det er vanlig høflighet. Ikke noe med å være gentleman

Er vel ikke helt riktig, det.

https://snl.no/gentleman

Gentleman, opprinnelig en mann av edel byrd med rett til å bære våpenskjold uten å høre til høyadelen. På moderne engelsk har det nå dels betydningen mann av overklassen, dels betydningen fint tenkende og hensynsfull mann med høyt utviklet æresfølelse og en viss kultur i sin ytre opptreden. I denne siste betydningen er ordet blitt internasjonalt.

Anonymkode: 22761...47c

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, visp skrev:

Unnskyld for at jeg siterer deg hele tiden, men du lager så fin musikk i mine ører😊Dette liker jeg👌

• Liker 2
Skrevet

Da er jeg nok gift med en slik en 😊

Hva vil det si å være gentle woman? 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Bamseklemmer skrev:

Unnskyld for at jeg siterer deg hele tiden, men du lager så fin musikk i mine ører😊Dette liker jeg👌

Sitér i vei, bare hyggelig det:)

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Bamseklemmer skrev:

Ikke mange som tør å si at de er en gentlemann, når de blir sjikanert med en gang av sure kommentarer. Men jeg er ikke hårsår og kan med stor selvsikkerhet si at jeg er en gentlemann👌 En gentlemann kan nesten ikke beskrives med ord, det må oppleves. Jeg trenger ikke å anstrenge meg for å være det, det skjer bare helt naturlig...

Nei, tiden er ikke forbi! Underdannig? Fortjener ikke kvinner gentlemenn? Du er jo helt skrull mann, du er jo en motpol til en gentlemann. Hvis du ikke ser oppgavene dine til kvinnen, foretrekker jeg at du ikke er i nærheten av dem heller. Kvinnene sitter på makta, så du må lære deg å bøye deg for dem....

Bli mere gentlemann...start allerede i dag, kvinner trenger oppmuntring og de fortjener det❤️

Kvinnene sitter på makta, så du må lære deg å bøye deg for dem? Ehhhh. What?

• Liker 3
Gjest Nimbus2000
Skrevet
4 timer siden, Bamseklemmer skrev:

Tror det mer handler om at de fleste ikke ser behov for å skryte av hvor hyggelige de er mot kvinner på et kvinneforum. 

Skrevet

Dagens "insta babes", duck face damer synes jeg ikke fortjener en gentleman. Damene fra gamle dager som ikke var oppmerksomhetsyke, var veldig respektfull (for alle av natur) og hadde klasse der i mot hadde fortjent alt. 

• Liker 1
Skrevet

Joda, jeg er vel kanskje litt mer oppmerksom når det kommer til det motsatte kjønn. Men en gentleman er ikke. Faktisk synes jeg det er nedverdigende mot kvinner å behandle dem som om de var hodeløse høns. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, liljene skrev:

Da er jeg nok gift med en slik en 😊

Hva vil det si å være gentle woman? 

Gentle woman, at man er dum som et nek i følge feminister. 

Anonymkode: 9e805...214

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, jeg er mann og jeg betaler som regel på første date. Men det  handler mest om 1) Jeg er den som inviterer, 2)  Jeg dater svært få damer(mellom 0 og 1 i året), 3) Datene mine er temmelig billige, sist førstedate brukte jeg under 100 kroner på dama. 

Jeg har heldigvis god nok økonomi til å bruke en 100-lapp i året på andre enn meg selv uten å tenke over det.  Bruker mer penger på kompiser enn jeg bruker på dater. Inviterer jeg venner på middag så går det som regel mer enn hundrelappen. 

Ser ikke på meg selv som en "gentleman". Jeg hadde aldri vært villig til å spandere hver gang på samme dame. Jeg har ingen ønsker om å ha en dame som lever på meg. På samme måte som jeg ikke har noen ønsker om kompiser som lever på meg. Når jeg spanderer på kompisene mine så er det fordi jeg vet at de ikke snylter på meg og at de spanderer omtrent like mye på meg. 

Anonymkode: 59204...abd

• Liker 1
Skrevet

Gentleman er opprinnelig en gammel betegnelse for adelsmann (Gentiluomo), men ble i den viktorianske perioden mer synonymt med en som har sjelsadel, og ikke nødvendigvis ytre titler eller meritter. En gentleman er høflig, vennlig og korrekt mot alle - uten unntak. Det handler ikke om kjønn.

Anonymkode: e0965...6c0

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Gentleman er opprinnelig en gammel betegnelse for adelsmann (Gentiluomo), men ble i den viktorianske perioden mer synonymt med en som har sjelsadel, og ikke nødvendigvis ytre titler eller meritter. En gentleman er høflig, vennlig og korrekt mot alle - uten unntak. Det handler ikke om kjønn.

Anonymkode: e0965...6c0

Man trengte virkelig ikke å være høflige og vennlige mot alle for å være gentleman. Det holdt at man var høflig mot de det etter datidens samfunnsnormer var forventet at man skulle være høflige mot.  I sørstatene kunne man være gentleman samtidig som man var slaveeier. 

Anonymkode: 59204...abd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...