Gå til innhold

Mannen vil ikke leve lengre.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min har startet på lykkepiller (for 3. gang) og er ekstremt dårlig. Han sier at alt er svart, han er kvalm, uvel og er undervektig. Han ønsker ikke å leve lenger og jeg har vondt av ham. Hvor lang tid før pillene virker? Hva kan jeg gjør for å hjelpe han uten å bli helt ødelagt selv?

Anonymkode: 1b045...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har selvmordstanker må du sende bekymringsmld til fastlege eller kontakte legevakt. Han trenger kanskje en innleggelse.

Anonymkode: 379de...126

• Liker 22
Skrevet

Han må legges inn, kontakt legen hans og fortell om dette.

Anonymkode: 43ab9...887

• Liker 13
Skrevet

dump han.

Anonymkode: a1548...db7

Skrevet

Legg han inn. 

Anonymkode: 218c0...530

• Liker 4
Skrevet

Hva du selv takler og orker uten å 'ødelegge' deg selv,er det bare du som kan svare på,folk har forskjellig kapasitet. I utgangspunktet bør du være der for han mest mulig,lytte og samtale. Leger har taushetsplikt,men du kan jo ringe og fortelle om situasjonen. Min erfaring er at leger ikke ringer 'opp igjen' til pasienten,når det er pårørende som tar kontakt. Er det skikkelig ille,ringer du ambulanse,de reagere og evt sørge for at han kommer til behandling/legevakt.

• Liker 7
Skrevet

De kommer ikke og legger folk inn selv om de sier at de ikke vi leve mer og alt er svart. Hadde de gjort det så hadde jeg bodd på lukket psykiatrisk avdeling.

Anonymkode: 93d08...75f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Chantielle skrev:

Hva du selv takler og orker uten å 'ødelegge' deg selv,er det bare du som kan svare på,folk har forskjellig kapasitet. I utgangspunktet bør du være der for han mest mulig,lytte og samtale. Leger har taushetsplikt,men du kan jo ringe og fortelle om situasjonen. Min erfaring er at leger ikke ringer 'opp igjen' til pasienten,når det er pårørende som tar kontakt. Er det skikkelig ille,ringer du ambulanse,de reagere og evt sørge for at han kommer til behandling/legevakt.

Ambulansen må ikke reagere. Ville ringt 116 117 (legevakt) for å få en leges vurdering av han. 

Anonymkode: 9da95...4a8

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ambulansen må ikke reagere. Ville ringt 116 117 (legevakt) for å få en leges vurdering av han. 

Anonymkode: 9da95...4a8

Okei,etter over 20 år som pårørende har jeg aldri opplevd at ambulanse ikke har kommet,vært heldige vi da :-) 

• Liker 8
Skrevet

Lykkepiller tar ikke bort selvmordstanker. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om han har selvmordstanker må du sende bekymringsmld til fastlege eller kontakte legevakt. Han trenger kanskje en innleggelse.

Anonymkode: 379de...126

Heh. Hadde de nå bare hjulpet alle med selvmordstanker så hadde jeg anbefalt det samme. 

Skrevet
40 minutter siden, Chantielle skrev:

Okei,etter over 20 år som pårørende har jeg aldri opplevd at ambulanse ikke har kommet,vært heldige vi da 🙂

Det må du ha vært, for selv da jeg ringte angående faren min som holdt på å dø foran øynene på meg så ville de ikke komme fordi de mente at jeg overdrev og fint kunne frakte han selv ( jeg har ikke lappen og min far hadde ikke mulighet til å reise seg opp engang... )

Har også flere ganger opplevd å være døden nær selv, og ambulanse har ikke hentet meg. det var som regel politiet som endte opp med å måtte hente meg og frakte meg halvdød til sykehuset.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Warrior skrev:

Heh. Hadde de nå bare hjulpet alle med selvmordstanker så hadde jeg anbefalt det samme. 

Yep. Jeg kan sitte både hos psykologen min og i gruppeterapien min og si at jeg ikke vil leve mer og alt er svart. Blir allikevel bare sendt hjem for å sylte i selvmordstanker alene

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må du ha vært, for selv da jeg ringte angående faren min som holdt på å dø foran øynene på meg så ville de ikke komme fordi de mente at jeg overdrev og fint kunne frakte han selv ( jeg har ikke lappen og min far hadde ikke mulighet til å reise seg opp engang... )

Har også flere ganger opplevd å være døden nær selv, og ambulanse har ikke hentet meg. det var som regel politiet som endte opp med å måtte hente meg og frakte meg halvdød til sykehuset.

Uff,så leit. Jeg trodde,ble også fortalt av en bekjent som jobber som ambulansesjåfør,at de er pliktige til å rykke ut dersom det står om liv eller død.Men det er kanskje ikke slik i praksis alle steder,det er vel en vurdering som de tar også for hvert tilfelle. Den jeg er pårørende for er iflg psykiater kronisk sucidal,hvilket står i journal etc. Regner med at det har 'hjulpet' endel når jeg har ringt etter hjelp.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Chantielle skrev:

Uff,så leit. Jeg trodde,ble også fortalt av en bekjent som jobber som ambulansesjåfør,at de er pliktige til å rykke ut dersom det står om liv eller død.Men det er kanskje ikke slik i praksis alle steder,det er vel en vurdering som de tar også for hvert tilfelle. Den jeg er pårørende for er iflg psykiater kronisk sucidal,hvilket står i journal etc. Regner med at det har 'hjulpet' endel når jeg har ringt etter hjelp.

Ja det kan være.. I min journal ser de nok bare "borderline" og tenker oppmerksomhetssyk med en gang ..Suger å ha en så stigmatiserende diagnose. Blir også sparka ut med en gang fordi de mener at sånne som meg ikke har godt av å være innlagt 

Skrevet

Så trist å høre at mannen din har det så vondt! Hvor lenge er det siden han startet på antidepressiva? Ble det værre etter oppstart? Man skal være veldig obs den første tiden. Man kan bli ekstremt suicidal av antidepressiva, samtidig som man kan bli mer likegyldig slik at man kan gjøre det man hadde en sperre på før man begynte. 

Jeg råder deg sterkt til å kontakte legevakt. De ringer da til AAT (akuttambulerende team) som vil ha en samtale med han å vurdere veien videre. 

Varme tanker til dere! 

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, Warrior skrev:

Etter hvert, jo - hvis de fungerer. Mindre depresjon = færre selvmordstanker. Jeg hadde masse, nå har jeg ingen!

Men de første 2-6 ukene man starter opp med antidepressiva kan selvmordstanker, angst osv forsterkes, og det er viktig at både pasient og pårørende er klar over det og at pasienten blir fulgt opp.

Anonymkode: 1473e...c05

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter hvert, jo - hvis de fungerer. Mindre depresjon = færre selvmordstanker. Jeg hadde masse, nå har jeg ingen!

Men de første 2-6 ukene man starter opp med antidepressiva kan selvmordstanker, angst osv forsterkes, og det er viktig at både pasient og pårørende er klar over det og at pasienten blir fulgt opp.

Og jeg gikk 10 år på lykkepiller uten bedring. 

Du var heldig.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yep. Jeg kan sitte både hos psykologen min og i gruppeterapien min og si at jeg ikke vil leve mer og alt er svart. Blir allikevel bare sendt hjem for å sylte i selvmordstanker alene

Sånn er det blitt i Norge. Har skjært meg så blodet for på gulvet noen ganger, men fikk jeg mer hjelp og ble innlagt? Neida. Må klare oss selv. Så lenge man klarer. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange år det skal til for å bli lykkelig av de. Eneste positive er at jeg aldri har lagt på meg av sånne piller💪🏻 Hører noen sier de legger på seg av det. Langt i fra. Må være for de ikke trener det. Ikke pga pillene.

Skrevet

Om du føler deg usikker så ville jeg ha gått for en innleggelse. For hans egen sikkerhet.
For mange kan oppleve enda verre selvmordstanker og enda verre depresjon og i tillegg angst, de første ukene på antidepressiva. Det tar vell rundt 6 uker før de stabiliserer seg eller noe. Og svært mange kan gå på en smell i begynnelsen, og om du da ikke vet om faren så er sjansen for selvmord enda større. Faren er størst hos barn og unge, men den er reell hos voksne også og spesielt for de som ikke er klar over det. Så jeg ville ha gått for innleggelse om han har så mørke tanker før oppstart. For hans egen sikkerhet frem til pillene har stabilisert seg. 

Anonymkode: 66102...d5c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...