Gå til innhold

Hvilket frivillig arbeid / organisasjoner støtter/bidrar du til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvorfor? Og hvilke organisasjoner vil du ikke bidra til, og hvorfor?

Selv støtter jeg IKKE oppsøkende organisasjoner. Altså de som går etter det på gaten og maser. Jeg synes det er påtrengende og ubehagelig. Virker som de skal få deg til å føle deg dum om du ikke stopper opp og prater. 

Jeg gir jevnlig bidrag til dyrebeskyttelsen da jeg har dyr selv og liker arbeidet de gjør. Jeg gir også bort klær som er rene og hele til feks fretex og andre organisasjoner. Også besøker jeg av og til sykehjem sammen med hunden min. Det er ikke en besøkshund, men jeg jobbet på dette sykehjemmet for en stund tilbake. Så da er det kjekt å komme innom å la de eldre få kose med hunden. 

Anonymkode: 64029...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter Lucas Organisasjonen og Hjelp Katten. Begge disse er frivillige organisasjoner som hjelper hjemløse katter. De gjør en utrolig fantastisk jobb! 💙💙

Hvorfor dem? For det er min hjertesak. Hva med de sultne barna i Afrika? De får støtte fra mange andre steder, mens disse kattene ikke får det.

Jeg støtter ingen andre, mest pga jeg ikke har penger til å redde hele verden. Jeg har ikke for mye penger å rutte med og alt jeg kan avse, går til hjemløse katter. Det er min hjertesak 💙💙

Anonymkode: 172f0...691

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen.

Jeg ser hva de fleste av disse organisasjonene får i overføringer fra Staten hvert år (svimlende summer) som kun er gjort mulig med min totale skatte- og avgiftsbetaling. Etter det ser jeg på hva de fleste av disse organisasjonene sitter med av kontanter, eiendom og investeringer (svimlende summer). Etter det igjen ser jeg hva de fleste av disse organisasjonene lønner sine ansatte (svimlende summer). Til slutt drar jeg konklusjonen at de fleste av disse organisasjonene åpenbart svømmer i penger og at mitt eventuelle bidrag ikke vil endre noen verdens ting.

Da kjøper jeg meg heller en god kaffe, slik at svimmelheten etter å ha regnet ut mitt samlede skatte- og avgiftstrykk ikke ender i en fullstendig besvimelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

57 minutter siden, A-hunter said:

Ingen.

Jeg ser hva de fleste av disse organisasjonene får i overføringer fra Staten hvert år (svimlende summer) som kun er gjort mulig med min totale skatte- og avgiftsbetaling. Etter det ser jeg på hva de fleste av disse organisasjonene sitter med av kontanter, eiendom og investeringer (svimlende summer). Etter det igjen ser jeg hva de fleste av disse organisasjonene lønner sine ansatte (svimlende summer). Til slutt drar jeg konklusjonen at de fleste av disse organisasjonene åpenbart svømmer i penger og at mitt eventuelle bidrag ikke vil endre noen verdens ting.

Da kjøper jeg meg heller en god kaffe, slik at svimmelheten etter å ha regnet ut mitt samlede skatte- og avgiftstrykk ikke ender i en fullstendig besvimelse.

Ja, det svimlende eiendomsimperiet til Hjelp Katten må man snart til livs!

Om du ikke vil gi penger kan du jo stille opp? Mange foreninger trenger frivillige (til arbeid, ikke tigging), og om du er en sånn som fnyser av bistand fordi vi må ta vare på våre egne, kan du jo bli besøksvenn i fengsel, på gamlehjem, eller i en aktivitetsforening. Fosterhjem trengs også, både for barn og dyr.

Personlig gir jeg ikke penger, men har verv i to lokale spillforeninger, og har jobbet frivillig for Dyrebeskyttelsen, OLPC og Amnesty.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon + fadderbarn via Misjonsalliansen. 

Er i tillegg medlem av Autismeforeningen og Foreningen Spekteret siden jeg har Asperger syndrom. 

Anonymkode: 04d8b...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Okapi skrev:

 

Ja, det svimlende eiendomsimperiet til Hjelp Katten må man snart til livs!

Om du ikke vil gi penger kan du jo stille opp? Mange foreninger trenger frivillige (til arbeid, ikke tigging), og om du er en sånn som fnyser av bistand fordi vi må ta vare på våre egne, kan du jo bli besøksvenn i fengsel, på gamlehjem, eller i en aktivitetsforening. Fosterhjem trengs også, både for barn og dyr.

Personlig gir jeg ikke penger, men har verv i to lokale spillforeninger, og har jobbet frivillig for Dyrebeskyttelsen, OLPC og Amnesty.

Når du må til ytterpunktene (Hjelp Katten) for å få frem poenget ditt, tror jeg mitt argument står seg ganske godt. Nemlig at når f eks Røde Kors, eller en av de andre store, hevder de trenger penger for å løse en eller annen krise så er det ikke sant. De har penger nok til å løse mange kriser, de vil bare mye heller ha dem i banken, i fond eller i eiendom.

Så er det et annet moment i dette som, med angrep som ditt, også må nevnes. Samtlige av disse (sikkert med unntak av Hjelp Katten) er aktivister med klare forgreininger inn i de politisk, lukkede maktkorridorene. Det er altså ikke slik at du kan støtte, med penger eller innsats, disse uten at du også tas til inntekt for et politisk mål - som jeg oppfatter er stikk i strid med mine egne politiske oppfatninger.

Støtter man f eks Leger uten grenser så finansierer man samtidig cruisetrafikk over Middelhavet for migranter. Amnesty er en organisasjon med klare politiske meninger. Røde Kors har nære bånd til Arbeiderpartiet der de på toppen bytter stoler med ujevne mellomrom.

Så, vis meg gjerne en humanitær organisasjon uten åpenbare forbindelser til den politiske venstresiden, en som gjør jobben uten å ha et politisk fundament og en som bruker pengene på sak fremfor finanser - så skal selvsagt jeg støtte.

Jeg har ingenting i mot å gi, eller bidra på andre måter, men jeg aksepterer ikke å bli brukt som en brikke i et politisk spill eller oppbygging av enorme formuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som frivillig i kirkens Sos, synes det er veldig givende:-) 

Anonymkode: 20eff...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, A-hunter said:

Når du må til ytterpunktene (Hjelp Katten) for å få frem poenget ditt, tror jeg mitt argument står seg ganske godt. Nemlig at når f eks Røde Kors, eller en av de andre store, hevder de trenger penger for å løse en eller annen krise så er det ikke sant. De har penger nok til å løse mange kriser, de vil bare mye heller ha dem i banken, i fond eller i eiendom.

Så er det et annet moment i dette som, med angrep som ditt, også må nevnes. Samtlige av disse (sikkert med unntak av Hjelp Katten) er aktivister med klare forgreininger inn i de politisk, lukkede maktkorridorene. Det er altså ikke slik at du kan støtte, med penger eller innsats, disse uten at du også tas til inntekt for et politisk mål - som jeg oppfatter er stikk i strid med mine egne politiske oppfatninger.

Støtter man f eks Leger uten grenser så finansierer man samtidig cruisetrafikk over Middelhavet for migranter. Amnesty er en organisasjon med klare politiske meninger. Røde Kors har nære bånd til Arbeiderpartiet der de på toppen bytter stoler med ujevne mellomrom.

Så, vis meg gjerne en humanitær organisasjon uten åpenbare forbindelser til den politiske venstresiden, en som gjør jobben uten å ha et politisk fundament og en som bruker pengene på sak fremfor finanser - så skal selvsagt jeg støtte.

Jeg har ingenting i mot å gi, eller bidra på andre måter, men jeg aksepterer ikke å bli brukt som en brikke i et politisk spill eller oppbygging av enorme formuer.

Mesteparten av feltet er ytterligheter. De aller fleste frivillige organisasjoner har du aldri hørt om, da de opererer helt på marginene og går ofte i minus, fordi de som driver dem brenner for det. Greit, du har en aversjon for store internasjonale organisasjoner, men de er på ingen måte de eneste som finnes. Mener du oppriktig at lokale idrettslag har klare forgreininger til lukkede maktkorridorer? At dersom du hadde stilt opp som besøksvenn i fengsel eller på gamlehjem, så hadde du løpt den politiske venstresidens ærend? At hvis du hadde testet eller oversatt fri programvare, så hadde du eskalert etableringen av New World Order?

Frelsesarmeen og andre kristenkonservative organisasjoner er forøvrig helt åpenbare eksempler på noen som er langt unna venstresiden. Den sjappa er ikke noe for meg, men hvis du liker bibelen mer enn homofile, så kjør på.

Som sagt, personlig har jeg verv i to organisasjoner som er til glede og nytte for både barn og voksne, men vi får null i statsstøtte og driver fordi vi brenner for saken. Hvis du oppriktig ønsker å bidra, og ikke bare prøver å rasjonalisere at du ikke gidder, er det ikke noe problem for deg å finne en forening som gjør noe positivt for mennesker og dyr i lokalsamfunnet ditt, helt uten å bidra til enorme lederlønninger eller maktsenteret til Jonas og Hadia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber frivillig hos frelsesarmeen. Jeg studerer sosialt arbeid og er veldig interessert i rusfeltet, så å jobbe med menneskene der er ikke bare utrolig givende, men det gir meg også en ekstra pluss på studiet ved at jeg har mye å henge pensumet på :) ser mange reagerer på at frelsesarmeen liksom er så kristent, men på denne lokalavdelingen får alle komme uansett legning, tro eller etnisk tilhørighet, så at de «bryr seg mer om bibelen enn homofile» er bullshit, propaganda laget av mennesker som tror at all religion er ondskap eller noe 

Anonymkode: 690a2...dd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fadderbarn via Misjonsalliansen, fordi jeg vil hjelpe fattige barn til å skape sin egen fremtid. 

Leger uten grenser vil jeg ikke støtte, for denne organisajonen overfører penger til krigsherrer for å slippe inn i okkuperte områder, noe som i sin tur bare gir krigsherrene enda mer makt.

Anonymkode: e5c78...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen. Jeg trenger pengene mine selv, så null giverglede her. Hadde kanskje sett annerledes på det, om min egen situasjon var bedre.

 

Anonymkode: d9203...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som frivillig på en Fretex butikk, hvor overskuddet går rett til den lokale Frelsesarmeen :) Handler på Fretex innimellom i tillegg.

Anonymkode: 3ce0f...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges Musikkorps forbund på grunn av arbeidet for barn og unge, at korps er en hobby uten reservebenk, som man kan ha hele livet og som forener på tvers av alder, kjønn og sosiale forhold. 

Norske kvinners sanitetsforening på grunn av at de er en tradisjonsbærende organisasjon som gjør og har gjort et enormt arbeid for kvinnesak og kvinners helse. 

Kreftforeningen på grunn av at man trenger sterke organisasjoner som både kan samarbeide med helsevesenet og samtidig stille krav fra et pasientperspektiv.

Norges jeger- og fiskeforbund fordi jakt og fiske er friluftsliv og naturforvaltning i praksis.  

Anonymkode: 7e47c...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...